Gå til innhold

"Husvert" sier han bestemmer over meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har havnet oppi en veldig ekkel og ubehagelig situasjon.

Jeg leier en liten hybel i Oslo som deler entre med en annen leilighet. Denne leiligheten leies av en som har bodd der i 5 år. Både hybelen og leiligheten eies av en eldre mann som ikke bor i Oslo.

I kontrakten står det at det er 3 måneders oppsigelse men "Minste leietid er 12 måneder, flytter leietager ut tidligere skal leie allikevel betales for minimum 12 måneder"

Søndag kveld, hadde jeg en venn på besøk, vi hadde laget oss mat, satt og pratet sammen og så på TV. Klokken var ca 22:00 (senest 22:15) Da banket og sparket han andre leietageren i døra mi hardt. Jeg er usikker på om han låste seg inn eller om jeg hadde glemt å låse døra, men han åpnet døra og sa "ut" Vi ble helt sjokkerte, det var så surrealistisk og ekkelt. Diskusjonen vår gikk ca slik:

Leietager: Ut!
Meg: Hva mener du med ut?
Leietager: Ut med deg!
Meg: Ut hvor? (Jeg var sjokkert)
Leietager: Ut! på gata med deg, jeg vil ikke at du skal bo her!
Meg: Det er ikke du som bestemmer, jeg har skrevet under på en kontrakt, du kan ikke be meg gå ut
Leietager: Jo, da! jeg har kastet ut mange studenter som deg, jeg tørker meg i rumpa med kontrakten din. Her inne er det jeg som er sjef! Jeg er som faren din, du skal høre på meg, du skal respektere det jeg sier, jeg bestemmer over deg! 

Hvis dere ønsker å høre resten av diskusjonen, kan jeg skrive mer, men det er vel ikke så viktig. Han ble ikke noe mer vennlig for å si det sånn. Han bare truet med å kaste meg ut, lage et helvete for meg, tøffet seg osv.

Leietager ønsker å sove kl 22, og da skal det være helt stille sier han, skal jeg se på tv eller bruke dataen skal jeg ha på headset. 

I kontrakten står det "Sameiet sine ordensregler gjelder, det skal tas hensyn til andre beboere" Sameiet sine regler er at det skal være stille mellom 23-07 på hverdager og 24 og 8 (litt usikker) i helger.

Leietager har som sakt bodd der i 5 år, huseieren kommer til å høre på han og ikke meg (dette påpekte han selv, og jeg er enig) Jeg er student, noe han vet, han sier han skal lage et helvete for meg (Ved å kaste meg ut i eksamensperioden feks) hvis jeg ikke adlyder han.

Dette var skikkelig ekkelt og ubehagelig, jeg har ikke lyst til å bo her mer, jeg synes det er ekkelt å være i "mitt eget hjem" Men jeg kan ikke la dette gå utover skolen min, jeg har ikke råd til å krangle med han og bli kasta ut midt i eksamensperioden. Men jeg kan heller ikke leve som en slave i "mitt eget hjem" og la en sånn ekkel mann herse med meg. 

Jeg er 100% sikker på at huseier kommer til å ta hans side, så det er ikke vits å klage til han. Men kan han si opp kontrakten og kaste meg ut når han føler for det? Har jeg noen rettigheter? Jeg har lest at huseier ikke kan kaste ut en leietager. Det må klages inn til namsmannen som eventuelt kan kaste ut leietageren, dvs meg i dette tilfelle. Jeg har ikke råd til å stresse med namsmannen i eksamenstida. 

Anonymkode: 58466...ab9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei han kan ikke kaste deg ut, og jeg ville gitt beskjed om at han andre ikke forholder seg til kontrakten som sier kl 23. Last ned et opptaksprogram på mobilen, så kan du ta det opp neste gang han truer deg.

Anonymkode: 17dbf...03e

• Liker 27
Skrevet

Han er leietaker, og har derfor ikke lov til å true deg eller sparke inn døra til hybelen din. Du får tilkalle politiet neste gang han forsøker seg med et lignende stunt. Utleieren har ikke lov til å kaste deg ut bare fordi denne leietakeren ikke tåler at du lager helt vanlige huslyder. Det skal være stille etter klokken 23, noe som betyr at du ikke kan spille høy musikk eller være til sjenanse for andre. Men du har lov til å se på tv og ha besøk så lenge dere snakker normalt sammen.

Anonymkode: 932f1...5be

• Liker 32
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei han kan ikke kaste deg ut, og jeg ville gitt beskjed om at han andre ikke forholder seg til kontrakten som sier kl 23. Last ned et opptaksprogram på mobilen, så kan du ta det opp neste gang han truer deg.

Problemet er at han garantert vil få huseier på sin side, og da kan huseier og denne leietageren lyve og si at jeg driver å bråker hele dagen. Da har jeg misligholdt kontrakten, og de kan kaste meg ut på det grunnlaget, eller?

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at han garantert vil få huseier på sin side, og da kan huseier og denne leietageren lyve og si at jeg driver å bråker hele dagen. Da har jeg misligholdt kontrakten, og de kan kaste meg ut på det grunnlaget, eller?

Nå er du litt vel paranoid eller? Du får forklare huseier situasjonen, og si at du føler deg truet, forklar at neste gang han sparker ned døren eller truer deg på annen måte så vil du ta kontakt med politiet. Du kan fint bråke hele dagen, så lenge du ikke bråker mellom 23-07.

Dersom han velger å si deg opp har du 3 måneder på å finne et annet sted å bo, høres ikke ut som en bra plass å bo der uansett. Om han sier deg opp skal du selvfølgelig ikke betale for mer enn de 3 månedene du bor ut oppsigelsestiden :)

• Liker 25
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er du litt vel paranoid eller? Du får forklare huseier situasjonen, og si at du føler deg truet, forklar at neste gang han sparker ned døren eller truer deg på annen måte så vil du ta kontakt med politiet. Du kan fint bråke hele dagen, så lenge du ikke bråker mellom 23-07.

Dersom han velger å si deg opp har du 3 måneder på å finne et annet sted å bo, høres ikke ut som en bra plass å bo der uansett. Om han sier deg opp skal du selvfølgelig ikke betale for mer enn de 3 månedene du bor ut oppsigelsestiden :)

Jeg er veldig opptatt med jobb og studie, jeg har virkelig ikke tid til å gå på boligjakt nå, ikke bare er det vanskelig men det er dyrt og veldig stressende med flytting. Det kommer til å gå hardt utover karakterene mine. 

Det med huseier er jeg 100% sikker på. Jeg har jo bare bodd her i 1 måned, han har bodd her i 5 år. Han er en sikker inntektskilde, jeg er en leietager som han kan erstatte på 1-2-3

Skrevet

I all verden? Er denne leietakeren utenlandsk? Grunnen til at jeg spør er fordi denne oppførselen er helt hinsides, og det mest nærliggende er å tro at det enten er ekstreme kulturforskjeller eller psykisk sykdom som er involvert. 

Du bør rapportere til husverten om truende og uakseptabel oppførsel fra denne leietakeren. Pass på å låse, og dersom noe slikt skjer igjen synes jeg ikke du skal nøle med å varsle politiet. Nei, husverten kan ikke kaste deg ut på bar bakke uten videre, og han kan heller ikke si opp kontrakten basert på uttalelser fra denne leietakeren. Det høres imidlertid veldig uhyggelig ut å måtte forholde seg til en slik person, så personlig ville jeg nok ha lett etter et annet sted å bo. 

Anonymkode: fd3ef...90d

• Liker 18
Skrevet
Akkurat nå, mangekyousharingan skrev:

Jeg er veldig opptatt med jobb og studie, jeg har virkelig ikke tid til å gå på boligjakt nå, ikke bare er det vanskelig men det er dyrt og veldig stressende med flytting. Det kommer til å gå hardt utover karakterene mine. 

Det med huseier er jeg 100% sikker på. Jeg har jo bare bodd her i 1 måned, han har bodd her i 5 år. Han er en sikker inntektskilde, jeg er en leietager som han kan erstatte på 1-2-3

Nei, her tar du feil. Huseier må selvsagt forholde seg til det norske lovverket. Det norske lovverket beskytter særlig leietaker (altså deg) ettersom man er ansett som den svake part i leierelasjonen. 

• Liker 17
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

I all verden? Er denne leietakeren utenlandsk? Grunnen til at jeg spør er fordi denne oppførselen er helt hinsides, og det mest nærliggende er å tro at det enten er ekstreme kulturforskjeller eller psykisk sykdom som er involvert. 

Du bør rapportere til husverten om truende og uakseptabel oppførsel fra denne leietakeren. Pass på å låse, og dersom noe slikt skjer igjen synes jeg ikke du skal nøle med å varsle politiet. Nei, husverten kan ikke kaste deg ut på bar bakke uten videre, og han kan heller ikke si opp kontrakten basert på uttalelser fra denne leietakeren. Det høres imidlertid veldig uhyggelig ut å måtte forholde seg til en slik person, så personlig ville jeg nok ha lett etter et annet sted å bo. 

Leietageren er ikke utenlandsk men det er jeg, det er ikke snakk om kulturforskjell eller rasisme vil jeg tro, er vel det at leietageren skal vise at han har makta, han er sjefen, han er leietager nr 1 og jeg er leietager nr 2. 

Skrevet
Sitat

Men i desember er kanskje eksamen ferdig? Uansett så har du ikke gjort noe galt, så du kan IKKE kastes ut, problemet her er om denne andre fyren er så ustabil at han utgjør en fare for deg. Jeg skjønner at du er travel, men jeg ville likevel tatt meg tid til skrive en mail til huseier om hvordan du opplever dette, da kan du lese svar når du får tid. Om han truer deg igjen, så ringer du politiet, de vil komme og snakke med han og forsikre seg om at du har det bra.

• Liker 10
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette. 

Jeg ville helt ærlig ha tatt en telefon eller skrevet mail til eieren du har kontrakt med og forklart at du ble utsatt for svært ubehagelig, truende og innvaderende oppførsel fra han du deler gang med. Fortell hva som skjedde og at du føler deg ikke trygg i eget hjem. Snakk opp deg selv å si at du vil ha et godt forhold med naboer.  Jeg ville gitt huseier et dilemma etter å ha spurt han hvordan fyr han andre egentlig er som holder på sånn, om han er mentalt syk og dette går ikke an osv, så ville jeg lagt det frem på en voksen og konkret måte og sagt "Jeg syntes du må tenke på å kaste han ut for han virket direkte farlig, og om du ikke gjør det så vil jeg be om at kontrakten vår opphører for jeg kan ikke bo et sted jeg ikke får se tv og føler at naboen er ute etter meg og kommer dundrende inn i min hybel i psykose!.." og prøvd å få til en ordning om at du får sagt opp leieforholdet og hvertfall ikke må betale for leie i 12 mnd! 

Hvis du tror det er sannsynlig at han kan ha ekstra nøkkel til ditt rom er det ulovlig å låse seg inn på den måten. 

Anonymkode: 869d5...9eb

• Liker 19
Skrevet

Blir mest sjokkert over deg, hvorfor i alle dager tror du han hører mest på den andre leietakeren?? Er da ingen selvfølge det, bare fordi han har bodd der lengst. Syntes du skal ta kontakt med utleier snarest og forklare situasjonen. Ville vurdert å ha på TV til litt over 22:00 en annen dag, men denne gangen med opptaker klar, så har du fysisk bevis på hvordan han oppfører seg. Gjerne med en annen person i leiligheten, han fyren her virker jo klin gæærn.

Sannsynligvis har utleier fått klager på leietakeren flere ganger før også, så det gjør jo saken din "sterkere".

Anonymkode: c8f60...4ba

• Liker 28
Skrevet

Herregud, ta kontakt på eier pronto! Slutt å kom med dumme bortforklaringer om at han kommer til å høre mest på den andre leieboer. Neste gang han gjør noe tar du opptak i skjul så har du oppførselen hans på bånd og.

Anonymkode: 8a9cc...109

• Liker 17
Skrevet

TS, neste gang han dundrer på døra setter du mobilen på opptak FØR du åpner døra.

Men du skal ta kontakt med huseier og ikke oppføre deg som en dørmatte. Forklar hva som skjedde. 

• Liker 7
Skrevet

Lås døra di (kommer han da seg inn uten å sparke ned døra vet du at han har nøkkel, noe som ikke er tillatt) og ring politiet neste gang han kommer inn i din leilighet. 

Anonymkode: 22d66...f3e

• Liker 8
Skrevet

Hborfor tror du huseier ikke vil høre på deg? Nå er du skikkelig pessimist. For alt du vet kan det hende huseier vet at det er problemer med denne mannen, men det er nesten umulig å kaste noen ut, så han må jo bare holde ut, med mindre det blir en skikkelig sak ut av det. 

Du må informere huseier, og spørre om dette har hendt før. Spiller han dum får du bare akseptere det inntil videre, og si at du kontakter politiet neste gang. Og skjer det igjen skal du kontakte politiet! Fortell rolig til leietaker at "nå skal du forlate rommet, jeg kontakter politiet hvis du fortsetter å oppføre deg truende."

Ikke gå inn i noen diskusjon, bare be han gå, og som sagt, ring politiet! 

Skrevet

Herregud for en ustabil nabo 😳😳😳

Anonymkode: e3dbd...1b0

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg har havnet oppi en veldig ekkel og ubehagelig situasjon.

Jeg leier en liten hybel i Oslo som deler entre med en annen leilighet. Denne leiligheten leies av en som har bodd der i 5 år. Både hybelen og leiligheten eies av en eldre mann som ikke bor i Oslo.

I kontrakten står det at det er 3 måneders oppsigelse men "Minste leietid er 12 måneder, flytter leietager ut tidligere skal leie allikevel betales for minimum 12 måneder"

Søndag kveld, hadde jeg en venn på besøk, vi hadde laget oss mat, satt og pratet sammen og så på TV. Klokken var ca 22:00 (senest 22:15) Da banket og sparket han andre leietageren i døra mi hardt. Jeg er usikker på om han låste seg inn eller om jeg hadde glemt å låse døra, men han åpnet døra og sa "ut" Vi ble helt sjokkerte, det var så surrealistisk og ekkelt. Diskusjonen vår gikk ca slik:

Leietager: Ut!
Meg: Hva mener du med ut?
Leietager: Ut med deg!
Meg: Ut hvor? (Jeg var sjokkert)
Leietager: Ut! på gata med deg, jeg vil ikke at du skal bo her!
Meg: Det er ikke du som bestemmer, jeg har skrevet under på en kontrakt, du kan ikke be meg gå ut
Leietager: Jo, da! jeg har kastet ut mange studenter som deg, jeg tørker meg i rumpa med kontrakten din. Her inne er det jeg som er sjef! Jeg er som faren din, du skal høre på meg, du skal respektere det jeg sier, jeg bestemmer over deg! 

Hvis dere ønsker å høre resten av diskusjonen, kan jeg skrive mer, men det er vel ikke så viktig. Han ble ikke noe mer vennlig for å si det sånn. Han bare truet med å kaste meg ut, lage et helvete for meg, tøffet seg osv.

Leietager ønsker å sove kl 22, og da skal det være helt stille sier han, skal jeg se på tv eller bruke dataen skal jeg ha på headset. 

I kontrakten står det "Sameiet sine ordensregler gjelder, det skal tas hensyn til andre beboere" Sameiet sine regler er at det skal være stille mellom 23-07 på hverdager og 24 og 8 (litt usikker) i helger.

Leietager har som sakt bodd der i 5 år, huseieren kommer til å høre på han og ikke meg (dette påpekte han selv, og jeg er enig) Jeg er student, noe han vet, han sier han skal lage et helvete for meg (Ved å kaste meg ut i eksamensperioden feks) hvis jeg ikke adlyder han.

Dette var skikkelig ekkelt og ubehagelig, jeg har ikke lyst til å bo her mer, jeg synes det er ekkelt å være i "mitt eget hjem" Men jeg kan ikke la dette gå utover skolen min, jeg har ikke råd til å krangle med han og bli kasta ut midt i eksamensperioden. Men jeg kan heller ikke leve som en slave i "mitt eget hjem" og la en sånn ekkel mann herse med meg. 

Jeg er 100% sikker på at huseier kommer til å ta hans side, så det er ikke vits å klage til han. Men kan han si opp kontrakten og kaste meg ut når han føler for det? Har jeg noen rettigheter? Jeg har lest at huseier ikke kan kaste ut en leietager. Det må klages inn til namsmannen som eventuelt kan kaste ut leietageren, dvs meg i dette tilfelle. Jeg har ikke råd til å stresse med namsmannen i eksamenstida. 

Men herregud da menneske, ikke vær så feig og tafatt og finn deg i dette! Du må naturligvis si fra til huseieren, og så ville jeg ha vurdert politianmeldelse for trakassering og forstyrrelse av privatlivets fred. Du har et vitne.

Anonymkode: ea72f...9ac

• Liker 15
Skrevet

Hvis noe liknende gjentar seg etter at personen har fått advarsel, så kan du kreve at utleieren din sier opp kontrakten med denne leietakeren.

Anonymkode: ea72f...9ac

• Liker 4
Skrevet

Kontakt huseier skriftlig, med kopi til sameiestyret, og klag på han der.

• Liker 6
Gjest
Dette emnet er låst og det er derfor ikke mulig å gi flere svar.
  • Opprett ny...