Gå til innhold

Hvis et barn i barnehagen hadde hiv

Anbefalte innlegg

Skrevet

ville dere reagert om dere ikke fikk vite noe?

Anonymkode: bc9cd...620

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Hvorfor skal man vite det? Det er jo ikke sånn at barna skal ha sex sammen, eller overføre blod til hverandre.. 

Anonymkode: 027ba...c78

• Liker 25
Skrevet

Nei, gikk på barneskolen selv med en gutt som hadde HIV. Han var bløder, og det kom for en dag på ungdomsskolen en gang (midt i det verste aids-hysteriet), og det var bare trist, og helt unødvendig for meg å vite. Tror lærerne visste.

Anonymkode: f3b40...a8b

• Liker 5
Skrevet

Med tanke på barnet ville det vært best at foreldrene ikke visste noe. Gud bedre så mye drama & dritt mødrene hadde satt igang. Vi snakker hysteri av typen man så på 80-tallet. 

Men de ansatte måtte jo blitt informert. 

• Liker 16
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, gikk på barneskolen selv med en gutt som hadde HIV. Han var bløder, og det kom for en dag på ungdomsskolen en gang (midt i det verste aids-hysteriet), og det var bare trist, og helt unødvendig for meg å vite. Tror lærerne visste.

Anonymkode: f3b40...a8b

Han som fikk det etter han hadde fått blodoverføring?

Anonymkode: a8912...087

Skrevet
4 minutter siden, Antoinette skrev:

Med tanke på barnet ville det vært best at foreldrene ikke visste noe. Gud bedre så mye drama & dritt mødrene hadde satt igang. Vi snakker hysteri av typen man så på 80-tallet. 

Men de ansatte måtte jo blitt informert. 

ja, tenker jeg også. barnet er jo ikke smittsomt heller, med riktig behandling. 

ts

• Liker 4
Skrevet

Selvfølgelig ikke. De ansatte vet nok,og det holder lenge. Så mye hysteri det er rundt om,så tror jeg ikke det ville vært noe god ide å informere om det. Ingen har noen "rett"til å vite om andres sykdommer,med mindre det er stor og/eller alvorlig smittefare.

Skrevet

Hvorfor skulle det ha noe å si? Nordmenn går da på medisiner om de går hiv og da smitter de uansett ikke andre. 

Anonymkode: 70a76...6db

• Liker 3
Skrevet

Nei, jeg ville helst ikke visst det. Risikoen for smitte er jo tilnærmet ikke-eksisterende, og jeg er redd for at det ville blitt hysteri dersom de andre foreldrene visste noe. Man hadde også risikert utestengelse av det syke barnet og mye som et så lite barn absolutt ikke fortjener, på toppen av det hele. Barn bør få være barn, og bekymringsfrie. De skal jo ikke gjøre noe som medfører risiko for smitte. Men det hadde sikkert vært greit at de ansatte visste det i tilfelle noe hadde skjedd. 

Anonymkode: 29db2...805

• Liker 5
Skrevet

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle det ha noe å si? Nordmenn går da på medisiner om de går hiv og da smitter de uansett ikke andre. 

Anonymkode: 70a76...6db

Folk er uopplyste enda. 

• Liker 6
Gjest Solstråletårer
Skrevet

Går ungen på kur og det regner jeg med at det gjør viss man vet om smitte Da smitter jo ikke barne engang så hvorfor skulle folk trenge å vite det. Og det skal veldig mye til for å bli smittet å egentlig.  

Skrevet

jeg hadde ikke hatt lyst til å vite det, for helt ærlig hadde jeg nok tenkt en del på det. uansett hvor lite/ikke smittefarlig barnet er så ville det alltid vært en liten tanke i bakhodet mitt som hadde tenkt "hva viss." Hadde foretrukket å ikke vite noe...

Anonymkode: 8024b...2bf

• Liker 5
Skrevet

Iom at barn ofte inviteres hjem til andre barn, så må jo foreldrene vurdere need to know. Jeg hadde iallfall satt pris på at dersom jeg inviterte et barn hjem med en potensielt smittsom sykdom at det ble informert slik at vi kunne håndtere evt uhell på en riktig måte. Men at bhg som helhet skal informeres ser jeg ikke noe poeng i. 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Silfen skrev:

Iom at barn ofte inviteres hjem til andre barn, så må jo foreldrene vurdere need to know. Jeg hadde iallfall satt pris på at dersom jeg inviterte et barn hjem med en potensielt smittsom sykdom at det ble informert slik at vi kunne håndtere evt uhell på en riktig måte. Men at bhg som helhet skal informeres ser jeg ikke noe poeng i. 

Et evt uhell på riktig måte? Hva slags uhell er det du ser for deg da? 

• Liker 6
Skrevet

Hadde satt pris på å få vite det. Barn skader seg, noen biter andre osv. Risikoen er for stor til at man lar et barn med hiv gå i en barnehage med friske barn uten å informere foreldrene. Hadde for øvrig tatt ut mitt barn og fått det inn i en annen barnehage.

Anonymkode: f266b...647

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Et evt uhell på riktig måte? Hva slags uhell er det du ser for deg da? 

Jeg er iallefall vant med at unger i bhgalder elsker å hjelpe til med middag, kutte grønnsaker etc. Greit å vite om blodsmitte ved evt uhell

• Liker 2
Skrevet

Barn kan jo falle og slå seg, og få skrubbsår kutt for eksempel p grunn av voldsom lek eller på andre måter. 

Da er det vel greit å vite om dette barnet har en slik sykdom... 

Anonymkode: b4124...4a6

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Silfen skrev:

Jeg er iallefall vant med at unger i bhgalder elsker å hjelpe til med middag, kutte grønnsaker etc. Greit å vite om blodsmitte ved evt uhell

Du er klar over at det ikke smitter på den måten? 

• Liker 11
Skrevet

Med riktig medisinering så ser jeg ikke problemet. Jeg kunne godt ha visst om det og hadde ikke blitt hysterisk eller redd for å invitere det barnet hjem, men hadde mest sannsynlig fått litt høyere puls om jeg måtte sette plaster på en blødende finger hos det barnet, tross kunnskapen. Jeg hadde ikke latt barnet merke det. 

Anonymkode: d4f11...158

Skrevet
1 minutt siden, Silfen skrev:

men barn i norge (med riktig behandling) er ikke smitsomme, selv ved blodsøl.

ts

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...