Gå til innhold

Når kan barn være alene en times tid hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Erfaring? Min 8 åring  (9 i januar) har telefon. Men har aldri vært alene hjemme enda 

Anonymkode: dfa01...254

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På den alderen hadde min vært hjemme alene mye mer enn en time...

Men svaret er vel når barnet er klar for det og den voksne har tillit til at barnet ikke snur huset på hodet?

• Liker 6
Skrevet
29 minutter siden, Ulrikke skrev:

På den alderen hadde min vært hjemme alene mye mer enn en time...

Men svaret er vel når barnet er klar for det og den voksne har tillit til at barnet ikke snur huset på hodet?

Dette som Ulrikke skriver! :) Min datter på 5 år ( snart 6) er alene hjemme mens jeg er på butikken og handler. Gangavstand 5-10 min tur/retur. Hver gang jeg handler mens hun er hjemme alene, så er hun alene hjemme 30 min +-. Spør henne alltid først om hun har lyst til å bli med eller være hjemme.

Men nå er hun jo selvstendig av seg, ansvarsfull og vet hva hun skal gjøre i ulike situasjoner. Derfor får hun snart få gå til/fra skolen alene :) Hun kan allerede halve veien til/fra skolen (møter henne på halvveien) :) For å ta et annet eksempel.

Det kommer ann på barnet. Det finnes ikke en fasit på dette. Se ann modenhet, ansvar osv. Ikke sammenligne med andre barn. Så kommer det ann på hvor hysterisk du er som mor og. Er du livredd for at alt kan skje, eller er du mer avslappet? Man kan fint tenke sikkerhet, gi barnet frihet og være avslappet med alene greia :) Stoler du på at barnet ditt kan dette? Finn en plan som passer for gutten din. Spør han om hvordan han ønsker å gå frem. Det blir lettere :) 

• Liker 2
Skrevet

Min sønn er like gammel som din, han kan være  alene hjemme opp til en time. Han ønsker det selv og jeg stoler på han. Ham er rolig og finner ikke på noe tull.

Anonymkode: 52927...5cc

Skrevet

Når de tør og når de er modne nok til å klare seg selv litt og ringe hvis de trenger noe. Mine har vært hjemme alene en times tid fra første klasse. 

Skrevet

Jeg har ikke noe svar, men lurer også på det ts spør om. Nå fyller ikke min sønn 6 før på nyåret, så han er en del yngre enn ts sitt barn. Men jeg har liksom tenkt at det å være alene hjemme handler en del om når jeg kan vite at de f.eks. vil komme seg ut ved en evt. brann. Sønnen min kunne fint klart seg alene i huset en time - han gjør aldri rampestreker, klarer å smøre seg en brødskive, gjør ikke noen farlige ting osv. Tror han er ganske ansvarlig for sin alder, men jeg tenker på det med brann. Hva tenker dere andre? Er det hysterisk? Og bør de ha en telefon tilgjengelig før de er alene en time? Gutten min har vært alene et kvarter noen ganger, når vi har levert broren i barnehagen rett borti veien når han selv har vært syk.

Min første tanke til ts sin problemstilling var at det kommer an på modenhetsnivået, men at en snart 9-åring i de fleste tilfeller vil være klar for dette?

• Liker 1
Skrevet

Vi har latt vår datter være ute alene over lengre tid siden hun var nesten 3 år. Etter hun var 3,5 har vi latt henne være alene hjemme i opptil 1 time av gangen.

Alltid på dagtid, og vi er rett utenfor/i nærheten og hun finner oss om hun vil. Det er også alltid noen hjemme hos naboen som hun kan gå til.

Anonymkode: 8bdce...a58

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Erfaring? Min 8 åring  (9 i januar) har telefon. Men har aldri vært alene hjemme enda 

Syns at en 8-åring burde tåle det fint hvis barnet tør da. Når vi begynte å øve på dette så forklarte jeg at hvis det begynte å ule høyt (så høyt at man fikk vondt i ørene) i leiligheten så løp man ut så fort man kunne. Man slo ikke av tv'en, man tok ikke med seg mobilen eller leker eller noe annet, man løp ut. Og at om det ringer på så sjekker man alltid kikkhullet i døra før man åpner og er det noen man ikke kjenner så åpner man ikke. 

Skrevet

Min gutt begynte å være alene litt våren første klasse. Først 10-15 mens jeg trillet lillebror i søvn i nabolaget (byggefelt, opp og ned gata vår, han kunne lett stikke hodet ut døren og se meg). Så ble det 20-30min når jeg hentet lillesøster i bhg. Han har nå mobil og er hjemme av og til. Han klarer seg fint. Og vet at ved brann løper vi ut og venter på plenen. Avtalt sted og ringer brannbil. Det er øvd inn, og han kam mobilen. Har lagret et bilde av en brannbil ved nødnummer. 

Anonymkode: 3ae7a...523

Skrevet
1 time siden, Vera Vinge skrev:

Tror han er ganske ansvarlig for sin alder, men jeg tenker på det med brann. Hva tenker dere andre? Er det hysterisk? Og bør de ha en telefon tilgjengelig før de er alene en time?

Vi tenker på det med brann, men både barnehagen og skolen har jevnlige brannøvelser og snakker om hva man skal gjøre hvis det er brann og det snakker vi også om med ujevne mellomrom. Man kan jo aldri vite hvordan de vil reagere, men jeg anser den sjansen for svært liten samt at vi har lært dem opp så godt vi kan. Vi bor dessuten i tomannsbolig og har dermed våre nærmeste naboer bare 10 skritt fra ytterdøren og det er en ekstra trygghet. Å ha en telefon tilgjengelig og kunne bruke den var et kriterium for å kunne være alene hjemme, både hvis noe skjer, men også rett og slett bare hvis de ble engstelige. Vi har en "husmobil" med kontantkort hvor mitt og mannens nummer er lagt inn og barna er lært opp til å bruke den og den er alltid tilgjengelig når vi ikke er hjemme. Seksåringen vår får være alene hjemme opptil en time. Åtteåringen, eller de to sammen, får være alene hjemme en del lenger.

Skrevet

Takk for svar! Jenta her er engstelig av seg og jeg har aldri pushet på når hun ikke vil. Men idag var hun på besøk en time og jeg dro på trening imens. Har spurt om hun er redd for noe men får ikke noe vettug svar.  Hun er ellers veldig selvstendig av seg. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har latt vår datter være ute alene over lengre tid siden hun var nesten 3 år. Etter hun var 3,5 har vi latt henne være alene hjemme i opptil 1 time av gangen.

Alltid på dagtid, og vi er rett utenfor/i nærheten og hun finner oss om hun vil. Det er også alltid noen hjemme hos naboen som hun kan gå til.

Unnskyld meg, men forlot dere en 3 åring hjemme alene? Det ville jeg aldri gjort. 

• Liker 1
Skrevet

En treåring alene hjemme er Barnevern-mat. Det er fullstendig uforsvarlig.

• Liker 2
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Unnskyld meg, men forlot dere en 3 åring hjemme alene? Det ville jeg aldri gjort. 

Jaa, det reagerte jeg på og! Det er vel ikke normalt..? Har ei datter på 3,5 år, og har kun gått til og fra postkassa mens hu har vært alene hjemme.. :/ I en annen etasje en halv time-time ja, men ikke alene hjemme nei.. Det gjør heller ingen andre jeg kjenenr som har barn på den alderen..

Anonymkode: 41091...c01

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette kan du ikke mene?? Hver så snill og si du tuller??

Skrevet
10 timer siden, Arkana skrev:

Vi tenker på det med brann, men både barnehagen og skolen har jevnlige brannøvelser og snakker om hva man skal gjøre hvis det er brann og det snakker vi også om med ujevne mellomrom. Man kan jo aldri vite hvordan de vil reagere, men jeg anser den sjansen for svært liten samt at vi har lært dem opp så godt vi kan. Vi bor dessuten i tomannsbolig og har dermed våre nærmeste naboer bare 10 skritt fra ytterdøren og det er en ekstra trygghet. Å ha en telefon tilgjengelig og kunne bruke den var et kriterium for å kunne være alene hjemme, både hvis noe skjer, men også rett og slett bare hvis de ble engstelige. Vi har en "husmobil" med kontantkort hvor mitt og mannens nummer er lagt inn og barna er lært opp til å bruke den og den er alltid tilgjengelig når vi ikke er hjemme. Seksåringen vår får være alene hjemme opptil en time. Åtteåringen, eller de to sammen, får være alene hjemme en del lenger.

Bekymringsfullt! Ville ha ringt Barnevernet..

Anonymkode: 61148...747

Skrevet

Barn er forskjellige.. Vår eldste elsket og være litt alene hjemme fra hun startet på skolen. F.eks 1 time i starten.

Vår yngste tror jeg var 12 før hun synes det var ok og være alene på dagtid

Anonymkode: 94635...bdc

Skrevet (endret)

Min på samme alder er gjerne alene hjemme en times tid. Med mobil. Vi har avtale om at dersom det er noe og hun ikke får tak i oss kan hun ringe bestemor. Og dersom noe skulle skje kan hun også gå bort til naboen som er pensjonist og som oftest hjemme. 

Vi begynte med at de kunne være hjemme i korte perioder når de begynte på skolen. I begynnelsen var det ting som å kjøre søsken til aktivitet eller en rask tur på butikken. 

Endret av Zinatara
Skrevet
12 timer siden, Vera Vinge skrev:

Jeg har ikke noe svar, men lurer også på det ts spør om. Nå fyller ikke min sønn 6 før på nyåret, så han er en del yngre enn ts sitt barn. Men jeg har liksom tenkt at det å være alene hjemme handler en del om når jeg kan vite at de f.eks. vil komme seg ut ved en evt. brann. Sønnen min kunne fint klart seg alene i huset en time - han gjør aldri rampestreker, klarer å smøre seg en brødskive, gjør ikke noen farlige ting osv. Tror han er ganske ansvarlig for sin alder, men jeg tenker på det med brann. Hva tenker dere andre? Er det hysterisk? Og bør de ha en telefon tilgjengelig før de er alene en time? Gutten min har vært alene et kvarter noen ganger, når vi har levert broren i barnehagen rett borti veien når han selv har vært syk.

Min første tanke til ts sin problemstilling var at det kommer an på modenhetsnivået, men at en snart 9-åring i de fleste tilfeller vil være klar for dette?

Ha brannøvelser hjemme, og snakk om hva man gjør ved brann. Da skal en 6-åring fint klare å komme seg ut om det begynner å brenne. 

Telefon tilgjengelig, og at barnet kan bruke den, er også viktig for oss. 

Da jeg vokste opp på 80-tallet var det helt normalt med nøkkelbarn, alt fra 1. klasse. Jeg var alene hjemme en time eller to allerede fra 6-årsalderen, og vi bodde i enebolig som ligger veldig skjermet til så ikke så lett for naboer å følge med på oss heller. Men da hadde jo alle fasttelefon, som var lett å bruke og som aldri gikk tom for strøm... 

Anonymkode: d767b...3d2

• Liker 2
Skrevet

Vi har en sånn telefon hjemme med kontantkort 

http://meetthebrick.com/uk/

Den har batteri som varer i ukesvis og en forferdelig høy ringelyd som de hører selv om de har headset på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...