Gå til innhold

Sjekke seg for dyskalkuli for å kunne studere videre....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i «alle år» strøket i matematikk. Endte med medlidenhets 1-er på påbygg siste året fordi læreren ga opp. Jeg har virkelig prøvd.. hatt ekstratimer i alle år, vært i den klassen med lettest matte, øvd på egenhånd osv. Men jeg skjønner det bare ikke! Ikke de enkleste oppgaver! 4 lærere har påpelt de tror jeg har dyskalkuli. Jeg har og vært til utredning for ADHD og de mener jeg har det. Det henger jo å ofte sammen så det gir mening.. Men jeg driver nå å tar opp igjen ett par fag for å forbedre karakterene. men så er det den matten da. Det er jo avgjørende for at jeg skal komme inn på eventuelle studier om ett par år. Det kan jo ødelegge alt om jeg ikke står. Har allerede laget en tale jeg skal si til sensorene på matteeksamen i håp om at de bare kan værsåsnill bestå meg ihvertfall. Uff helt tragisk. Føler meg så dum!

Men kan det hjelpe å få utredning for dyskalkuli? Å enten slippe faget eller ihvertfall bli tatt hensyn til. Hvem kontakter jeg? Bup? PPT? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

PPT om du går på vgs, DPS om du er voksen.

Karakteren 1 er forresten det samme som stryk.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, bobleplast_ skrev:

PPT om du går på vgs, DPS om du er voksen.

Karakteren 1 er forresten det samme som stryk.

Jo takk jeg vet det er stryk.. Derfor jeg trenger hjelp  :) 

• Liker 1
Skrevet

Opplevde det samme som deg, på vgs var jeg helt desperat og først havnet jeg på gruppa for de som slet i matte, også havnet jeg utenfor det fordi det ble for vanskelig. Følte meg så dum og usikker. Endte med at jeg gråt skikkelig hysterisk når mattelæreren kom og sa at jeg bestod ikke til karakter 1 en gang, altså mine prestasjoner stod til 0,6 eller noe, jeg stod altså ikke en gang til stryk!! Læreren ga meg 2 bare for å få det videre, men det endte også der. Jeg har ikke gjort noe utredninger eller noe, ingen nevnte dyskalkuli som mulig faktor før lenge etter at jeg kom ut av vgs. Har veldig lyst til å få sjekket det, drømmen er å studere. Håper du finner ut av det, vet hvor ille det er. 

Anonymkode: 355ef...391

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Opplevde det samme som deg, på vgs var jeg helt desperat og først havnet jeg på gruppa for de som slet i matte, også havnet jeg utenfor det fordi det ble for vanskelig. Følte meg så dum og usikker. Endte med at jeg gråt skikkelig hysterisk når mattelæreren kom og sa at jeg bestod ikke til karakter 1 en gang, altså mine prestasjoner stod til 0,6 eller noe, jeg stod altså ikke en gang til stryk!! Læreren ga meg 2 bare for å få det videre, men det endte også der. Jeg har ikke gjort noe utredninger eller noe, ingen nevnte dyskalkuli som mulig faktor før lenge etter at jeg kom ut av vgs. Har veldig lyst til å få sjekket det, drømmen er å studere. Håper du finner ut av det, vet hvor ille det er. 

Anonymkode: 355ef...391

Takk. Var som jeg skulle sagt det selv. Ble «henvist» videre fra PPT i kommunen til en veiledningssenter (lillestrøm om du hører til her). Rådgiveren skulle ringe meg opp. Håper virkelig det kan utgjøre en forskjell. Er helt skjelven bare etter telefonsamtalen til resepsjonisten..... 

Skrevet

Hvis du ikke er eldre enn 24 år i søknadsåret, og har påvist dyskalkuli og har prøvd å ta faget flere ganger uten å bestå, kan du søke om dispensasjon gjennom Samordna opptak:

https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/unntak-fra-gsk/dispensasjon/

Hvis du er over 24, kan du søke om reslkompetanseopptak. Men da bør du ha relevant yrkeserfaring for å veie opp for manglende studiekompetanse.

Anonymkode: e532c...ec1

• Liker 1
Skrevet

Du kan jo sjekke deg selv med denne lista, i alle fall. Jeg fant ut at jeg har dyskalkuli med denne. Jeg klarte såvidt å skrape sammen en 2'er på skolen, men ingen forsto at jeg ikke gjorde meg dum med vilje...

http://dysleksinorge.no/faq/kjennetegn-pa-dyskalkuli/

Anonymkode: 93b3e...382

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo sjekke deg selv med denne lista, i alle fall. Jeg fant ut at jeg har dyskalkuli med denne. Jeg klarte såvidt å skrape sammen en 2'er på skolen, men ingen forsto at jeg ikke gjorde meg dum med vilje...

http://dysleksinorge.no/faq/kjennetegn-pa-dyskalkuli/

Anonymkode: 93b3e...382

Takk har allerede finkjemmet den og føler det er livet mitt i ett nøtteskall ..

Ja det er akkurat slik jeg å har følt det. At jeg blir sett på som lat. Nå også da når jeg undersøker ifht å få dette dokumentert skikkelig. Spurt skolen om de godtar realkompetanse istedenfor karakter i matte, eller å slippe unna med å ha dokumentasjon på det. OM jeg stryker nå flere ganger. Skal ta eksamen igjen men det er jo ikke garantert at jeg engang består. Så om de ikke godtar det er det bare å prøve og prøve hvert halvår frem til søknad da. Det eneste håpet jeg har er å møte en himmelsk sensor som ser hvor mye jeg har prøvd og kan gi meg en toer bare så jeg består. 

Så blir redd de skal tro jeg er lat og prøver å sykeliggjøre meg med en diagnose for å slippe. Når sannheten er at jeg har prøvd i alle år 10 ganger hardere enn alle andre og fortsått 10 ganger mindre.

Skrevet
5 timer siden, agnesbjercke skrev:

Jeg har i «alle år» strøket i matematikk. Endte med medlidenhets 1-er på påbygg siste året fordi læreren ga opp. Jeg har virkelig prøvd.. hatt ekstratimer i alle år, vært i den klassen med lettest matte, øvd på egenhånd osv. Men jeg skjønner det bare ikke! Ikke de enkleste oppgaver! 4 lærere har påpelt de tror jeg har dyskalkuli. Jeg har og vært til utredning for ADHD og de mener jeg har det. Det henger jo å ofte sammen så det gir mening.. Men jeg driver nå å tar opp igjen ett par fag for å forbedre karakterene. men så er det den matten da. Det er jo avgjørende for at jeg skal komme inn på eventuelle studier om ett par år. Det kan jo ødelegge alt om jeg ikke står. Har allerede laget en tale jeg skal si til sensorene på matteeksamen i håp om at de bare kan værsåsnill bestå meg ihvertfall. Uff helt tragisk. Føler meg så dum!

Men kan det hjelpe å få utredning for dyskalkuli? Å enten slippe faget eller ihvertfall bli tatt hensyn til. Hvem kontakter jeg? Bup? PPT? 

Når fire! Lærere har hevdet at du har dyskalkuli så er det uvanlig at ingen av disse fire har tatt grep og fått deg utredet. Kontakt OT/PPT for vgs der du bor. Eller snakk med noen av de du har hatt utredning hos tidligere. 

Anonymkode: f252b...77b

• Liker 2
Skrevet

Et annet tips, har du sett på boka: Fatte matte? 

Skrevet

Du må jo uansett bestå det som er av matte i en høyere utdanning, og en viss del matte er det i alle fag. 

Anonymkode: 8d03c...331

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må jo uansett bestå det som er av matte i en høyere utdanning, og en viss del matte er det i alle fag. 

Ehhhh nei? Jeg strøk på matte eksamen på videregående, men jeg kom meg innpå universitet uten generell studiekompetanse. Besto alle fag uten matte. Jeg studerer og vi har ingen matte på studiet, så det du sitter å forteller er bare bullshit. 

Skal h*n studere noe matematisk på universitet, er det selvsagt krav om å bestå matte på videregående. Men det finnes andre drøssevis av studier hun kan velge som ikke innebærer noe matte. 

Anonymkode: b8b39...d3b

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ehhhh nei? Jeg strøk på matte eksamen på videregående, men jeg kom meg innpå universitet uten generell studiekompetanse. Besto alle fag uten matte. Jeg studerer og vi har ingen matte på studiet, så det du sitter å forteller er bare bullshit. 

Skal h*n studere noe matematisk på universitet, er det selvsagt krav om å bestå matte på videregående. Men det finnes andre drøssevis av studier hun kan velge som ikke innebærer noe matte. 

Skal du ta en master må du innom statestik, du ikke grunnleggende mate forstår du neppe p-verdien i en forskningsrapport heller. Folk som er så dumme at de ikke klarer grunnleggende matte bør gi plassene sine til de som faktisk har kompetanse til å ta utdanning. 

• Liker 1
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

neida. Ikke det jeg har tenkt ihvertfall :)

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et annet tips, har du sett på boka: Fatte matte? 

Nei ?? :)

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når fire! Lærere har hevdet at du har dyskalkuli så er det uvanlig at ingen av disse fire har tatt grep og fått deg utredet. Kontakt OT/PPT for vgs der du bor. Eller snakk med noen av de du har hatt utredning hos tidligere. 

Ja jeg vet. Det er egentlig helt tragisk.. Ikke at jeg er SÅ gammel men føler det har kommet mer frem i lyset nå siste årene. Mulig derfor. 10 år siden ungdomskolen for min del nå og da hadde man aldri hørt om det. Men Vgs lærerne burde absolutt tatt det videre, for det har jo ødelagt/gjort det vanskeligere for meg. Ble kontaktet isted av veiledningssenteret romerike! Hun var SÅ behjelpelig og jeg ble skikkelig positiv. Håper det kan gjøre en forskjell :)

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

PPT vgs er for de som går på vgs... Utredning for voksne må du ta privat. 

Anonymkode: 60542...ce4

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal du ta en master må du innom statestik, du ikke grunnleggende mate forstår du neppe p-verdien i en forskningsrapport heller. Folk som er så dumme at de ikke klarer grunnleggende matte bør gi plassene sine til de som faktisk har kompetanse til å ta utdanning. 

Ok haha...folk som er så dumme at de ikke forstår grunnleggende norsk grammatikk, bør gi plassene til de som faktisk har kompetanse til å ta utdanning.😉

TS: Har det akkurat som deg. Gikk i spesialklasse fra barneskolen og fikk 2 på vgs. Aldri noe særlig tilrettelegging heller,bare denne ene timen i uka der jeg spilte et slags spill på dataen..

Hadde derimot 6 i de aller fleste fag.

• Liker 3
Skrevet
16 timer siden, agnesbjercke skrev:

Ja jeg vet. Det er egentlig helt tragisk.. Ikke at jeg er SÅ gammel men føler det har kommet mer frem i lyset nå siste årene. Mulig derfor. 10 år siden ungdomskolen for min del nå og da hadde man aldri hørt om det. Men Vgs lærerne burde absolutt tatt det videre, for det har jo ødelagt/gjort det vanskeligere for meg. Ble kontaktet isted av veiledningssenteret romerike! Hun var SÅ behjelpelig og jeg ble skikkelig positiv. Håper det kan gjøre en forskjell :)

Men da er du over 24 år, og kan derfor ikke søke studie på dispensasjon. Du må søke på realkompetanse.

For øvrig var dyskalkuli en kjent diagnose for 15 år siden.

Anonymkode: b8ec8...e74

• Liker 1
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Wow for et kraftig utdrag i fra deg. Så du mener at de som ikke kan det grunnleggende i matematikken ikke har noe på et universitet å gjøre? At de ikke har nok kompetanse for å gjøre en forskjell i samfunnet? Det var litt hardt å ta i. Kanskje har ikke mennesker med dyskalkuli kompetanse i matematikk, men de har kompetanse i andre fag som kan være like viktig for samfunnet vårt. Du må ikke være god i statistikk for å kunne mestre en master. Du kan fint komme deg igjennom uten.

Jeg håper så inderlig at du vet at de som ikke klarer grunnleggende matematikk, har en bakforliggende årsak til det som de ikke kan noe for. Det kan være alvorlig sykdom i barndommen som har gjort at de har falt av lasset, og har mange hull i det grunnleggende matematikken. Eller det kan være dyskalkuli som faktisk er helt for jævlig for de det gjelder. Det handler ikke om at de er dumme, men at hjernen deres ikke klarer å forstå matte.

Til sist må jeg understreke at det er viktigere å kunne ordlegge seg godt i norsk - noe du definitivt ikke klarer - enn å kunne forstå statistikk på universitet.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...