Gå til innhold

Anskaffe en katt til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en kastrert hannkatt på 1 år. Han er fryktelig sky og er knapt hjemme, kun ute. Om kvelden kan han komme inn og legge seg oppå meg i sofaen for å kose, men det er bare hvis barna har lagt seg. Han er alltid redd når barna er rundt, men også redd for oss voksne. Går vi mot ham beiner han avgårde. Kan aldri løfte han opp feks. Barna hadde lyst på en katt de kunne håndtere og kose med, han vi har nå ser vi knapt. Vurderer å skaffe en katt til, og denne gangen forsikre oss om at den er rolig og trygg, også mot barn. 

Men hva bør vi tenke på isåfall? Er det ok med en kattunge? Gutt eller jente? Og hvordan går vi frem med tanke på han vi har fra før? 

Kan det hende at han blir roligere hvis vi får en katt til som er helt rolig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da må du for all del huske på å la de møte hverandre på riktig måte ellers kan den redde katten deres plutselig stikke av. Søk på youtube og google f.eks om hvordan du skal introdusere dem rett. Anbefaler selvsagt 2 katter om det er mulighet for det, men under rette omstendigheter :) 

Skrevet

Vi tok til oss en kattunge (jente) når vår kastrerte hannkatt var 3 år ca. Det gikk veldig bra. Han tok på seg "pappa-rollen" og har oppdratt og passet på henne siden den gangen. Vi kan nok aldri skille de to da de er ganske avhengig av hverandre. Det skal nevnes at vår katt var vant til å bo sammen med andre katter og hunder. Han var også verdens største kose/sofagris.

Husk at deres katt bare er 1 år. Så det er meget mulig han blir både roligere og tryggere med tiden. Lille pusen vår roet seg når hun var rundt 2 år. Frem til da var hun ganske energisk og vill, men aldri utrygg på mennesker. Hannkatten vår var rundt 7 år før han ble skikkelig trygg på barn (da var vår sønn fire). Nå vil han mer enn gjerne kose alle barna som kommer innom :) 

Anonymkode: 1f993...512

Skrevet

Når katten dere har fra før er så utrygg, ville jeg ikke skaffet en til nå. Jobb heller med å bygge opp tillit til den dere har. Ta det rolig, sitt rolig om kveldene med katten og lokk med snop, og lek. Om pus kommer mens barna er oppe, få dem til å sitte rolig og gi pus godbiter eller lignende. 

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, Tvist skrev:

Når katten dere har fra før er så utrygg, ville jeg ikke skaffet en til nå. Jobb heller med å bygge opp tillit til den dere har. Ta det rolig, sitt rolig om kveldene med katten og lokk med snop, og lek. Om pus kommer mens barna er oppe, få dem til å sitte rolig og gi pus godbiter eller lignende. 

Tro meg, har jobbet med dette i 10 måneder. Han er ikke interessert i verken godt eller leker. Han koser derimot med meg på sofaen når han  ønsker selv. Barna er veldig lei av å ha en pus som aldri vil ha kontakt med dem. 

Tror ikke han vil bli noe bedre med det første heller. Han er bare en sånn type som er veldig selvstendig 

Skrevet

Om dere vil ha en katt som garantert et kosekatt, er det ikke lurt med kattunge. Da vet dere jo ikke om katten kommer til å like kos eller ikke. 

Da ville jeg heller fått en voksen katt, gjerne fra dyrebeskyttelsen, som dere da vet om er kosete eller ikke, liker barn eller ikke, går godt overens med andre katter, osv. 

Anonymkode: c534c...dc5

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om dere vil ha en katt som garantert et kosekatt, er det ikke lurt med kattunge. Da vet dere jo ikke om katten kommer til å like kos eller ikke. 

Da ville jeg heller fått en voksen katt, gjerne fra dyrebeskyttelsen, som dere da vet om er kosete eller ikke, liker barn eller ikke, går godt overens med andre katter, osv. 

Får ikke katt derifra pga for kort avstand til vei. Men det har gått helt fint med katten vår og mange naboer har katt 

Skrevet
3 minutter siden, lady90 skrev:

Får ikke katt derifra pga for kort avstand til vei. Men det har gått helt fint med katten vår og mange naboer har katt 

Da kan dere prøve omplassering andre steder fra. Se gjerne annonser på finn.

Skrevet

Spiller det noen rolle om det er hunn eller hann? Når vi har hankatt fra før 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...