AnonymBruker Skrevet 12. september 2017 #1 Skrevet 12. september 2017 Hei. Jeg har nettopp solgt leiligheten min, og lurer på om jeg må skatte av gevinsten. Jeg har aldri hatt adresse der, men bodde der frem til august i fjor, den har vært utleid siden. Har eid den i 5 år til sammen, og bodd i den 4 av disse årene, men har som sakt ikke hatt adresse der. Anonymkode: 60a10...fdb
AnonymBruker Skrevet 12. september 2017 #2 Skrevet 12. september 2017 Du må ha hatt folkeregistrert adresse i boligen i minst 12 av de siste 24 månedene for å slippe å skatte. Så siden du aldri har vært registrert der, må du skatte, ja. Så det var jo litt dumt å ikke ordne med adresseendring, som man skal når man bor et sted, da.... Anonymkode: 04dc6...6ae 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2017 #3 Skrevet 12. september 2017 Du må nok skatte av gevinsten ja. Anonymkode: c2621...984
Million Skrevet 12. september 2017 #4 Skrevet 12. september 2017 (endret) Som de andre nevner ovenfor, må du skatte av gevinsten når du ikke har hatt folkeregister-adresse der. Var jeg deg, ville jeg ringt og hørt med Skatteetaten hvor mye denne skatten vil komme på, helt nøyaktig, for å unngå en ubehagelig og uventet overraskelse neste år...! Da kan du sette av pengene nå, mens du ennå (forhåpentligvis) har pengene fra salget. Endret 12. september 2017 av Million
Pedagogen Skrevet 12. september 2017 #5 Skrevet 12. september 2017 28% av Verdiøkning av boligen mener jeg det er. Men ja, forhør deg hos skattekontoret.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2017 #6 Skrevet 12. september 2017 24% av gevinsten, men du kan trekke fra kostnadene du har hatt ved salget. Anonymkode: d4a65...9ca
AnonymBruker Skrevet 12. september 2017 #7 Skrevet 12. september 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg har nettopp solgt leiligheten min, og lurer på om jeg må skatte av gevinsten. Jeg har aldri hatt adresse der, men bodde der frem til august i fjor, den har vært utleid siden. Har eid den i 5 år til sammen, og bodd i den 4 av disse årene, men har som sakt ikke hatt adresse der. Anonymkode: 60a10...fdb Det er folkeregistrert adresse Skatteetaten går ut fra. Du må ha hatt bostedsregistrert/Folkeregisterreg. adresse på boligen siste 12 av 24 måneder for å unngå å måtte skatte av gevinst ved salg. Du har derfor gjort noe veldig dumt (og etter loven, ulovlig) ved å bo der uten å ha adresse der. Kan du sannsynliggjøre at du har bodd der i 12 av de siste 24 månedene så må gjøre en skriftlig henvendelse til skatteetaten på dette for å forsøke å unngå å måtte skatte. Anonymkode: 8abe7...7e8
Barix Skrevet 14. september 2017 #8 Skrevet 14. september 2017 Du må ha brukt leiligheten som egen bolig ett år i løpet av de siste to årene, for å kunne selge skattefritt. Siden det er gått mer enn ett år fra du flyttet til du selger, oppfyller du ikke kriteriene, og må skatte av gevinst. Men du kan trekke fra alle omkostninger du har hatt ved kjøp og salg, og alle påkostninger du har gjort for å heve standarden mens du bodde der. Obs! Det stemmer ikke at man må ha hatt folkeregistrert adresse i leligheten, som mange sier i denne tråden. Det som teller er om man faktisk har brukt eiendommen til egen bolig (dette må man evt. kunne dokumentere hvis skatteetaten ikke tror på det). For deg får det uansett ingen betydning siden du uansett ikke oppfyller kriteriene http://www.skatteetaten.no/no/person/selvangivelse/tema-og-fradrag/bolig/kjop-og-salg/salg-mv-av-fast-eiendom/?chapter=3833 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå