Gå til innhold

Hvordan tåle basslyd og vibrering fra naboer bedre, uten å bli dårlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg har et ganske stort problem. Jeg blir dårlig av bassen til naboen. Jeg vet ikke om det er noe med konstruksjonen av bygget, men det bærer i alle fall sånn at det blir dur i min leilighet, selv om de ikke har spesielt høy lyd på. Det dunker, vibrerer av og til i sofaen og veggen, og durer. Jeg har snakket med dem og de mener at de må kunne spille av sin musikk slik de selv vil selv om det blir så plagsomt for meg. 

Men jeg må gjøre noe med det for min egen del! Her jeg bor er det noen naboer som har småbarn, som skriker innimellom og roper utenfor. Det går helt fint. Jeg har en nabo som har en hund som bjeffer mye, irriterende, men jaja. Og ellers en del andre som hører på musikk, men som man kun hører fjernt musikken av. Eller noen som fester mye, der besøket bråker i fellesgangen om natten, og dette tåler jeg. Alle disse tingene går bra. Jeg føler jeg ikke er spesielt var på dette. Men denne basslyden gjør at jeg blir fysisk og psykisk dårlig, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å håndtere det! 

Sånn som i dag. Jeg kom hjem fra jobb klokken 16, klokken 17 skrur naboen på musikken, og nå halvannen time senere har jeg hodepine, er "fjern" i hodet, som det er litt bomull der inne, jeg blir var for skarpe lyder nært meg, svimmel, kvalm og føler meg trist og nedstemt. Jeg vet ikke hvordan jeg skal holde dette ut.

Jeg har prøvd å ha min egen musikk over, men bassen kommer igjennom. 
Jeg har prøvd med ørepropper, men dette skjer likevel. 
Jeg prøver å gå ut på besøk til andre, gå tur og trene, men dette kan jo skje når som helst. 

Jeg må lære meg å tåle det på en måte. Er det noen som har noen gode tips? Noe for å stenge vibreringen og støyen ute? Evt. meditasjon for å lære å tåle duren? 

Jeg kan ikke flytte. Jeg eier her, det er en flott leilighet som jeg har vært utrolig heldig med, bortsett fra dette med denne lyden. I verste fall kan jeg flytte til neste sommer, om jeg ikke finner noen løsning på dette. 

Anonymkode: de26a...65c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du klage til borettslaget? Jeg synes det er urimelig av naboen din å spille så høyt at det durer i veggene. Greit, man bor i blokk og må godta litt støy, men alt med måte.

Anonymkode: c8118...4e1

• Liker 6
Skrevet

Bass skal IKKE verken dure eller vibrere i veggene. Du og naboen må inngå en dialog. Først: en bass i et borettslag må stå på en vibrasjonsdempende sokkel. Deretter: Det er sånn at en feil plassert bass godt kan høres bedre hos naboen enn hos seg selv - fordi lydbølgene treffer hverandre og forsterkes heller enn taper intensitet over til din bolig. Fenomenet er godt kjent hos musikkfolk. Du og naboen må eksperimentere med plasseringer og få til en vibrasjonsfri hverdag.

Er han urimelig må du koble inn styret. (Å insistere på at du skal tåle vibrasjoner heller enn at han kan ta på seg høretelefoner er åpenbart urimelig, forresten.)

Anonymkode: 0c5bd...e85

• Liker 10
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du klage til borettslaget? Jeg synes det er urimelig av naboen din å spille så høyt at det durer i veggene. Greit, man bor i blokk og må godta litt støy, men alt med måte.

Anonymkode: c8118...4e1

Hei, jeg tror ikke han spiller så høyt. Når jeg stod i gangen utenfor døren hans så hørte jeg nesten ingenting. Men når jeg kom opp igjen i leiligheten min hørte jeg dunking veldig godt. Jeg synes det er vanskelig nettopp på grunn av dette. Det var det naboen sa at "men det er jo ikke særlig høyt en gang" og jeg prøvde å forklare at det var ikke volum, men type støy som satt seg i hodet mitt. 

TS

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bass skal IKKE verken dure eller vibrere i veggene. Du og naboen må inngå en dialog. Først: en bass i et borettslag må stå på en vibrasjonsdempende sokkel. Deretter: Det er sånn at en feil plassert bass godt kan høres bedre hos naboen enn hos seg selv - fordi lydbølgene treffer hverandre og forsterkes heller enn taper intensitet over til din bolig. Fenomenet er godt kjent hos musikkfolk. Du og naboen må eksperimentere med plasseringer og få til en vibrasjonsfri hverdag.

Er han urimelig må du koble inn styret. (Å insistere på at du skal tåle vibrasjoner heller enn at han kan ta på seg høretelefoner er åpenbart urimelig, forresten.)

Anonymkode: 0c5bd...e85

Tusen takk for veldig forklarende innlegg! 

Jeg har følt på det samme at lyden høres bedre her hos meg enn ute i gangen min, og i gangen utenfor leiligheten hans, og ute på balkongen. Dette er i etasjen under meg, på skrå. Jeg har hørt med han som bort ved siden av meg, altså over han med bassen og han merker ingenting sier han. Alt dette får meg virkelig til å føle at det er bare jeg som merker det, og jeg har begynt å lure på om jeg innbiller meg ting. Men dette du forklarer er det jeg har spekulert i, at lyden rett og slett høres bedre her enn den gjør hjemme hos dem. Jeg skal forklare dette med lydbølgene. Tror du jeg kan si det akkurat sånn som du skriver her? Jeg forstår det ikke helt selv, men vil at det skal være overbevisende for naboen. 

Jeg tror han mener jeg må tåle vibrasjonene nettopp fordi han ikke har særlig høyt volum på musikken. Men det handler i grunn ikke om volumet, det er som du sier nettopp vibrasjonene. Det er lav dunking, men selv når jeg nesten ikke hører den merker jeg den, om det gir mening? For musikk-folk eller sånn som du som hadde peiling på disse lydgreiene, er det noen gode argumenter for hvordan lav vibrering kan være mer plagsom enn høyt volum? Jeg tror jeg skal prøve meg med en slik tilnærming til naboen.

Jeg er litt lettet bare av deres svar her. Jeg føler meg så sykt nedstemt av hele greia. Tanken på å måtte flytte ut av en flott og sentral leilighet pga det her. Og så tror jeg det rett og slett påvirker humøret mitt. Nå kommer naboen sikkert snart hjem også. Jeg skal forberede meg med disse argumentene og ta en ny prat med ham. Hvis noen har gode tips til hvordan jeg skal legge det fra setter jeg pris på det! 

TS

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg tror ikke han spiller så høyt. Når jeg stod i gangen utenfor døren hans så hørte jeg nesten ingenting. Men når jeg kom opp igjen i leiligheten min hørte jeg dunking veldig godt. Jeg synes det er vanskelig nettopp på grunn av dette. Det var det naboen sa at "men det er jo ikke særlig høyt en gang" og jeg prøvde å forklare at det var ikke volum, men type støy som satt seg i hodet mitt. 

TS

Det mange tydeligvis ikke vet, er at lydbølger forsterkes på sin vei gjennom bygningen,og at lydbølgene treffer et stykke unna den leiiligheten som støyen kommer fra. Kan du be naboen om å komme ned til deg å høre, mens musikken hans står på?

Anonymkode: 101f9...a58

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det mange tydeligvis ikke vet, er at lydbølger forsterkes på sin vei gjennom bygningen,og at lydbølgene treffer et stykke unna den leiiligheten som støyen kommer fra. Kan du be naboen om å komme ned til deg å høre, mens musikken hans står på?

Han bor under meg, vet ikke om det har noe å si? 

Lyden når jeg hører det dunker her i leiligheten høres likevel som den kommer ovenfra, men jeg er øverst. 

Jeg kan spørre om han kan komme til meg og høre mens musikken står på. Men jeg er helt ærlig redd for at han ikke skal synes det er "ille nok". For det er ikke spesielt høyt om du skjønner hva jeg mener? Jeg hører knapt vokalen og musikken som lyttes til, men hører dunkingen og vibreringen. Jeg gikk ned i gangen til ham og lyttet intenst og kunne ikke høre noe musikk i det hele tatt, og døren er ikke spesielt lydtett, derfor jeg ikke tror det er særlig høyt volum. Det går fint å høre det i 5 minutter, men etter hvert blir jeg forferdelig dårlig. Jeg vet ikke om han skjønner det av å høre den dunkingen i noen få minutter. Jeg vet ikke om det er så lett å forstå at det er typen støy og ikke volumet som jeg reagerer på. Hva tror du? 

F.eks ville det jo aldri slått ut på en sånn desibelmåler eller hva det nå er.

Skrevet

Nå er det ganske ille. Så jeg har bestemt meg for å gå ned nå. Jeg håper bare ikke det blir tatt verre opp siden det er fredag eller noe sånt. 

Jeg er konfliktsky. Så det blir vanskelig. Men det er viktig. Skal si dette med vibrasjonsdempende sokkel, og at lyden kan bære bedre opp her pga hvor det er plassert. Håper jeg klarer å formulere meg godt selv om jeg ikke helt forstår dette. Må manne meg opp litt. Skriv gjerne tips til hva jeg kan si for å ha gjennomslag hos han. 

Synes du det er urimelig å skru ned bassen din, få tak i vibrasjonsdempende sokkel? 

TS

Skrevet

Jeg spyr, jeg spyr, jeg spyr. 

I mitt neste liv skal jeg bo på bygda utenfor allfarvei og livnære meg på sopp og bær. Likefør jeg tar en tur på legevakta og ber om et opphold på psykiatrisk. 

TS

Skrevet

Har du fått snakket med den naboen som støyen kommer fra?
Er det ikke noen styremedlemmer du kan ta det opp med, dersom det er et borettslag el.l.?

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du fått snakket med den naboen som støyen kommer fra?
Er det ikke noen styremedlemmer du kan ta det opp med, dersom det er et borettslag el.l.?

Det er tydeligvis to forskjellige. Den ene vet jeg ikke hvem er. Har ikke funnet ut hvor det kommer fra. Den andre har skrudd av nå, for i kveld i alle fall, om ikke annet. 

Jeg tror jeg har et lite meltdown eller noe sånt nå. Nakken har nesten låst seg, jeg venter på at smertestillende skal virke. Er redd for at jeg skal få et angstanfall eller noe sånt for jeg kjenner pulsen hardt. Prøver å puste rolig. Føler meg svimmel. 

Jeg må bare poengtere igjen at lyden ikke er høy. Hører ikke musikken/filmen bare bass, dur og vibrering.  Kanskje det er noe galt med meg siden jeg reagerer. Og det helt faktisk er jeg som må selge denne flotte leiligheten og flytte på bygda. 

Ts

Skrevet
På 15.9.2017 den 23.32, AnonymBruker skrev:

Det er tydeligvis to forskjellige. Den ene vet jeg ikke hvem er. Har ikke funnet ut hvor det kommer fra. Den andre har skrudd av nå, for i kveld i alle fall, om ikke annet. 

Jeg tror jeg har et lite meltdown eller noe sånt nå. Nakken har nesten låst seg, jeg venter på at smertestillende skal virke. Er redd for at jeg skal få et angstanfall eller noe sånt for jeg kjenner pulsen hardt. Prøver å puste rolig. Føler meg svimmel. 

Jeg må bare poengtere igjen at lyden ikke er høy. Hører ikke musikken/filmen bare bass, dur og vibrering.  Kanskje det er noe galt med meg siden jeg reagerer. Og det helt faktisk er jeg som må selge denne flotte leiligheten og flytte på bygda. 

Ts

Det er ikke noe galt med deg!! Jeg hadde det akkurat likt. Jeg bodde i enebolig i rekke, med carport mellom boligene. Naboen spilte høy musikk, som fulgte stenderverket inn til min bolig via carport. Helt uutholdelig. Ble nervevrak. Gruet meg til hver helg, for da visste jeg at det kom til å "smelle". 

Valgte å selge boligen, med tap. Kom meg i en enebolig, og nå nyter jeg stillheten. 

Anonymkode: 393fa...5dc

Skrevet

Jeg ville ha klaget til styret. 

Anonymkode: fb7e6...629

Skrevet

Det er ikke noe galt med deg! Hadde det sånn med tidligere nabo, bare de bodde over oss. De var såpass hyggelige at de satte bassen på en sånn sokkel og det hjalp veldig! 

Det hjalp derimot ikke mot party og nach som de jevnlig hadde da. 

Nå bor vi uten naboer- en himmel ❤️

Anonymkode: 58851...286

Skrevet

Hvorfor i alle dager er tråden min flyttet til Hus og hage? 

Det handler jo om at jeg blir dårlig fysisk og psykisk, og trenger ressurser og måter å håndtere dette på uten å bli helt gal i hodet og fullt av smerter i hele kroppen. 

TS

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe galt med deg!! Jeg hadde det akkurat likt. Jeg bodde i enebolig i rekke, med carport mellom boligene. Naboen spilte høy musikk, som fulgte stenderverket inn til min bolig via carport. Helt uutholdelig. Ble nervevrak. Gruet meg til hver helg, for da visste jeg at det kom til å "smelle". 

Valgte å selge boligen, med tap. Kom meg i en enebolig, og nå nyter jeg stillheten. 

Anonymkode: 393fa...5dc

Her jeg bor er det lite eneboliger, og de som finnes er så store at de koster mye mer enn jeg kan få lån til. Hadde jeg bare visst at stedet jeg flyttet til var garantert å ikke ha det sånn. 

Så godt det er å lese at du ble nervevrak. Altså ikke fordi jeg vil du skulle ha det sånn. Men fordi jeg blir helt ... Jeg begynner å lure på om det kun er fordi er psykisk svak i utgangspunktet. Jeg tenker negative tanker om meg selv at "herregud, det er ikke normalt å føle så mye på det der!", så at noen andre sier at de opplevde det ekkelt det hjelper litt. Hvordan reagerte du psykisk og fysisk? 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe galt med deg! Hadde det sånn med tidligere nabo, bare de bodde over oss. De var såpass hyggelige at de satte bassen på en sånn sokkel og det hjalp veldig! 

Det hjalp derimot ikke mot party og nach som de jevnlig hadde da. 

Nå bor vi uten naboer- en himmel ❤️

Anonymkode: 58851...286

Jeg får håpe at i fremtiden får jeg også det sånn! 

Hjelper at dere sier det ikke er noe galt med meg. For det er jo det jeg virkelig føler, at det er bare jeg som er supervar og ikke tåler noe som blir SÅ ute og kjøre av denne lyden. Hvordan reagerte du? 

TS

Skrevet

Fikk du snakket med ham, TS? Jeg er veldig sensitiv for lyd, men bor i borettslag og takler både hylende unger, (har veranda ut mot en barnehage), bjeffende hunder, høy musikk og en nabo med kols (type, han hoster så han brekker seg hvert 30.sekund med mindre han sover. Stakkars fyr). Men slik bassduring går igjennom marg og bein, og man blir sliten, anspent, får hodepine...og det går utover psyken.

Synes det er fint du snakker med naboen før du går videre, forklar det ikke er lyden men vibrasjonene som merkes godt oppe hos deg. Be ham komme opp og høre/kjenne. 

Jeg er sikker på at dette løser seg :)

Anonymkode: fb300...3be

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk du snakket med ham, TS? Jeg er veldig sensitiv for lyd, men bor i borettslag og takler både hylende unger, (har veranda ut mot en barnehage), bjeffende hunder, høy musikk og en nabo med kols (type, han hoster så han brekker seg hvert 30.sekund med mindre han sover. Stakkars fyr). Men slik bassduring går igjennom marg og bein, og man blir sliten, anspent, får hodepine...og det går utover psyken.

Synes det er fint du snakker med naboen før du går videre, forklar det ikke er lyden men vibrasjonene som merkes godt oppe hos deg. Be ham komme opp og høre/kjenne. 

Jeg er sikker på at dette løser seg :)

Anonymkode: fb300...3be

TAKK for at du deler erfaringen din! Det er akkurat slik du beskriver. Jeg tåler de skrikende barna til naboen, hunden som bjeffer, folk som har fest og larmer i gangen, det kan være irriterende, men dette er noe annet. Jeg føler jeg bli syk, og jeg har følt meg så unormal for det. Så i veien! Når han sier at han må jo få lov til å høre musikk, og det er bare litt bass, så blir jeg sånn "hva er galt med meg!?". Jeg trengte virkelig å høre noen beskrive at de har det på samme måte. Jeg synes det er merkelig også. At jeg kan ha en fin dag, så hører jeg på dette i en halvtime og jeg får smerter, føler meg nedstemt, engstelig og forvirret på grunn av susete i hodet. 

Jeg innrømmer også at jeg er konfliktsky og det å ta dette opp uten å føle at jeg er en stor dritt og plagsom nabo er vanskelig. På fredag skrudde han av etter 23 da jeg sendte melding, før det så var det litt hm-ing og ikke helt overbevist om det jeg sa om vibrasjons-sokkel o.l, men så dro jeg heldigvis på besøk til noen andre så jeg slapp lyden. Når jeg kom hjem sendte jeg melding og han skrudde av men da var det etter 23 liksom. Og så fant jeg ut at det tydeligvis er to naboer det er snakk om, og ikke bare en slik jeg har trodd. Den andre er ikke like ille, og jeg klarer ikke finne ut hvor han/hun bor. Det gjør at jeg tenker om jeg bare virker enda mer plagsom, siden flere må ta hensyn til meg. 

Beklager rantingen. 

• 2 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hei! Leste igjennom tråden. Jeg sliter med det samme! Jeg tenker å flytte igjen etter at det durer her og kommer høye smell i blant fra de oppe. Jeg ender opp med hodepine, låst nakke og sammenbrudd i ny og ne. Psyken min er helt utslitt nå og vet ikke når jeg får til å orke å flytte. Må virkelig ta steget! 

Hvordan gikk det med deg? Flyttet du til slutt? Fant du en måte å takle det på? 

Anonymkode: 8df9a...4df

AnonymBruker
Skrevet
På 7.4.2020 den 21.55, AnonymBruker skrev:

Hei! Leste igjennom tråden. Jeg sliter med det samme! Jeg tenker å flytte igjen etter at det durer her og kommer høye smell i blant fra de oppe. Jeg ender opp med hodepine, låst nakke og sammenbrudd i ny og ne. Psyken min er helt utslitt nå og vet ikke når jeg får til å orke å flytte. Må virkelig ta steget! 

Hvordan gikk det med deg? Flyttet du til slutt? Fant du en måte å takle det på? 

Anonymkode: 8df9a...4df

Hei! Jeg fikk heldigvis en mye bedre ordning med naboen. Jeg så rett og slett fra at jeg ble dårlig og fikk fysiske symptomer på lyden. Han hadde fest ca en gang i måneden der han slo seg løs men da sa han fra på forhånd så jeg skygger banen og holdt meg hjemmefra. Nå har jeg flyttet inn hos samboer og det å komme bort fra lyden var faktisk en av grunnene til å gjøre det før heller enn senere.  Jeg gleder meg regelmessig av å slippe den lyden. Selv om her er det andre huslige problemer så er det ingenting mot så plaget jeg var av den lyden. 

Jeg fikk meg også noen noisecancelling hodetelefoner mot slutten men de fungerte egentlig ikke mot vibreringen. 

Altså jeg savner leiligheten min. Den var helt fantastisk på alle måter. Samtidig så har jeg hatt så godt av å bo et sted der jeg ikke regelmessig blir dårlig av andres støy. Lykke til selv! Heier på deg!

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...