Gå til innhold

Liker ikke å studere, lengter tilbake til arbeidslivet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Studerer sykepleier nå og mistrives veldig. Syntes det er en givende jobb ,men jeg kan virkelig ikke se på meg selv som sykepleier. 

Jeg jobbet før i restaurantbransjen og selv om det er mye dritt og stress, trivdes jeg og likte oppgavene mine til en viss grad. Likte også tjene penger, og nå som student tjener jeg knapt 10 000 kr i måneden. :fnise:

Drømmen min er å kunne åpne et eget sted en dag. Jeg har valgt studier fordi jeg er redd for å ha problemer med å skaffe jobb jo eldre jeg blir, og da er utdanning et naturlig vei å gå. 

Vet egentlig ikke hva jeg vil med dette innlegget, kanskje litt støtte i å høre om andre er i lignende situasjon som meg? 

Anonymkode: b5db0...217

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor studerer du sykepleie om du ikke har planer om å jobbe som det? Om drømmen er å starte i restaurantbransjen, på hviilken måte ser du for det at sykepleiestudier da er fornuftig?

Hvorfor studerer du ikke noe som faktisk hjelper deg i den retningen du vil? Økonomi, bedriftsledelse, administrasjon, noe sånt? 

Som student må du selvsagt tåle å ikke ha samme inntekt som da du var i full jobb. Men dette vet du jo er midlertidig. Så å slutte å studere fordi du ikke liker å tjene mindre, blir tullete. 

Samtidig er det også tullete å bruke tid og penger (og tape inntekt) på å studere noe du ikke har lyst å jobbe som. 

Anonymkode: 4dadd...38f

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor studerer du sykepleie om du ikke har planer om å jobbe som det? Om drømmen er å starte i restaurantbransjen, på hviilken måte ser du for det at sykepleiestudier da er fornuftig?

Hvorfor studerer du ikke noe som faktisk hjelper deg i den retningen du vil? Økonomi, bedriftsledelse, administrasjon, noe sånt? 

Som student må du selvsagt tåle å ikke ha samme inntekt som da du var i full jobb. Men dette vet du jo er midlertidig. Så å slutte å studere fordi du ikke liker å tjene mindre, blir tullete. 

Samtidig er det også tullete å bruke tid og penger (og tape inntekt) på å studere noe du ikke har lyst å jobbe som. 

Anonymkode: 4dadd...38f

Nå har jeg ikke tenkt å slutte. Ville bare lufte ut tankene mine. 

Jeg skal vel jobbe som sykepleier, men det blir ikke mitt endelig karrieremål. Det kan jo hende at jeg endrer holdning etterhvert og faktisk ser at det er dette jeg vil gjøre hele livet mitt.

Jeg vil ikke bruke tiden min på å studere noe som er i bunn og grunn vanskelig å få jobb med. Jeg må også ha noe å falle tilbake på i tilfelle planen min skjærer seg. 

Jeg har vurdert mange ulike studier, men falt på sykepleien fordi det er det som passer personligheten min, og det er et godt jobbmarked også.

Skrevet

Heldigvis er utdanningen din bare på 3 år. Det som imidlertid er rart er jo at du ikke kan se for deg å jobbe som sykepleier. Helt greit og vanlig og ikke like studiene så godt, men det vil jo gjøres opp av interessen for å jobbe som sykepleier. Helt greit at du vil ha et sikkert kort, men det sikre kortet bør jo være noe du faktisk interesserer deg for og som du kan se for deg å jobbe som. Høres ut som et ganske dårlig valg. Sykepleieryrket kan være ganske tøft, og hvis man ikke liker å jobbe som det blir det som regel tøffere. 

Anonymkode: 04707...803

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Heldigvis er utdanningen din bare på 3 år. Det som imidlertid er rart er jo at du ikke kan se for deg å jobbe som sykepleier. Helt greit og vanlig og ikke like studiene så godt, men det vil jo gjøres opp av interessen for å jobbe som sykepleier. Helt greit at du vil ha et sikkert kort, men det sikre kortet bør jo være noe du faktisk interesserer deg for og som du kan se for deg å jobbe som. Høres ut som et ganske dårlig valg. Sykepleieryrket kan være ganske tøft, og hvis man ikke liker å jobbe som det blir det som regel tøffere. 

Jeg kan ikke se meg som sykepleier fordi alt er så fremmed for meg. Når man aldri har jobbet i helsesektoren kan det bli overveldende. 

Jeg syntes det er interessant, misforstå meg rett, men drømmen er ikke å redde liv, men jeg har egenskapene til å bli en god sykepleier. 

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke se meg som sykepleier fordi alt er så fremmed for meg. Når man aldri har jobbet i helsesektoren kan det bli overveldende. 

Jeg syntes det er interessant, misforstå meg rett, men drømmen er ikke å redde liv, men jeg har egenskapene til å bli en god sykepleier. 

Jeg syns du har noen gode poeng; sykepleien er en trygg jobb, og du virker ikke redd for å ta i et tak. Har du personligheten som passer, er jo også det bra. Men sykepleien kan være et tøft yrke på mange måter, og det finnes andre trygge utdanninger som kan sikre jobber også.

Det kan også være overveldende for mennesker som allerede jobber i helsesektoren, å utdanne seg videre (f.eks. fra helsefagarbeider til sykepleier). Man får mer ansvar og det blir travlere enn tidligere. Hvis det er ekstra travelt i perioder, er det som oftest sykepleierne som gråter på jobb. 

Du rekker ikke å tenke gjennom hvor interessant det er når du står midt oppi situasjoner på jobb der du må prioritere hva du skal gjøre først. Kanskje greit å tenke gjennom dette en gang til?

Anonymkode: ce343...e82

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel heller ikke drømmen til majoriteten av helsepersonell. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel heller ikke drømmen til majoriteten av helsepersonell. 

:fnise:Det er et uttrykk. 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns du har noen gode poeng; sykepleien er en trygg jobb, og du virker ikke redd for å ta i et tak. Har du personligheten som passer, er jo også det bra. Men sykepleien kan være et tøft yrke på mange måter, og det finnes andre trygge utdanninger som kan sikre jobber også.

Det kan også være overveldende for mennesker som allerede jobber i helsesektoren, å utdanne seg videre (f.eks. fra helsefagarbeider til sykepleier). Man får mer ansvar og det blir travlere enn tidligere. Hvis det er ekstra travelt i perioder, er det som oftest sykepleierne som gråter på jobb. 

Du rekker ikke å tenke gjennom hvor interessant det er når du står midt oppi situasjoner på jobb der du må prioritere hva du skal gjøre først. Kanskje greit å tenke gjennom dette en gang til?

Anonymkode: ce343...e82

Nå har jeg prøvd meg på flere utdanninger så jeg kan ikke hoppe av en gang til. Jeg lovet meg selv å fortsette inntil jeg enten stryker eller består og blir sykepleier. :ac: 

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:fnise:Det er et uttrykk. 

Nei, det er det ikke. Lol. 

Skrevet

Jeg skjønner delvis hva du mener. Nå har jeg litt mer motivasjon fordi jeg virkelig gleder meg og ønsker å jobbe som sykepleier - men jeg hater å studere likevel. Eller, det er ikke lesingen eller forelesningene som er problemet - men mer studenttilværelsen. Jeg savner skikkelig når jeg jobbet 100 % som assistent, hadde gode kollegaer og en kjekk jobb.. Har heldigvis bare 1,5 år igjen til jul - da er jeg halvveis! Det går superfort selv om jeg synes det er dritt haha :P 

Anonymkode: f349c...be8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...