Gå til innhold

Heftig rørleggerregning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde rørlegger hos meg for noen dager siden + en lærling som også var med. Skulle få koblet oppvaskkum, oppvaskmaskin, bytte varmtvannsbereder og bytte servant på bad. Ringte firmaet på forhånd og fikk et overslag på telefonen på rundt 10 000 kroner. Fant regningen i postkassen i går, og den var på intet mindre enn 18 000 kroner. Fikk helt sjokk. Vet at jeg har en ganske dårlig "sak" her, ettersom jeg aldri fikk noe skriftlig. Men synes jo også det er ganske sykt at regningen blir nesten dobbelt så stor som forespeilet.. Ser også på timene vi er fakturert for at vi betaler for lunsjpausen til disse to. Er det normalt? Noen som har noen råd å komme med/vært i samme situasjon?

Anonymkode: 06d96...20b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Står det spesifisert hva det er du har betalt for? Ta kontakt, og be om begrunnelse for at det ble dyrere enn avtalt. 

Vi hadde elektriker, hvor regningen kom på dobbelt så mye som ved første overslag. Men det sa de fra om underveis, og viste at de hadde funnet varmgang i hovedsikringer, så de måtte skiftes, og da de åpnet opp noe greier var det plutselig noe galt inni der, så de måtte skifte noen deler de ikke hadde regnet med på forhånd, osv. Men de sa fra om dette underveis, som sagt, og kom uten oppfordring med forklaringer og viste hvorfor. 

Så jeg ville krevd en forklaring, og spurt hvorfor du ikke fikk beskjed om dette underveis. 

At du skal betale lunsjpausen høres litt rart ut.

Anonymkode: bd3a0...552

• Liker 1
Skrevet

Du kan kreve å få spesifisert regning. 

Har du fått et tilbud på jobben kan de ikke fakturere deg så mye de vil uten først å ha kontaktet deg. Det er en grense på 15% over tilbudet. Problemet i ditt tilfelle er at du ikke har noe skriftlig dokumentasjon og da blir det ord mot ord.

Anonymkode: f411e...ed1

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan kreve å få spesifisert regning. 

Har du fått et tilbud på jobben kan de ikke fakturere deg så mye de vil uten først å ha kontaktet deg. Det er en grense på 15% over tilbudet. Problemet i ditt tilfelle er at du ikke har noe skriftlig dokumentasjon og da blir det ord mot ord.

Anonymkode: f411e...ed1

Regningen er spesifisert, og det kan nesten virke som om prisoverslaget han kom med i tlf var uten MVA (noe som er totalt verdiløst for den gjengse normann) og et prisoverslag skal som hovedregel være inkl. MVA. I tillegg har de jo kjøpt inn varer for noen tusenlapper, noe som ikke ble nevnt med et ord at kunne komme oppå prisen da jeg snakket med han. Fikk ganske sjokk da jeg åpnet regningen, ettersom jeg ut fra samtalen med vedkommende fikk inntrykk av at det ville koste oss 8-10 000. Så jeg regnet med at det ikke ville bli mer enn 10. Også kom regningen på 18... 

I de timene de har ført ned har de inkludert den tiden de brukte på å reise bort for å spise lunsj. Det synes jeg også er rimelig rart.. Finner imidlertid ikke noen bestemmelse om akkurat det i håndtverkertjenesteloven. Men etter arbeidsmiljøloven har man jo ikke krav på betalt pause, med mindre man må være tilgjengelig i pausen sin. Noe de ikke var (hvert fall ikke for meg).

Heretter skal jeg søren meg alltid sørge for å få skriftlige tilbud på det jeg skal ha håndtverker til å gjøre. Har heldigvis det med elektrikeren, så hvis det blir noe tull der er jeg mer beredt. 

Skrevet

Skriv en klage.

Anonymkode: 79a83...482

Gjest Mysticgirl
Skrevet

Jeg ringte bare opp min rørlegger og spurte og da ordnet han det så jeg fikk det til den prisen vi avtalte først. Ring først og hør. Vil han beholde gode kunder, bør han gå ned til det dere avtalte

Skrevet

Ring bare å hør om det er mulig å komme nærmere anslaget som først ble gitt. 

Kanskje de har litt å gå på i forhold til utstyret. 

Men er ikke alltid like lett å forutsi hva enkelte jobber kan koste, da det kan oppstå uforutsette ting. Nå må man ifølge regelverket ha magnet/elektronisk ventil på varmtvannsbereder/oppvaskmaskin f.eks. 

Er ikke vanlig å fakturere lunsjpause, men kjøring er vanlig å fakturere da jobben begynner gjerne med å hente varer.

Anonymkode: 9d4d9...42d

Skrevet

Jeg reagerer på at du skriver skifte varmtvannsbereder. Det er en dyrt å gjøre. Bare berederen koster jo mellom 4-6 tusen, så kommer jobben på  neste like mye. Så når jeg fikk prisoverslag på det, kom det på mellom 8-10 tusen bare for det. Og du nevner i tillegg en del andre ting. Så prisen de skal høres ikke så feil ut, for de skriver regninger med gaffel de folka der.
Men det som er feil er jo at de ha sagt en pris og så kommer de med dobbelt så mye etterpå, dessverre er ikke dette uvanlig heller, men det gjør det ikke mer riktig for det.

Kan han ha oppgitt pris for kun jobben, og ikke berederen og delene som ble brukt?

Anonymkode: 9934b...167

Skrevet
På 11.9.2017 den 13.54, AnonymBruker skrev:

Regningen er spesifisert, og det kan nesten virke som om prisoverslaget han kom med i tlf var uten MVA (noe som er totalt verdiløst for den gjengse normann) og et prisoverslag skal som hovedregel være inkl. MVA. I tillegg har de jo kjøpt inn varer for noen tusenlapper, noe som ikke ble nevnt med et ord at kunne komme oppå prisen da jeg snakket med han. Fikk ganske sjokk da jeg åpnet regningen, ettersom jeg ut fra samtalen med vedkommende fikk inntrykk av at det ville koste oss 8-10 000. Så jeg regnet med at det ikke ville bli mer enn 10. Også kom regningen på 18... 

I de timene de har ført ned har de inkludert den tiden de brukte på å reise bort for å spise lunsj. Det synes jeg også er rimelig rart.. Finner imidlertid ikke noen bestemmelse om akkurat det i håndtverkertjenesteloven. Men etter arbeidsmiljøloven har man jo ikke krav på betalt pause, med mindre man må være tilgjengelig i pausen sin. Noe de ikke var (hvert fall ikke for meg).

Heretter skal jeg søren meg alltid sørge for å få skriftlige tilbud på det jeg skal ha håndtverker til å gjøre. Har heldigvis det med elektrikeren, så hvis det blir noe tull der er jeg mer beredt. 

Ja, det er kjipt å ikke ha det skriftlig, dette bør du da gjøre neste gang. Prisoverslag per telefon i farta bør unngås, for da oppgis bare en typisk pris som vedkommende måtte huske for et slikt oppdrag, uten å ta hensyn til eventuelle forskjeller hos deg. Det beste er å avtale befaring først, så kan de gi et skikkelig tilbud når de har sett omfanget av hva som skal gjøres. 

Be om begrunnelse på innkjøp av varer med mindre det er åpenbart at de brukte det for å bytte ut noe som faktisk er defekt etc. 

Det er ikke unormalt å også betale for alle relaterte utgifter som f. eks. lunsj eller andre ting når man leier inn noen. Arbeidsmiljøloven er nok ikke så relevant her, den regulerer forholdet mellom arbeidstaker og giver, altså mellom de som utførte oppdraget hos deg og deres leder igjen. For din del er ikke dette relevant, for du er oppdragsgiver/kunde og har formelt sett et kontraktuelt forhold mellom deg og firmaet du leide inn, og betaler enten per time eller samlet pris for hele oppdraget etter avtale. Arbeidsmiljøloven er derfor ikke relevant for deg som kunde. 

Anonymkode: b889c...a13

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg reagerer på at du skriver skifte varmtvannsbereder. Det er en dyrt å gjøre. Bare berederen koster jo mellom 4-6 tusen, så kommer jobben på  neste like mye. Så når jeg fikk prisoverslag på det, kom det på mellom 8-10 tusen bare for det. Og du nevner i tillegg en del andre ting. Så prisen de skal høres ikke så feil ut, for de skriver regninger med gaffel de folka der.
Men det som er feil er jo at de ha sagt en pris og så kommer de med dobbelt så mye etterpå, dessverre er ikke dette uvanlig heller, men det gjør det ikke mer riktig for det.

Kan han ha oppgitt pris for kun jobben, og ikke berederen og delene som ble brukt?

Anonymkode: 9934b...167

Ufattelig teit ting å skrive om en hel yrkesgruppe. 

Anonymkode: 9d4d9...42d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...