Gå til innhold

Vond lukt på soverom. Noen som har opplevd lignende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi flyttet inn i splitter ny leilighet for et halvt år siden. Jeg malte det ene soverommet, som skulle bli kontor og gjesterom. Jeg kan ikke huske å ha merket vond lukt i leiligheten mens vi holdt på. Rommet ble brukt som lagringsplass, til det noen uker senere kom montører som satt opp skyvedørsgarderobe langs den ene veggen. Tre speildører. Det så helt supert ut!

En stund etter begynte jeg å legge merke til en kjemisk, innestengt, sur lukt på rommet, og derfra stod alltid dør og vindu åpent.

Jeg har innsett at lukten kommer fra garderoben. Derfor har jeg tømt hele skapet, vasket hvert eneste plagg, vasket ned vegger og hyller og skuffer. Lukten ble betydelig lettere da skapet stod tomt, men ikke borte. Da jeg fylte skapet igjen med rene klær kom problemet for fullt tilbake. 

På dette tidspunket var det fullt kontor. Det var hyller og benkeplate og alt som hører med. For å være helt sikker tømte jeg rommet, sparklet, og malte. Malinglukten satt noen uker, og når den forsvant kom lukten tilbake..

Så leste jeg noe om at mange har opplevd vond lukt fra ikea pax-dører. Jeg stakk hodet inn og luktet på baksiden av speildørene. Der er det en grønn "film", som visstnok er for at dørene ikke skal kunne knuse. Jeg synes jeg kunne identifiere lukten dit. Jeg ba leverandør hente dørene, og det gjorde de, selv om de mener bestemt det ikke lukter noe som helst.

Da han hadde båret dørene utendørs luktet jeg på dem igjen. Lukten var svakere, men absolutt der. Jeg håpet problemet skulle forsvinne.

Det er om lag to uker siden nå, og lukten er fortsatt i rommet. Dør og vindu åpent. Lukten er svakere, men absolutt tilstede ennå, men jeg har ikke sjans til å lokalisere hvor den kommer fra.

Noen som har noen erfaringer, eller råd? Det er svært få andre som sier de lukter det, og de synes det lukter så svakt at jeg ikke bør henge meg opp i det. Men leiligheten er ny, og jeg synes det lukter vondt i rommet! Nå skal det bli barnerom, og det føles ikke godt å legge et spebarn der.

Anonymkode: 911f3...825

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nye bygg lukter nytt. Dette er avgasser fra plater, maling etc og vil vedvare, i avtagende grad, i 1-2 år. Om det du lukter er en annen og verre lukt enn den normale lukten fra nybygg: :vetikke: 

Det at du sier at du trodde det var skapdørene som luktet hinter til at det er lukten av selve bygget som plager deg. Sur lukt fra mugg, inntrenging el. forveksles sjelden med konstruksjonslukt.

Jeg vil nesten tro at grunnen til at du merker det mer i det ubrukte rommet er at de andre rommene er fylte med annen lukt. Og at de også, under lukten av mat, parfyme etc lukter nybygg. Men at de i tillegg får mer utlufting.

I forhold til baby ville jeg ikke uroet meg: hårspray og jiff inneholder (betydelig) mer gift enn avgassene fra nybygget. Og ingen av oss kaster ut hårspray og vaskemidler før vi får baby.

Anonymkode: aa38b...339

Skrevet

Jeg tror rett og slett du pga graviditeten lukter ting ingen andre klarer å lukte! Det vil forsvinne når graviditeten er over.

Da jeg var gravid, fikk jeg supersensitiv luktesans. Kjente lukter jeg aldri hadde kjent før, og merket lukter på lang avstand. Lukter jeg aldri hadde lagt merke til før ble plutselig påtrengende. Det var rett og slett ikke normalt! For eksempel kan jeg ikke fordra salami og heller ikke lukten av det. Men da jeg var gravid, fikk jeg virkelig oppleve for første gang hvor mange som faktisk har med seg salami på matpakka på morgentoget inn til byen! Jeg måtte flytte meg fra setet mitt flere ganger, fordi jeg kjente lukten (stanken) av salami i ryggsekken eller kofferten til personen tvers overfor meg. Jeg kunne lukte hva folk hadde av pålegg på matpakken sin! Det hadde jeg aldri kjent før.

Luktesansen gikk heldigvis tilbake til det normale da fødselen var overstått og barnet ute. Det var slitsomt å ha så skarp luktesans!

Hvis du klarer å ikke gå fra sans og samling mens du er gravid, så er jeg ganske sikker på at lukten er borte når du er ferdig med svangerskapet :-)

• Liker 1
Skrevet

Er du gravid, er det derfor. Jeg fikk superluktesans den ene gangen jeg gikk gravid (ikke andre gang), kunne lukte hvilke varer folk som gikk forbi meg på fortauet hadde i handleposene sine, det var creepy. Ei gravid venninne av meg hadde en ny ikea-seksjon i stua, hun klagde og klagde og ble kvalm (og faktisk kastet opp), på grunn av lukten fra de skuffene, som vi andre ikke kjente uten å putte hodet neddi og konsentrere oss, og da var det ingen vond lukt, bare...nytt. Så dette går bort når barnet kommer, jeg lover!

Anonymkode: b11d7...323

Skrevet
2 timer siden, Million skrev:

Jeg tror rett og slett du pga graviditeten lukter ting ingen andre klarer å lukte! Det vil forsvinne når graviditeten er over.

Da jeg var gravid, fikk jeg supersensitiv luktesans. Kjente lukter jeg aldri hadde kjent før, og merket lukter på lang avstand. Lukter jeg aldri hadde lagt merke til før ble plutselig påtrengende. Det var rett og slett ikke normalt! For eksempel kan jeg ikke fordra salami og heller ikke lukten av det. Men da jeg var gravid, fikk jeg virkelig oppleve for første gang hvor mange som faktisk har med seg salami på matpakka på morgentoget inn til byen! Jeg måtte flytte meg fra setet mitt flere ganger, fordi jeg kjente lukten (stanken) av salami i ryggsekken eller kofferten til personen tvers overfor meg. Jeg kunne lukte hva folk hadde av pålegg på matpakken sin! Det hadde jeg aldri kjent før.

Luktesansen gikk heldigvis tilbake til det normale da fødselen var overstått og barnet ute. Det var slitsomt å ha så skarp luktesans!

Hvis du klarer å ikke gå fra sans og samling mens du er gravid, så er jeg ganske sikker på at lukten er borte når du er ferdig med svangerskapet :-)

Jeg er ikke gravid, og dette har vart over et halvt år

Skrevet

Jeg er IKKE gravid!

Skrevet

Lett å anta det når du nevner barnerom, pust med magen

Anonymkode: 7a6b6...a4d

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville vasket hele skapet grundig med såpevann, og så lagt inn møllkuler, et såpestykke eller noe annet som avgir litt lukt og luftet godt. 

Anonymkode: d321b...7a8

• Liker 1
Skrevet

jeg opplever dårlig luft hver kveld på soverommet etter gubben har lagt seg

Anonymkode: a658b...2a9

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke gravid, og dette har vart over et halvt år

Synes du skrev at det skulle bli barnerom for et spedbarn? Det var da en rimelig antagelse å tro at du var gravid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...