Gå til innhold

Når bør ikke en hannhund parres lenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når bør ikke hannhunden parres lenger i alder? 

Hvor lenge vil de være parringsvillige?

Anonymkode: b4997...ba2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En hannhund kan vel i prinsippet parres hele livet, men har den hatt mange kull så bør man uansett unngå matadoravl.

• Liker 2
Skrevet

Hannhunder kan i teorien brukes hele livet, det eneste som skjer er at kullstørrelse kan gå noe ned når sædkvaliteten blir dårligere, men det kan i mange situasjoner være en fordel. Men den største fordelen med å bruke godt voksne hannhunder er at man vet mye mer om hundens gemytt og helse. Det er alt for mange som parrer hanner ned i ettårsalderen, og sier at "men han er så fin med andre hannhunder og har god helse" Vel, det vet du ingenting om før han blir eldre. Gemyttet er ikke voksent før de er 2-3 år gamle, og mange alvorlige sykdommer dukker ikke opp før de er 5-7 år gamle. 

Anonymkode: 2fcba...dc5

• Liker 4
Skrevet

Gode hanhunder kan vi glatt kjøpe en parring / egne opp i 10-11 års alderen. Da stopper det seg vanligvis av seg sjøl. Hender det blir et par tomparringer når hanhunder er gamle, men egentlig ikke noe stort problem. Før brukte vi også penjonerte tisper i avel, men dette gjør vi ikke så mye lenger har hatt en del problemer med dødfødte valper, behov for keisersnitt osv. Så for tisper er nok greit å gi seg ved 7-8 år.

Dette er for Alaska husky, vil sikkert være andre erfaringer med andre typer hund. 

Skrevet

Jeg har en championhanne på litt over 2 år som jeg skal bruke i avl fordi han er så fantastisk. Men jeg skal vente til han blir minimum 3 år, helst 4 før han skal brukes, og da bare for 2-3 kull da det ikke er så mange av denne rasen i Norge, og vi må holde innavlsgraden så lav som mulig. Heldigvis importeres det en del av denne rasen fra USA, Canada og Australia, samt de større europeiske landene, så det hjelper jo, men det kan ta lang tid å finne riktig tispe. Derfor skal vi fryse ned sæd slik at han i teorien kan brukes når som helst, feks når han er 10 år gammel om han ikke har hatt for mange kull. Vi har også kontakt med britiske oppdrettere for å potensielt sende sæd ditover når han har fått noen flere år på baken. Fordelen med å vente lenge er jo at man vet mer jo eldre hunden blir, og skulle han ikke egne seg lenger (endring i helse eller lynne) så er det bare å stoppe. Noen eiere har sagt at hannen deres endret seg etter parring og har blitt krassere mot andre hanner og at de nå er "sjefen". Jeg vet ikke hvor mye det er i det da.

Anonymkode: c3748...9fe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...