Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har etter en sein SA for tre år siden ikke klart å bli gravid og vi har bestemt oss for å prøve oss på IVF. Jeg har fått beskjed om å ringe sykehuset når jeg får mensen i Oktober.

Er det noen som vil dele erfaringer? Hvor lenge måtte dere vente på første behandling?
Hvordan forholdt dere dere til jobb (jeg har en sjef jeg på ingen måte vil skal vite at jeg skal starte IVF-behndling.)?

-My

Anonymkode: d8756...097

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva sjefen synes skal du gi en god faen i. Sjefen har absolutt ingenting med om du tar ivf eller ikke. Det er 100% en privatsak. Trenger du sykemelding fordi du blir dårlig av behandlingen, så har ikke sjefen noe med det. Trenger du være vekke ifbm behandlingen, så tar du avspaseringer/fridager, uten å oppgi grunn (men du må selvsagt få lov til å være vekke..). 

Jeg har ikke tatt ivf selv, og bestevenninnen min som er i gang med forsøk 3 har så mange tilleggsdiagnoser at hun er et spesialtilfelle. 

Men om du synes det er for lang ventetid kan du ta det privat. Der er det som regel langt mindre ventetid. Men det koster jo, da.. 

Anonymkode: 16945...9af

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva sjefen synes skal du gi en god faen i. Sjefen har absolutt ingenting med om du tar ivf eller ikke. Det er 100% en privatsak. Trenger du sykemelding fordi du blir dårlig av behandlingen, så har ikke sjefen noe med det. Trenger du være vekke ifbm behandlingen, så tar du avspaseringer/fridager, uten å oppgi grunn (men du må selvsagt få lov til å være vekke..). 

Jeg har ikke tatt ivf selv, og bestevenninnen min som er i gang med forsøk 3 har så mange tilleggsdiagnoser at hun er et spesialtilfelle. 

Men om du synes det er for lang ventetid kan du ta det privat. Der er det som regel langt mindre ventetid. Men det koster jo, da.. 

Jeg vet ikke helt jeg... TS har helt sikkert sine grunner til å ikke ville snakke med sjefen om IVF-planer og det er jo en del sykemeldinger knyttet til "inngrepene"... Så å si "Gi faen" er vel ikke så veldig mye hjelp...? Eller?

Privat IVF er selvfølgelig en løsning, men det er jo veldig dyrt. Og i min erfaring er ufrivillige barnløse stort sett klar over alle muligheter de har. 

Men her er jeg. Har ikke barn og har ikke vurdert IVF, så jeg er ikke stor hjelp jeg heller. 

Mht. til jobben... Kunne det vært aktuelt å bare lyve om sykefraværet? Si du har fått hjerteflimmer eller noe? Da blir man jo ofte lagt inn til obs i alle fall en eller to netter...? Kanskje du kan snakke med fastlegen om akkurat denne problemstillingen. De har nok hørt det meste hva gjelder urimelige arbeidsgivere.

Lykke til!
-Plomma

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke helt jeg... TS har helt sikkert sine grunner til å ikke ville snakke med sjefen om IVF-planer og det er jo en del sykemeldinger knyttet til "inngrepene"... Så å si "Gi faen" er vel ikke så veldig mye hjelp...? Eller?

Privat IVF er selvfølgelig en løsning, men det er jo veldig dyrt. Og i min erfaring er ufrivillige barnløse stort sett klar over alle muligheter de har. 

Men her er jeg. Har ikke barn og har ikke vurdert IVF, så jeg er ikke stor hjelp jeg heller. 

Mht. til jobben... Kunne det vært aktuelt å bare lyve om sykefraværet? Si du har fått hjerteflimmer eller noe? Da blir man jo ofte lagt inn til obs i alle fall en eller to netter...? Kanskje du kan snakke med fastlegen om akkurat denne problemstillingen. De har nok hørt det meste hva gjelder urimelige arbeidsgivere.

Lykke til!
-Plomma

Man har ikke plikt til å oppgi hvorfor man er sykemeldt. Så jo, sjefen til ts har ingenting med at hun tar ivf. Trenger hun sykemelding, så er det akkurat som sykemelding for vanlig sykdom: Ikke noe sjefen har noe som helst med. Han trenger bare vite at legen har skrevet sykemelding, han har ikke noe som helst med hvorfor ts er sykemeldt. 

Så ts trenger IKKE si til sjefen at hun skal ta ivf. 

Skrevet

Det står ikke grunn på sykemeldingen som arbeidsgiver skal ha, så her er det helt opp til TS om du vil dele med sjefen eller ikke.

Vanligvis blir man sykemeldt 1-3 dager ved egguthenting. Jeg er ikke i IVF-prosessen (ennå), men basert på erfaringer fra venner som har vært gjennom det, kan det være greit å ha et par feriedager/avspasering til gode under hormonbehandling, hvis du har muligheten. Noen blir ganske slitne av disse, så kan være greit å ha et par dager å hente seg inn på hvis man kan :-)

Selv er jeg veldig i tvil om jeg skal si det til sjefen eller ikke hvis vi kommer til IVF-behandling. Jeg får kjenne litt på det hvis det blir aktuelt (noe jeg tror det blir).

Lykke til TS! Håper det går veien for dere :-)

Anonymkode: 52466...7f5

Skrevet

Det er bare i forbindelse med uttaket at man ofte blir sykemeldt et par dager, for da føler man seg ganske så mørbanket etterpå. Noen er også sykemeldte etter innsettingen, men dette må man finne ut av når man er der.

Jeg har hatt 3 ordinære forsøk og ett fryseforsøk og har ikke hatt behov for å være borte fra jobb bortsett fra de første dagene etter uttaket. 

Anonymkode: 7061d...51e

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg har etter en sein SA for tre år siden ikke klart å bli gravid og vi har bestemt oss for å prøve oss på IVF. Jeg har fått beskjed om å ringe sykehuset når jeg får mensen i Oktober.

Er det noen som vil dele erfaringer? Hvor lenge måtte dere vente på første behandling?
Hvordan forholdt dere dere til jobb (jeg har en sjef jeg på ingen måte vil skal vite at jeg skal starte IVF-behndling.)?

-My

Er det noe verre enn å si at du holder på med en lege-/sykehusbehandling? 

Skal ikke sjefen vite noe, så bør du og vokte dine ord og fingre overfor andre og på nettet. Plutselig så plumper noen som vet ut med ting du vil hemmeligholde. 

Du vet jo heller ikke på forhånd hvilket forløp du får. Noen klarer dette raskt, andre holder på i årevis, før de gir opp, også klarer å produsere på egenhånd. Så dette må du ta etterhert, "la veien bli til mens du går". 

Anonymkode: c30b8...c44

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man har ikke plikt til å oppgi hvorfor man er sykemeldt. Så jo, sjefen til ts har ingenting med at hun tar ivf. Trenger hun sykemelding, så er det akkurat som sykemelding for vanlig sykdom: Ikke noe sjefen har noe som helst med. Han trenger bare vite at legen har skrevet sykemelding, han har ikke noe som helst med hvorfor ts er sykemeldt. 

Ts her.

Plommetreet har rett. Det er så lett å bare si "Sjefen har ikke noe med det" men da tar du utgangspunkt i din egen situasjon. Jeg kan garantere at den ikke er den samme som min.  "Sjefen skal gi faen" er for meg ikke et godt svar. Men det er ikke så lett for folk som ikke kjenner meg og min jobbsituasjon å forstå hvorfor. Derfor håpet jeg noen der ute kunne kjenne seg igjen i nettopp _MIN_ jobbsituasjon uten at jeg gir noen flere detaljer. 

Men det er uansett litt off topic.

-My

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står ikke grunn på sykemeldingen som arbeidsgiver skal ha, så her er det helt opp til TS om du vil dele med sjefen eller ikke.

Vanligvis blir man sykemeldt 1-3 dager ved egguthenting. Jeg er ikke i IVF-prosessen (ennå), men basert på erfaringer fra venner som har vært gjennom det, kan det være greit å ha et par feriedager/avspasering til gode under hormonbehandling, hvis du har muligheten. Noen blir ganske slitne av disse, så kan være greit å ha et par dager å hente seg inn på hvis man kan :-)

Selv er jeg veldig i tvil om jeg skal si det til sjefen eller ikke hvis vi kommer til IVF-behandling. Jeg får kjenne litt på det hvis det blir aktuelt (noe jeg tror det blir).

Lykke til TS! Håper det går veien for dere :-)

Anonymkode: 52466...7f5

Ja, jeg føler jeg sier mye det samme, men i min jobbsituasjon blir det helt unaturlig å ikke si hvorfor jeg er sykemeldt. Det er derfor jeg blir engstelig på hvordan jeg skal gå fram... 

Men uansett. Drit i sjefen min. 

Takk for støtten!

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Off topic som TS sier, men jeg mente å lese noe mellom linjene her, om at ikke alle jobb situasjoner er helt A4, 9-4-jobber, med en overordnet man nesten ikke ser... Eller Gudene veit. Hva hvis hun jobber for en menighet som ikke tror på vitenskap?
Eller kanskje hun jobber for et slitsomt familiemedlem som ikke bryr seg om å "blurre" linjene mellom jobb og familie? 
Det er faktisk ikke sort/hvit bestandig. 

Skrevet

Men sånn seriøst...
Er det noen som har vært i gjennom prøverørsbehandling her? Hva menes med "mørbanket" etter behandling? Jeg vil veldig gjerne høre folks erfaringer. 

-MY

Gjest morhjertegod
Skrevet

Jeg var ikke sykemeldet, måtte ha fri ved uttak og innsett, det var det eneste. Tok sprøyter på toalettet på jobben, men i fin form. Var ikke plaget med smerter ved uttak eller innsett, og to skjønne tvillinger som resultat.

Skrevet
52 minutter siden, morhjertegod skrev:

Jeg var ikke sykemeldet, måtte ha fri ved uttak og innsett, det var det eneste. Tok sprøyter på toalettet på jobben, men i fin form. Var ikke plaget med smerter ved uttak eller innsett, og to skjønne tvillinger som resultat.

Sprøyter...? Det er mulig noen har sagt noe til meg om dette, men det har jeg fint fortrengt skjønner jeg... Hvilke sprøyter? Må jeg sette dem selv? DET går ikke. Kaldsvetter bare ved tanken. 

Fy faen for en jævlig situasjon å være i! 

Kan du fortelle litt om selve uttaket og insettingen også?

-MY

Gjest morhjertegod
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sprøyter...? Det er mulig noen har sagt noe til meg om dette, men det har jeg fint fortrengt skjønner jeg... Hvilke sprøyter? Må jeg sette dem selv? DET går ikke. Kaldsvetter bare ved tanken. 

-MY

Man setter sprøyter selv med hormoner, helt ufarlig, man setter de i mageskinnet ( i allefall gjorde jeg det ), Ikke vondt i det hele tatt. Jeg tok ut 15 egg , litt menssmerter ved uttak, men ikke vondt før eller etter.  Fikk tvillinger ved første forsøk, satt inn to egg, dette gjorde ikke vondt. Vi hadde fem befruktede egg, som de frøs ned, disse ble ødelagt da vi etter noen år gikk fra hverandre og ikke aktuelt med flere felles barn. 

Jeg var en av de heldig som ikke ble spes berørt av hormonene, jeg produserte masse egg, men ikke pes øm eller vondt. Etter uttak får man hvile litt, aner ikke om man får smertestillende, da jeg ikke trengte det. Men som sakt jeg var heldig, masse lykke til, spennende! Btw mine tvillinger er nå ungdommer, så kanskje ting er litt andeledes nå om dagen :o)

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

-MY

Skjønner godt at det virker ugreit med sprøyter. Dem slipper man ikke unna, man tar dem for å tilføre hormoner som gjør at det vokser fram flere eggposer med egg. Noen må ta en sprøyte til, som hindrer at en får eggløsning, andre bruker en nesepray til dette. Metoden med to sprøyter går raskere, og jeg opplevde mindre bivirkninger av den. Det finnes ulike typer sprøyter, noen er ferdigblandet, og ser ut som en insulinpenn som man bruker ved diabetes. Nåla er uansett veldig tynn :) Jeg vennet meg fort til sprøytene, men jeg gruet med veldig til den første! Av bivirkninger har jeg hatt hodepine, vært litt uvanlig sliten og hatt humørsvingninger. Uttak kan gjøre vondt, men man får smertestillende. Jeg syns det har vært som sterke, korte menssmerter, og helt til å holde ut fordi det går så kjapt. Da har jeg brukt standarddose smertestillende, hvis man syns det er for vondt, kan man få mer. Innsett kjente jeg ikke i det hele tatt, og da får man ikke smertestillende. Det værste med prøverør syns jeg er den psykiske belastningen, jeg har vært veldig redd for å aldri få oppleve å bli mor. Nå er jeg gravid etter 3. forsøk, og håper at det går bra! 

Angående det med sykemelding og fravær fra jobben, så var det et dilemma for meg også. Jeg hadde ikke mulighet til å bruke avspasering i de aktuelle tidsrommene, og jobben var avhengig av at jeg (eller en vikar) var der. Jeg fortalte det til sjefen etter hvert, og det gikk bedre enn jeg hadde trodd, men ikke alle har like grei sjef. I begynnelsen sa jeg at jeg måtte til legen ved kontroller, og ha et lite inngrep ved uttak, noe som forsåvidt var sant. Jeg har også brukt litt ferie, men dette fungerte dårlig fram til jeg hadde fortalt hele greia til sjefen. Man vet vet ikke nøyaktig hvilke dager kontroller, uttak og innsett blir på før rett før, så man kan ikke søke ferie før i siste liten. 

Anonymkode: 5cb29...56e

• Liker 1
Skrevet

Som de andre skriver så må du bruke sprøyter. Det er en penn, som insulinpenn, med små nåler. Det gjør absolutt ikke vondt. Det er vanlig å bruke sprøyter i 1-2 uker, alt etter hvor godt man responderer på hormonene. Det er høye doser hormoner, men det går egentlig fint. Jeg ble ganske stinn i magen ettersom eggene vokste, men helt overkommelig. Man er innom klinikken og tar ul for å se hvor store eggposene er blitt.

Jeg har hatt veldig vonde uttak. Etter hva jeg har forstått så er ikke det fullt så vanlig. Det er vondt, men overkommelig for de aller fleste. 

Etter uttaket så venter man gjerne i et par-tre dager før man tilbake fører ett egg. Det er sjelden man i dag får inn to egg. Om man har flere gode egg så legger man resten på frys. Dette blir da til fryseforsøk, som på en måte blir bonus forsøk. Så er det bare å vente i ca to uker før man tar en test.  

Anonymkode: 7061d...51e

Skrevet

Hei! 

Skal begynne prøverørbehandling nå. Vi har ventet i 4mnd på å få komme til samtale og har gått rimelig fort frem til medisinering og sprøyter. 

Ang. smerter ved uttak gruer jeg meg ikke til. Det er kortvarig smerte som går over etter kort tid! 

Ang. jobbsituasjon så ville jeg sagt at du må til kontroller på sykehuset. Det er jo helt normalt å gå på sykehuset, du trenger ikke å si mer enn det. Føler kanskje du får mer forståelse bare ved å nevne sykehus. 

Fikk "opplæring" med sprøytene, og de nålene er så tynne og små at det går nok sååå fint!! 

Anonymkode: 2b03d...5ea

Skrevet

Takk for veldig mange gode svar. Jeg skal innrømme at jeg er veldig engstelig for hele prosessen. Jeg er kjemperedd for å ikke klare å bli gravid på 3 forsøk og kjemperedd for å ha en spontanabort til . Sist hadde jeg en SA omtrent halvveis, hvor jeg var innlagt i to uker før det gikk galt. Det er mye press på kroppen min liksom. 

Jeg var til samtale for ca. 6 uker siden og fikk beskjed om å ringe sykehuset når jeg får mensen i Oktober. 

TS
-MY

Skrevet

Gjennomgikk IVF for noen år siden, og lyktes på første forsøk. Jeg hadde et nært forhold til min daværende leder og fortalte hvorfor jeg kom til å være borte. Det var kort ventetid (tilhørte UNN) og jeg hadde ingen særlige bivirkninger av sprøyter eller nesespray. Egguttak var litt ubehagelig, men ikke vondt, og jeg hadde heller ingen plager i ettertid. 

Anonymkode: ea99b...d9b

Skrevet

Lykke til forresten!

Anonymkode: ea99b...d9b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...