AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #1 Skrevet 11. september 2017 Jeg har kjøpt bolig og nå som jeg har flyttet inn har jeg fått regning til medlemskap i Nabolagets velforening og invitasjon til dugnad. Dugnaden går stort sett på å rydde opp i gatene og lekeplassen. Jeg har ikke barn og kommer ikke til å ha med det første. Må jeg betale medlemskap til velforeningen og delta på dugnad? En ting hadde det vært et sameie eller borettslag. Men nabolag liksom... Anonymkode: 19ba5...7e5
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #2 Skrevet 11. september 2017 Det spørs hva som inngår i denne velforeningen. Om det for eksempel også skal dekke brøyting og salting av vei, må du være med. Så spørs det også hvilket forhold du vil ha til naboene dine... Er det virkelig verdt det å bli uglesett og mislikt fra dag 1? Og hva når du faktisk får barn? Synes du det er greit å ikke bidra helt til du plutselig har behov for ting selv? Anonymkode: beb79...f6d 7
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #3 Skrevet 11. september 2017 Se forøvrig også i kontrakt/skjøte om det står noe om obligatorisk deltakelse i velforening. Mange ganger gjør det nemlig det. Anonymkode: beb79...f6d 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #4 Skrevet 11. september 2017 Hos oss så er nabolagsvelet stort sett et veivel, det skal besluttes ting ang brøyting, salting, reparasjon osv. Der forventer vi at alle deltar, både betaler og stiller opp på veidugnad. Det er stort sett de som har barn som tar en sjau på lekeplassen, men jeg var med her også før vi fikk barn, jeg er klar over at verdien av mitt hus øker hvis lekeplassen er trivelig (og synker hvis lekeplassen ser ut som et høl), det er et godt salgsargument når barnefamilier er på jakt etter ny bolig. Og så er det et sted der vi diskuterer nye investeringer, når ny teknologi kommer (i gamle protokoller kan jeg se at det har vært diskutert svenskeantenne, kabeltv, nedgraving av telefonledninger, bredbånd, fiber osv), nye postkassestativer. Jeg ser ingen god grunn til å ikke være med, men du behøver selvsagt ikke ta aktiv del av jobbing på lekeplassen.. Men å kutte en gren som stikker ut rett i veien, eller rydde i en grøft, er like mye din jobb som naboens. Plutselig er det en sak som virkelig gjelder deg, og da er det dumt å ikke ha talerett fordi du har meldt deg ut av fellesskapet. Anonymkode: 0846f...c20 5
Ullvott Skrevet 11. september 2017 #5 Skrevet 11. september 2017 Et rent og ryddig boligområde med en velstelt lekeplass er med på å øke verdien på din bolig, også, enten du har barn eller ikke. 4
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #6 Skrevet 11. september 2017 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det spørs hva som inngår i denne velforeningen. Om det for eksempel også skal dekke brøyting og salting av vei, må du være med. Så spørs det også hvilket forhold du vil ha til naboene dine... Er det virkelig verdt det å bli uglesett og mislikt fra dag 1? Og hva når du faktisk får barn? Synes du det er greit å ikke bidra helt til du plutselig har behov for ting selv? Anonymkode: beb79...f6d Samme det vel, om man ikke skal ha kontakt? Anonymkode: 56f66...ddf 1
penny_ Skrevet 11. september 2017 #7 Skrevet 11. september 2017 Dette bør du egentlig vite. Har du ikke lest reglene og vedtektene?
penny_ Skrevet 11. september 2017 #8 Skrevet 11. september 2017 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Samme det vel, om man ikke skal ha kontakt? Anonymkode: 56f66...ddf Plutselig kommer du i en situasjon hvor det hadde vært fint å være på godfot med naboene. Det kan være om de er litt høylytt en dag f.eks. Det er ikke sikkert de gidder å gjøre noe for deg hvis du ikke gjør noe for dem. Endret 11. september 2017 av penny_ 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #9 Skrevet 11. september 2017 Selvfølgelig må du ikke det. Ville ikke betalt noe slikt selv, med mindre dere faktisk deler en privat veg. Da er det naturlig å spleise på brøyteutgifter ol. Hvis ikke ville jeg droppet det glatt. Synes faktisk det er ganske frekt gjort av dem å bare sende en "regning". Huff sikkert skikkelig snobbete/strikt nabolag. Anonymkode: 7d888...09a 1
Måbarefåsiat... Skrevet 11. september 2017 #10 Skrevet 11. september 2017 Skjønner ikke at folk vurderer å droppe sånt jeg. Når man bor så tett, er naboene dine gull verd. Det er hjemmet ditt. 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #11 Skrevet 11. september 2017 Naboene gull verdt? En god nabo ville hilset deg med en kopp kaffe - ikke en regning.. Anonymkode: 7d888...09a 2
SweetM Skrevet 11. september 2017 #12 Skrevet 11. september 2017 Regning? Her koster det ingenting å være med i velforeningen. Jeg ville ha spurt hva pengene går til.
penny_ Skrevet 11. september 2017 #13 Skrevet 11. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig må du ikke det. Ville ikke betalt noe slikt selv, med mindre dere faktisk deler en privat veg. Da er det naturlig å spleise på brøyteutgifter ol. Hvis ikke ville jeg droppet det glatt. Synes faktisk det er ganske frekt gjort av dem å bare sende en "regning". Huff sikkert skikkelig snobbete/strikt nabolag. Anonymkode: 7d888...09a Hvordan vet du det? I prospektet kan det f.eks. stå "Det er pliktig medlemskap i velforeningen. Kontigent dekkes gjennom felleskostnadene." 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2017 #14 Skrevet 12. september 2017 Utdrag fra vedtekter for XXX Velforening 2 dugnader pr. år. 1. uke i mai og 1. uke i september. 2 årsfester pr. år 1. uke i juni (grilling) på største lekeplass 1. fredag i desember (bål, grøt, gløgg) Alt er kommunalt, brøyting, salting, fiber er gravd ned (kommunalt det også vel?). Det virker som at alt går til lekeplassen. De har fått utstyr og sånn der. Masse barn i området. Jeg selv bor slik at det blir for liten plass til eventuelle barn. Bør egentlig se et budsjett/regnskap.... Anonymkode: 19ba5...7e5
AnonymBruker Skrevet 12. september 2017 #15 Skrevet 12. september 2017 Nå er det vel sånn at på enkelte boligfelt er det pliktig (pålegg fra kommune for å få bygge ut) å ha lekeplass, da må man være med på dugnad enten man vil eller ei. Jeg sier ikke man alltid må stille, noen ganger er man bortreist, andre ganger er man kanskje syk eller er på jobb. Da gir man beskjed til formannen i velforeningen og sier man kan delta neste gang. Alternativt om det er noe annet man kan gjøre en annen dag. Vedlikehold av lekeplasser er faktisk viktig, og dagens strenge krav gjør at man faktisk har et felles ansvar for lekeplassen. Det spiller ingen rolle om man har barn eller ei. Det å bli med på å rydde langs veier/felles parkeringsplasser er vel også ganske naturlig, områder som er felles og som ikke ryddes av kommunen må man faktisk ta selv. Jeg har vært med på mange dugnader i nabolagene der jeg har bodd, og som regel er det over på en liten time. Jeg selv er ganske allergisk mot dugander, og synes at det ofte kan ta for lang tid siden enkelte naboer er veeeeeldig glad i den sosiale biten, noen ganger kan det være hyggelig det, mens andre ganger passer det dårlig å diskutere hofta til Fru Johnsen i 30 minutter. Tenker at i borettslag der det er mange eldre beboere, så er kanskje den sosiale biten for de eldre viktig, og da er det bare å bli med og både drikke kaffe og spise boller etterpå. Som sagt så må man ikke alltid stille, og det passer heller ikke alltid å sitte igjen etterpå. Et alternativ er å si man ikke kan, men kan feks bake en kake til kaffen etterpå. Den biten om at alle skal være med på å spleise på diverse til sommer/vinterfester er jeg kanskje ikke så veldig for, men om det ikke er mye penger det er snakk om hadde jeg bare betalt og blitt ferdig med den biten. Har man mye i mot vedtektene så er det ikke annet å gjøre enn å melde seg inn frivillig i styret og få endret på saker og ting. Anonymkode: 6752f...58e
AnonymBruker Skrevet 12. september 2017 #16 Skrevet 12. september 2017 Dersom man skal på ferietur ( og man står på grei fot med naboene sine) så kan man kanskje be noen av disse naboene om å holde ett lite øye med huset / leiligheten sin... Men dersom man misliker alle naboene sine (og de misliker deg!) så veit de kanskje ikke at dere skal være bortreist, i det heile tatt. Hvis det ein kveld plutselig står en stor ukjent bil utenfor huset ditt, så tenker kanskje ikke naboene over dette / og de bryr seg aldri om å finne hvem (eller hvorfor) denne ukjente bilen egentlig står utenfor huset ditt... Anonymkode: aee68...f62
AnonymBruker Skrevet 12. september 2017 #17 Skrevet 12. september 2017 Hvor mye er det snakk om? Pleier å være små beløp og velforeninger gjør jo en innsats for botrivsel, at det ser pent ut. Og st noen ildsjeler gjør mye, mens resten kun yter en veldig beskjeden innsats. Jeg synes du virker som en ufyselig gratispassasjer; gniten og likegyldig. Hadde alle vært som deg ville mye blitt shabby og lite trivelig. Meg og mitt. Regner med du klarer deg fint uten naboene, men innstillingen er vel en del sv deg og regner med det får konsekvenser på andre måte. Anonymkode: 4a35d...5fa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå