AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #1 Skrevet 11. september 2017 Hei! Jeg er sykepleier og takler ikke turnusjobben lenger. Vil bli helsesekretær og vet at det er ok muligheter for å få jobb som det her jeg bor. Spørsmålet er om jeg kan få fritak for noe av utdanningen siden jeg har autorisasjon som sykepleier - eller må jeg begynne på vg1 helsefag og ta alt på nytt? Vet at jeg må ta dette som privatist pga ungdomsrett. Jeg har jo kontroll på alle de medisinske oppgavene til en helsesekretær, som blodprøvetaking, EKG, blodtrykk, assistere ved inngrep osv. (er ikke 100 % sikker på hva en helsesekretær gjør, men leste her: http://lenas.no/fagomrader/helsesekretaer/. Korriger meg hvis det er feil!). Noen som vet? Anonymkode: ca992...168
Sandie Skrevet 11. september 2017 #2 Skrevet 11. september 2017 Det kan være vanskelig å få fritak. Det første du må gjøre er å kontakte nærmeste videregående skole med helsesekretærutdanning og be om en realkompetansevurdering basert på utdanningen du har fra før.Dette kan koste litt penger.Etter de har vurdert deg får du vite hvilke fag du evt kan få fritak for,og hvilke du må ta privatisteksamen i.Tror ikke det er mulig å få fritak for noen av vg3 fagene,så de må du ta eksamen i. Når eksamener er bestått og du har fått vitnemål sender du alt til Statens Autorisasjonskontor for helsepersonell for autorisasjon. 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #3 Skrevet 11. september 2017 Hva med å heller vurdere å ta videreutdanning for å slippe vakter? Jeg tenker feks helsesøster eller undervisning. Hvertfall hvis du faktisk vurderer å ta utdannelse som helsesekretær. Så blir liksom ikke utdannelsen din bortkastet, også mtp lønn. Anonymkode: 3f4e2...8b8 1