Gå til innhold

Hvordan fungerer det å jobbe frilans?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å jobbe i mediebransjen, men er litt usikker på grunn av det at man mest sannsynlig må regne med å jobbe frilans. Så vidt jeg har  skjønt må man fakturere for jobben som man har gjort selv? Også sørge for å skatte for det? Men hvordan fungerer egentlig dette? Noen som kan forklare på en enkel måte? Og er det eventuelt andre ting man burde tenke over om man skal jobbe frilans?

Anonymkode: 49ea6...bcd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å jobbe frilans innebærer stort sett å være selvstendig næringsdrivende. Da må du lese deg opp på regler rundt bedriftsbeskatning, mva. og videre skattefradrag relevante for bedrifter osv. Avhengig av omfanget og organisasjonsformen, så må en kanskje også ha revisor. De fleste som har foretak i Norge må også føre godkjent regnskap. 

Altinn har en grei oppstartsguide her:

https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/

Anonymkode: 774b3...ff3

Skrevet

Som nevnt over: selvstendig næringsdrivende. 

Om du jobber frilans jobber du fort fra hånd til munn. Du må være flink å spare opp penger i perioder hvor du har mye jobb, for det kan fort komme dødperioder hvor du sliter med å få oppdrag. Da må du ha en buffer i bakhånd. Jeg har også hørt om noen som slet med å få lån, siden inntekten var så varierende og ustabil. 

Anonymkode: 0b27d...39b

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som nevnt over: selvstendig næringsdrivende. 

Om du jobber frilans jobber du fort fra hånd til munn. Du må være flink å spare opp penger i perioder hvor du har mye jobb, for det kan fort komme dødperioder hvor du sliter med å få oppdrag. Da må du ha en buffer i bakhånd. Jeg har også hørt om noen som slet med å få lån, siden inntekten var så varierende og ustabil. 

Anonymkode: 0b27d...39b

Hvor bra det er, kommer an på hvilken bransje, faglig dyktighet og stå-på evne. For de som gjør en halvgod innsats er egen bedrift som regel ikke noe å satse på, men for de som står på kan det være en gullgruve. Kommer man over kneika, får man til gjengjeld enorm fleksibilitet og full påvirkning av egen arbeidsdag. Det kan egentlig ikke sammenlignes med å være i ordinær jobb :) 

Anonymkode: 774b3...ff3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...