AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #1 Skrevet 11. september 2017 Hva snakket dere om på dåpssamtalen? Vi skal med ett annet par og jeg merker jeg gruer meg litt. Hørt noen prester blir sure over at man ikke er gift når man har barn. Vi er ikke gift. Blir man stilt masse spørsmål? Hva svarte dere på hvorfor dere vil døpe? Anonymkode: 1ae44...e8d
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #2 Skrevet 11. september 2017 Ble ikke stilt noen spørsmål, men måtte skrive navnene på fadderne på ett ark. Presten pratet i ett sett og jeg fikk ikke med meg stort av det han sa... Ikke noe å grue seg til er heller ikke gift Anonymkode: 5efa5...bc8
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #3 Skrevet 11. september 2017 Det kommer nok veldig an på presten. Gammelpresten i kirken i bygden nektet å døpe barn av ugifte foreldre. Men om dere ikke bor i Bibelbeltet eller i en meget gammeldags småbygd er nok prestene veldig vant til at ugifte og ukristne døper ungene sine. Anonymkode: d0b95...7e6
Wit Skrevet 11. september 2017 #4 Skrevet 11. september 2017 Hos oss så kom presten hjem til oss og hadde samtale bare med oss. Det var egentlig ikke noe snakk om oss foreldre. Heller ikke hvorfor vi valgte å døpe. Han snakket om hva som skjedde på dåpsdagen, og ville ha navnet på faddere. Så snakket han litt om søndagsskole og bad for barnet før han gikk 2 1
Jokke89 Skrevet 16. august 2024 #5 Skrevet 16. august 2024 Mamma og pappa fikk ikke gå opp på gulvet, siden de ikke var gift. Farmor og farfar som selv var religiøse reagerte på det. De sier i dag at de bare burde gått opp, hadde jo sett merkelig ut om presten kaste dem vekk fra gulvet. Merkelig nok fikk søstera mi, som ikke engang var konfirmert, bære meg til dåpen. Selv om jeg ikke tror hun står som fadder, så er det jo litt inkonsekvent.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #6 Skrevet 16. august 2024 Vi måtte gi navn på faddere. Ellers var det ikke noe spesielt annet enn hva som ville skje under selve dåpen, litt praktisk info. Vi fikk spørsmål om det var noen spesielle salmer vi kunne tenke oss å ha. Anonymkode: 2d6f4...09f
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #7 Skrevet 16. august 2024 Siden du er kristen, har du ingenting å grue deg til. Anonymkode: ed3c8...e3e
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #8 Skrevet 16. august 2024 Dåpssamtale er ikke skummelt i det hele tatt, og det er ikke et forhør. Presten vil selvfølgelig hilse på barnet før dåpen, og prate med foreldrene. Godt mulig hen spør litt rundt deres tro, men det er for å tilpasse seremonien litt etter hvordan dere er. Det er helt lov å si at man ikke er så veldig religiøs, men synes dåpen er en fin tradisjon feks. Kanskje hen spør om det er noen salmer dere liker spesielt og ønsker den dagen, hvem som er faddere ( det er et skjema de må signere), har dere noen i familien som vil lese i kirken, og forklarer hvordan seremonien foregår. Anonymkode: 77a87...84f 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #9 Skrevet 20. august 2024 Jokke89 skrev (På 16.8.2024 den 17.01): Mamma og pappa fikk ikke gå opp på gulvet, siden de ikke var gift. Farmor og farfar som selv var religiøse reagerte på det. De sier i dag at de bare burde gått opp, hadde jo sett merkelig ut om presten kaste dem vekk fra gulvet. Merkelig nok fikk søstera mi, som ikke engang var konfirmert, bære meg til dåpen. Selv om jeg ikke tror hun står som fadder, så er det jo litt inkonsekvent. Det var nok nyttig informasjon for ts, 6 år senere. Anonymkode: dcd73...cd5 1
Millimani Skrevet 20. august 2024 #10 Skrevet 20. august 2024 Jokke89 skrev (På 16.8.2024 den 17.01): Mamma og pappa fikk ikke gå opp på gulvet, siden de ikke var gift. Farmor og farfar som selv var religiøse reagerte på det. De sier i dag at de bare burde gått opp, hadde jo sett merkelig ut om presten kaste dem vekk fra gulvet. Merkelig nok fikk søstera mi, som ikke engang var konfirmert, bære meg til dåpen. Selv om jeg ikke tror hun står som fadder, så er det jo litt inkonsekvent. Haugammel tråd. Man må være 15 år for å kunne bli fadder 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå