AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #1 Skrevet 11. september 2017 Jeg synes det ser så spennende ut, men rakk aldri å prøve før jeg ble uventet syk. Er per dags dato tilnærmet friskmeldt med visse forbehold, blant annet bør jeg unngå slag mot hodet og aktivitet med risiko for blødninger. Er klatring helt utelukket i en slik situasjon? Kan noen som klatrer fortelle litt om risiko og ev. litt mindre ekstreme varianter aktuelle for oss som må være litt ekstra forsiktige? Er faren for fall og/eller slag mot hodet i eks. veggen tilstede uansett vaskelighetsgrad? Anonymkode: 38eae...bbe
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #2 Skrevet 11. september 2017 Jeg har aldri slått hodet eller kommet borti situasjoner der det er fare for alvorlige fall, jeg klatrer forsiktig. Men det er klart, faren er alltid der for at du faller og slår deg. Du er jo oppe i en vegg, og selv med sikring, kan du selvfølgelig slå hodet i veggen om du faller. Jeg har aldri sett noe sånt skje, men jeg kan ikke utelukke det helt. Like lite som jeg kan utelukke at jeg glir på isen, faller og slår hodet. Anonymkode: 3fb17...36a
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #3 Skrevet 11. september 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har aldri slått hodet eller kommet borti situasjoner der det er fare for alvorlige fall, jeg klatrer forsiktig. Men det er klart, faren er alltid der for at du faller og slår deg. Du er jo oppe i en vegg, og selv med sikring, kan du selvfølgelig slå hodet i veggen om du faller. Jeg har aldri sett noe sånt skje, men jeg kan ikke utelukke det helt. Like lite som jeg kan utelukke at jeg glir på isen, faller og slår hodet. m? Anonymkode: 3fb17...36a Er det mulig for ts å klatre med hjelm? Anonymkode: c7229...c26
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #4 Skrevet 11. september 2017 Innendørs klatring høres bra ut for deg, har aldri sett noen slå hodet eller begynne å blø av det så det trenger du ikke uroe deg for Det som sliter mest er såre fingre og føttene, lett å få gnagsår i klatresko Den som sikrer deg kan også holde kontakt med tauet, slik at om du mister grepet så faller du ikke i det hele tatt, men blir hengende i lufta i samme høyde, da er det helt naturlig at føttene er i kontakt med veggen først Anonymkode: dd389...ae5
AnonymBruker Skrevet 12. september 2017 #5 Skrevet 12. september 2017 Tusen takk for svar, og for ikke umiddelbart avskrekkende svar som sådan. Jeg kommer nok til å leke videre med tanken på å i det minste få prøvd ut det. Jeg vil vite om det er så gøy som det ser ut! Har skjønt at det finnes gode klatretilbud relativt nær meg, så det spørs om jeg får tatt mot til meg og meldt meg på et nybegynnerkurs om det dukker opp. Anonymkode: 38eae...bbe 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2017 #6 Skrevet 12. september 2017 Bare dropp buldring. Da dette man fort og ofte ned på tjukkasen. Det er nok ikke lurt. Du får klatre med noen som er flinke til å holde god kontakt med tauet. Men hvordan reagerer du om du står med hode vippet tilbake og ser opp? Du bør jo kunne sikre andre også. Anonymkode: 367b5...03e
AnonymBruker Skrevet 12. september 2017 #7 Skrevet 12. september 2017 Takk for tips! Jeg tenker definitivt kun på den sikrede varianten (og da er det vel snakk om topptau og ikke led?). Hadde jeg aldri blitt syk ville nok buldring fristet også, men jeg får jo ikke gjort så mye med det som har skjedd. Jeg må bare lære meg å leve med det. Har måttet gi opp ridning som jeg drev med i mange år da jeg vurderer risikoen der som for stor nå mtp. det uforutsigbare ved at man har med levende dyr å gjøre, men et sted må jeg jo tørre å legge den nye lista. Om klatring viser seg å ikke være det rette så får jeg gå tilbake i tenkeboksen! Uten at jeg er skråsikker på hvordan det er lagt opp rent praktisk hvor jeg bor, så må man vel ha Brattkort for å være med i hallen her. Om jeg ikke fysisk klarer å sikre en annen trygt vil jeg vel finne ut av det rimelig raskt siden jeg må gjennom kursing før jeg kommer i gang. Kan jeg jo ikke være med på det som kreves så får jeg heller slå tanken fra meg, tror jeg. Har skjønt det er en sosial aktivitet. Hvordan fungerer forresten sikring om man skal sikre noen som ev. er større enn seg selv? Går det å gjøre trygt for begge parter? Er det en fordel at den i veggen er lettest? Anonymkode: 38eae...bbe
AnonymBruker Skrevet 12. september 2017 #8 Skrevet 12. september 2017 Om du skal sikre en som er en del tyngre enn deg, så skal senteret ha sandsekker du fester i selen slik at du får mer vekt selv. Du kan nok med fordel få Topptaukort og kan sikre andre på topptau. Du bør nok holde deg unna Ledkort og å klatre på led og å sikre på led, da fallene her kan "røske" en del. Er du heldig finnes det kanskje autobelay på ditt senter. Da kan du klatre alene med en mekanisk sikring av tauet (dritekkelt i starten men man venner seg) Håper du finner ut av at dette fungerer Anonymkode: 367b5...03e
AnonymBruker Skrevet 12. september 2017 #9 Skrevet 12. september 2017 Det høres greit ut. Da har jeg i det minste en idé om hva jeg kan ha som realistisk mål å få prøvd ut, og hva jeg bør unngå. Anonymkode: 38eae...bbe 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå