Gå til innhold

Jeg begynte å jobbe 25 august

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei 

Dette er min første jobb jeg begynte å jobbe den 25 august , har arbeidsavtale som gjelder fra 25 august , men jeg har vært uheldig og falt ned trappen og brukket benet ,  

jeg leverte sykemelding til min sjef i dag som sa at jeg ikke hadde jobbet der i 4 uker enda så sykemeldingen er ikke gyldig , og siden jeg ikke kommer på jobb mere nå i kommende periode  , så var det best at jeg bare slutta , ( han bare sparket meg  :( , jeg kan virkelig ikke noe for at jeg datt ned trappen og brakk benet mitt :(

så mitt spm hvordan regner man 4 uker fra 25 august og kan man bare få sparken sånn? 

Anonymkode: ab4fe...bd2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hæ? I bedriften jeg jobber for er sykemelding alltid gyldig, men om man har jobbet der i mindre enn to uker har man ikke rett på betalt for de dagene man er borte. Vet ikke om det er spesielt for bedriften min, men dette høres jo veldig rart ut? Det er jo ikke din feil.

Anonymkode: bd29f...447

Skrevet

Sa han deg opp, eller sa du selv opp da du hørte hva han sa?

En sykemelding fra lege er alltid gyldig, men det er som Anonymkode: bd29f...447 sier slik at man ikke får betalt for den perioden man er sykemeldt dersom man blir sykemeldt før det har gått minimum 2 uker.

Er du organisert så burde du ta en snakk med den organisasjonen du er medlem av.

Anonymkode: ad3a1...9af

• Liker 1
Skrevet

Sjefen din blander egenmelding og sykemelding. Han kan ikke sparke deg på det grunnlaget (at du leverte sykemelding).

Du må bestride avskjedelsen, ta kontakt med advokat.

Og husk fra nå av: ALLTID VÆRE ORGANISERT!!! Dersom du hadde vært organisert, hadde du fått advokat dekket og noen som hadde tatt kampen for deg.

Anonymkode: 84d04...070

• Liker 4
Skrevet

Tillegg:

Du er vel i prøvetiden din? Veldig mange bedrifter har 6 mnd. prøvetid ved ansettelse. I prøvetiden er det kortere gjensidig oppsigelse. Sjekk kontrakten du og arbeidsgiver signerte da du ble ansatt. Jeg husker ikke helt i hodet nå om det pleier være en eller to ukers oppsigelse i prøveperioden.

Her er en liten lenke vedrørende kriteria for oppsigelse i prøvetiden.

Anonymkode: ad3a1...9af

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei 

Dette er min første jobb jeg begynte å jobbe den 25 august , har arbeidsavtale som gjelder fra 25 august , men jeg har vært uheldig og falt ned trappen og brukket benet ,  

jeg leverte sykemelding til min sjef i dag som sa at jeg ikke hadde jobbet der i 4 uker enda så sykemeldingen er ikke gyldig , og siden jeg ikke kommer på jobb mere nå i kommende periode  , så var det best at jeg bare slutta , ( han bare sparket meg  :( , jeg kan virkelig ikke noe for at jeg datt ned trappen og brakk benet mitt :(

så mitt spm hvordan regner man 4 uker fra 25 august og kan man bare få sparken sånn? 

Jeg jobber med sykepenger. 

Du har ikke rett på egenmelding før du har jobbet 4 uker. Du må da ha sykepenger, men har ikke opptjent deg rett til sykepenger fra arbeidsgiver. Du KAN ha rett på sykepenger fra NAV om du hadde et annet arbeidsforhold like i forkant av den nye jobben, har du det? Her er det hjem 2 muligheter.

Det er ikke lov å sparke en sykemeldt ansatt. Her har du en meget god sak. Ta kontakt med advokat asap. 

Anonymkode: 69435...4df

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du har ikke rett på egenmelding før du har jobbet 4 uker. Du må da ha sykepenger, men har ikke opptjent deg rett til sykepenger fra arbeidsgiver. Du KAN ha rett på sykepenger fra NAV om du hadde et annet arbeidsforhold like i forkant av den nye jobben, har du det? Her er det hjem 2 muligheter.

Det er ikke lov å sparke en sykemeldt ansatt. Her har du en meget god sak. Ta kontakt med advokat asap. 

Mente du må ha sykemelding, ikke sykepenger :)

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du jobber med sykepenger? Da burde du vite at opptjeningstiden for egenmelding er 2 måneder, ikke 4 uker. 

Anonymkode: 136d2...896

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du jobber med sykepenger? Da burde du vite at opptjeningstiden for egenmelding er 2 måneder, ikke 4 uker. 

Anonymkode: 136d2...896

Du har helt rett. Formulerte meg klønete, svarte i all hast.

Er så klart klar over 2 mnd for egenmelding. Vet ikke hvorfor jeg blandet inn egenmelding engang, det var ikke tema. 

Med sykemelding har man rett på sykepenger fra arbeidsgiver de første 16 dagene når man har jobbet i 4 uker. Det er nok dette arbeidsgiver mener med at sykemelding er "ugyldig" fordi hun ikke har jobbet 4 uker. Før 4 uker er ikke arbeidsgiver pliktig til å utbetale noe, men man KAN ha rett til sykepenger fra NAV i henhold til folketrygdloven paragraf 8-47.

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du jobber slett ikke med dette, du har jo null peiling. Du må ha jobbet 4 uker for å h a rett til å få sykepenger med sykemelding, 8 uker for egenmelding. 

Anonymkode: f57c6...407

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du jobber slett ikke med dette, du har jo null peiling. Du må ha jobbet 4 uker for å h a rett til å få sykepenger med sykemelding, 8 uker for egenmelding. 

Anonymkode: f57c6...407

Vedkommende skreiv feil, som det står litt lenger opp her 

Anonymkode: 03649...304

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har helt rett. Formulerte meg klønete, svarte i all hast.

Er så klart klar over 2 mnd for egenmelding. Vet ikke hvorfor jeg blandet inn egenmelding engang, det var ikke tema. 

Med sykemelding har man rett på sykepenger fra arbeidsgiver de første 16 dagene når man har jobbet i 4 uker. Det er nok dette arbeidsgiver mener med at sykemelding er "ugyldig" fordi hun ikke har jobbet 4 uker. Før 4 uker er ikke arbeidsgiver pliktig til å utbetale noe, men man KAN ha rett til sykepenger fra NAV i henhold til folketrygdloven paragraf 8-47.

Hei takk for hjelp, hva kan nav betale ? Har vært i utlandet før dette på backpack så har ikke jobbet de siste 2,5 årene er derfor min 1 jobb igjenn på en måte, gjelder det med nav fremdeles da? 

Hvilken dato ville jeg ha jobbet 4 uker fra 25 august ? 

Ja han gav meg et skriv med hvor det sto arbeidsforhold avsluttes :( umiddelbart, jeg signerte ikke men han sa det ikke ville bety noe, nå hadde jeg ikke jobb der mere.

Skrevet

Jeg ble litt nysgjerrig på hva slags arbeidssted dette er? Er det et kjent firma...? 

Anonymkode: de3d8...27f

• Liker 1
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei takk for hjelp, hva kan nav betale ? Har vært i utlandet før dette på backpack så har ikke jobbet de siste 2,5 årene er derfor min 1 jobb igjenn på en måte, gjelder det med nav fremdeles da? 

Ja han gav meg et skriv med hvor det sto arbeidsforhold avsluttes :( umiddelbart, jeg signerte ikke men han sa det ikke ville bety noe, nå hadde jeg ikke jobb der mere.

Det er da vitterlig ikke lov å oppføre seg som den sjefen gjør! Hadde gått til sak, lett! Å han ville tapt, det er ikke lov å sparke noen for å bli sykemeldte! 

Anonymkode: 03649...304

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er jeg dessverre redd du ikke har noe å hente hos NAV når det gjelder sykepenger. Du fyller verken vilkåret i paragraf 8-2 eller 8-47. Når det står 4 uker i folketrygdloven er det fire fulle uker. 4 uker for deg da blir 25. August til 22. September. (Og før jeg blir halshugd, jeg vet mange enheter tolker reglene ang "en mnd" og fire uker forskjellig, nei NAV fungerer ikke optimalt). 

Ang arbeidsgiver ville jeg tatt dette med advokat snarest. Han harsom nevnt ikke lov til å si deg opp, du har sykemelding og forhåpentligvis kontrakt? Du har krav på å stå i jobben da, selv om du ikke har rett på lønn. Veldig bra du ikke skrev under på noe. Høres ut som en forferdelig useriøs arbeidsgiver. Håper du melder dem til Arbeidstilsynet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...