Gå til innhold

Jenta mi har ingen å leke med lenger på skolen, trist situasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi har ikke noen å leke med på skolen lenger, hun startet nå i høst. Hun har alltid hatt masse venner, aldri hatt problemer sosialt, og henne er ikke en vanskelig jente å være venn eller leke med.. men jeg frykter at det har noe med hva som skjedde for nesten to uker siden. Hun hadde med seg en veldig populær jente hjem fra klassen, jenta er fra en familie med veldig høy velstand. Vi er en vanlig familie, jeg vil ikke si vi er fattige. Vi har alt vi trenger, alltid mat på bordet, fint interiør, råd til litt ferie osv. Men vi bor i en leilighet, ikke hus. Sånn blir det noen år til. Denne jenta hun hadde med seg hjem klaget på alt, om hvordan vi hadde det, hvordan leker jenta mi hadde, hvor liten gang og bosted vi hadde, hvor kjedelig det var hos oss og hvor stygge ting var. Takket heller ikke for maten, enda jeg kjøpte inn den middagen hun ønsket for flere hundre kroner. Jah, hun klaget sikkert på alt, enda vi prøvde å finne på mye gøy for dem. Dagen etter på skolen igjen så møttes jentene i gangen på skolen, jeg var selv tilstede. Min datter sa til jenta fornøyd ' hei, var det ikke gøy å være med meg hjem i går?' Og jenta svarte hovent ' eh nei, du hadde ikke akkurat så mye leker' og gikk inn i klasserommet. Datteren min sto igjen som ett spørsmål, og jeg sa hun ikke skulle tenke på det da det var langt ifra sant.  

Etter denne dagen har jenta mi ikke hatt noen å leke med, jeg har tatt det opp med lærer at hun føler seg utenfor, men ingenting har forandret seg. Jeg kunne jo tatt en prat med den andre jenta sine foreldre, men har jo ingen besvis på at hun har en finger med i spillet annet en magefølelsen min. De hilser forresten aldri på meg, og virker ganske så hovne selv. Jenta har jo mest sannsynlig holdningene hjemmefra. 

Jeg vurderer å ta med alle jentene i klassen på en aktivitet, som lekeland eller noe for at de skal bli ordentlig kjent med jenta mi, men er redd det ikke vil gjøre noe på sikt. Ønsker gjerne råd, mammahjerte mitt er så trist for den nydelige snille jenta mi, som ikke har noen å leke med på skolen. 

Anonymkode: 4eb28...e03

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For det første så vil du ikke at datteren din skal være så nær venninne med denne jenta. Tenk så dårlig inflytelse! Bare gi det litt tid du, i den alderen bytter de venninner som vi bytter sko. Hver uke er det en ny person som blir "ekskludert". 

Jeg husker jeg lå mye hjemme og gråt én uke fordi de ikke ville leke med meg. Uka etter var det jeg som var "besteveninne".

• Liker 11
Skrevet

Neinei, jeg ønsker ikke at hun skal være venn lenger med denne jenta da min datter ikke har godt av det. De er ikke sammen mer. Jeg visste så klart ikke at hun var sånn når hun ble med hjem. Problemet nå er jo at ingen vil leke med jenta mi mest sannsynlig for noe denne jenta har sagt :/ 

Ts

Skrevet

Ville tatt det opp med læreren, og undret meg over hva slags foreldre denne jentungen har.

Flotte verdier de har gitt videre.

• Liker 3
Skrevet

At barnet ditt før ikke har hatt noen problemer med venner er jo godt å vite, det virker på meg som en klassisk utfrysing, og slikt går gjerne på rundgang - men er jo uansett ikke bra og noe lærer MÅ ta tak i.

Har du fortalt læreren det som skjedde hjemme? Om du forteller det saklig og observerende, slik som her, vil læreren få relevant info som kan gjøre det lettere å fange opp om gjestejenten har noe med det å gjøre, og forebygge en atferd som kan bli et stort problem senere, med merke- og utstyrspress, utfrysing og lite fokus på gode verdier skolen skal være med på å bygge som inkludering, toleranse, at penger ikke sier noe om menneskets verdi osv. Dette bør lærer sette på agenda uansett, og jo før jo heller med en slik uforskammet og snobbete unge i klassen.

Kanskje har du sagt det. Uansett, jeg ville tatt det opp med læreren igjen. Og kanskje du kan observere noen av de andre jentene og foreldrene og invitere to-tre med hjem? Ellers godt å vite at din datter har en mor som følger med, er der for henne og tar tak i det. 

Anonymkode: 41e2e...33e

Skrevet

Gutter bruker vold, jenter bruker ord og utestengelse. Ville tatt det opp med lærer, eventuelt send en mail til alle foreldrene i klassen og forklart situasjonen, slik at de kan ta dette med utestenging opp med barna sine. Å invitere alle i klassen med på noe gøy kan også virke som en fin idé! 

Anonymkode: 8ce3b...350

Skrevet

Hvorfor inviterer du ikke flere barn med hjem? De er vel flere jenter i klassen? Og om ikke barna vil det selv, så kan du gå via foreldrene siden de er så små. Har klassen en Facebook gruppe? Bruk den!

Anonymkode: 30536...be9

Skrevet

Unngå den jenta og de andre i den gjengen. Da sparer du jenta di fra mye drama i årene som kommer. Se etter andre jenter som ikke har fast tilhørighet i en gjeng, og inviter en av dem hjem/med på kafé og kino eller noe annet hyggelig. Jentekveld med middag, snacks og film på TV en fredag ettermiddag, for eksempel. Hør med lærer evt, og han/hun vet om noen som kan være en god match for jenta di.

I klassen til jenta mi er det også en slik som fu beskriver. Hun bytter bestevenninne hele tiden, og skal bestemme over andre. Jenta mi startet sakte men sikkert en ny gjeng med de litt stille jentene som lett går under radaren. Med noen har hun en fast dag i uka der de blir med hverandre hjem fra skolen nå. De leker godt sammen, og jenta mi har ikke lenger noe å gjøre med primadonnaen som gjorde livet surt i første klasse. Men det krever litt innsats fra deg/foreldre. 

Anonymkode: 51621...c1a

• Liker 2
Gjest noe tilfeldig
Skrevet

Jeg blir litt forvirret av innlegget ditt; på den ene siden sier du at jenta di har (hatt) mange å leke med, men så sier du at du vil invitere med flere/alle(?) på lekeland eller noe for å "bli bedre kjent" med jenta di. 

Om hun allerede hadde flere å leke med så kjenner de henne vel..? 

Jeg lurer også på som andre her sier om hun er den eneste jenta di har hatt med hjem, eller om jenta di har hatt med/har med andre? 

Jeg ville ikke anbefalt deg å ta med ALLE jentene på en "utflukt" om det faktisk er sånn at jenta di sliter sosialt. Da risikerer du at hun faller mellom stolene i sitt eget selskap. Ta heller med en venn, på kino, ut å spise, et eller annet lekeland eller en enkel utflukt. 

Lykke til 💜

Skrevet

Inviter en gruppe fra klassen med på noe. Blås i "alle skal inviteres" tankemåten og se om bånd dannes. Hun som baksnakker trenger ikke tas med.

Anonymkode: 460d5...44a

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, Raven.WritingDesk skrev:

Jeg blir litt forvirret av innlegget ditt; på den ene siden sier du at jenta di har (hatt) mange å leke med, men så sier du at du vil invitere med flere/alle(?) på lekeland eller noe for å "bli bedre kjent" med jenta di. 

Om hun allerede hadde flere å leke med så kjenner de henne vel..? 

Jeg lurer også på som andre her sier om hun er den eneste jenta di har hatt med hjem, eller om jenta di har hatt med/har med andre? 

Jeg ville ikke anbefalt deg å ta med ALLE jentene på en "utflukt" om det faktisk er sånn at jenta di sliter sosialt. Da risikerer du at hun faller mellom stolene i sitt eget selskap. Ta heller med en venn, på kino, ut å spise, et eller annet lekeland eller en enkel utflukt. 

Lykke til 💜

Det står at jenta begynte på skolen nå i høst. Så sant man ikke bor på et lite sted er det slett ikke sikkert man begynner påskolen med de man har gått i bhg med.

Anonymkode: 9cf72...60e

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes det høres ut som en god ide å dra pålekeland med gjengen. Hvis de er mange kan det kanskje være lurt å dele opp, og invitere halvparten en dag, og den andre halvparten en annen dag, så de er få nok til at de faktisk har mulighet til åbli litt kjent. Hvis du gjør det på den måten kan du også bevist dele klikkene i to, så får flere avungene kanskje knyttet bånd på tvers av disse. 

Hvis problemet vedvarer villejeg tatt det opp med lærer igjen, og da insistert påat dette ble tatt tak i.

Anonymkode: 9cf72...60e

Skrevet

Hvis hun begynte nå i høst er det fremdeles tidlig. Ta det opp med lærer, det er viktig at skolen er med på å skape godt miljø i klassen. Her har de f.eks. lekevenner i storefri hvor lærerne setter sammen hvem som skal leke med hvem. Man kan ha lekegrupper osv. 

Skrevet

Nå har min datter alltid hatt mange og være sammen med,men hun har noen få hun vil være mere ilag med enn andre. Nå er hun 14 år så jeg snakker om hvordan det var på barneskolen. På barneskolen hadde de ei i klassen som ikke fant seg venner. Foreldrene til denne jenta og lærer kom frem til at de skulle be alle jentene i klassen hjem etter skole for å bli bedre kjent. Å dette er kanskje en god ide men problemet var at mange i klassen ikke hadde lyst. De følte de ble tvunget til og være ett sted de ikke ville. Jeg har alltid sagt til min datter at jeg kan ikke tvinge deg til og være beste veninne med alle men du skal ikke utelate henne i friminutt. 

Men i dette tilfelle vil jeg også skylde litt på foreldrene. De kom fra ett annet land og jeg prøvde ved ett par anledninger og ta kontakt. Sitte sammen med mor for å bli kjent men hun var ikke interessert.. Å jeg tenker at dette kanskje blir overført til barna

Anonymkode: 337ca...82a

Skrevet

Jeg tror ikke det er lurt å invitere mange jenter på lekeland. Jeg har sett hvordan dette fungerer i barnebursdager. De løper rundt i gjenger, og hvis din datter ikke er med i gjengen, blir det akkurat som i et vanlig skolefriminutt.

Ville heller hørt med lærer om passende match i klassen, og invitert en jente om gangen.

Anonymkode: 51621...c1a

• Liker 3
Skrevet

Ta det opp med skolen igjen. Ved vår skole (har en 2.klassing) spør læreren hvem de skal leke med i friminuttet. Hun spør ikke i pleum, men nå vei ut av klasserommet. Den som svarer "vet ikke" eller "ingen" hjelper hun med å finne noen å leke med.

Anonymkode: b43bc...e32

• Liker 1
Skrevet

Ta det oppmed lærer.

Spør evt hvem anbefaler å invitere med hjem. Tror det er viktig å prøve å invitere med hjem en person som har litt bein i nesa til å stå imot Cruella og som er sta og jordnær. 

Ikke inkluder Cruella i denne prosessen.

Tror også det er lurt å invitere med en gutt og to hvis det lar seg gjøre, de har en egen evne til å være rettferdige i slike settinger i den alderen. Og hvis de blir påminnet om å passe på at hun ikke er alene på skolen så ordner de også det.

Kjenner du noen av foreldrene så ta det også opp med de slik at de også kan invitere jenta di hjem.

Anonymkode: d1bc8...8ee

• Liker 2
Skrevet

Vår skole har sertifiserte lærere som kan mye om mobbing. Skolen vår følger Olweus reglene. På skolen vår er det ingen som kan gå alene i friminutter, for alle har plikt til å gå bort hvis de ser noen som er alene. Kanskje du bør bytte skole?

Anonymkode: 9462b...365

• Liker 1
Skrevet

Ta med de andre hun pleier å leke med på lekeland. 

Skrevet

Vi bor sånn til at vi hører til en annen skole enn jentene fra barnehagen. Vi tenkte ikke det ville by på problemer da jenta vår er veldig sosial. Hun har mange venner å leke med i gata også, men de har ikke friminutt sammen med første klasse. De har friminutt sammen fra neste år. Jenta mi fant noen å leke med i klassen allerede fra første skoledag, og har hatt noen å leke med hver eneste dag inntil denne jenta ble med hun hjem-så snudde det. Derfor føler jeg at denne jenta har sagt noe til de andre barna, for det er jo veldig rart at plutselig ingen vil leke med jenta mi. 

Jeg skal invitere flere med hun hjem, har sendt en mld nå til en mamma i klassen. Jenta til den mammaen virker veldig rolig og snill. Så skal jeg invitere i små grupper til lekeland, sånn at henne ikke faller utenfor i leken der også hvis de blir for mange av gangen. Tenkte litt på det selv at det er en sjanse for det. 

Det er foreldremøte neste uke, jeg skal foreslå lekevenner i friminuttet, takk for tips :)

Ts.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...