Gå til innhold

Inkassokrav - solidarisk ansvarlig. Tvunget til gjeld av voldelig samboer

Anbefalte innlegg

Skrevet

For mange år siden var jeg i et voldelig ekteskap. Jeg var ung og dum. Han tok opp et lån på oss sammen, for å kjøpe noe personlig til seg selv. Meg satte han som solidarisk ansvarlig. Jeg visste ikke hva dette betydde den gang. Han var ikke snill med meg og vi skiltes. Han ble straffedømt. I den forbindelse rettet kreditor kravet mot meg alene. Den dag i dag vet jeg jo at solidarisk ansvarlig betyr at jrg er like ansvarlig som han... men dette har skuret å gått... jeg hsr flyttet til utlandet og kravet har fulgt etter meg. Jeg har forsøkt å finne ut hva dette gjelder og skal nå prøve å rydde opp i det. Jeg finner det veldig urettferdig at jeg skal betale dette alene bare fordi han ble straffedømt og de ikke klarte drive det inn fra han. Jeg vet at han per dags dato ikke soner og er betalingsdyktig. Hvorfor kan de ikke rette kravet tilbake på han? Jeg selv bor i utlandet og har ikke jobb eller inntekt. Hos meg får de jo ingenting. Men jeg vil forsøke å rydde opp. Men hvordan gå frem? Hva gjør jeg og hvilke rettigheter har jeg egentlig? Noen som kan hjelpe meg litt på vei? 

Anonymkode: 6fabd...cb8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De har nok rettet kravet mot han også, men det er ikke sikkert at han gidder selv om han er betalingsdyktig. Og det kan ta lang tid å gjennomføre vedtak på at det f. eks. skal tvangsinndrives fra lønna hans, det er en lengre formell prosess. Og da er det dessverre naturlig at de retter krav mot deg også. Men vil anbefale at du ordner opp i dette, gjeldskrav har en tendens til å forfølge en, særlig om du flytter hjem igjen. Om man ikke har annet valg, så kan gjeldsordning søkes om. Da lever man fem trange år og alt man tjener over det som går til basic livsopphold går til kreditorer. Er det et veldig stort beløp som man ikke har sjanse til å betale så er det mange som må gå den veien. 

Anonymkode: a94b0...ea2

Skrevet

Hvor mange år er det siden lånet ble tatt opp?

Anonymkode: 48c3e...e47

Skrevet

Ts her 

to ulike lån er tatt opp. 

Ett i 2001 og ett i 2004. 

Gjelder det ikke foreldelse på sånt eventuelt? 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her 

to ulike lån er tatt opp. 

Ett i 2001 og ett i 2004. 

Gjelder det ikke foreldelse på sånt eventuelt? 

Sannsynligvis gjelder ikke foreldelse så lenge kreditor har satt i gang rettslige skritt for å få inn pengene. Det er vel i praksis bare fordringer/krav som er "glemt" i forbifarten der hverken skyldner eller kreditor har stadfestet at det foreligger et krav på noen måte som foreldes. Så vidt jeg husker er denne tre år, dvs. hvis du f. eks. kjøper en ny mobil på avbetaling, kreditor glemmer å fakturere deg, og du heller ikke etterlyser regningen fra dem, så vil dette være foreldet etter tre år. I ditt tilfeller prøver jo kreditor å få tilbake pengene, så du kan neppe påberope deg at kravet er foreldet. Du bør ta sikte på å ordne opp. 

Anonymkode: a94b0...ea2

• Liker 1
Skrevet

Nei lån foreldes ikke. Da kan jo folk bare vente det ut. Anbefaler deg å ta kontakt med en gjeldsrådgiver i kommunen. Tjenesten er gratis. De bryr seg ikke om at du ikke visste hva du skrev under på. Poenget er at du skulle ha visst. 

Anonymkode: 52312...d15

• Liker 1
Skrevet
49 minutes ago, AnonymBruker said:

For mange år siden var jeg i et voldelig ekteskap. Jeg var ung og dum. Han tok opp et lån på oss sammen, for å kjøpe noe personlig til seg selv. Meg satte han som solidarisk ansvarlig. Jeg visste ikke hva dette betydde den gang. Han var ikke snill med meg og vi skiltes. Han ble straffedømt. I den forbindelse rettet kreditor kravet mot meg alene. Den dag i dag vet jeg jo at solidarisk ansvarlig betyr at jrg er like ansvarlig som han... men dette har skuret å gått... jeg hsr flyttet til utlandet og kravet har fulgt etter meg. Jeg har forsøkt å finne ut hva dette gjelder og skal nå prøve å rydde opp i det. Jeg finner det veldig urettferdig at jeg skal betale dette alene bare fordi han ble straffedømt og de ikke klarte drive det inn fra han. Jeg vet at han per dags dato ikke soner og er betalingsdyktig. Hvorfor kan de ikke rette kravet tilbake på han? Jeg selv bor i utlandet og har ikke jobb eller inntekt. Hos meg får de jo ingenting. Men jeg vil forsøke å rydde opp. Men hvordan gå frem? Hva gjør jeg og hvilke rettigheter har jeg egentlig? Noen som kan hjelpe meg litt på vei? 

Hvordan klarer du deg uten jobb og inntekt?

Anonymkode: 0b787...03e

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei lån foreldes ikke. Da kan jo folk bare vente det ut. Anbefaler deg å ta kontakt med en gjeldsrådgiver i kommunen. Tjenesten er gratis. De bryr seg ikke om at du ikke visste hva du skrev under på. Poenget er at du skulle ha visst. 

Anonymkode: 52312...d15

Trodde det var 10 år. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trodde det var 10 år. 

Når et krav er pådømt i Forliksrådet så er det gyldig i 10 år. Er ikke ravet inndrevet etter 10 år, så er det bare å gå tilbake til Forliksrådet og få en ny dom, og den gjelder for nye 10 år. 

Man kan ikke reise til utlandet og tro at et krav forsvinner. Man kan ikke anmelde en person for vold og tro at krav forsvinner. Det er irrelevant for både trådens innhold og for dem det er stiftet gjeld hos om medansvarlig for gjelden er voldsdømt. 

Blir det tatt opp gjeld i en, to elelr fleres navn så er man solidarisk ansvarlig for at den som har lånt ut penger får pengene sine tilbake, uansett hva. Når dette i tillegg har surret og gått fra 2001 og 2004 så har ts tapt sin mulighet til å bli fritatt for ansvar fordi hennes muligheter er mer enn foreldet. "Så snart som mulig og innen fem år fra man vet eller burde visst" må man hamdle for å ikke miste sine muligheter, om ts har jatt noen muligheter da. 16 og 13 år uten å reagere er mye for lenge. 

Gjør opp for deg, ts, og slutt å klage. 

Anonymkode: 6214d...495

Skrevet
1 minute ago, AnonymBruker said:

Det kan ikke ts slik hun har forklart saken her. 

Hvorfor ikke? 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Inkasso? Bestridt det. Om han har underskrevet skal han betale sin del. Skrev du under den gangen? Gjorde du det,må du betale. H is ikke bestridt det

Anonymkode: 833bf...835

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kan ikke ts slik hun har forklart saken her. 

Jo, hun kan kreve regress av eksen.

Anonymkode: 222f6...090

Skrevet

Jeg fikk i allefall krevd tilbake lånet fra eksen min. Via forliksrådet først, og der møtte han ikke opp. Han fikk dermed en fraværsdom, og fikk 14 dager til å gi lyd fra seg. Noe han ikke gjorde. Videre gikk det til namsmannen, og det ble satt i gang tvangstrekk. Denne prosessen har krevd enormt mye krefter og tålmodighet fra meg, og det har tatt mange år. Jeg var ung og dum, han var en del eldre enn meg og en manipulerende drittsekk som allerede hadde havnet i luksusfellen. Siden jeg i min rosa-forelskelses-boble-verden så for meg at det kom til å bli oss for evig og alltid, gikk jeg med på å ta opp et lån for at han skulle refinansiere noe av gjelden sin. Han spilte "hvis vi ikke gjør dette, så kommer ikke vi til å ha noen fremtid heller"-kortet. Nå er hver krone innbetalt, og jeg er glad for at var viljesterk nok til å ta kampen.

Anonymkode: 68363...8fe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...