Gå til innhold

Varme opp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med mindre jeg kjører intervaller så varmer jeg ikke opp når jeg skal jogge. Men noen dager er jeg veldig tung og sliten i kroppen og jeg får veldig fort høy puls, selv om jeg begynner veldig rolig. Gjerne med å bare gå i slakk oppoverbakke før jeg jogger. Det er utrolig irriterende fordi jeg føler at jeg blir mye fortere sliten da, og ikke får holdt på like lenge som jeg ønsker. 

Hva kan jeg gjøre for å forhindre det? Noen former for oppvarming eller noe som funker? 

Anonymkode: bd69e...b19

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør varme opp. Manglende oppvarming fører til at du blir fortere sliten, og får mindre ut av treningen. Oppvarming kan være alt fra å gå fra 5 min rask gange, til 5 min veldig rolig daffejogging, til å jogge litt raskere, og gradvis jobbe deg opp til arbeidstempo. Eller du kan kjøre noen runder med dynamisk oppvarming, som du finner ørtiførti videoer av på youtube om du søker. 

Anonymkode: 1f690...380

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør varme opp. Manglende oppvarming fører til at du blir fortere sliten, og får mindre ut av treningen. Oppvarming kan være alt fra å gå fra 5 min rask gange, til 5 min veldig rolig daffejogging, til å jogge litt raskere, og gradvis jobbe deg opp til arbeidstempo. Eller du kan kjøre noen runder med dynamisk oppvarming, som du finner ørtiførti videoer av på youtube om du søker. 

Les hva jeg skriver da. 

Vanligvis varmer jeg ikke opp når jeg skal jogge, fordi det ikke går an. Fordi jeg jogger så sakte.

MEN noen dager når jeg er tung i kroppen så MÅ jeg varme opp, men da funker det ikke med den vanlig opptrappingen med å begynne dritsakte, fordi jeg er sliten før jeg har begynt. Hvordan skal jeg varme opp da? 

Jeg spør ikke om jeg bør varme opp. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

MEN noen dager når jeg er tung i kroppen så MÅ jeg varme opp, men da funker det ikke med den vanlig opptrappingen med å begynne dritsakte, fordi jeg er sliten før jeg har begynt. Hvordan skal jeg varme opp da? 

Varm opp med å ligge i sofaen og se en film eller noe.

Det kan hende kroppen er sliten og trenger hvile. Ellers kan det hende du bare har en dårlig treningsdag. Det er vanlig å ha dem.  Sleng ut litt mer informasjon om treningen din og kanskje det blir lettere å gi en pekepinn på hva problemet er.

Skrevet
1 minutt siden, Froning skrev:

Varm opp med å ligge i sofaen og se en film eller noe.

Det kan hende kroppen er sliten og trenger hvile. Ellers kan det hende du bare har en dårlig treningsdag. Det er vanlig å ha dem.  Sleng ut litt mer informasjon om treningen din og kanskje det blir lettere å gi en pekepinn på hva problemet er.

Det skjer ofte til å bare  være en treningsdag. Jeg sover dårlig, og det er nok grunnen til det. Enten sover jeg for lite eller så sover jeg for mye.

Skrevet

Noen dager er bare tyngre enn andre, og det er ikke så mye du får gjort med det. Bra du varmer opp uansett, for ellers blir starten av treningen alltid veldig tung. Hvis du syns jogging er for slitsom oppvarming kan du prøve noen dynamiske oppvarmingsøvelser, som vindmølle med armene, høye kneløft på stedet, skyggeboksing osv. 

Anonymkode: 4573a...510

Skrevet

Drikker du nok vann? Å være dehydrert kan føre til høyere puls enn vanlig. 

Anonymkode: 0016d...a00

Skrevet

Ha kontroll på dagens faste rutiner. Spis til samme tid, legg deg til samme tid og tren jevnlig. Da sover du bedre og får mer kontroll på kroppen. 

Anonymkode: ea020...42e

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Les hva jeg skriver da. 

Vanligvis varmer jeg ikke opp når jeg skal jogge, fordi det ikke går an. Fordi jeg jogger så sakte.

Jeg spør ikke om jeg bør varme opp. 

Les hva jeg skriver sjæl, du, i stedet for å være ekkel:

Jeg skrev at du kan gjøre dynamisk oppvarming, som du finner masse videoer av på youtube. 

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Drikker du nok vann? Å være dehydrert kan føre til høyere puls enn vanlig. 

Er muligens litt dehydrert, men klarer ikke endre på det.

Skrevet (endret)

Mulig du er i så dårlig form at du ikke bør kjøre intervaller enda. Kjør heller vanlige økter 3-5 ganger i uken i 3-4 uker før du prøver å legge inn en økt med intervaller per uke.

Intervaller er effektivt, men tar hardt på kroppen. Det er vanlig å bli tung dagen etter en slik hard økt, og flere dager også om den er veldig hard. Det er unødvendig å trene så hardt for mosjonister som har god helse som mål.

Endret av Horten Market
Skrevet
På 13.9.2017 den 14.06, AnonymBruker skrev:

Er muligens litt dehydrert, men klarer ikke endre på det.

Det finnes en del tråder om det her, med tips for de som er dehydrert. Jeg var selv en periode veldig dehydrert, men fikk mange gode tips til hvordan få i seg litt mer vann selv om man følte at man ikke kunne mer. Verdt å sjekke ut. :) 

Skrevet
På 13.9.2017 den 14.19, Horten Market skrev:

Mulig du er i så dårlig form at du ikke bør kjøre intervaller enda. Kjør heller vanlige økter 3-5 ganger i uken i 3-4 uker før du prøver å legge inn en økt med intervaller per uke.

Intervaller er effektivt, men tar hardt på kroppen. Det er vanlig å bli tung dagen etter en slik hard økt, og flere dager også om den er veldig hard. Det er unødvendig å trene så hardt for mosjonister som har god helse som mål.

Jeg er absolutt ikke dårlig trent, men er ganske lav så løper ikke så fort. Men etter å nettopp ha vært et år i militæret så vil jeg si at jeg takler intervaller greit.

Det er uansett ikke etter intervaller jeg opplever at jeg raskt får høy puls, men heller dersom det har gått noen dager uten trening. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...