Gå til innhold

Tror du jeg vil gå ned 65 kg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg veier 120 kg og ønsker å veie 55 kg.
Det vil si at jeg vil gå ned 65 kg uten slankeoperasjon.

Tror du jeg vil klare det ved trening hver dag 1 til 2 timer og spise 1500 kcal hver dag? 

Anonymkode: ad569...1ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Skal du gjøre dette anbefaler jeg deg å gjøre det riktig. Regn ut omtrentlig kalorierbehov her: https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/beregning-av-kaloribehov/ og se hva du har behov for. Skal du ned i vekt må du trekke fra 500-1000 kalorier per dag. 

Jeg skal selv ned maaange kilo og begynte på 133 kg. Har det siste halve året gått ned 20 kg og opplever at dette fungerer for meg. Bruker vektklubb hver dag hvor jeg legger inn alt jeg spiser. Lager gjerne klart matpakker for to dager i slengen sånn at jeg bare tar de ut at kjøleskapet når jeg skal på jobb og lignende. Har også begynt å trene de siste månedene. For min del var det viktig å ikke gape over for mye om gangen. Derfor valgte jeg å begynne med fokus på maten og etterhvert sakte men sikkert økt aktivitetsnivået. 

Håper noe av dette kan være til hjelp for deg :)

Anonymkode: 58c93...f97

• Liker 5
Skrevet (endret)

Helt åpenbart.

Det spørsmålet som gjenstår, og som egentlig er mye viktigere, er om du kommer til å trene 1-2 timer hver dag og spise 1500 kcal hver dag.

Endret av Pringle
  • Liker 12
Skrevet

Et skritt om gangen. Lag deg mindre overkommelige mål, så kan du justere dem etter hvert. 

2000 kcal og lett trening som en times gåtur hver dag i starten. 

55 kg er veldig lite, og så langt fra der du er nå at det ikke er noe poeng å ta stilling til. 

Anonymkode: 8cb04...f5b

• Liker 4
Skrevet

Du trenger ikke trene så mye. Med din vekt vil du rase ned i vekt bare ved å kutte kaloriene til 2500 kalorier dagen og ligge på sofaen. Om du beveger deg litt rundt noen ganger i uken så er det en god start.

Ikke sett så voldsomme mål og krav i starten. Ta det med ro. Som sagt, du er veldig overvektig om du er 120kg og litt mer normalt kosthold er mer enn nok til å miste flere kg i uken nå til å begynne med. 

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, Pringle skrev:

Helt åpenbart.

Det spørsmålet som gjenstår, og som egentlig er mye viktigere, er om du kommer til å trene 1-2 timer hver dag og spise 1500 kcal hver dag.

Hvor mye bør jeg spise hvis jeg trener 1 time hver dag?  er 160 cm 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor mye bør jeg spise hvis jeg trener 1 time hver dag?  er 160 cm 

Innlegg 2, 4 og 5 har gode, konkrete forslag. Poenget mitt var at den beste planen i verden ikke kan hjelpe deg om du ikke følger den. Men du trenger ikke trene i det hele tatt for å gå ned i vekt. Du kan gå ned bare ved å spise mindre. Skjønner du er utålmodig, men vi snakker om over et år med kaloriunderskudd hver eneste dag, og når du veier 120 kilo tyder det på at du har en godt innarbeidet vane med å spise for mye. Å endre vaner er vanskelig, og jo større endring, jo vanskeligere. Det fine med vektnedgang er at du ikke skal endre vanene dine til noe ekstremt selv om endringen er dramatisk - du skal over fra et sett med ekstreme vaner til et sett med normale, sunne vaner. 

55 kilo er kanskje litt ambisiøst. Mer er ikke alltid bedre. Ta sikte på en normal BMI først, og ta en evaluering når du kommer dit. 

• Liker 5
Skrevet (endret)

Jeg har gått ned 70 kg. Klart du kan klare det.

Men er det realistiske mål?

Selv har jeg gått ned 70 kg ved å gå 10 000 skritt hver dag og spise mellom 2-2500 kalorier daglig.

Poenget er at det gjerne skal være en livsstilsendring, og ikke bare en diett. Klarer du virkelig å spise bare 1500 kalorier hele tiden, hver dag?

For meg ville dette vært vanskelig, men så vil jeg heller ikke nekte meg selv noe. Nøkkelen er gjerne mengdene, og ikke nødvendigvis om man spiser sjokolade eller ikke. 

Husk at det gjerne kommer helger også, ikke bare hverdager. Vil du virkelig leve et liv med såpass sterke restriksjoner?

Endret av SPOCA
  • Liker 4
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror du jeg vil klare det ved trening hver dag 1 til 2 timer og spise 1500 kcal hver dag? 

1500 kcal pr dag er alt for lite for deg! Minimumsgrensen på 1500 kcal er ikke beregnet for mennesker på 120 kg. Du trenger mye mer enn det. Kontakt en ernæringsfysiolog for å få vite hvor mye kcal du bør innta pr dag med den vekten du har i dag.

Anonymkode: 94285...1ae

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror det er fullt mulig å gå ned - men om dette er noe du virkelig ønsker vil jeg anbefale veiledning fra ernæringsfysiolog og PT samt. litt legeoppfølging underveis. Masse lykke til! Har troen på deg!

Anonymkode: dfd9b...94a

• Liker 1
Skrevet

Her har jeg regnet ut energibehovet ved hvile. Jeg satte inn høyde og alder uten å vite. Se link for å regne ut med dine tall https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/beregning-av-kaloribehov/

(Resten kommer i neste post)

Energibehov i hvile
Kjønn kvinne / mann
Alder 25
Høyde (cm) 170
Vekt (kg) 120

Energibehovet ved hvile: 1977 kcal

Daglig aktivitet Faktor (PAL)
Rullestolbruker eller sengeliggende 1.2
Stillesittende arbeid uten mulighet for bevegelse og uten hard fysisk aktivitet i fritiden 1.4 - 1.5
Stillesittende arbeid med mulighet for bevegelse og uten hard fysisk aktivitet i fritiden 1.6 - 1.7
Stående arbeid (e.g. husarbeid , butikkansatt) 1.8 - 1.9
           Betydelig grad av fysisk aktivitet (30-60 min fire til fem ganger i uken) i tillegg til ovenstående +0.3 (økning)
Hardt arbeid eller veldig fysisk, hard aktiv fritid 2.0 - 2.4

Daglig energibehov: mellom 3757 og 3955 kcal

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Her har jeg regnet ut energibehovet ved hvile. Jeg satte inn høyde og alder uten å vite. Se link for å regne ut med dine tall https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/beregning-av-kaloribehov/

Energibehov i hvile
Kjønn kvinne / mann
Alder 25
Høyde (cm) 170
Vekt (kg) 120

Stillesittende arbeid uten mulighet for bevegelse og uten hard fysisk aktivitet i fritiden 1.4 - 1.5
Stillesittende arbeid med mulighet for bevegelse og uten hard fysisk aktivitet i fritiden 1.6 - 1.7
           Betydelig grad av fysisk aktivitet (30-60 min fire til fem ganger i uken) i tillegg til ovenstående +0.3 (økning)

Fortsettelse:

Kaloribehovet i hvile tilsvarer den mengden kalorier som forbrukes hvert døgn, og som må tilføres for å holde vekten konstant. Dette varierer med kjønn, alder, høyde og vekt (beregnet etter Mifflins formel2)

Det daglige energiforbruket øker med økende aktivitet. Finn det svaralternativet som best passer til ditt aktivitetsnivå. Kryss av i tillegg dersom du trimmer eller mosjonerer 4-5 ganger i uka eller mer3

Det totale kaloriforbruket er den kalorimengden som er nødvendig for å opprettholde stabil vekt med det aktivitetsnivået som er valgt

Regnestykket forutsetter normal/vanlig muskelmasse

Ved slanking: Daglig kalori-inntak bør være minst 500 kcal under beregnet kaloribehov for at slankingen skal monne!

Det vil si (hvis det jeg regnet ut i eksempelet stemmer for deg) at du skal ligge litt mer enn 500 kcal under 3757 og 3955 kcal.

Da ser du at 1500 kcal er alt for lite kcal for deg.

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Energibehov i hvile
Kjønn kvinne / mann
Alder 25
Høyde (cm) 170
Vekt (kg) 120

Jeg haket av for disse to på skjemaet før det ble beregnet Daglig energibehov: mellom 3757 og 3955 kcal

Kan du fylle ut skjemaet med dine opplysninger, og finne det som blir dine tall, ts?

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette må du aldri finne på! Det vil gå på helsa løs! Se beregningene i postene over. 1500 kcal er ikke engang så mye som energibehovet ditt ved hvile, som er 1977 kcal.

• Liker 2
Skrevet

Med din høyde og vekt vil du gå ned en kilo i uka ved å spise 2000 kalorier hver dag, og uten å trene. Hvis du ikke klarer det, tror du at du klarer å trene 1-2 timer hver dag og spise 1500 kalorier? Og hva skulle det egentlig være godt for? Du mister ikke fett noe fortere, men du vil miste muskler, og hver dag må du kjempe for å holde deg til planen, helt til du ikke klarer mer, gir opp, og spiser mer enn noensinne.

• Liker 1
Gjest supernova_87
Skrevet

Å klare å gå ned 65 kg? Jepp. 

Å klare det ved å trene 1-2 timer hver dag og spise 1500 kcal? Nei.

Og ikke burde du prøve heller. Sjansen for å lykkes med det opplegget er lav, mens risikoen for å ende opp med å gå mer opp i vekt, få enda en erfaring på at du feiler og å føle seg mislykket er større. Legg opp til vektnedgang på en måte som fungerer. Mindre rigide regler der det er lettere å få mestringsfølelse. Slik at du kan være fornøyd med hver gang du faktisk trener og ikke misfornøyd hver dag du ikke klarer det. Det er faktisk bedre å begynne på den siste vektnedgangsprosessen i dag med et mer realistisk mål og fremgangsmåte og så være halvveis på den om et år, enn å begynne på en vektnedgangsprosess som du om et år har gitt opp for lengst. 

Det forundrer meg hvorfor vi som har mye vekt å gå ned alltid får sånt hastverk når vi skal ta tak i det. Vi skal gå ned 10-20-70! kg fortest mulig. Hver gang jeg har prøvd med på "nå MÅ jeg gå ned i vekt, noe annet går ikke an" og gått inn for slike fremgangsmåter som din så har jeg falt av. Viljestyrken blir brukt opp for raskt. Det funker ikke. Så nå velger jeg å gjøre noe annerledes. Er ikke vits å fortsette å stange hodet i en vegg. Og dette skal bli gangen jeg får det til. Om jeg er x år eller x+2 år når jeg blir normalvekt er tross alt ikke like viktig som at jeg blir det. 

Skrevet

Ikke glem at en kropp på 120kg er det ikke sunt å trene så hardt med, det fører bare til belastningsskader. Selv om du veier mer, er ikke skjelettet ditt sterkere. Jeg ville heller gått for mosjon frem til du er under 80-tallet. For eksempel én times gåtur i gode joggesko hver dag, hvis du har tid til det. Ikke på asfalt. Gjerne i litt svake oppoverbakker:) 

• Liker 2
Skrevet

De som snakker bombesikkert om at med en viss innsats så går en ned en kilo eller mere pr uke tar nok litt feil. Kroppen er ikke en maskin og den fungerer som den vil, når den vil det. Noen ganger kan den holde på vekta si noen uker uansett hvor mye en trener og "er flink". Da er det veldig lett å miste motet og gå på en smell og trøstespise. Noen ganger har man gått litt opp, selv om man har spist det man skal og ikke noe annet. Håper at ts skal gjøre dette med kyndig veiledning av lege hele tiden. Det er fort gjort å gå seg vill, ha for store og urealistiske mål. 

Anonymkode: 76254...993

Gjest supernova_87
Skrevet
23 minutter siden, Vackra skrev:

Ikke glem at en kropp på 120kg er det ikke sunt å trene så hardt med, det fører bare til belastningsskader. Selv om du veier mer, er ikke skjelettet ditt sterkere. Jeg ville heller gått for mosjon frem til du er under 80-tallet. For eksempel én times gåtur i gode joggesko hver dag, hvis du har tid til det. Ikke på asfalt. Gjerne i litt svake oppoverbakker:) 

Det finnes en del low-impact trening, som er tilpasset mennesker som skal passe spesielt godt på leddene sine. Ellers er det absolutt ikke alle som får belastningsskader, selv om man er overvektig. Får man smerter skal man selvsagt ta hensyn til dette, men denne overdrevne opptattheten med at overvektige skal være forsiktige med å trene tror jeg gjør mer skade enn godt. Langt fra alle får smerter.

Du nevner f.eks gåtur i oppoverbakker, dette kan f.eks om man går raskt nok være god kondisjonstrening det, og er ikke nødvendigvis bare mosjon. Etter hver kan man gå i ulendt terreng, å gå i en myr er f.eks ikke særlig belastende, men veldig slitsomt. Man kan også svømme, som er god trening, eller sykle som ikke er belastende for knærne. Det finnes mye trening som ikke fører til belastningsskader selv om man er godt overvektig. Hvordan du definerer mosjon vs trening har jo også noe å si. 

Jeg personlig synes det virker idiotisk å frastå fra alle de positive effektene av trening frem til man er 80 kg. Dersom man bruker ett år eller mer på å komme seg dit betyr det ett år eller mer uten å gi kroppen sin noe alle har godt av for helsa og hjertet og sinnet sin skyld: trening. 

Gjest supernova_87
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De som snakker bombesikkert om at med en viss innsats så går en ned en kilo eller mere pr uke tar nok litt feil. Kroppen er ikke en maskin og den fungerer som den vil, når den vil det. Noen ganger kan den holde på vekta si noen uker uansett hvor mye en trener og "er flink". Da er det veldig lett å miste motet og gå på en smell og trøstespise. Noen ganger har man gått litt opp, selv om man har spist det man skal og ikke noe annet. Håper at ts skal gjøre dette med kyndig veiledning av lege hele tiden. Det er fort gjort å gå seg vill, ha for store og urealistiske mål. 

Anonymkode: 76254...993

Jeg bare har et spørsmål angående dette med å ha kyndig veiledning av lege hele tiden. Er dette normalt i Norge? Hva er det fastlegen (for det er fastlegen du sikter til eller?) gjør da? Mange leger har ikke mer peiling på vektnedgang enn tilfeldige folk på KG. Går man til regelmessig kontroll en gang i mnd eller hva? Jeg har liksom aldri hørt om noen som fikk denne hjelpen fra legen sin, selv om jeg absolutt ser på det som en god måte å gi folk helsehjelp før de kommer i skikkelig uføre med andre overvektsrelaterte helseplager. 

Kjenner meg igjen i det andre du skriver her. Det er viktig å ikke gi opp selv når vekta ikke rikker seg. Om man fortsetter så viser det på vekta og kroppen til slutt. Men det er ikke alltid strømlinjeformet, og at du har spist 7000 kcal i underskudd og så går du ned 1 kg akkurat den uka, det går litt i rykk og napp, men jevnt over så vil man gå ned det man går i underskudd. Bare ikke alltid på det tidspunktet man forventet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...