Gjest Anonymous Skrevet 17. januar 2005 #1 Skrevet 17. januar 2005 Hei! Er blitt bedt om å bake en kake til en 50-års dag jeg delvis er med og arrangerer. Hva skal jeg bake?!?! Jeg er grei nok til å bake, så LITT avansert går greit, men ikke noe så veldig vanskelig... Det bør vel være en kake som er litt spesiell, ikke en vanlig sjokoladekake. Ellers er jeg blank... Hjelp!!!
Annie Skrevet 17. januar 2005 #2 Skrevet 17. januar 2005 Konfektkake som er utrolig god og lett og lage! Bunn til suksessterte. Fyll: en plate kokesjokolade smeltes med litt kaffe og avkjøles. 3 dl fløte piskes til krem og sjokoladen piskes inn. Legg det på toppen. Dette kan jeg GARANTERE er godt. Vi var 4 stk her etter et middagsselskap og det var knapt et stykke igjen.
Brunhilde Skrevet 17. januar 2005 #3 Skrevet 17. januar 2005 Hva med å lage en marsipankake og pynte med 50 roser? Det pleier å være populært.
Imax Skrevet 18. januar 2005 #4 Skrevet 18. januar 2005 Jeg pleier å lage sukkerbrød i langpanne (to stykk), og lage en knallgod marsipankake med daim og pærer inni, marsipanlokk og marsipanroser og navn på (i marsipan). Jeg ruller ut tynne pølser i samme farve som rosene og skriver Turid 50 år i pølsene og pynter med roser etter på. Men det kommer selvsagt an på hvor mange gjester det er da.
Annie Skrevet 18. januar 2005 #5 Skrevet 18. januar 2005 Og hvor flink man er til å pynte kake. Jeg er helt håpløs! Derfor er sånt som Verdens Beste og den jeg foreslo her perfekte.
Gjest Hovedinnlegger Skrevet 18. januar 2005 #6 Skrevet 18. januar 2005 Takk for supre forslag! Nå har jeg fått beskjed om at de kjøper inn bløtkake/marsipankake, så da skal jeg ikke lage det.. Annie: Du skrev at dere var 4 og spiste nesten hele konfektkaken, er den ganske liten? Vi er 23 gjester, så da blir det kanskje litt slitsomt å lage den kaken? (Skal jo ikke lage kake til 23, for det blir jo to kaker til, men bør vel ha såpass at alle kan smake om de vil.)
Annie Skrevet 18. januar 2005 #7 Skrevet 18. januar 2005 Om du tripler eller dobler bunnenkan du jo steke den i en liten langpanne. Husk da på bakepapir.
Gjest Hovedinnlegger Skrevet 18. januar 2005 #8 Skrevet 18. januar 2005 Hei igjen! Du har vel ikke tilfeldigvis en god oppskrift på bunn til suksessterte? Jeg kan sikkert søke det opp, men det hadde vært fint med en oppskrift noen andre har prøvd ut før meg!
Annie Skrevet 18. januar 2005 #9 Skrevet 18. januar 2005 Bunn: 4 eggehviter 150 gram melis 150 gram mandler Bland inn melis og malte mandler i stivpiskede eggehviter. Fyll røren i en form, 22-24 cm i diameter og stek ved 160 grader i 30-35 minutter. La bunnen avkjøles.
Annie Skrevet 18. januar 2005 #10 Skrevet 18. januar 2005 Fant en oppskrift HER. Den har ikke jeg prøvd, men da har du jo mål for langpanne. Jeg bruker IKKE bakepulver i den jeg pleier å lage. Da blir den ganske flat, men det skal konfektkaker være syns jeg.
Gjest Hovedinnlegger Skrevet 18. januar 2005 #11 Skrevet 18. januar 2005 TUSEN takk for svar!!! :kysse:
søndagsengel? Skrevet 19. januar 2005 #13 Skrevet 19. januar 2005 Lag vanlig suksessterte (er ikke det den med mandelbunn og gul krem?) og pynt den med kiwi, blå druer og klementinbåter (i ringer inn mot midten, for eksempel). Veldig friskt, godt og dekorativt!
Arkana Skrevet 19. januar 2005 #14 Skrevet 19. januar 2005 Gulrotkake, utrolig godt! Og verdens beste er også veldig godt. Gulrotkake med gourmetglasur 2 egg 2 dl sukker 2 dl hvetemel 1 ts natron 1 ts vaniljesukker 1 ts kanel ½ ts revet muskat 1 ts kardemomme ½ ts ingefær 1 dl soyaolje 4 dl grovt revne gulrøtter 50 g naturell kremost 30 g mykt smør 1 ts vaniljesukker 2 dl melis Visp eggedosis. Band alt det tørre og rør det inn i eggedosisen. Bland inn olje og revne gulrøtter. Hell deigen i en smurt form (24 cm), stek kaken på nederste rille ved 175 grader i 35-45 minutter. Bland sammen ost og smør, rør inn vaniljesukker og melis. Smør glasuren på den avkjølte kaken og lag mønster med en gaffel. Verdens Beste - Kvæfjordkake 150 g sukker 150 g margarin 150 g hvetemel 5 eggeplommer 4 ss melk 1 ts bakepulver 5 eggehviter 200 g sukker hakkede mandler 1 pk romfyll 2 ½ dl kremfløte Rør smør og sukker lett og luftig. Tilsett så eggeplommene, hvetemel, melk og bakepulver. Kle en stor langpanne med bakepapir. Fordel deigen utover i et jevnt lag. Pisk eggehvitene og sukker til stivt skum og bre over deigen. Dryss over hakkede mandler og stek ved 180 grader til marengsen er gyllen. La kaken avkjøles i langpannen. Lag romfyllet og rør det forsiktig sammen med stivpisket kremfløte. Del kaken i to like deler og legg disse sammen med romkremen i et jevnt tykt lag mellom.
Gjest Espera Skrevet 19. januar 2005 #15 Skrevet 19. januar 2005 Annen kake med marengs: FLYKRÆSJKAKE Lag vanlig marengsbunn i langpanne(har dessverre ikke oppskriften i hodet, dersom du er interessert kan jeg godt lete fram til deg!). Pisk krem av to bokser fløte, bland med en halv boks ferdig vaniljekrem (kan du selvfølgelig lage selv om du ønsker det). Tilsett to epler, to pærer, to bananer (skrellet og skjært i mindre biter), en boks ananas (evt en fersk ananas i biter). Legg dette over marengsen, pynt på toppen med halve blå druer (uten sten), kiwi og evt jordbær.Rresten av vaniljekremen legger du i små "dotter" mellom frukten. Du kan selvfølgelig bruke annen/mer frukt om du ønsker det - men jeg synes det absolutt er best med FRISK frukt og ikke sånne hermetiske fruktcoctailer.... Denne kaken gjør alltid STOR lykke!
Gjest Anonymous Skrevet 19. januar 2005 #16 Skrevet 19. januar 2005 Så mye deilig!! Søndagsengel: Har vurdert suksessterte, men har hørt at det er lett å gjøre feil med kremen.(Da ble jeg litt bekymret..) Arkana: Det er ei annen som har påtatt seg gulrotkake allerede. Men Kvæfjord er VELDIG godt, da.. Espera: Flykræsjkake høres innmari godt ut. (Bortsett fra at jeg så for meg kake med makrell på boks først!! ) Har du marengsoppskrift hadde jeg blitt innmari glad.
Gjest Espera Skrevet 19. januar 2005 #17 Skrevet 19. januar 2005 Skal huske på den til deg og legge den inn i morgen tidlig jeg, oki?
Gjest Espera Skrevet 20. januar 2005 #19 Skrevet 20. januar 2005 Marengsbunn til flykræsjkake 200 gr melis 4 eggehviter - Pisk eggehviter, ha i melis litt etter litt. Bres utover bakepapir, "cirka" langpanneform. Stekes ved 120 gr i 3- 3.5 time
Mitzi Skrevet 20. januar 2005 #20 Skrevet 20. januar 2005 Arkana: Det er ei annen som har påtatt seg gulrotkake allerede. Tipper den gulrotkaka blir kjempegod!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå