Gå til innhold

"Husvert" sier han bestemmer over meg

Anbefalte innlegg

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han er leietaker, og har derfor ikke lov til å true deg eller sparke inn døra til hybelen din. Du får tilkalle politiet neste gang han forsøker seg med et lignende stunt. Utleieren har ikke lov til å kaste deg ut bare fordi denne leietakeren ikke tåler at du lager helt vanlige huslyder. Det skal være stille etter klokken 23, noe som betyr at du ikke kan spille høy musikk eller være til sjenanse for andre. Men du har lov til å se på tv og ha besøk så lenge dere snakker normalt sammen.

Anonymkode: 932f1...5be

INGEN, heller ikke en utleier, har lov til å true eller sparke inn en leietakers dør.

Anonymkode: ea72f...9ac

• Liker 11
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at han garantert vil få huseier på sin side, og da kan huseier og denne leietageren lyve og si at jeg driver å bråker hele dagen. Da har jeg misligholdt kontrakten, og de kan kaste meg ut på det grunnlaget, eller?

Anonymkode: 58466...ab9

Men nå hadde du jo vitne på besøk.

Huseier har nok mista mange leieboere de siste fem åra.

Krev at leieboer tar dette problemet opp med galningen.

Krev en sikkerhetslås montert på døren din.

Anmeld saken om det skjer igjen, han kommer jo med trusler.

Sett opp skjult kameraovervåkning. 

• Liker 14
Skrevet

Hvis en fremmed bryter seg inn hos deg og truer deg ringer du selvsagt politiet.

• Liker 14
Skrevet

Tipset med å ha en opptaker tilgjengelig eller gående er ikke dumt.

Å rapportere den andre leietagers oppførsel til huseier er heller ikke dumt - jeg skjønner tankegangen din om at huseier kommer til å ta den andre leieboerens side - men for alt du vet så er ikke du den første som har blitt utsatt for dette og kanskje heller ikke den første som rapporterer det til huseier. En ting er at den andre leietakeren har vært stabil, men du skal bare se at huseier ønsker å ha stabile leieboere i begge leiligheter og det får han ikke så lenge denne karen bor i andre leiligheten.

At du har et vitne til opptrinnet er og en ting du kan nevne.

• Liker 5
Skrevet

Først av alt, monter en sikkerhetslenke på døren din så han ikke bare kommer brasende inn neste gang. Kommer han og truer deg igjen, be han ta kontakt med utleier, han har ingenting med deg å gjøre. Om han fortsetter, si at du ringer politiet og gjør det. 

Let samtidig etter et nytt bosted. Det kommer til å gå ut over din eksamen om du får problemer med denne bøllen, kanskje det er bedre å bruke litt tid på å flytte.

• Liker 6
Skrevet (endret)

Leietakere har mange rettigheter. Det kan godt hende at huseier har prøvd å kaste ut den gale naboen din uten å lykkes med det. Klager du både til huseier og til styret, så kan det hende du har en sterk sak, spesielt om du tar opp samtalen neste gang denne galningen braser inn.

Endret av penny_
  • Liker 7
Skrevet

Som andre sier, så ville jeg vært i forkant og kontaktet huseier. Jeg ville forklart hva som skjedde så nøyaktig som mulig og sagt at du syntes det var ubehagelig at han har en slik tone og holdning ovenfor deg. 

Anonymkode: 1d5e7...75d

• Liker 6
Skrevet

02800

Anonymkode: ce74c...9a3

• Liker 8
Skrevet

Som mange sier send en mail eller brev til huseier, det er smart å ha det skriftlig, jeg syntes nesten du skal ringe politiet som også flere her sier, der vil du få råd, og de vil lagre alle henvendelser fra deg angående naboen, det er ulovlig det han bedriver 

• Liker 3
Skrevet

Du har vitne på at din versjon stemmer TS. Har dere andre naboer? Som kan bevitne at du ikke er en partyløve som bråker hele tiden? Er enig med alle andre i denne tråden. Lykke til :)

• Liker 4
Skrevet

Har opplevd noe av det samme. Flyttet inn i andre etasje av et hus, i første etasje bodde ei som hadde bodd der i 10 år. 

Jeg bråkte da jeg snudde bilen i gårdsplassen kl 9, jeg bråkte da jeg pratet i tlf kl 9. Jeg bråkte da jeg gikk på do om natten. Hun ble også sint for at jeg kom og gikk som jeg ville uten rutine på noe. Hun sladret til huseier og jeg fikk faktisk kjeft altså. 

Fikk beskjed av huseier på hvordan jeg måtte parkere og at jeg måtte stå i garasjen, men bilen min var for brei for garasjen, da måtte jeg stå på butikken på andre siden av veien. 

Måtte flytte sengen min til et annet rom så jeg ikke bråkte da jeg gikk på do om natten. Prate i tlf kunne jeg ikke i stuen hjemme, og om jeg gjorde det kunne jeg ikke gå rundt samtidig. 

Fant meg en advokat og fikk lurt meg ut av kontrakten og dro 

Anonymkode: b67f8...67b

• Liker 5
Skrevet
10 timer siden, mangekyousharingan skrev:

Det med huseier er jeg 100% sikker på. Jeg har jo bare bodd her i 1 måned, han har bodd her i 5 år. Han er en sikker inntektskilde, jeg er en leietager som han kan erstatte på 1-2-3

Du er en like sikker inntektskilde. Og det å ha en slik ustabil leieboer er en ulempe for utleier, siden det sannsynligvis fører til hyppige utskiftninger i hybel nr 2, og det koster utleier penger. Så pessimistisk og tafatt kan du ikke være, ta i det minste en telefon til utleier og hør hva han sier. 

Anonymkode: 12009...f33

• Liker 6
Skrevet
Sitat

Fant meg en advokat og fikk lurt meg ut av kontrakten og dro 

Du kunne jo bare sagt nei til de dumme kravene da, skjønner ikke hvordan folk gidder å finne seg i så mye.

Anonymkode: 17dbf...03e

• Liker 6
Skrevet

Er du veldig ung og "naiv"? Du skal IKKE finne deg i sånn oppførsel av denne andre leieboeren! For det er det han er, en leieboer på lik linje som deg, han har ikke noe rett til å herse med deg. Han bestemmer ikke! Han har heller ikke mer rett en deg til å bo der! 

Jeg skjønner at det kan være vanskelig å stå opp mot han, men dette handler like mye om å stå opp for deg selv. Har du noen som i det minste kan hjelpe deg med å snakke med huseier, hvis du ikke tør å gjøre det alene?

Anonymkode: b54d1...d58

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kunne jo bare sagt nei til de dumme kravene da, skjønner ikke hvordan folk gidder å finne seg i så mye.

Hvor lenge skal man si nei da? Hvor lenge skal man kjøre på som man vil. Du vet ingenting om hvor lenge jeg ble der. Men å bo et sted hvor man blir kjefta huden full hver gang man går inn døra i mange måneder i strekk. Hadde du orka?

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge skal man si nei da? Hvor lenge skal man kjøre på som man vil. Du vet ingenting om hvor lenge jeg ble der. Men å bo et sted hvor man blir kjefta huden full hver gang man går inn døra i mange måneder i strekk. Hadde du orka?

Ikke meg du siterte men.... Jeg hadde ikke orka det et minutt, men jeg hadde stått opp for meg selv og forklart ganske så tydelig hvor skapet skulle stå, ikke pokker om jeg hadde latt meg tråkke på slik!

• Liker 3
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er du litt vel paranoid eller? Du får forklare huseier situasjonen, og si at du føler deg truet, forklar at neste gang han sparker ned døren eller truer deg på annen måte så vil du ta kontakt med politiet. Du kan fint bråke hele dagen, så lenge du ikke bråker mellom 23-07.

Dersom han velger å si deg opp har du 3 måneder på å finne et annet sted å bo, høres ikke ut som en bra plass å bo der uansett. Om han sier deg opp skal du selvfølgelig ikke betale for mer enn de 3 månedene du bor ut oppsigelsestiden :)

Det er noe som heter alminnelig hensyn. Det betyr at du ikke skal holde leven med f eks ekstremt høy musikk på dagtid

Anonymkode: 4f17e...1ee

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er noe som heter alminnelig hensyn. Det betyr at du ikke skal holde leven med f eks ekstremt høy musikk på dagtid

Anonymkode: 4f17e...1ee

Det kommer an på hvor høyt TV'en stod på det. Uansett er det ikke noe som rettferdiggjør at en annen leieboer tar seg inn og truer en annen leietaker. Nå er jeg mann da, så det er kanskje litt enklere å stå opp for oss selv hvis det blir snakk om fysisk trussel, men selv hadde jeg bedt angriperen om å forsøke å bestemme over knyttneven min hvis det var så viktig. Hvis noen truer meg i mitt eget hjem blir det faktisk slosskamp, og man har særskilt rett til å forsvare seg selv i eget hjem selv om det innebærer bruk av vold. 

Anonymkode: b88c5...554

• Liker 3
Skrevet

Og for din del TS: Ta det opp med huseier, skriftlig, og som andre påpeker, send gjerne kopi til styret i sameiet også - hvis det er organisert slik. Du kan også kontakte politiet slik at de i det minste får registrert saken. Siden det antakeligvis vil være ord mot ord slik det står nå, så får du muligens ikke gjennomslag hvis du anmelder, men politiet må da registrere din påstand. Hvis det skjer igjen, så står du sterkere neste gang. Bruk også et skjult videokamera som kan slås på når du åpner i leiligheten din, hvis du er bekymret for hva han kan finne på samt for senere bevis. Det har du full rett til i din egen bolig. 

For det andre så ville jeg også ha begynt å se etter en annen bolig. Denne eier du ikke, så det bør være begrenset hvor lenge man gidder å "forsvare" den. Hadde selvsagt vært noe helt annet hvis man hadde eid. 

Anonymkode: b88c5...554

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville kontaktet huseier asap og lagt frem saken. Kan godt hende at den andre leietakeren har gjort tilsvarende mot de som har bodd i din leilighet før deg

• Liker 2
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...