Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid i 14. uke. Jeg sliter med lavt blodtrykk, og klarer ikke stå i ro rett opp og ned mer enn en fem minutters tid uten at jeg holder på å besvime. I tillegg sliter jeg mye med kvalme og voldsom utmattelse. 

Neste uke er det sykkel-vm her i byn, og det medfører at jeg er nødt til å reise kollektivt til jobb. Til vanlig betyr det mer enn en time på stappfull buss/bane, hvor man skal være veldig heldig om man får sitteplass. Nå kommer det til å bli mye, mye verre, jeg er bekymret for om jeg i det hele tatt kommer til å komme med på bussen/banen siden jeg må gå på midt i ruten. Dette betyr at jeg da med overveldende sannsynlighet må stå rett opp og ned på bussen i minst 15 min, og minst 25 min på banen... Jeg tror ikke det kommer til å gå bra, rett og slett. 

Jeg har ikke fortalt sjefen at jeg er gravid ennå, ettersom vi har måttet ta diverse tester grunnet forhøyet fare for alvorlige kromosomfeil. Nå har testene vist at alt mest sannsynlig er ok, så jeg føler det er ok å spre nyheten. 

Øverste sjefen i firmaet (lite firma) er veldig imot hjemmekontor. Han er så opptatt av den "uformelle praten i gangene", som visstnok er det som gjør at det går rundt i firmaet. Jeg har en it-stilling, og trenger bare pc og internett for å gjøre jobben min. Det er ingen "uformell prat i gangene" mellom oss i it-avdelingen. Alle sitter med støykansellerende hodetelefoner, og OM man skulle kommunisere skjer det via skype/andre digitale verktøy. Det kan gå dagesvis hvor eneste tingen jeg faktisk sier høyt på jobb er "god morgen". Så det er null problem for meg å gjøre jobben min minst like godt hjemmefra. 

Jeg lurer nå på om jeg skal fortelle nærmeste leder at jeg er gravid, og samtidig spørre om jeg kan få hjemmekontor neste uke, grunnet blodtrykket og frykten for besvimelse.. Men er det ok? Å be om tilpasninger og spesialbehandling allerede i det jeg forteller jeg er gravid? Alternativet er å ikke si jeg er gravid, men å bare be om hjemmekontor grunnet lavt blodtrykk. Sannsynligheten er da mindre for å få det, vil jeg tro, enn om jeg er gravid (siden jeg som gravid har rett på tilpasninger). 

Hva ville dere gjort her? Sagt ifra om graviditet og bedt om hjemmekontor? Bare bedt om hjemmekontor, og ikke sagt noe om graviditet? Sagt noe om graviditet i dag, og så seinere i uken bedt om hjemmekontor? Det er jo ikke mange dagene igjen å gjøre det på. 

Anonymkode: d4fb6...773

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke snakke med legen og få en sykemelding slik at arbeidsplassen må tilrettelegge for deg? Slik at du kan ha hjemmekontor neste uke? 

Anonymkode: eb341...18d

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke snakke med legen og få en sykemelding slik at arbeidsplassen må tilrettelegge for deg? Slik at du kan ha hjemmekontor neste uke? 

Anonymkode: eb341...18d

Sykemelding får jeg vel ikke, jeg skal jo jobbe. 

Jeg har nettopp byttet fastlege grunnet flytting, og har bare vært til henne én gang. Og hun virket ikke som typen som skriver sykemeldinger over en lav sko... Spurte bare kort hvordan formen var, og da jeg sa jeg slet med kvalme og utmattelse fikk jeg kontant beskjed om at "ja, du kan da ikke forvente at du ikke skal merke noe til at du er gravid", i en tone som gjorde det klart at jeg burde svart "etter omstendighetene bra takk" og at jeg var sutrete.. 

Skrevet

Jeg ville ha snakket med legen, slik at hun kan hjelpe til med å tilrettelegge for deg. Du ber jo kun om tilrettelegging, ikke om å være sykmeldt. Jeg vet at graviditet ikke er en sykdom, men i de ukene du er i nå, er det lett å være i dårlig form. 

Hvis legen ikke vil hjelpe deg, kun av prinsippsak, så ville jeg ha byttet igjen. 

Tenk på deg selv og barnets helse. 

Anonymkode: 447ff...c16

• Liker 1
Skrevet

Men på hvilken måte kan legen hjelpe med tilrettelegging? Kan hun skrive ut en slags deklarasjon på at jobben bør gi meg hjemmekontor? 

Skrevet

Ville snakket med lederen først, du trenger jo ikke involvere legen før du faktisk vet om leder er vrang. Gi lederen litt tiltro. "jeg er gravid, og grunnet x og y tror jeg tilrettelegging i form av hjemmekontor på dag z vil bidra til at jeg kan gjøre en like god jobb som tidligere. Hva tenker du om dette?" Hvis leder sier nei svarer du at du da må ta det opp med legen din, og at du må fortelle legen at arbeidsgiver ikke er i stand til å tilrettelegge. 

Men mest sannsynlig går det jo helt fint for leder. At de ikke ønsker hjemmekontor som standard løsning er jo ikke ensbetydende med at de aldri vil akseptere hjemmekontor. Min jobb foretrekker også at vi er på jobb, men jeg har nå hjemmekontor veldig ofte likevel (uten å være gravid :P ). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...