Daisy_B Skrevet 12. september 2017 #1 Skrevet 12. september 2017 Noen som vet det? Har forsøkt å male over noen dører og staffasje utvendig på huset, og det bare bobler... Har tenkt på om det kan være linoljemaling under.
Antoinette Skrevet 12. september 2017 #2 Skrevet 12. september 2017 Alle hus bygget før 1950 har linoljemaling som grunning på huset. På den tiden fantes det ikke andre alternativer.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2017 #3 Skrevet 12. september 2017 Jeg blander enda linolje i oljemaling på mine karmer og dører. Det hjelper litt mot bobling om du vasker med alkaisk såpe først, type kraftvask for utsiden av huset Anonymkode: ac7da...f92
Daisy_B Skrevet 12. september 2017 Forfatter #4 Skrevet 12. september 2017 Hm. Huset er bygget i 1956. Kanskje det er noe annet som forårsaker boblingen, da. Får prøve kraftvask og oljemaling, evt. med linolje oppi. Har brukt akrylmaling denne gangen. Det ser ikke ut i måneskinn
Antoinette Skrevet 12. september 2017 #5 Skrevet 12. september 2017 Akkurat nå, Daisy_B skrev: Hm. Huset er bygget i 1956. Kanskje det er noe annet som forårsaker boblingen, da. Får prøve kraftvask og oljemaling, evt. med linolje oppi. Har brukt akrylmaling denne gangen. Det ser ikke ut i måneskinn Hvorfor ikke kontakte en faglært maler og få han/henne til å se på det? Det var ikke slik at det var automatisk stopp i bruke av linoljem. i 1950 men det var ikke lengre det eneste alternativet. 2
Daisy_B Skrevet 12. september 2017 Forfatter #6 Skrevet 12. september 2017 7 minutter siden, Antoinette skrev: Hvorfor ikke kontakte en faglært maler og få han/henne til å se på det? Det var ikke slik at det var automatisk stopp i bruke av linoljem. i 1950 men det var ikke lengre det eneste alternativet. Nei, si det. Er vel vant til å fikse ting selv Skal prøve meg litt fram.
Antoinette Skrevet 12. september 2017 #7 Skrevet 12. september 2017 Ville heller fått en fagmann til å se på det fremfor å måtte gjøre feil gang på gang og så bruke mye tid på å rette det opp igjen.
Daisy_B Skrevet 12. september 2017 Forfatter #8 Skrevet 12. september 2017 Tja, man er jo forskjellige. Jeg liker å jobbe med huset, og lærer mye av å gjøre det selv.
RoH Skrevet 12. september 2017 #9 Skrevet 12. september 2017 Har du brukt akrylmaling over må alt bort, mest sannsynlig må dere fjerne malingen kjemisk, eller skifte kledning. Akrylmalinga er tilnærmet diffusjonstett, linoljemalinga er veldig diffusjons åpen, dette medfører at gass (vanndamp, linolje, terpentin osv) diffunderer gjennom linoljemalingen til den treffer tett sjikt på utsiden (altså akrylmaling) da får du blærer. Solutsatte vegger er selvfølgelig mest utsatt. Fint med folk som fikser ting selv, gjerne med faglige råd fra Maxbo. Vi trenger noe å drive med fremover.
Daisy_B Skrevet 12. september 2017 Forfatter #10 Skrevet 12. september 2017 2 minutter siden, RoH skrev: Har du brukt akrylmaling over må alt bort, mest sannsynlig må dere fjerne malingen kjemisk, eller skifte kledning. Akrylmalinga er tilnærmet diffusjonstett, linoljemalinga er veldig diffusjons åpen, dette medfører at gass (vanndamp, linolje, terpentin osv) diffunderer gjennom linoljemalingen til den treffer tett sjikt på utsiden (altså akrylmaling) da får du blærer. Solutsatte vegger er selvfølgelig mest utsatt. Fint med folk som fikser ting selv, gjerne med faglige råd fra Maxbo. Vi trenger noe å drive med fremover. Interessant. Takk for innspill! Jeg har heldigvis ikke malt mye, og dørene skal uansett byttes om litt. Da er det bare et par stolper jeg må få fjernet malingen på, og i verste fall kan jeg kasse dem inn. Det er kun på solutsatte områder det bobler.
RoH Skrevet 12. september 2017 #11 Skrevet 12. september 2017 44 minutter siden, Daisy_B skrev: Interessant. Takk for innspill! Jeg har heldigvis ikke malt mye, og dørene skal uansett byttes om litt. Da er det bare et par stolper jeg må få fjernet malingen på, og i verste fall kan jeg kasse dem inn. Det er kun på solutsatte områder det bobler. :). Bra. Ligge masse om dette på nettet. Vi sliter en del med dette på rehabjobber. Det er vanskelig å skaffe gode produkter som takler det underlaget du beskriver. Jøko er erfaringsmessing blant de beste produktene på dette. Det er viktig å ikke legge på for mye maling over, flere lag blir mer spenning i malingen og vil igjen føre til avflassing / blæring / krakelering. Fordelene med linoljemalinger er at molekylstrukturen i linoljen er slik at den har veldig god inntrengningevne i trevirket. Ulempen kjenner du jo til nå.
Daisy_B Skrevet 12. september 2017 Forfatter #12 Skrevet 12. september 2017 6 minutter siden, RoH skrev: :). Bra. Ligge masse om dette på nettet. Vi sliter en del med dette på rehabjobber. Det er vanskelig å skaffe gode produkter som takler det underlaget du beskriver. Jøko er erfaringsmessing blant de beste produktene på dette. Det er viktig å ikke legge på for mye maling over, flere lag blir mer spenning i malingen og vil igjen føre til avflassing / blæring / krakelering. Fordelene med linoljemalinger er at molekylstrukturen i linoljen er slik at den har veldig god inntrengningevne i trevirket. Ulempen kjenner du jo til nå. Du, det stemmer nok bra. Jeg har foreløpig bare malt et strøk, og der det er tynt, bobler det ikke. Ingen forhandler av Gjøco her som jeg bor, så det var jo litt synd. Spørs om jeg ikke ender med å bygge inn de stolpene. Takk for hjelpen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå