Gå til innhold

Hvordan klarer frisører leve på den lønnen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hqr hørt at frisører tjener dårlig. Hvordan klarer en voksen person med barn å leve på den lønnen?

Anonymkode: e2c1d...8e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hqr hørt at frisører tjener dårlig. Hvordan klarer en voksen person med barn å leve på den lønnen?

Dårlig og dårlig. Det er jo veldig forskjell fra sted til sted. Hos oss har vi grunnlønn og provisjon. Så er man råflink med masse kunder kan man tjene veldig bra. Men det vanlige er vel helt ok, litt dårligere enn gjennomsnittet. 
Jeg er lærling som frisør og har 3 barn. Det går fint det :) Og vil gå fint når jeg får fagbrev og vanlig lønn :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er ikke akkurat under fattigdomsgrensen på en frisørlønning, da... Folk klarer leve ok liv på uføretrygd og minstepensjon også. 

Man tilpasser utgiftene til inntektene. Man kjøper ikke enebolig på 250 kvm i gangavstand fra Karl Johan. Man reiser gjerne ikke på dyre ferier flere ganger i året. Man har gjerne bare én bil, eller ikke bil i det hele tatt. 

Men man kan da helt fint leve normalt og greit på en sånn lønning. En normal leilighet på 50-70 kvm, i et normalt nabolag, spise normal mat, ta en ferietur i året til et normalt sted, osv. 

Anonymkode: 5c5c2...1d5

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, filifjonka skrev:

Frisører, dårlig lønn? Hvorfor betaler jeg da 800,- for vel 20 minutters arbeid?

Tror du de 800 kr går rett i lommen til frisøren din...? De 800 kr skal dekke leie av lokaler, masse dyrt utstyr, renhold og vedlikehold, administrasjonskostnader, skatter og avgifter, osv osv osv osv. 

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, filifjonka skrev:

Frisører, dårlig lønn? Hvorfor betaler jeg da 800,- for vel 20 minutters arbeid?

Det er ikke rart. Hadde det vært svart hadde det vørt gode penger men det er mye annet enn den lønnen som skal dekkes.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, agnesbjercke skrev:

Dårlig og dårlig. Det er jo veldig forskjell fra sted til sted. Hos oss har vi grunnlønn og provisjon. Så er man råflink med masse kunder kan man tjene veldig bra. Men det vanlige er vel helt ok, litt dårligere enn gjennomsnittet. 
Jeg er lærling som frisør og har 3 barn. Det går fint det :) Og vil gå fint når jeg får fagbrev og vanlig lønn :) 

Du har vel mann også da?

Anonymkode: dab45...62b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, agnesbjercke skrev:

Det går fint fordi du har masse støtte av nav ...stønader og gratis penger av velferdsstaten nav. Du hadde aldri klart deg på kun lærling lønn

Anonymkode: f6d08...d47

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge utdanning.no tjener en frisør rundt 330 000 i året. Da jeg begynte som stipendiat tjente jeg 290 000. Jeg klarte likevel spare til leilighet, reise på ferier, gå ut og spise og på kino, og leve et helt normalt og tilfredsstillende liv. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du de 800 kr går rett i lommen til frisøren din...? De 800 kr skal dekke leie av lokaler, masse dyrt utstyr, renhold og vedlikehold, administrasjonskostnader, skatter og avgifter, osv osv osv osv. 

Det er forsatt mye. Elektrikere går for 800kr timen og har mye mer utdanning erfaring og er et mye viktigere fag og samfunnsnyttig. Samtidig er det mye mer penger generelt i elektrikerfaget. Så at en frisørtime på 20 min koster 800 kr er overpriset

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det går fint fordi du har masse støtte av nav ...stønader og gratis penger av velferdsstaten nav. Du hadde aldri klart deg på kun lærling lønn

Har jeg påstått noe annet? 
Masse støtte fra nav??? Jeg har ikke noe mere støtte derfifra enn alle andre med barn. Jeg har lønn og stipend. Men sier det fordi det er relevant for de fleste som skulle gjort det samme og TS nevner barn. Da vil hun og kunne få samme støtte som meg med mindre hun har fått støtte i 8 år allerede.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, agnesbjercke skrev:

Ja..? 

Ja nettopp. Det hadde ikke gått greit om du skulle forsørge deg selv og tre barn alene på frisørlærlinglønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er forsatt mye. Elektrikere går for 800kr timen og har mye mer utdanning erfaring og er et mye viktigere fag og samfunnsnyttig. Samtidig er det mye mer penger generelt i elektrikerfaget. Så at en frisørtime på 20 min koster 800 kr er overpriset

Hvor koster det 800 for 20 minutter? Jeg betaler under halvparten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja nettopp. Det hadde ikke gått greit om du skulle forsørge deg selv og tre barn alene på frisørlærlinglønn.

Nei men sånn er det jo ikke. hadde jeg vært alene med 3 barn hadde situasjonen vært helt anderledes. Da kan man begynne å snakke «få penger fra nav»...

Vi deler utgiftene likt vi som de alle fleste andre familier. Så jeg skjønner virkelig ikke poenget ditt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
12 minutes ago, AnonymBruker said:

Mener at det er et greit utgangspunkt, 800,- x 2 = 1600,- timen, ikke mange som har det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så at uføre har 250 000 i året er rikelig, men en gjennomsnittlig frisørinntekt er vanskelig å leve på?

Anonymkode: 3ded1...57c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I følge utdanning.no tjener en frisør rundt 330 000 i året. Da jeg begynte som stipendiat tjente jeg 290 000. Jeg klarte likevel spare til leilighet, reise på ferier, gå ut og spise og på kino, og leve et helt normalt og tilfredsstillende liv. 

Jeg jobbet i 100% stilling innen finans for 4 år siden og tjente 350.000..... Klarte å leve av det...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at en frisør har ca 160 kr i timen i lønn, også jobber de bare dag og ikke helg. Derfor ingen helge - eller kveldstillegg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...