AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #1 Skrevet 11. september 2017 Hei! Jeg er sykepleier og takler ikke turnusjobben lenger. Vil bli helsesekretær og vet at det er ok muligheter for å få jobb som det her jeg bor. Spørsmålet er om jeg kan få fritak for noe av utdanningen siden jeg har autorisasjon som sykepleier - eller må jeg begynne på vg1 helsefag og ta alt på nytt? Vet at jeg må ta dette som privatist pga ungdomsrett. Jeg har jo kontroll på alle de medisinske oppgavene til en helsesekretær, som blodprøvetaking, EKG, blodtrykk, assistere ved inngrep osv. (er ikke 100 % sikker på hva en helsesekretær gjør, men leste her: http://lenas.no/fagomrader/helsesekretaer/. Korriger meg hvis det er feil!). Noen som vet? Anonymkode: ca992...168
Sandie Skrevet 11. september 2017 #2 Skrevet 11. september 2017 Det kan være vanskelig å få fritak. Det første du må gjøre er å kontakte nærmeste videregående skole med helsesekretærutdanning og be om en realkompetansevurdering basert på utdanningen du har fra før.Dette kan koste litt penger.Etter de har vurdert deg får du vite hvilke fag du evt kan få fritak for,og hvilke du må ta privatisteksamen i.Tror ikke det er mulig å få fritak for noen av vg3 fagene,så de må du ta eksamen i. Når eksamener er bestått og du har fått vitnemål sender du alt til Statens Autorisasjonskontor for helsepersonell for autorisasjon. 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #3 Skrevet 11. september 2017 Hva med å heller vurdere å ta videreutdanning for å slippe vakter? Jeg tenker feks helsesøster eller undervisning. Hvertfall hvis du faktisk vurderer å ta utdannelse som helsesekretær. Så blir liksom ikke utdannelsen din bortkastet, også mtp lønn. Anonymkode: 3f4e2...8b8 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #4 Skrevet 11. september 2017 Det er jo ikke verre enn å søke som sykepleier på helsesekretær stillinger. Mange steder så har de minst en sykepleier på fastlegekontorene og andre legekontorer. Ellers så er videreutdanning er mulighet, det er mange å velge mellom. Eller å ta ped og bli lærer. Anonymkode: 36484...fd7 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #5 Skrevet 11. september 2017 Her jeg bor søkes det ofte etter helsesekretær/sykepleier. Anonymkode: a22a9...824
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #6 Skrevet 11. september 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med å heller vurdere å ta videreutdanning for å slippe vakter? Jeg tenker feks helsesøster eller undervisning. Hvertfall hvis du faktisk vurderer å ta utdannelse som helsesekretær. Så blir liksom ikke utdannelsen din bortkastet, også mtp lønn. Anonymkode: 3f4e2...8b8 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo ikke verre enn å søke som sykepleier på helsesekretær stillinger. Mange steder så har de minst en sykepleier på fastlegekontorene og andre legekontorer. Ellers så er videreutdanning er mulighet, det er mange å velge mellom. Eller å ta ped og bli lærer. Anonymkode: 36484...fd7 Helsesøsterstillinger er det ikke her. Kommunen min og nabokommunen har hver sin 20% stilling som helsesøster. Blir altså en helt bortkastet utdannelse. Vi har heller ingen skole som tilbyr helsefag i nærheten, det er en og en halv times reising til nærmeste "by" med helsefagutdanning og store helsesøsterstillinger - noe jeg ikke har mulighet til å pendle til siden jeg er alene med barn. Det finnes ingen videreutdanninger som gjør at jeg slipper turnus her jeg bor. Er enten legekontor eller å skifte beite fullstendig. Jeg kan jo søke helesekretær som sykepleier, men tenker at det er vel en grunn til at de søker sekretær i stede for sykepleier som regel? Anonymkode: ca992...168
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #7 Skrevet 11. september 2017 Hva med å ta et møte med ledelsen og høre litt før du gjør noe drastisk? Legg fram hva du tenker, og hør hva de har å si:) Anonymkode: 3f4e2...8b8
