AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #1 Skrevet 11. september 2017 Hva skjer hvis du får penger inn på konto du ikke skal ha. Kan du bruke de, og når de trekker deg når feilen er rettet så står du i minus? Anonymkode: b71d2...615
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #2 Skrevet 11. september 2017 Du forstår at du har fått en uriktig overføring av penger du ikke skal ha, dermed er du ansvarlig for å gi beskjed til banken. Bruker du penger du forstår eller burde forstått ikke er dine, så kan du bli dømt til å tilbakebetale. Helt unødvendig av deg her å få en dom på rullebladet ditt, er det ikke? Anonymkode: 95933...153
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #3 Skrevet 11. september 2017 Man tar kontakt med banken og finner ut hvor pengene kommer fra. Så tar man kontakt med dem som overførte pengene, og får vite om det var med viten og vilje, eller ikke. Om det ikke var meningen og en feil, så betaler du tilbake. Anonymkode: 05599...87e
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #4 Skrevet 11. september 2017 Men dette er vel noe som ordnes opp automatisk i bankens systemer i samråd med personalavdelingens systemer for den aktuelle bedriften? Leser jo hele tiden om folk som får milliongevinster tilsendt feil; da blir det ofte rettet på neste kjøring? Anonymkode: b71d2...615
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #5 Skrevet 11. september 2017 Har faktisk muligens skjedd meg idag. Har fått inn over 20 000 på konto som jeg ikke aner hva gjelder. Foreløpig står det ukjent i nettbanken min. Grugleder meg til at avsender kommer opp, det kan jo tenkes at de faktisk er riktig :D Anonymkode: b58ba...200
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #6 Skrevet 11. september 2017 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva skjer hvis du får penger inn på konto du ikke skal ha. Kan du bruke de, og når de trekker deg når feilen er rettet så står du i minus? Anonymkode: b71d2...615 Nei, du kan ikke bruke de, og ja kontoen kan gå i minus når banken retter opp feilen. Leser du vilkårene du godkjente når du åpnet konto i banken din står det garantert hvordan du skal håndtere slike situasjoner og at du kan bli økonomisk ansvarlig hvis du bruker penger du burde skjønne ikke var tiltenkt deg. Ta kontakt med banken er det tryggeste, Anonymkode: b5f3b...90f
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #7 Skrevet 11. september 2017 Men hvordan kan en slik feil foregå? Satser på at banken retter den på neste kjøring om en time. Anonymkode: b71d2...615
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #8 Skrevet 11. september 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvordan kan en slik feil foregå? Satser på at banken retter den på neste kjøring om en time. Anonymkode: b71d2...615 Har du tilfeldigvis Nordea? Som nevnt tidligere, skjedde det samme med meg i dag. Anonymkode: b58ba...200
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #9 Skrevet 11. september 2017 veeel, jeg overførte 5000 til feil konto en gang og så aldri de pengene igjen fordi banken ikke kunne trekke dem tilbake og vedkommende ikke hadde noen plikt til å føre dem tilbake til meg heller da det var JEG som tastet ett tall feil i nettbanken.. Kan si jeg lærte leksen! Anonymkode: 1caf0...03e
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #10 Skrevet 11. september 2017 Konklusjonen blir altså: Ved manuell feilregistrering (uavhengig om det er bedrift vs. privatperson): Ingen plikt til å kontakte banken. Ved automatisk feiloverføring, hvis det er mulig (bedrift): Lurt å spørre banken, selv om det sannsynligvis er rettet på neste kjøring. Og tenk; jeg er ikke av typen som sjekker nettbanken hver dag; jeg lever sjeldent over evne og vet hva jeg har å kunne bruke hver dag. Derfor er det helt logisk at jeg i genuin god tro ikke sjekker banken på en måned; og da kan det være for sent å rette opp uansett? Anonymkode: b71d2...615
asterix Skrevet 11. september 2017 #11 Skrevet 11. september 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Konklusjonen blir altså: Ved manuell feilregistrering (uavhengig om det er bedrift vs. privatperson): Ingen plikt til å kontakte banken. Ved automatisk feiloverføring, hvis det er mulig (bedrift): Lurt å spørre banken, selv om det sannsynligvis er rettet på neste kjøring. Og tenk; jeg er ikke av typen som sjekker nettbanken hver dag; jeg lever sjeldent over evne og vet hva jeg har å kunne bruke hver dag. Derfor er det helt logisk at jeg i genuin god tro ikke sjekker banken på en måned; og da kan det være for sent å rette opp uansett? Anonymkode: b71d2...615 Hvis du alltid vet hvor mye du kan bruke så vil det jo ikke være noe problem uansett hvor lang tid det går for da vil jo pengene fortsatt stå urørt på kontoen din siden du aldri bruker mer enn du vet at du har.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2017 #12 Skrevet 12. september 2017 Men det bør jo av banken ordnes uansett. Anonymkode: b71d2...615
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #13 Skrevet 13. september 2017 Hva om det er lønn, og det er riktig at du skal ha lønn; at lønnen er betalt manuelt; men at lønnen er feil, eller glemt å trekke av skatt på? Anonymkode: b71d2...615
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå