Gå til innhold

Har fått deltidsstilling, skal jeg fortelle sjefen at jeg skal reise på januar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Etter å ha søkt etter jobb flere steder, har jeg endelig fått jobb på en coop butikk. Er litt usikker på stillingsprosenten enda, men den ligger rundt 20%. Har ikke skrevet under arbeidskontrakten enda, og har bare vært på opplæring en dag. Jeg skal reise på backpacking i slutten av januar. Jeg har ikke tatt opp det med henne enda, siden jeg vil sikre meg en jobb. Trodde jeg skulle bli tilkalling, men fikk fast. Jeg er litt ny i jobbgamet, så trenger alle råd jeg kan få. Skal jeg fortelle henne at jeg blir borte 2-3 måneder etter jul, slik at hun vet det eller ødelegger det sjansen min for å få jobbe der? 

Mvh uerfaren

Anonymkode: 0878c...bb3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva om du ikke får fri til det og heller må si opp? 

Anonymkode: 45be1...18a

• Liker 3
Skrevet

Du kan ikke bare bli borte 2-3 mnd fra jobben. Du har rett på et visst antall feriedager. Utover dette må du ta ulønnet permisjon - og dette er heller ikke noe du har rett på. Det må arbeidsgiver tillate. Det er arbeidsgiver som bestemmer når du får lov til å ta fri (du har rett på 3 uker sammenhengende om sommeren, ellers er det sjefen som bestemmer), og om/når du får permisjon. 

Så du risikerer å måtte avlyse turen din om arbeidsgiver ikke vil gi det ulønnet permisjon så lenge.

Altså ja, du må si noe nå, ellers risikerer du å enten måtte avlyse turen, eller å miste jobben (sjefen kan si deg opp veldig lett i prøvetiden, og å skofte jobben uten lov er helt klart grunn til oppsigelse).

Anonymkode: 88177...731

• Liker 8
Skrevet

Du må jo søke deg fri. Har man fast stilling kan man ikke bare reise så mye man vil uten å søke fri,( og få det innvilget) . 

Skrevet

Hvis du enda ikke har signert kontrakt, kan du ikke si at du heller ønsker å være tilkallingsvikar? Da står du mye mer fritt til å reise og gjøre hva du vil. Jeg har selv vært på backpacking noen mnd, og ville ikke gått glipp av det for en jobb for noe i verden! Det ordner seg med jobb uansett når du er tilbake :) 

Anonymkode: 6a812...e02

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Etter å ha søkt etter jobb flere steder, har jeg endelig fått jobb på en coop butikk. Er litt usikker på stillingsprosenten enda, men den ligger rundt 20%. Har ikke skrevet under arbeidskontrakten enda, og har bare vært på opplæring en dag. Jeg skal reise på backpacking i slutten av januar. Jeg har ikke tatt opp det med henne enda, siden jeg vil sikre meg en jobb. Trodde jeg skulle bli tilkalling, men fikk fast. Jeg er litt ny i jobbgamet, så trenger alle råd jeg kan få. Skal jeg fortelle henne at jeg blir borte 2-3 måneder etter jul, slik at hun vet det eller ødelegger det sjansen min for å få jobbe der? 

Mvh uerfaren

Det er ikke slik arbeidslivet fungerer. Arbeidsgiver har styringsrett over når du kan ta ut ferie, og det er slett ikke sikkert du får fri i denne perioden. Så du får søke om ferie så snart som mulig, og får du avslag, må du si opp jobben eller utsette reisa.

Anonymkode: 76d5e...3f8

• Liker 2
Skrevet

Syntes det er litt uansvarlig å ikke si ifra om sånt, men selvfølgelig vil det bli vanskelig for deg å finne deg en jobb hvis du ikke lyver. Da må du si opp i god tid før januar, ikke forvent at du får jobbe der når du kommer tilbake...

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, millennial skrev:

Syntes det er litt uansvarlig å ikke si ifra om sånt, men selvfølgelig vil det bli vanskelig for deg å finne deg en jobb hvis du ikke lyver. Da må du si opp i god tid før januar, ikke forvent at du får jobbe der når du kommer tilbake...

Og da må ts også forvente at hun ikke blir populær hos arbeidsgiver, og at det kan slå uheldig ut for henne når hun skal ut på jobbjakt igjen... Søker hun jobb på nytt kan godt den nye jobben forhøre seg hos tidligere arbeidsgivere, spesielt om de ser at ts har hatt et veldig kort ansettelsesforhold.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og da må ts også forvente at hun ikke blir populær hos arbeidsgiver, og at det kan slå uheldig ut for henne når hun skal ut på jobbjakt igjen... Søker hun jobb på nytt kan godt den nye jobben forhøre seg hos tidligere arbeidsgivere, spesielt om de ser at ts har hatt et veldig kort ansettelsesforhold.

Det er sant. TS, du burde også tenke på om du trenger hennes referanse. Hvis du er helt uerfaren på jobbmarkedet, så kan det være negativt å ha henne som referanse dog hun blir trolig irritert om du sier opp på så kort tid (og for noe som er tydeligvis planlagt).

Skrevet

Lynkurs i hvordan arbeidslivet fungerer:

Når du underskriver en kontakt og takker ja til en fast stilling, forplikter du deg til å faktisk jobbe fast. Du har rett på fem ukers ferie i løpet av et år, men du kan ikke forvente å kunne ta den når du vil, og det må avklares med sjefen i god tid. Ulønnet permisjon må også søkes om i god tid, og det er ikke noe du har krav på å få innvilget. 

Du kan ikke bare gi sjefen beskjed om at du blir borte et par måneder, og du kan hvertfall ikke forvente at du da har en jobb å komme tilbake til.

Spill med åpne kort fra starten av og be om å bli tilkallingshjelp istedet. 

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, millennial skrev:

Det er sant. TS, du burde også tenke på om du trenger hennes referanse. Hvis du er helt uerfaren på jobbmarkedet, så kan det være negativt å ha henne som referanse dog hun blir trolig irritert om du sier opp på så kort tid (og for noe som er tydeligvis planlagt).

Jeg vil ikke komme dårlig ut i arbeidslivet. Ble veldig usikker nå, skal fortelle det til henne i dag å se hva hun tenker. De hadde veldig behov for noe ekstra, så de trenger folk og dette er en lokal butikk i tillegg. Jeg bor i nærheten av butikken, på landet. Har en veldig dårlig magefølelse nå, vil ikke ødelegge noe. Sjefen er veldig bedagelig å er kjent for å bytte ut folk. Hun er en ja-ja person, så hun er ikke så vanskelig å samarbeide med. 

Jeg søkte der med tanke på penger til reisen, og at jeg vil ha noe å gjøre frem til Januar. Hadde ingen faststilling i planene. Så kanskje tilkallingsvikar er det beste! 

TS

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil ikke komme dårlig ut i arbeidslivet. Ble veldig usikker nå, skal fortelle det til henne i dag å se hva hun tenker. De hadde veldig behov for noe ekstra, så de trenger folk og dette er en lokal butikk i tillegg. Jeg bor i nærheten av butikken, på landet. Har en veldig dårlig magefølelse nå, vil ikke ødelegge noe. Sjefen er veldig bedagelig å er kjent for å bytte ut folk. Hun er en ja-ja person, så hun er ikke så vanskelig å samarbeide med. 

Jeg søkte der med tanke på penger til reisen, og at jeg vil ha noe å gjøre frem til Januar. Hadde ingen faststilling i planene. Så kanskje tilkallingsvikar er det beste! 

TS

Da burde du ha skrevet i søknaden at du kun var ute etter en jobb i en 3 måneders periode. Og at du ikke var interessert i en fast stilling. 

Anonymkode: 6ead8...db4

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da burde du ha skrevet i søknaden at du kun var ute etter en jobb i en 3 måneders periode. Og at du ikke var interessert i en fast stilling. 

Jeg skrev i søknaden at jeg søkte som tillkalling, men siden jeg er lokal så vet hun allerede hvem jeg er, dermed har hun ikke lest søknaden så nøye. Skreiv ikke jeg var interessert i en fast stilling.

ts

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev i søknaden at jeg søkte som tillkalling, men siden jeg er lokal så vet hun allerede hvem jeg er, dermed har hun ikke lest søknaden så nøye. Skreiv ikke jeg var interessert i en fast stilling.

ts

Ja, men du burde ha presisert at det kun var snakk om 3 måneder. Også som tilkalling. 

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Det er bra at du sier ifra. Det setter hun nok pris på. Da har hun ihvertfall tid til p finne noen andre når du drar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...