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #8 Skrevet 11. september 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med å ta et møte med ledelsen og høre litt før du gjør noe drastisk? Legg fram hva du tenker, og hør hva de har å si:) Anonymkode: 3f4e2...8b8 Hva mener du? Det er jo ikke så enkelt å troppe opp hos leder og si ''jeg gidder ikke jobbe helg og helligdager mer''... I helsevesenet virker jo det litt... ja, åndsvakt.. Jeg har fått tilbud om jobb i en butikk hvis jeg ikke finner noe annet - men tar veldig tungt på å forlate helsevesenet fullstendig.. Anonymkode: ca992...168
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #9 Skrevet 11. september 2017 Du er jo kvalifisert til å jobbe som helsesekretær med sykepleierutdanning. Eneste grunnen til at de søker sekretær, er fordi da kan de lønne den de ansetter etter helsesekretær-lønn. Har du hørt om muligheten til å bare ta dagvakter? Fikk tilbud om det av min arbeidsgiver for en periode da jeg slet med turnusen. Anonymkode: d76aa...79a
Sandie Skrevet 11. september 2017 #10 Skrevet 11. september 2017 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er jo kvalifisert til å jobbe som helsesekretær med sykepleierutdanning. Eneste grunnen til at de søker sekretær, er fordi da kan de lønne den de ansetter etter helsesekretær-lønn. Har du hørt om muligheten til å bare ta dagvakter? Fikk tilbud om det av min arbeidsgiver for en periode da jeg slet med turnusen. Anonymkode: d76aa...79a Problemet er at man får ikke autorisasjon som helsesekretær på grunnlag av en sykepleierutdannelse.Det er en beskyttet tittel,og uten tittelen blir man lønnet enda dårligere. Et annet alternativ er å ta utdanning som medisinsk sekretær ved Treider.Det kan tas som nettstudium.Utdanningen har mye av det samme faglige innholdet som helsesekretærutdanningen,men det er en sjanse å ta,da den ikke gir grunnlag for autorisasjon. 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #11 Skrevet 11. september 2017 2 minutter siden, Sandie skrev: Problemet er at man får ikke autorisasjon som helsesekretær på grunnlag av en sykepleierutdannelse.Det er en beskyttet tittel,og uten tittelen blir man lønnet enda dårligere. Et annet alternativ er å ta utdanning som medisinsk sekretær ved Treider.Det kan tas som nettstudium.Utdanningen har mye av det samme faglige innholdet som helsesekretærutdanningen,men det er en sjanse å ta,da den ikke gir grunnlag for autorisasjon. Man blir da absolutt ikke lønnet dårligere. Det er faktisk blitt en "trend" at legekontor heller vil ha sykepleiere enn helsesekretærer fordi sykepleiere kan mer. Anonymkode: 4ce62...8b6 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #12 Skrevet 11. september 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er jo kvalifisert til å jobbe som helsesekretær med sykepleierutdanning. Eneste grunnen til at de søker sekretær, er fordi da kan de lønne den de ansetter etter helsesekretær-lønn. Har du hørt om muligheten til å bare ta dagvakter? Fikk tilbud om det av min arbeidsgiver for en periode da jeg slet med turnusen. Anonymkode: d76aa...79a Jeg kan godta vesentlig mindre lønn, hvis jeg slipper turnus altså, jeg har snakket litt med leder om dette og egentlig fått beskjed om at når jeg valgte sykepleieryrket gav jeg avkall på helligdagsfeiring og vanlig fritid så jeg regner ikke med det er mulig å få bare dagvakter... Anonymkode: ca992...168 1
Sandie Skrevet 11. september 2017 #13 Skrevet 11. september 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man blir da absolutt ikke lønnet dårligere. Det er faktisk blitt en "trend" at legekontor heller vil ha sykepleiere enn helsesekretærer fordi sykepleiere kan mer. Anonymkode: 4ce62...8b6 Kan godt være,men man kan jo ikke kreve sykepleierlønn.Det blir opp til arbeidsgiver å avgjøre. Men ser at ts skriver hun er villig til å gå ned i lønn for å slippe turnusjaget.Det har jeg forståelse for. 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #14 Skrevet 11. september 2017 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan godta vesentlig mindre lønn, hvis jeg slipper turnus altså, jeg har snakket litt med leder om dette og egentlig fått beskjed om at når jeg valgte sykepleieryrket gav jeg avkall på helligdagsfeiring og vanlig fritid så jeg regner ikke med det er mulig å få bare dagvakter... Anonymkode: ca992...168 Du kan jo prøve å få 2 delt turnus, og jobbe 80% f.eks? Det er fortsatt bedre betalt enn å være helseskretær, og er ikke ille/uvanlig å jobbe annenhver jul, og ettermiddager Anonymkode: 7afb4...7af 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #15 Skrevet 11. september 2017 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan jo prøve å få 2 delt turnus, og jobbe 80% f.eks? Det er fortsatt bedre betalt enn å være helseskretær, og er ikke ille/uvanlig å jobbe annenhver jul, og ettermiddager Anonymkode: 7afb4...7af Jeg har 2-delt turnus å gå ned til 80% kvitter meg ikke med helger og helligdager. Og jo, annenhver jul er ille når jeg er alene med barn. Helgene er også problem - jeg har BARE svigermor til å passe og hun er en ufattelig dårlig innflytelse på barna mine. Jeg bryr meg som sagt ikke om penger, men arbeidstid. Anonymkode: ca992...168
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #16 Skrevet 11. september 2017 Har du sett etter stillinger som søker helsesekretær? For det er ikke så mange av dem. Du sier jo at du bor litt avsides til. Hvis du kommer over slike stillinger så prøv å søk som sykepleier. Om du kommer på intervju så sier du bare som det er, at du må bort fra turnus. Du får sikkert jobbe for helsesekretærlønn, hvis de nekter å betale deg som sykepleier. Men vær klar over at det er en svært dårlig lønn. Har du jobbet lenge som sykepleier? Det går an å søke på teamleder stillinger også, mange uten lederutdanning jobber som det. Anonymkode: 36484...fd7 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #17 Skrevet 11. september 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du sett etter stillinger som søker helsesekretær? For det er ikke så mange av dem. Du sier jo at du bor litt avsides til. Hvis du kommer over slike stillinger så prøv å søk som sykepleier. Om du kommer på intervju så sier du bare som det er, at du må bort fra turnus. Du får sikkert jobbe for helsesekretærlønn, hvis de nekter å betale deg som sykepleier. Men vær klar over at det er en svært dårlig lønn. Har du jobbet lenge som sykepleier? Det går an å søke på teamleder stillinger også, mange uten lederutdanning jobber som det. Anonymkode: 36484...fd7 Stillingene er ikke lyst ut ennå, men jeg vet at det kommer to stillinger ganske snart. Er mye bekjentskap og "hvisking og tisking" her for å få slike jobber - og jeg tror jeg ligger godt an kanskje jeg bare skal søke som sykepleier ja. Trodde man måtte være helsesekretær for å jobbe som det! Jeg har ikke jobbet som sykepleier noe lenge nei, bare 6 år... Men det er et alternativ ja Vet bare ikke om noen slike stillinger som kan bli ledig i overskuelig fremtid! Anonymkode: ca992...168
Siggen Skrevet 11. september 2017 #18 Skrevet 11. september 2017 Var helsesekretær før jeg ble spl. Tok spl pga mangel på jobb. Hadde heller tatt en videreutdanning innenfor spl som gir deg en dagstilling. 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #19 Skrevet 11. september 2017 23 minutter siden, Siggen skrev: Var helsesekretær før jeg ble spl. Tok spl pga mangel på jobb. Hadde heller tatt en videreutdanning innenfor spl som gir deg en dagstilling. Som sagt, ingen videreutdanninger her jeg bor som gir dagarbeid. Men jeg vet at det lyses ut 2 helsesekretærstillinger ganske snart. Anonymkode: ca992...168
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #20 Skrevet 11. september 2017 Det finnes masterutdanninger som videreutdanning som kan tas på deltid. Da er det bare noen få dager med skole i mnd. Nå sier du at det ikke er noen skole i nærheten, men da er det snakk om å dra langt bare 3 dager i mnd. Hvis det er en mulighet da. Men det blir jo ikke før om et år at de tar opp studenter igjen. Men prøv for all del å søk som sykepleier. Det er ihvertfall ikke negativt. Lykke til! Anonymkode: 36484...fd7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå