AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #1 Skrevet 11. september 2017 Jeg gir min hun "vanlig" Royal Canine for, ,en har hørt ,mange skryte av 100% kjøttbasert for er bedre. Er det mange som gir hunden sin slik mat, hvilke merker anbefales og hvor mye bruker dere på det i måneden? Takk for svar Anonymkode: 56558...78c
RoH Skrevet 11. september 2017 #2 Skrevet 11. september 2017 Har brukt Vom og Hundemat og andre leverandører fra ca 2000. Det er viktig at hunden får i seg en del vitaminer og mineraler for å ikke utvikle mangelsykdommer,skjelettskader, anemi osv. Det er viktig at ikke fettprosenten blir for høy. (maks energi ca 70% fra fett, husk at fett har dobbelt så høy energitetthet). Forer om sommeren nesten bare på tørrfor, men når hundene er i arbeid kan fort 70-90% av energien komme fra våtfor. En normal brukshund på 25-30 kg forbruker ca 1200-2000 kalorier pr døgn. En brukshund i arbeid kan lett bruke 4500 kalorier i døgnet. Våtfor har ca 2500-3000 kalorier pr. kg. Høyverdig tørrfor har vel ca 4500 kalorier pr, kg. Opptaklikheten for tørrfor for en hund ligger nok ikke særlig høyere enn maks 1500-2000 kalorier pr, døgn. Overskrides dette blir det fort diare. Er en del i trekkhundmiljøet som har benyttet kun våtfor over flere år på mange hunder. Pleier å gå helt bra. Men min erfaring er at det er fornuftig å opprettholde en hvis andel tørrfor på helårsbasis. Det er påvislig lavere forallergier og pelsproblemer ved bruk av kjøtt. Tørrforet du bruker er blant de absolutt beste etter min mening. 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #3 Skrevet 11. september 2017 Jeg vurderte det til kattene mine, men fant ut at jeg ble for avhengig av at det jeg vil ha er tilgjengelig når jeg trenger det og så føler jeg at jeg ikke vet 100% nok om alt de må ha i tillegg til kjøttet (taurin etc, hvilke mengder). Så jeg velger fortyper med høyt innhold av kjøtt og fisk istedetfor Anonymkode: eb325...1d3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #4 Skrevet 11. september 2017 Jeg har prøvd vom og 2 tørrfôr som jeg ikke husker hva heter. Verken hunden eller katten ville røre tørrfôret. begge to kastet det opp. Selv etter 3 mnd med tilvenning. De sorterte det ut og spiste det gamle. Vom fikk begge hardmage av. Så det måtte jeg også droppe. Så jeg har ingen god erfaring med 100% kjøttbasert fôr. Anonymkode: fdeba...8c4
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #5 Skrevet 11. september 2017 Mener du tørrfor eller rett og slett kjøtt? Anonymkode: 9d075...382
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #6 Skrevet 11. september 2017 2 hours ago, AnonymBruker said: Mener du tørrfor eller rett og slett kjøtt? Anonymkode: 9d075...382 begge deler, bare nyskjerrig. Anonymkode: 56558...78c
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #7 Skrevet 11. september 2017 Royal Canin, Hills, Eukanuba, for fra matbutikk inneholder bare billige fyllstoffer uten næring for å gi volum. Hunden ser ut til å spise seg mett fordi magen fylles, men mesteparten er bare fyllstoffer den ikke tar opp. Driter det bare ut igjen. Blir som at et menneske skal spise 2 hele loff. Du blir mett der og da, men det er ikke god næring. Så har du de dom skryter av at de har kornfritt for. De tilsetter grønnsaker og det er det samme. Korn og grønnsaker som er sunt for mennesker gir ingen nytte hos hunder da de ikke tar til seg næringen. Driter i steden mye mer. Anbefaler vom og hundemat og andre råfor. Finnes også tørrfor med HØYT kjøttinnhold. Veterinærerer selger samme skiten og er kjøpt og betalt av produsentene. På toppen er det Mars som eier Royal Canin og en haug av andre produsenter. De har så mye penger at de kan presse ut slle konkurenter og styre markedet selv. ADVANCE (Australia and New Zealand only) Aquarium Pharmaceuticals Buckeye Nutrition Cesar Chappi Dreamies Eukanuba Exelpet Frolic Good-o Greenies Iams James Wellbeloved Kit-e-kat My Dog Natura Nutro Products Pedigree Optimum Pill Pockets Royal Canin Schmackos Sheba Spillers Teasers Techni-Cal Whiskas Winergy Wisdom Panel MX Mixed Breed DNA Test Anonymkode: f3115...56e
MissPierce Skrevet 11. september 2017 #8 Skrevet 11. september 2017 Katten min får VOM og hundemat beregnet på katt som hovedmat fire ganger om dagen, og så har han tørrfor fra Royal Canin stående hele tiden. Men han spiser veldig lite av det. Eneste tørrforet han liker.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2017 #9 Skrevet 12. september 2017 Sitat Royal Canin, Hills, Eukanuba, for fra matbutikk inneholder bare billige fyllstoffer uten næring for å gi volum. og likevel er det hundretusener av katter og hunder som spiser dette hele livet og som klarer seg supert, synes de 3 førstnevnte er mye bedre enn butikkför. De blir også testet for kvalitet mange ganger i året, og kommer bedre ut i testene enn f.eks vom og hundemat. Hva slags tørrfor har høyt kjøttinnhold, uten ris eller grønnsaker da? Det lurer jeg virkelig på. Anonymkode: eb325...1d3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2017 #10 Skrevet 12. september 2017 Jeg forer med rå fisk, kjøtt og bein + frukt og grønnsaker og hva jeg nå enn har i huset eller har til middag. Aner ikke hva jeg bruker, men merker det nok på lommeboka. Hunden min kan ikke spise tørrfor, da hun begynner å halte av det, og den forrige hunden min klødde så hun ble gal av det. Jeg vil helst vite hva jeg gir hunden min, og det vet man ikke med tørrfor, pluss alt liv er jo skvist ut av disse tørre knortene. Kjedelig må det være å spise det også, da mat jo gjerne er viktig for dyr og eit høydepunkt på dagen tenker jeg. Anonymkode: 9d075...382 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2017 #11 Skrevet 12. september 2017 22 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har prøvd vom og 2 tørrfôr som jeg ikke husker hva heter. Verken hunden eller katten ville røre tørrfôret. begge to kastet det opp. Selv etter 3 mnd med tilvenning. De sorterte det ut og spiste det gamle. Vom fikk begge hardmage av. Så det måtte jeg også droppe. Så jeg har ingen god erfaring med 100% kjøttbasert fôr. Anonymkode: fdeba...8c4 Det er vanlig å gi noe ekstra fiber feks for å få optimal fordøyelse. 14 hours ago, AnonymBruker said: Royal Canin, Hills, Eukanuba, for fra matbutikk inneholder bare billige fyllstoffer uten næring for å gi volum. Hunden ser ut til å spise seg mett fordi magen fylles, men mesteparten er bare fyllstoffer den ikke tar opp. Driter det bare ut igjen. Blir som at et menneske skal spise 2 hele loff. Du blir mett der og da, men det er ikke god næring. Så har du de dom skryter av at de har kornfritt for. De tilsetter grønnsaker og det er det samme. Korn og grønnsaker som er sunt for mennesker gir ingen nytte hos hunder da de ikke tar til seg næringen. Driter i steden mye mer. Anbefaler vom og hundemat og andre råfor. Finnes også tørrfor med HØYT kjøttinnhold. Veterinærerer selger samme skiten og er kjøpt og betalt av produsentene. På toppen er det Mars som eier Royal Canin og en haug av andre produsenter. De har så mye penger at de kan presse ut slle konkurenter og styre markedet selv. ADVANCE (Australia and New Zealand only) Aquarium Pharmaceuticals Buckeye Nutrition Cesar Chappi Dreamies Eukanuba Exelpet Frolic Good-o Greenies Iams James Wellbeloved Kit-e-kat My Dog Natura Nutro Products Pedigree Optimum Pill Pockets Royal Canin Schmackos Sheba Spillers Teasers Techni-Cal Whiskas Winergy Wisdom Panel MX Mixed Breed DNA Test Anonymkode: f3115...56e Jeg er enig i at det meste av tørrfôr er bare drit, men å si at hunder ikke har nytte av grønnsaker er bare bullshit. Hunder er ikke totalt carnivore som katter og har bare godt av grønnsaker. Anonymkode: 7f7d3...45b 2
RoH Skrevet 12. september 2017 #12 Skrevet 12. september 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: og likevel er det hundretusener av katter og hunder som spiser dette hele livet og som klarer seg supert, synes de 3 førstnevnte er mye bedre enn butikkför. De blir også testet for kvalitet mange ganger i året, og kommer bedre ut i testene enn f.eks vom og hundemat. Hva slags tørrfor har høyt kjøttinnhold, uten ris eller grønnsaker da? Det lurer jeg virkelig på. Anonymkode: eb325...1d3 jaha, bedre ut på hva da?
RoH Skrevet 12. september 2017 #13 Skrevet 12. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er vanlig å gi noe ekstra fiber feks for å få optimal fordøyelse. Jeg er enig i at det meste av tørrfôr er bare drit, men å si at hunder ikke har nytte av grønnsaker er bare bullshit. Hunder er ikke totalt carnivore som katter og har bare godt av grønnsaker. Anonymkode: 7f7d3...45b Hunder har nesten ikke evne til å ta opp karbo. Kun protein og kjøtt. men de kan like å tygge gulrøtter for det
AnonymBruker Skrevet 12. september 2017 #14 Skrevet 12. september 2017 On 9/11/2017 at 3:57 PM, AnonymBruker said: Jeg har prøvd vom og 2 tørrfôr som jeg ikke husker hva heter. Verken hunden eller katten ville røre tørrfôret. begge to kastet det opp. Selv etter 3 mnd med tilvenning. De sorterte det ut og spiste det gamle. Vom fikk begge hardmage av. Så det måtte jeg også droppe. Så jeg har ingen god erfaring med 100% kjøttbasert fôr. Anonymkode: fdeba...8c4 Det at det er kjøttbasert er nok ikke nødvendigvis problemet. Nå mener jeg ikke at man skal gi hverken hunder eller katter kun kjøtt, men kvaliteten på kjøttet/foret har også noe å si. VOM har jeg hørt diverse om. Skjønner at de har forskjellige typer for, noe av det er renere enn det andre, men det jeg har prøvd var knall rosa, kattene mine bare luktet på det og hunden min fikk mye luft i magen av det. Tenker det må ha vært tilsatt noe rart og kanskje mye bearbeidet/dårlig kvalitet på kjøttet. Og det at et tørrfor er kjøttbasert betyr ikke nødvendigvis at det er bra, hvaslags merker var det? Det jeg selv bruker er Provit, first price fiskeblokker, bein, litt lever og blander det med frukt og grønnsaker. Og jeg har og har hatt veldig friske dyr. Anonymkode: 9d075...382
FantasDick Skrevet 12. september 2017 #15 Skrevet 12. september 2017 Bruker kun V&H på mine hunder. Eller.. De får gjerne litt grønnsaker i tillegg, så 100% kjøtt er det ikke. Fungerer fantastisk! 3
Million Skrevet 12. september 2017 #16 Skrevet 12. september 2017 (endret) Jeg brukte Vom&Hundemat til hunden min en kort periode, men jeg orket bare ikke det superekle blodvannet som lakk ut og rant ut av kjøttpølsa når den lå i kjøleskapet (selv om den lå på fat i en lukket pose). Har lest at dette blodvannet er et paradis for bakterier, og at det er en ren bakteriebombe. Ekkelt. Jeg orker ikke ta i kjøtt som lekker sånt. Det ble en kort fase. Jeg gikk over til Orijen, som skal ha høy andel kjøtt i sitt tørrfôr. Dessverre ble hunden min ganske rund av det, og la på seg over tid. Siden hun ikke fikk spesielt mye av fôret, kunne jeg ikke senke mengden noe mer, det må jo være littegranne vomfyll så hunden får metthetsfølelse av det når den har spist. Så da byttet jeg til Royal Canin, og bruker den som heter "Sterilised" (hunden min er kastrert) for hunder som har lett for å legge på seg. Hun veier nå 1½ kg mindre enn hun gjorde på Orijen fôret. Det er bra. Hun kunne godt ha gått ned 1 kg til, men vi kan tåle den ene ekstra kiloen. Endret 12. september 2017 av Million 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2017 #17 Skrevet 12. september 2017 On 9/11/2017 at 3:54 PM, AnonymBruker said: Jeg vurderte det til kattene mine, men fant ut at jeg ble for avhengig av at det jeg vil ha er tilgjengelig når jeg trenger det og så føler jeg at jeg ikke vet 100% nok om alt de må ha i tillegg til kjøttet (taurin etc, hvilke mengder). Så jeg velger fortyper med høyt innhold av kjøtt og fisk istedetfor Anonymkode: eb325...1d3 Forprodusentene tjener gode penger på at de får foring til å bli så vanskelig. Grunnen til at man begynte å snakke om taurin, var at katter fikk mangel av dette fra tørrfor, fordi det kun inneholdt en liten andel veldig bearbeidet kjøtt. Taurinet finnes i kjøttet, og dess mindre bearbeidet det er, dess mere taurin. Man trenger altså ikke tilsette taurin i maten til en katt som spiser mye rått kjøtt. Kattene mine får det ikke tilsatt, de spiser hovedsakelig kjøtt og fisk, med litt iblandet middagsmat, og hva de nå har lyst på av det jeg spiser. De er 6 og 7 år gamle og har aldri vært syke. https://www.onlynaturalpet.com/holistic-healthcare-library/vitamins-nutritional-supplements/113/the-importance-of-taurine-for-dogs-and-cats.aspx Anonymkode: 9d075...382
MissPierce Skrevet 12. september 2017 #18 Skrevet 12. september 2017 35 minutter siden, Million skrev: Jeg brukte Vom&Hundemat til hunden min en kort periode, men jeg orket bare ikke det superekle blodvannet som lakk ut og rant ut av kjøttpølsa når den lå i kjøleskapet (selv om den lå på fat i en lukket pose). Har lest at dette blodvannet er et paradis for bakterier, og at det er en ren bakteriebombe. Ekkelt. Jeg orker ikke ta i kjøtt som lekker sånt. Det ble en kort fase. Jeg gikk over til Orijen, som skal ha høy andel kjøtt i sitt tørrfôr. Dessverre ble hunden min ganske rund av det, og la på seg over tid. Siden hun ikke fikk spesielt mye av fôret, kunne jeg ikke senke mengden noe mer, det må jo være littegranne vomfyll så hunden får metthetsfølelse av det når den har spist. Så da byttet jeg til Royal Canin, og bruker den som heter "Sterilised" (hunden min er kastrert) for hunder som har lett for å legge på seg. Hun veier nå 1½ kg mindre enn hun gjorde på Orijen fôret. Det er bra. Hun kunne godt ha gått ned 1 kg til, men vi kan tåle den ene ekstra kiloen. Det blodet er så ekkelt Men jeg har løst det med å dele pølsene i flere deler mens de er fyste. Tar opp det jeg trenger fra frysere, og puttet i en plast boks med tett lokk. Da er det bare å tømme av blodet når den er tint, og jeg kan bruke en skje til å måle ca mengde. Blir mye mindre søl, og ser ikke så nasty ut.
nurcos Skrevet 13. september 2017 #19 Skrevet 13. september 2017 Jeg forer med vom og hundemat, samtidig som hunden får rått bein et par ganger i uken. Bruker kjøttbollene, siden jeg har liten hund, så tar jeg bare ut mengden jeg skal bruke den dagen fra fryseren. Jeg har bare gode erfaringer med vom. Hunden min hadde masse problemer med analkjertlene mens hun gikk på tørrfor, hadde betennelse i de flere ganger og jeg fikk beskjed om at hun mest sannsynlig måtte fjerne de. Så gikk jeg over til vom, og alle problemer med analkjertlene er borte. Tenker det er fordi hun nå er hardere i magen, og dermed klarer å tømme analkjertlene, mens når hun gikk på tørrfor, så var avføringen rett og slett for bløt. Hun fikk finere pels, mer energi og hun går ikke lenger matlei, som hun ofte gjorde da hun gikk på tørrfor. Når det kommer til grønnsaker, så er det ikke noe jeg fokuserer veldig på å gi til hunden, men hun er veldig glad i agurk, gulrot og eple, så det hender hun får en liten bit hvis jeg spiser det. 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #20 Skrevet 13. september 2017 On 9/12/2017 at 4:23 PM, Million said: Jeg brukte Vom&Hundemat til hunden min en kort periode, men jeg orket bare ikke det superekle blodvannet som lakk ut og rant ut av kjøttpølsa når den lå i kjøleskapet (selv om den lå på fat i en lukket pose). Har lest at dette blodvannet er et paradis for bakterier, og at det er en ren bakteriebombe. Ekkelt. Jeg orker ikke ta i kjøtt som lekker sånt. Det ble en kort fase. Jeg gikk over til Orijen, som skal ha høy andel kjøtt i sitt tørrfôr. Dessverre ble hunden min ganske rund av det, og la på seg over tid. Siden hun ikke fikk spesielt mye av fôret, kunne jeg ikke senke mengden noe mer, det må jo være littegranne vomfyll så hunden får metthetsfølelse av det når den har spist. Så da byttet jeg til Royal Canin, og bruker den som heter "Sterilised" (hunden min er kastrert) for hunder som har lett for å legge på seg. Hun veier nå 1½ kg mindre enn hun gjorde på Orijen fôret. Det er bra. Hun kunne godt ha gått ned 1 kg til, men vi kan tåle den ene ekstra kiloen. Dritekkelt. Jeg har en relativt liten hund som halvfores på V&H, ergo trenger han ikke så veldig mye, så da kjøper jeg kjøttbollene. Enkelt og greit! Anonymkode: 7f7d3...45b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå