AnonymBruker Skrevet 12. september 2017 #1 Skrevet 12. september 2017 Jeg har vært sykemeldt en stund, og har fått flere merkelige kommentarer fra en bekjent som tilfeldigvis jobber i NAV. Hun er ikke saksbehandler, men fra kommentarene å regne virker det som at hun vet ting jeg ikke har fortalt mine egne venner en gang. Får en ekkel følelse av det hele, og lurer på hvordan jeg kan få avkrefte/bekrefte mistanken? Anonymkode: b5c29...793
AnonymBruker Skrevet 12. september 2017 #2 Skrevet 12. september 2017 *ikke saksbehandleren min. Anonymkode: b5c29...793
AnonymBruker Skrevet 12. september 2017 #3 Skrevet 12. september 2017 Kontakt Nav på tlf 5555 3333 tastevalg 2 og forklar at du har mistanke om at en konkret person har gjort ulovlige oppslag på deg. Veileder på telefonen vil ta saken videre til rett enhet som kan sjekke for deg. Anonymkode: 8ff02...f1a 5
AnonymBruker Skrevet 12. september 2017 #4 Skrevet 12. september 2017 43 minutes ago, AnonymBruker said: Kontakt Nav på tlf 5555 3333 tastevalg 2 og forklar at du har mistanke om at en konkret person har gjort ulovlige oppslag på deg. Veileder på telefonen vil ta saken videre til rett enhet som kan sjekke for deg. Anonymkode: 8ff02...f1a Ja, gjør det. Eneste bakdelen om du har noe å skjule er at nå blir du uansett sjekka opp! Men hvis rettferdighetssansen din er stor nok, så tror jeg det går bra. Anonymkode: e8623...25b
Gjest C.Tramell Skrevet 12. september 2017 #5 Skrevet 12. september 2017 Håper du kontakter dem og få dem til å sjekke det! Jeg tror det er mye mer snoking både blant helsepersonell og NAV-ansatte enn det som kommer fram. Hvis snokere jevnlig blir tatt vil forhåpentligvis de som er fristet til å sjekke slektninger og naboer tenke seg om en ekstra gang.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2017 #6 Skrevet 12. september 2017 Det tror jeg også!! Jeg er nesten 100% sikker på at ei som jobber på legekontoret her har sjekket opp meg. Jeg hadde ikke sagt til noen at jeg til tider sliter litt med angst, men en dag snakket jeg tilfeldigvis med denne damen ( vi har barn i samme klasse) og da fortalte hun seg på en måte. Hun sa noe Ala : jeg synes du er flink jeg som er med på alt selvom du sliter litt for tiden. Ingen her vet det, ikke engang samboeren min. Anonymkode: 6f65b...775 3
SiMa Skrevet 12. september 2017 #7 Skrevet 12. september 2017 Ofte er det flere enn din egen saksbehandler og din egen lege som har legitim grunn til å ha tilgang til disse opplysningene, (Selvfølgelig og dessverre finnes det også folk som snoker.) 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2017 #8 Skrevet 12. september 2017 Du bør definitivt sjekke det opp. Jeg har opplevd å bli snoket på av treneren min, som jobber i en bank jeg er kunde i. Jeg hadde ikke sagt noe om at jeg var kunde der engang, likevel kommenterte han plutselig at "du som er så flink til å spare bør da ikke ha noe som helst problem med å kjøpe ny bil" i en samtale engang... Han hadde ikke noen som helst grunn til å vite noe som helst om min økonomi. Men ja, jeg er flink til å spare, blant annet ved å overføre 5 000 i mnd til en konti i banken han jobber i. Jeg har også opplevd at folk på jobben min (kredittkortleverandør) morer seg hemningsløst over alt det rare folk kjøper. De har ikke noe med å gå inn på de opplysningene med mindre det er klagesaker, likevel gjør de det. Så snoking skjer helt definitivt og soleklart. Anonymkode: 0b310...736 2
Gjest Ari Loys Skrevet 12. september 2017 #9 Skrevet 12. september 2017 Dessverre er dette alt for vanlig blant NAV-ansatte: https://www.nrk.no/norge/rapport_-nav-ansatte-snoker-pa-venner-og-kjendiser-1.13203808
AnonymBruker Skrevet 12. september 2017 #10 Skrevet 12. september 2017 Derfor er det veldig underlig at private helseopplysninger skal ligge synlig i NAV-systemet i uoverskuelig fremtid slik at hvem som helst kan i fremtiden gå inn å sjekke din private informasjon uten konsekvenser. Burde ikke NAV brukernes opplysninger låses eller fjernes når de ikke lenger er bruker av systemet? Systemet er bygget for snoking. Anonymkode: a1c4b...131 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2017 #11 Skrevet 12. september 2017 Takk for gode tips! Skal oppdatere dere om hva jeg finner ut :-) Anonymkode: b5c29...793
AnonymBruker Skrevet 12. september 2017 #12 Skrevet 12. september 2017 10 timer siden, SiMa skrev: Ofte er det flere enn din egen saksbehandler og din egen lege som har legitim grunn til å ha tilgang til disse opplysningene, (Selvfølgelig og dessverre finnes det også folk som snoker.) Nei. Det skal være en god grunn. Din egen saksbehandler skal ikke ha tilgang på helseopplysninger Anonymkode: c8bfc...462
AnonymBruker Skrevet 12. september 2017 #13 Skrevet 12. september 2017 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Det skal være en god grunn. Din egen saksbehandler skal ikke ha tilgang på helseopplysninger Anonymkode: c8bfc...462 Det er tull og tøys. Anonymkode: a1c4b...131 2
SiMa Skrevet 12. september 2017 #14 Skrevet 12. september 2017 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Det skal være en god grunn. Din egen saksbehandler skal ikke ha tilgang på helseopplysninger Anonymkode: c8bfc...462 Hva er forskjellen på "legitim grunn" og "god grunn"? Saksbehandler på nav har tilgang på helseopplysninger i den grad det er relevant i forhold til ytelsen, ikke ellers. Saksbehandler på nav har selvfølgelig ikke innsyn i din legejournalen på generelt grunnlag.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #15 Skrevet 15. september 2017 On 9/12/2017 at 10:14 AM, AnonymBruker said: Derfor er det veldig underlig at private helseopplysninger skal ligge synlig i NAV-systemet i uoverskuelig fremtid slik at hvem som helst kan i fremtiden gå inn å sjekke din private informasjon uten konsekvenser. Burde ikke NAV brukernes opplysninger låses eller fjernes når de ikke lenger er bruker av systemet? Systemet er bygget for snoking. Anonymkode: a1c4b...131 Kommer sikkert regler på det når rike og innflytelsesrike mennesker opplever snokingen. Så lenge det er fattige, syke og svake mennesker er det ingen som bryr seg om at de snokes på Anonymkode: cda24...ec4 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #16 Skrevet 15. september 2017 På 12.9.2017 den 15.54, AnonymBruker skrev: Takk for gode tips! Skal oppdatere dere om hva jeg finner ut :-) Anonymkode: b5c29...793 Har du hørt noe mer? Anonymkode: 01dc9...42d
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #17 Skrevet 15. september 2017 Jeg forstår ikke hvorfor vi ikke kan få et system, hvor vi selv kan sjekke hvem som har snoket på oss. Det kan ikke være vanskelig i vår dataverden. Vi har mulighet til å sjekke via altinn hvem som har snoket på skattelister, og hvem som har hentet skattekort. Ser for meg at vi også kan sjekke nav og sykehus. Kun de som blir oppdaget på nav blir tatt. Nav er stor og uoversiktlig. Syns klienter/ pasienter skal føle seg trygge, men det viser seg at det er vi ikke Anonymkode: c8bfc...462 4
SesameStreet Skrevet 15. september 2017 #18 Skrevet 15. september 2017 På 12.9.2017 den 7.29, AnonymBruker skrev: Jeg har vært sykemeldt en stund, og har fått flere merkelige kommentarer fra en bekjent som tilfeldigvis jobber i NAV. Hun er ikke saksbehandler, men fra kommentarene å regne virker det som at hun vet ting jeg ikke har fortalt mine egne venner en gang. Får en ekkel følelse av det hele, og lurer på hvordan jeg kan få avkrefte/bekrefte mistanken? Anonymkode: b5c29...793 NAV har måter å sjekke opp dette på, men du er nødt til å dele dine mistanker med dem. Så tar de det videre. Det er dessverre veldig vanlig med snoking.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå