AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #1 Skrevet 11. september 2017 Hei. Dagen før mormor døde satt hun alt som var på sparekontoen sin over til meg med en melding : egenkapital og barnesparing. Jeg er den som har stått ved henne mest og hjulpet henne, men moren min og resten av søskenflokken sier at hun ikke hadde lov til det og at jeg må sette det sånn at moren min og søsknene kan dele på dette (de har også huset til 6 mill å dele pluss bil og andre eiendeler). Mormor var veldig opptatt av at etter mannen min døde og etterlot en ganske stor gjeld så ønsker hun at barna (1 og 3 år) skulle få noe eget og starte på nytt, dog har hun aldri nevnt pengene for meg.. Er det lov å beholde ? Blir det helt feil uansett? Hva hadde dere gjort? Anonymkode: 4977e...55e
Måbarefåsiat... Skrevet 11. september 2017 #2 Skrevet 11. september 2017 Feil ble det. Nå blir det dårlig stemning. Lov har hun. Sjekk at resten dekker det livsarving skal ha, det er moren din. Det er regler for sånt. Men jeg kan ikke forstå annet enn at det er nok igjen.
Macro Skrevet 11. september 2017 #3 Skrevet 11. september 2017 Hun har ikke lov til å gjøre barna sine arveløse. Er det virkelig verdt å ødelegge storfamilien for penger? 1
Antoinette Skrevet 11. september 2017 #4 Skrevet 11. september 2017 (endret) Disse beholder du. Din mormor var åpenbart oppegående nok til selv å gjøre dette i nettbanken. Hun merket tom. overføringen. Jeg fikk selv en større sum av en slektning som jeg hjalp mye de siste tre årene han levde. Noe surmulig ble det av enkelte men jeg stod opp for meg selv uten dårlig samvit. det sammen skal du gjøre. Har null problemer med dem i dag, de innså vel at de ikke hadde stilt opp slik de burde og unnskyldte seg med egne barn, tidsklemma, barnas aktiviteter etc. Endret 11. september 2017 av Antoinette 46
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #5 Skrevet 11. september 2017 Snakk med advokat. Anonymkode: 82389...156 21
Gjest Anthrax Skrevet 11. september 2017 #6 Skrevet 11. september 2017 Tror man må skatte av en slik sum man får av familien? Du bør sjekke dette opp med en advokat, og evt. skatteetaten..
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #7 Skrevet 11. september 2017 Hun har lov til å gi vekk pengene sine mens hun lever. Det er kun det hun etterlater seg etter sin død som regnes som arv. Se blant annet her: http://e24.no/privat/familieoekonomi/lov-aa-gi-mer-til-gullungen/21108135 Men om slektningene dine er skikkelig arge kan de hevde hun var dement, ikke ved sine fulle fem, at du har påvirket henne, osv, og gå til sak. Du må også regne med å skatte av det, siden grensen for å motta gaver skattefritt er 10 000. Anonymkode: 4385b...04f 18
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #8 Skrevet 11. september 2017 Dette vil splitte hele familien din. Pengene bør deles likt som med resten av arven. Dette er ikke verdt å ødelegge relasjoner for. Anonymkode: 00f13...bcb
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #9 Skrevet 11. september 2017 Har moren din noen andre livsarvinger, enn moren din? Disse arvingene kan sannsynligvis gjøre krav på en del av det mormoren din etterlater seg. Som allerede nevnt ovenfor: Snakk med en advokat!! Anonymkode: 6e622...aee
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #10 Skrevet 11. september 2017 2 minutter siden, Macro skrev: Hun har ikke lov til å gjøre barna sine arveløse. Er det virkelig verdt å ødelegge storfamilien for penger? Barna arver det som er igjen etter hennes død. Disse pengene ble gitt vekk mens hun var i live. De er altså ikke gjort arveløse. Det hadde innebært at hun hadde testamentert vekk til noen andre enn dem, og det er det lover mot. Men å gi bort tingene sine mens man er i live, av egen fri vilje, og mens man er ved sine fulle fem, er lov. Anonymkode: 4385b...04f 47
Gjest O.G. Skrevet 11. september 2017 #11 Skrevet 11. september 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Dagen før mormor døde satt hun alt som var på sparekontoen sin over til meg med en melding : egenkapital og barnesparing. Jeg er den som har stått ved henne mest og hjulpet henne, men moren min og resten av søskenflokken sier at hun ikke hadde lov til det og at jeg må sette det sånn at moren min og søsknene kan dele på dette (de har også huset til 6 mill å dele pluss bil og andre eiendeler). Mormor var veldig opptatt av at etter mannen min døde og etterlot en ganske stor gjeld så ønsker hun at barna (1 og 3 år) skulle få noe eget og starte på nytt, dog har hun aldri nevnt pengene for meg.. Er det lov å beholde ? Blir det helt feil uansett? Hva hadde dere gjort? Anonymkode: 4977e...55e Beholdt pengene.
Macro Skrevet 11. september 2017 #12 Skrevet 11. september 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Barna arver det som er igjen etter hennes død. Disse pengene ble gitt vekk mens hun var i live. De er altså ikke gjort arveløse. Det hadde innebært at hun hadde testamentert vekk til noen andre enn dem, og det er det lover mot. Men å gi bort tingene sine mens man er i live, av egen fri vilje, og mens man er ved sine fulle fem, er lov. Anonymkode: 4385b...04f Ja, stemmer. Lurte meg selv der. Da blir det også ganske ille å trosse sin mormor for å gjøre de andre fornøyde. Hun har jo åpenbart øremerket pengene til TS.. 9
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #13 Skrevet 11. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hun har lov til å gi vekk pengene sine mens hun lever. Det er kun det hun etterlater seg etter sin død som regnes som arv. Se blant annet her: http://e24.no/privat/familieoekonomi/lov-aa-gi-mer-til-gullungen/21108135 Men om slektningene dine er skikkelig arge kan de hevde hun var dement, ikke ved sine fulle fem, at du har påvirket henne, osv, og gå til sak. Du må også regne med å skatte av det, siden grensen for å motta gaver skattefritt er 10 000. Anonymkode: 4385b...04f De kan ikke hevde noe det ikke er dokumentasjon for å hevde. Det er legen som stiller diagnose, og ikke gribb..unnskyld, slektningene. Ts, din mormor ville at det var DU som skulle ha pengene. Sjekk hva du må betale i skatt, sett av til det, og bruk resten fornuftig. Anonymkode: 300cd...4e9 27
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #14 Skrevet 11. september 2017 Jeg hadde beholdt pengene Anonymkode: 53178...107 8
skrue Skrevet 11. september 2017 #15 Skrevet 11. september 2017 9 minutes ago, AnonymBruker said: Hei. Dagen før mormor døde satt hun alt som var på sparekontoen sin over til meg med en melding : egenkapital og barnesparing. Jeg er den som har stått ved henne mest og hjulpet henne, men moren min og resten av søskenflokken sier at hun ikke hadde lov til det og at jeg må sette det sånn at moren min og søsknene kan dele på dette (de har også huset til 6 mill å dele pluss bil og andre eiendeler). Mormor var veldig opptatt av at etter mannen min døde og etterlot en ganske stor gjeld så ønsker hun at barna (1 og 3 år) skulle få noe eget og starte på nytt, dog har hun aldri nevnt pengene for meg.. Er det lov å beholde ? Blir det helt feil uansett? Hva hadde dere gjort? Anonymkode: 4977e...55e Du må avgjøre hvor mye et godt slektsforhold er verd. Jeg vil si det er verd svært mye.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #16 Skrevet 11. september 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: De kan ikke hevde noe det ikke er dokumentasjon for å hevde. Det er legen som stiller diagnose, og ikke gribb..unnskyld, slektningene. Ts, din mormor ville at det var DU som skulle ha pengene. Sjekk hva du må betale i skatt, sett av til det, og bruk resten fornuftig. Anonymkode: 300cd...4e9 Ja, om de går til søksmål må de ha beviser på at hun ble presset/lurt til å gi vekk pengene, og ikke var i stand til å ta egne valg. Så det tror jeg ikke ts skal bekymre seg så veldig mye for. Anonymkode: 4385b...04f 9
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #17 Skrevet 11. september 2017 Selfølgelig skal du beholde pengene, hun har satt de over til deg og merket pengene med barnesparing. Hun har ønsket å gi deg de pengene, du er enke med stor gjeld etter mannen din. Man har lov å gi vekk eiendelene sine til hvem som helst! Familien din høres ut som jævla pengegriske blottet for empati, uten respekt for den avdødes siste ønske og vilje! Anonymkode: 39057...fe3 30
Ild Skrevet 11. september 2017 #18 Skrevet 11. september 2017 (endret) 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun har lov til å gi vekk pengene sine mens hun lever. Det er kun det hun etterlater seg etter sin død som regnes som arv. Se blant annet her: http://e24.no/privat/familieoekonomi/lov-aa-gi-mer-til-gullungen/21108135 Men om slektningene dine er skikkelig arge kan de hevde hun var dement, ikke ved sine fulle fem, at du har påvirket henne, osv, og gå til sak. Du må også regne med å skatte av det, siden grensen for å motta gaver skattefritt er 10 000. Anonymkode: 4385b...04f Dette er det juridisk korrekte svaret. Så det er 100% opp til deg hva du vil gjøre med pengene. Endret 11. september 2017 av Ild 5
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #19 Skrevet 11. september 2017 Du har lov til å gi bort penger mens du er i live. Det regnes riktignok som forskudd på arv. Jeg hadde nok vurdert å dele pengene dersom jeg selv hadde veldig solid økonomi med en familie som slet, men slik du legger det frem her så var pengene tiltenkt deg da du også har gjeld etter din avdøde ektemann. Jeg hadde respektert mormors ønske der. Anonymkode: a5c61...b2a 6
Chizue Skrevet 11. september 2017 #20 Skrevet 11. september 2017 Behold pengene. De har jo andre ting de kan dele på, bl.a huset og bilen. De pengene du fikk, var rett og slett en gave. Det kunne vært verre.. Bestefaren til en jeg kjenner, solgte hus, hytte og bil, gav store summer til veldedighet. Ett par uker etterpå, døde han..Familien visste ikke en gang at han var døende, så det kom som ett stort sjokk for alle, og enda større at han hadde kvittet seg med ruggel og bit 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå