Gå til innhold

Pris på tørketromle klær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal kjøpe ny tørketrommel og har kun råd til de billigste. Står nå mellom en B-klasse og en A++ klasse, der prisforskjellen er på 650kroner. Lurer på hvor mye det koster hver gang å tromle og derav hvor lang tid det vil ta å spare inn de pengene om man skal bruke den ca. annenhver dag.

Klasse B:

Forbruk, kWH/år: 504

Tørketid (min): 135

Standard hel maskin kWh: 4,20

Standard halv maskin kWh: 2,30

Strømforbruk i av-modus og stand-by modus: 0,5/1,0

Klasse A++:

Forbruk, kWh/år: 259

Tørketid (min): 67

Standard hel maskin kWh: 2,18

Standard halv maskin kWh: 1,15

Strømforbruk i av-modus og stand-by modus: 0,2/0,75

Vet ikke om det trengs mer faktorer for å regne ut? Jeg har dyskalkuli og vet ikke hvor jeg eventuelt skal begynne for å regne ut dette. 

Kan nevne først som sist at en tørketrommel antageligvis vil være billigere for meg enn å kjøpe flere plagg til barna, da tørketiden på stativ er såpass lang til at det kan gjøres hver gang.

Anonymkode: 61c32...9fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mye det koster avhenger av hva strømprisen er.

Skal du ha den billigste maskinen i bruk velger du A++.

650,- kroner sparer du inn i løpet av kort tid uansett.

Anonymkode: c647f...e35

• Liker 1
Skrevet

Husk at energimerkingen kun gjelder ETT program, som regel.. Det stor ofte merket hvilket program det er de har brukt. Om du bruker et annet program, kan strømforbruket være noe helt annet, og det kan vise seg at den som er klasse B faktisk bruker mindre strøm enn den som var klasse A++. De tester som regel med eco-programmene, som tar noe så inn i helvetes lang tid. På vår tar det programmet 3,5 timer, og det er som regel uaktuelt. 

Anonymkode: 8f868...364

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville uansett valgt A++ fordi den har så mye kortere tørketid..

Anonymkode: a8221...616

• Liker 2
Skrevet

https://www.enok.no/enokguiden/09_1.html

Her har du en fin oversikt over antall timer en normalt bruker ulike strømkrevende apparater og hva strømforbruket koster hver år. En tørketrommel brukt 3 timer i uken koster 230 kr. Året. Dler du 230 på årets 12 måneder så blir dette rundet oppover ca. 20 kroner måneden. 

Men som en skriver oppe i tråden, tørketiden blir jo nesten halvert med den trommelen som er litt dyrere. Har du prøvd å se på flere tromler i ulike butikker og å prute? 

Anonymkode: a9d51...be3

• Liker 2
Skrevet

Tørketiden som oppgis i annonsene er som regel totalt misvisende. Vi kjøpte ny trommel i mai, og tørketiden stemmer overhodet ikke med oppgitt tørketid. Det tar MYE lenger tid. 

Jeg ville kjørt "Sammenligne"-verktøyet på elkjop o.l, og sett på de mer detaljerte spekkene. 

Anonymkode: 8f868...364

• Liker 2
Skrevet

Av de to tromlene du har listet opp ville jeg valgt A++ tommelen. Den vil tørke tøyet raskere og den bruker mindre strøm. Differansen i pris (oppgitt til ca 650 kroner) tjener du inn igjen, og med unger så får du tørt tøy raskere (det har en verdi i seg selv).

Det sagt, så undrer jeg meg litt over at differansen i pris bare er på ca 650 kroner. Er A++ trommelen av et nytt og litt ukurant merke? Legg gjerne ut lenker til de to tromlene du vurderer :)

Anonymkode: 7d2f2...a08

• Liker 1
Skrevet

Med testens forbruk sparer du 245 kWh/år, eller ca. like mange kroner, Etter knapt tre år har du dermed spart inn att merprisen.

• Liker 2
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Av de to tromlene du har listet opp ville jeg valgt A++ tommelen. Den vil tørke tøyet raskere og den bruker mindre strøm. Differansen i pris (oppgitt til ca 650 kroner) tjener du inn igjen, og med unger så får du tørt tøy raskere (det har en verdi i seg selv).

Det sagt, så undrer jeg meg litt over at differansen i pris bare er på ca 650 kroner. Er A++ trommelen av et nytt og litt ukurant merke? Legg gjerne ut lenker til de to tromlene du vurderer :)

Begge er fra samme (ukjente) merke:) Ser først nå at det skiller 2 kg kapasitet mellom dem, så kanskje det har noe å si på prisen? 

A++: https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/torketrommel/SLHD913A2S/candy-torketrommel-slhd913a2s

B: https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/torketrommel/GCC570NBS/candy-torketrommel-gcc570nbs

18 timer siden, GauteS skrev:

Med testens forbruk sparer du 245 kWh/år, eller ca. like mange kroner, Etter knapt tre år har du dermed spart inn att merprisen.

Tusen takk for utregningen:) 

Og takk til dere andre for tips! Har ikke tenkt særlig over at det er halvparten så lang tørketid på A++, men det er jo absolutt en veldig god grunn for å gå for den:)

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begge er fra samme (ukjente) merke:) Ser først nå at det skiller 2 kg kapasitet mellom dem, så kanskje det har noe å si på prisen? 

A++: https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/torketrommel/SLHD913A2S/candy-torketrommel-slhd913a2s

B: https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/torketrommel/GCC570NBS/candy-torketrommel-gcc570nbs

Tusen takk for utregningen:) 

Og takk til dere andre for tips! Har ikke tenkt særlig over at det er halvparten så lang tørketid på A++, men det er jo absolutt en veldig god grunn for å gå for den:)

Tromler med stor kapasitet (9 kilo og mer) pleier egentlig være dyrere enn de mindre tromlene. Jeg synes prisen på A++ maskinen så ut til å gi mye trommel for pengene. Har selv en trommel med varmepumpeteknologi (annet fabrikat), og den er veldig grei fordi den ikke gjør badet mitt om til en badstue når den tørker håndklær og sengetøy.

Ser det er litt varierende tilbakemeldinger fra 2 kunder på A++ maskinen, men ingen av kundene er norske.

A++ maskinen ser ut til å være mye og ganske avansert tørketrommel for en veldig grei pris. Dessuten lager den litt mindre lyd enn B maskinen.

Jeg tror jeg hadde tatt sjansen på A++ maskinen. Skulle det oppstå problemer så er det garanti på produktet, og den garantien skal man ikke vegre seg for å benytte dersom det oppstår problemer med produktet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...