Gå til innhold

Hvilke dyr passer i familien vår?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Er alenepappa til en 5åring. Synes det er trist at vi ikke har noen dyr vi kan gi et trygt og godt hjem til. Men når jeg har lest meg opp på de ulike dyreartene, så er det alltid en hake.

Hund er det jeg ønsker mest, men siden jeg bor i blokk så må hunden ikke bjeffe. Dette kan man jo ikke alltid kontrollere.

Katt går oppi dokassen og all drittlukta sprer den gjerne rundt om i leiligheten. For ikke å snakke om at katter ødelegger alle de nye møblene mine. 5åringen liker katter bedre enn meg, men er ikke totalt låst på tanken.

Kanin er vel strengt tatt ikke lurt å skaffe før barnet er endel eldre, da kaniner er skjøre i kroppen og tåler dårlig hvis små barn holder hardt. Men er åpen for forslag her også.

Fisker er vel det eneste alternative. Man kan ikke gi en fisk en klem, men man kan synes det er koselig å passe på de.

Har dere noen råd til hva som best å gjøre? 

Anonymkode: 641ef...459

Skrevet

Hvilken etasje bor dere i? Kan dere ikke ha utekatt?

Skrevet

Har hund, bor i blokk. Null problem. 

Anonymkode: 69b9b...5ef

Skrevet

Du kan heller ikke regne med at kanin liker å bli holdt. Klappet, ja. Men kanin er byttedyr og hos mange sitter instinktet så dypt at de blir paniske av løft. Å hva tenker du skjer med møblene dine når dere har kanin? En kanin skal aldri under noen omstendigheter bo i bur. De må ha stor plass på å løpe og hoppe. Å da kan de finne på å tygge på det som finnes av ledninger, tepper, sofa osv. 

Anonymkode: 7e262...c25

Gjest making.a.mess
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Er alenepappa til en 5åring. Synes det er trist at vi ikke har noen dyr vi kan gi et trygt og godt hjem til. Men når jeg har lest meg opp på de ulike dyreartene, så er det alltid en hake.

Hund er det jeg ønsker mest, men siden jeg bor i blokk så må hunden ikke bjeffe. Dette kan man jo ikke alltid kontrollere.

Katt går oppi dokassen og all drittlukta sprer den gjerne rundt om i leiligheten. For ikke å snakke om at katter ødelegger alle de nye møblene mine. 5åringen liker katter bedre enn meg, men er ikke totalt låst på tanken.

Kanin er vel strengt tatt ikke lurt å skaffe før barnet er endel eldre, da kaniner er skjøre i kroppen og tåler dårlig hvis små barn holder hardt. Men er åpen for forslag her også.

Fisker er vel det eneste alternative. Man kan ikke gi en fisk en klem, men man kan synes det er koselig å passe på de.

Har dere noen råd til hva som best å gjøre? 

Hest. Den trenger ikke bo i huset:-)

Eller pinnedyr. De krever lite og er ikke til bry. Lager ikke lyd.de blir ikke stresset. Neppe noe problem med pinnedyrpass om du drar på ferie.  Men er morsomme å holde. Mange barnehager har pinnedyr. Mye bedre enn fisk. Fisk er ikke gøy så lenge. 

Gjest making.a.mess
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du kan heller ikke regne med at kanin liker å bli holdt. Klappet, ja. Men kanin er byttedyr og hos mange sitter instinktet så dypt at de blir paniske av løft. Å hva tenker du skjer med møblene dine når dere har kanin? En kanin skal aldri under noen omstendigheter bo i bur. De må ha stor plass på å løpe og hoppe. Å da kan de finne på å tygge på det som finnes av ledninger, tepper, sofa osv. 

Enig. Anbefaler ikke kanin. Dessuten lukter det fort. Bøsser og det er bare trist å se en kanin i et lite bur. Slipper du den ut så blir ledningene dine tygd i filler

Skrevet

Hund krever ekstremt mye, så anbefaler ikke det, tror ikke en alenepappa med et barn på 5 år har tiden rett og slett, og det blir et trist liv. Hadde anbefalt to rolige eldre, renslige katter som er små, vant til å bo sammen og greie å ha med å gjøre. Katter kan være veldig trivelige de.

Anonymkode: c6315...330

• Liker 2
Skrevet

Anbefaler ikke dyr som må bo i bur, delvis fordi jeg av prinsipper er imot dette, men også fordi de er ofte veldig skjøre og burde ikke håndteres mye av barn. Jeg har to hunder, ene bjeffer kun når noen banker på (har aldri fått klager av naboer, bor i rekkehus) og andre bjeffer litt oftere, men er under trening og har blitt mye bedre. Er det valp du ønsker deg, er det bare å starte treningen tidlig så vil det gå fint. Så om du har tid til hund (alenepappa for 5-åring høres travelt ut) og alt dette innebærer av turer, pottetrening, lydighet, leking osv ville jeg definitivt gått for det. Ettersom barnet er svært lite blir jo dette dyret ditt ansvar, så synes du burde gå for det dyret du mest har lyst på - ikke kjøpe et bare fordi barnet ditt ønsker seg et.

Skrevet

Bor i blokk og jeg og min kjæreste fikk oss en whippetvalp for en måned siden. Bjeffer kun en veldig sjelden gang om han er overivrig, men er ellers en veldig snill og rolig hund som liker kos og sosialiserer med alle mennesker han møter uten å bli overivrig :)  jeg tenker at hund absolutt kan være aktuelt ut i fra hvordan du beskriver situasjonen - er mange forskjellige raser å velge i! Absolutt mulig å finne en rase som passer deres situasjon!

• Liker 1
Skrevet

Undulat? Er vel det eneste som ikke er nevnt. Og marsvin, men disse kan finne på å bite i fingrene, og det syns vel ikke en 5-åring er så kult.

Skrevet

Ok, mange gode svar her. 

Har veldig lyst på hund, men blir et stort ansvar når jeg ikke kan bare hoppe opp av sengen og ut for å gå på morgentur med den. Har en 5åring som må våkne, kle på seg, pakke sakene til, spise osv først. Blir hektisk! Tror det blir endel enklere når barnet blir litt eldre og er mer uavhengig meg. Men trist da 5åringen min trolig hadde knyttet sterkt bånd til en hund allerede nå :/

Skrevet

Har du balkong? En evt kattedo kan stå der.. 

Anonymkode: 68e9c...53c

Skrevet
7 minutes ago, AnonymBruker said:

Har du balkong? En evt kattedo kan stå der.. 

Anonymkode: 68e9c...53c

Ja, det har jeg. Har balkong. Erfaring med om katten kan hoppe utfor eller over til nabobalkong?

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det har jeg. Har balkong. Erfaring med om katten kan hoppe utfor eller over til nabobalkong?

Du må sikre balkongen slik at det ikke er mulig for katten å hoppe over. Men da har man problem når vinteren kommer. En fryst kattedo er nok ikke så gøy, hverken for deg eller katten, noe som kan resultere i at katten gjør fra seg andre steder på trass. I tilleg bør du ha katteluke i døra i tilfelle katten må på do når dere er borte. 

• Liker 2
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, mange gode svar her. 

Har veldig lyst på hund, men blir et stort ansvar når jeg ikke kan bare hoppe opp av sengen og ut for å gå på morgentur med den. Har en 5åring som må våkne, kle på seg, pakke sakene til, spise osv først. Blir hektisk! Tror det blir endel enklere når barnet blir litt eldre og er mer uavhengig meg. Men trist da 5åringen min trolig hadde knyttet sterkt bånd til en hund allerede nå :/

Har du eventuelt en liten gressflekk utfor? Hender jeg bare slipper hundene ut slik at de får tisset etter en lang natt, også tar jeg en tur med de litt senere (ikke etter jobb, men på dagen, når jeg er hjemme). 

Annonse
Skrevet

Anbefaler deg å ikke skaffe dyr om du er redd for litt lukt eller kloring/merker på møbler, det er svært få dyr som er helt stille og luktfrie. Da er de bedre å besøke gårder etc i helgene, da kan man kose seg med masse dyr og slippe ansvaret som følger med.

Anonymkode: edbc4...fbc

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler deg å ikke skaffe dyr om du er redd for litt lukt eller kloring/merker på møbler, det er svært få dyr som er helt stille og luktfrie. Da er de bedre å besøke gårder etc i helgene, da kan man kose seg med masse dyr og slippe ansvaret som følger med.

Anonymkode: edbc4...fbc

Må si meg enig med dette. Det finnes nok ingen dyr til deg hvis du ikke tåler litt lukt og merker på møblene. 

Skrevet

Husk at det er du som skaffer deg dyret, så velg dyr etter hva du ønsker deg. En femåring er ikke kompetent til selvstendig ansvar for dyr og det er også regulert i loven. Ikke noe poeng i å skaffe seg en hamster da, hvis du gir blanke i dyret.

IMG_2550.PNG

Anonymkode: 908a2...f94

• Liker 1
Skrevet

Du kan ha hund selv om du bor i leilighet.  Du må bare velge rase med omhu. Mange raser bjeffer svært lite, mens andre bjeffer for den minste lyd. Kjøp deg en hundebok og les deg opp om de forskjellige rasene. Man klarer fint å ha hund selv om man er alene med barn. 

Du kan også ha katt.  Lukt er avhengig av hva slags sand man bruker. Vi har to katter og har klumpesand med luktfjerner, og det lukter ingenting hos oss.  

Enig i at det er veldig koselig med dyr! 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...