AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #1 Skrevet 11. september 2017 Hei, Vurderer å studere byggingeniør veldig sterkt, men har fortsatt en del ting jeg lurer på. Derfor lurer jeg på om noen av dere der ute er byggingeniører eller annen type ingeniør. Ser at det er en del tråder her, men vil være mer fokusert på byggingeniør. - Kjønn og alder? - Var studiet veldig tøft? Var du god i realfag fra før? Tok du forkurs/realfagskurs? - Ble det mye jobb med studie per uke? Hadde du tid til deltidsjobb/jobb i helgene? - Ble du ferdig med utdannelsen på normert tid? - Hvor lang tid tok det deg å få jobb etter fullført studie? - Erfaring i antall år: - Lønn: - Hva består din arbeidsdag av? Kun kontor? Kontor og felt? - Arbeidstid (klokkeslett): - Jobber du mye overtid/ tar jobben med hjem? - Fordeler og ulemper med jobben din: - Noen tips til en som ikke er veldig flink i realfag som vil bli ingeniør? Takk for alle svar. Anonymkode: 678bc...20f
Gjest Klokkeblomst90 Skrevet 11. september 2017 #2 Skrevet 11. september 2017 Samboeren min studerer bygg siste året. Han har slitt mye, spesielt med matematikken, men med mye hardt arbeid har det gått bra. Jobb får du kastet etter deg, spesielt som samboer da han har fagbrev fra før. Samboer har allerede fått jobb så han er heldig. Lønnen til samboer ligger på 600 000 kr i året fra sommer av, noe som er utrolig bra. Jeg har like lang utdanning men tjener halvparten så bra.. Har du fagbrev?
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #3 Skrevet 11. september 2017 1 time siden, Klokkeblomst90 skrev: Samboeren min studerer bygg siste året. Han har slitt mye, spesielt med matematikken, men med mye hardt arbeid har det gått bra. Jobb får du kastet etter deg, spesielt som samboer da han har fagbrev fra før. Samboer har allerede fått jobb så han er heldig. Lønnen til samboer ligger på 600 000 kr i året fra sommer av, noe som er utrolig bra. Jeg har like lang utdanning men tjener halvparten så bra.. Har du fagbrev? Takk for svaret. Nei, har ikke fagbrev, så blir muligens ikke så ettertraktet som han. Anonymkode: 678bc...20f
Gjest Klokkeblomst90 Skrevet 14. september 2017 #4 Skrevet 14. september 2017 På 12.9.2017 den 1.05, AnonymBruker skrev: Takk for svaret. Nei, har ikke fagbrev, så blir muligens ikke så ettertraktet som han. Anonymkode: 678bc...20f Men du kan uansett gjøre det bra;) Hva med å prøve utdanningen?
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #5 Skrevet 15. september 2017 On 9/11/2017 at 9:10 PM, AnonymBruker said: - Noen tips til en som ikke er veldig flink i realfag som vil bli ingeniør? - Ble det mye jobb med studie per uke? Hadde du tid til deltidsjobb/jobb i helgene? Takk for alle svar. Anonymkode: 678bc...20f Det blir vanskelig å bedømme siden jeg ikke kjenner deg, men Jeg kan fortelle litt om min situasjon før jeg begynte å studere fysikk ved UiO: Jeg syntes matematikk var vanskelig på VGS. Jeg fikk 2 i både R1 og R2 - og akkurat da så det ikke ut som en utdanning innenfor naturvitenskap eller teknologi ville være noe for meg. I første semester som fysikkstudent fant jeg fort ut at matematikk trengte en helt annen arbeidsmetode enn samfunnsfag/språkfag for å lykkes. På vgs gikk det for det meste i skippertak, og det fungerte egentlig på det aller meste. Det var null stress å lese en halvtime/time kvelden før en samfunnsfag/historieprøve etc og få gode karakterer, men det fungerte ikke med matematikk. Matematikk er et fag som bygger på forståelse som kommer av mengdetrening. Man kan ikke "lese" matematikk, men man må løse oppgaver for å skaffe seg forståelse. Her fungerer skippertak dårlig hvis man vil oppnå gode resultater, og jevn jobbing med faget er det som gjelder. Med engang jeg forstod dette ble matematikk mye bedre - og jeg har et snitt på C/B i de rene matematikkemnene mine(nå inneholder forsåvidt alle emnene jeg har matematikk..) Det du uansett kan trøste deg med er at som sivilingeniør eller ingeniør tar du ikke matematikkemner utover introduksjonskurs innenfor kalkulus og lineær algebra, altså de matematikkemnene på "lavest nivå" innenfor realfag/teknologi. Altså ingeniører har ikke så mye matematikk som det høres ut som er det jeg prøver å si. Hvor mye jobb per uke? Nå er jeg som sagt ikke en ingeniørstudent, men fysikkstudent. https://www.dn.no/talent/2015/02/04/0658/Utdannelse/s-mye-tid-bruker-de-p-studier-i-uken Denne artikkelen fra Dagens Næringsliv viser hvor mye tid en gjennomsnittlig student bruker på studiet, og her er byggingeniør og fysikk like ved hverandre(37.9T vs 37.5T uke), så da føler jeg min studenthverdag blir sammenlignbar: Jeg bruker personlig rundt 20timer per uke på studier, og jeg har deltidsjobb ved siden av(20% stilling). Dette går fint for min del, og jeg oppnår gode nok resultater på skolen(snitt på B). Forelerserne våre påstår dog at for å oppnå en "C" så må du regne med å jobbe ca 40 timer per uke med skolen, men jeg synes/tror det er en overdrivelse. Det er ikke å legge skjul på at det studier innenfor teknologi/naturvitenskap krever mer jobbing enn mange andre studieretninger, men det er slett ikke overkommelig Beklager rotete post, men skriver på smartphone fra toget Anonymkode: 50a65...23a 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #6 Skrevet 24. september 2017 På 14. september 2017 den 21.43, Klokkeblomst90 skrev: Men du kan uansett gjøre det bra;) Hva med å prøve utdanningen? Håper det. Må bare ta forkurs først Anonymkode: 678bc...20f
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #7 Skrevet 24. september 2017 På 15. september 2017 den 16.59, AnonymBruker skrev: Det blir vanskelig å bedømme siden jeg ikke kjenner deg, men Jeg kan fortelle litt om min situasjon før jeg begynte å studere fysikk ved UiO: Jeg syntes matematikk var vanskelig på VGS. Jeg fikk 2 i både R1 og R2 - og akkurat da så det ikke ut som en utdanning innenfor naturvitenskap eller teknologi ville være noe for meg. I første semester som fysikkstudent fant jeg fort ut at matematikk trengte en helt annen arbeidsmetode enn samfunnsfag/språkfag for å lykkes. På vgs gikk det for det meste i skippertak, og det fungerte egentlig på det aller meste. Det var null stress å lese en halvtime/time kvelden før en samfunnsfag/historieprøve etc og få gode karakterer, men det fungerte ikke med matematikk. Matematikk er et fag som bygger på forståelse som kommer av mengdetrening. Man kan ikke "lese" matematikk, men man må løse oppgaver for å skaffe seg forståelse. Her fungerer skippertak dårlig hvis man vil oppnå gode resultater, og jevn jobbing med faget er det som gjelder. Med engang jeg forstod dette ble matematikk mye bedre - og jeg har et snitt på C/B i de rene matematikkemnene mine(nå inneholder forsåvidt alle emnene jeg har matematikk..) Det du uansett kan trøste deg med er at som sivilingeniør eller ingeniør tar du ikke matematikkemner utover introduksjonskurs innenfor kalkulus og lineær algebra, altså de matematikkemnene på "lavest nivå" innenfor realfag/teknologi. Altså ingeniører har ikke så mye matematikk som det høres ut som er det jeg prøver å si. Hvor mye jobb per uke? Nå er jeg som sagt ikke en ingeniørstudent, men fysikkstudent. https://www.dn.no/talent/2015/02/04/0658/Utdannelse/s-mye-tid-bruker-de-p-studier-i-uken Denne artikkelen fra Dagens Næringsliv viser hvor mye tid en gjennomsnittlig student bruker på studiet, og her er byggingeniør og fysikk like ved hverandre(37.9T vs 37.5T uke), så da føler jeg min studenthverdag blir sammenlignbar: Jeg bruker personlig rundt 20timer per uke på studier, og jeg har deltidsjobb ved siden av(20% stilling). Dette går fint for min del, og jeg oppnår gode nok resultater på skolen(snitt på B). Forelerserne våre påstår dog at for å oppnå en "C" så må du regne med å jobbe ca 40 timer per uke med skolen, men jeg synes/tror det er en overdrivelse. Det er ikke å legge skjul på at det studier innenfor teknologi/naturvitenskap krever mer jobbing enn mange andre studieretninger, men det er slett ikke overkommelig Beklager rotete post, men skriver på smartphone fra toget Anonymkode: 50a65...23a Det hjalp. Tusen takk for at du delte :-) Anonymkode: 678bc...20f
Menchit Skrevet 29. september 2017 #8 Skrevet 29. september 2017 På 15/09/2017 den 16.59, AnonymBruker skrev: Det blir vanskelig å bedømme siden jeg ikke kjenner deg, men Jeg kan fortelle litt om min situasjon før jeg begynte å studere fysikk ved UiO: Jeg syntes matematikk var vanskelig på VGS. Jeg fikk 2 i både R1 og R2 - og akkurat da så det ikke ut som en utdanning innenfor naturvitenskap eller teknologi ville være noe for meg. I første semester som fysikkstudent fant jeg fort ut at matematikk trengte en helt annen arbeidsmetode enn samfunnsfag/språkfag for å lykkes. På vgs gikk det for det meste i skippertak, og det fungerte egentlig på det aller meste. Det var null stress å lese en halvtime/time kvelden før en samfunnsfag/historieprøve etc og få gode karakterer, men det fungerte ikke med matematikk. Matematikk er et fag som bygger på forståelse som kommer av mengdetrening. Man kan ikke "lese" matematikk, men man må løse oppgaver for å skaffe seg forståelse. Her fungerer skippertak dårlig hvis man vil oppnå gode resultater, og jevn jobbing med faget er det som gjelder. Med engang jeg forstod dette ble matematikk mye bedre - og jeg har et snitt på C/B i de rene matematikkemnene mine(nå inneholder forsåvidt alle emnene jeg har matematikk..) Det du uansett kan trøste deg med er at som sivilingeniør eller ingeniør tar du ikke matematikkemner utover introduksjonskurs innenfor kalkulus og lineær algebra, altså de matematikkemnene på "lavest nivå" innenfor realfag/teknologi. Altså ingeniører har ikke så mye matematikk som det høres ut som er det jeg prøver å si. Hvor mye jobb per uke? Nå er jeg som sagt ikke en ingeniørstudent, men fysikkstudent. https://www.dn.no/talent/2015/02/04/0658/Utdannelse/s-mye-tid-bruker-de-p-studier-i-uken Denne artikkelen fra Dagens Næringsliv viser hvor mye tid en gjennomsnittlig student bruker på studiet, og her er byggingeniør og fysikk like ved hverandre(37.9T vs 37.5T uke), så da føler jeg min studenthverdag blir sammenlignbar: Jeg bruker personlig rundt 20timer per uke på studier, og jeg har deltidsjobb ved siden av(20% stilling). Dette går fint for min del, og jeg oppnår gode nok resultater på skolen(snitt på B). Forelerserne våre påstår dog at for å oppnå en "C" så må du regne med å jobbe ca 40 timer per uke med skolen, men jeg synes/tror det er en overdrivelse. Det er ikke å legge skjul på at det studier innenfor teknologi/naturvitenskap krever mer jobbing enn mange andre studieretninger, men det er slett ikke overkommelig Beklager rotete post, men skriver på smartphone fra toget Anonymkode: 50a65...23a Selv om ikke faget heter matematikk inneholder mange av fagene på ingeniørstudiet stort sett mye matematikk. Nå har ikke jeg gått byggingeniør, men vi hadde mange fellesfag. Blant annet mekanikk, termodynamikk og flere forskjellige konstruksjonsfag. Alle disse er omtrent kun matematikk. Tror vi hadde 3-4 fag som ikke innebar noe form for matematikk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå