Gå til innhold

Har 600 000 på kontoen- hva ble jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er litt av et luksusproblem altså.. men egentlig uten å spare har jeg akkumulert opp ca 600 000 kr som er fordelt på et par sparekontoer samt brukskontoen min. Renten er jo bånn, så bør jo gjøre noe mer smart med de, men er så usikker på hva. 

Har boliglån som jeg allerede betaler ned mer enn hva låneavtalen tilsier. Så tenker noe annet enn nedbetaling av lån. 

Dere som har peiling, hva er lurt å gjøre? 

Anonymkode: a88e6...465

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kysse de farvel hvis sosialistene vinner i kveld.

Anonymkode: f05bf...a35

• Liker 8
Skrevet

Sett 10% på høyrentekonto

20 % på aksjefond

70 % i bankobligasjonsfond

case solved!

Anonymkode: af1f7...ed4

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er litt av et luksusproblem altså.. men egentlig uten å spare har jeg akkumulert opp ca 600 000 kr som er fordelt på et par sparekontoer samt brukskontoen min. Renten er jo bånn, så bør jo gjøre noe mer smart med de, men er så usikker på hva. 

Har boliglån som jeg allerede betaler ned mer enn hva låneavtalen tilsier. Så tenker noe annet enn nedbetaling av lån. 

Mye vil ha mer. Bare ha de på konto og vær fornøyd, du.

Anonymkode: 54e71...eec

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor ikke betale ned lånet, nå når renten er lav? Jeg ville prioritert det, og deretter begynt å spare i fond. 

Det spørs også hva du tenker med fremtiden. Tenker du å kjøpe ny bolig med det første? Ny bil? I så fall ville jeg bare hatt pengene der de er, om du skal bruke dem innen 2-3 år. 

Anonymkode: 78bd5...349

• Liker 4
Skrevet

Jeg har 650000 på buffersparkonto enn så lenge. De skal halveres og noe skal settes inn i fond. 

Anonymkode: 0dd16...26b

Skrevet

100 000 til bufferkonto

400 000 på boliglånet

100 000 i indeksfond fra DNB, KLP eller Storebrand slik at du får litt penger inn ganske fort. Start deretter en spareavtale på noen tusen kr i måneden. Det kommer til å bli ganske mye penger etter hvert.

Anonymkode: fef58...a3e

• Liker 2
Skrevet

Betal ned boliglån og resten i indeksfond

Anonymkode: 2b513...91b

Skrevet

Reise til Maldivene :nigo:

Og aksjefond da 

Anonymkode: 0aad9...3e8

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg vært deg ville jeg plassert 430 i fond. Typisk globalt indeksfond. 80 ville jeg brukt til å innbetale henholdsvis 40 i år og 40 til neste år på ny ips ordning. 50 ville jeg hatt som buffer.

Å betale ned lån ville jeg bare gjort hvis du sliter med lånekostnadene i hverdagen. Hvis ikke er forventet avkasting i aksjemarkedet 3-3,5x lånerenten i dag. Da kan du heller nedbetale lån ved en senere anledning nå med de nye ,AKS reglene.

å innbetale til nye ips ordning er svært smart siden du da slipper formueskatt, får skattefradrag tilsvarende 24% av innskuddet og får ha pengene i aksjemarkedet.

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Betal ned boliglån og resten i indeksfond

Anonymkode: 2b513...91b

NEEEEI!. Du må ikke finne på å betale ned boliglånet ditt foreløpig.

Med 2-2,5 % rente,  25% avdrag på skatt + 2-3% inflasjon så tjener du ca. 25 000 kr pr million du låner pr år akkurat nå:alice:

• Liker 1
Skrevet

Det lureste vil være å investere i en leilighet pga rentefradrag (og ikke betal mer enn oppsatt av føste lån) som du deretter leier ut.

Om du ikke vil ta noen sjanser, sett inn halv mill på lånet og ha 100 000 i buffer. Ikke hør på de som hevder det er lurest å høyest mulig lån pga rentefradrag :laugh:

Anonymkode: 1f2a3...468

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med 2-2,5 % rente,  25% avdrag på skatt + 2-3% inflasjon så tjener du ca. 25 000 kr pr million du låner pr år akkurat nå:alice:

24% skattefradrag på rentene nå.

Anonymkode: 44701...82b

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke hør på de som hevder det er lurest å høyest mulig lån pga rentefradrag :laugh:

Anonymkode: 1f2a3...468

Troll!

Skrevet

Er dette penger du har spart opp som kan brukes til akkurat det du vil? Har du en konto med en buffer dersom noe uforutsett skulle skje? Om ikke ville jeg satt av litt penger der. 

Ellers ville jeg nok unnet meg litt ekstra på ferier, spart litt opp på bsu/sparekonto om du har barn, gi en sum til en organisasjon?, brukt litt penger på på en fest/middag for familie og en for venner? 

Ville ikke sløst vekk pengene, men det er jo hyggelig å gjøre noe for andre også (uten at det trenger å være merkbart at du har god råd). 

Skrevet

Mange fine svar her, men ikke glem å gi litt til veldedighet også, da? 

Skrevet
2 minutter siden, hotellpute09 skrev:

Mange fine svar her, men ikke glem å gi litt til veldedighet også, da? 

6 minutter siden, happiest skrev:

Er dette penger du har spart opp som kan brukes til akkurat det du vil? Har du en konto med en buffer dersom noe uforutsett skulle skje? Om ikke ville jeg satt av litt penger der. 

Ellers ville jeg nok unnet meg litt ekstra på ferier, spart litt opp på bsu/sparekonto om du har barn, gi en sum til en organisasjon?, brukt litt penger på på en fest/middag for familie og en for venner? 

Ville ikke sløst vekk pengene, men det er jo hyggelig å gjøre noe for andre også (uten at det trenger å være merkbart at du har god råd). 

Wow, dere får det til å høres ut som 600000 er enorme summer altså. Hadde hun hatt seks millioner så for all del, 600000 i det store og hele er småpenger som hun bør forvalte godt slik at fremtida blir mest mulig problemfri. 

Anonymkode: 4cfec...fce

Skrevet

Kommer vel helt an på alderen din, og i hvor nær fremtid du trenger en del egenkapital ( f eks større bolig). Jeg har ikke boliglån selv, men ifølge mange med greie på penger, så skal det visst være lurt å nedbetale dette. Om du ønsker å ha en del av pengene stående lett tilgjengelig, så ta en kikk på Finansportalen. Selv har jeg stående 2 millioner på sparekonto hos Maritime & Merchant bank til 2,1%. Har planer om å kjøpe leilighet, så vil ha pengene sikret og lett tilgjengelig. Å spare i fond er ikke noe man tjener penger på fort, slik det er hevdet i ett innlegg her. Det krever tålmodighet og langsiktig tankegang. Selv har jeg fast mnd sparing til fond, men dette er mer en sikring mot alderdommen, og derfor ikke store beløp pr mnd. 

Om du er under 33 år, og ikke har hatt BSU enda, og planer om å kjøpe større bolig, ville jeg opprettet en BSU konto og spart maks beløp der. Da får du god rente og skattefradrag. Om du er godt voksen, så er jo ny pensjonsavtale med skattefordeler en god ide, det vil jeg selv benytte (om ikke en mer sosialistisk regjering endrer dette vedtaket da..... Er visst litt upopulært hos LO at noen skal kunne ha slike voldsomme fordeler som å spare inntil kr 40 000 av egen lomme til alderdommen).

Utover det er det jo flott at du klarer å spare såpass mye uten å virkelig gå inn for det. Er ikke mange som har mulighet til det :) 

Anonymkode: 341ad...816

Skrevet

Det jeg personlig ville gjort var å kjøpe en ferieleilighet i Spania, i ett av de områdene mange ferierer. I flere områder får du faktisk en helt ok leilighet til 600 000. Mange områder rundt Alicante hvor prisene er ned mot 10 000 nok per kvadratmeter. Det betyr opp mot 60 kvadratmeter for 600 000.

I juli og august kan du sikkert tjene til sammen 60 000 på utleie dersom du får høy dekningsgrad. Du må trekke fra ca 10 % dersom du vil at et firma håndterer utleiningen for deg, noe som er lurt når du ikke bor der selv.

IMF regner de aller fleste europeiske boligmarkedene som overpriset, mens det spanske er regnet som underpriset. Tror det er underpriset med rundt 25 %, og svakt stigende.

Du tjener dermed på utleie og verdistigning. Og så kan du ha en ferieleilighet som kan brukes i blant, noe man ikke får med et aksjefond.

Anonymkode: f591e...276

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Wow, dere får det til å høres ut som 600000 er enorme summer altså. Hadde hun hatt seks millioner så for all del, 600000 i det store og hele er småpenger som hun bør forvalte godt slik at fremtida blir mest mulig problemfri. 

Anonymkode: 4cfec...fce

Småpenger? Jeg har ikke skrevet noe som er veldig dyrt. Jeg tenker mer på å f.eks spytte i et par- noen få tusenlapper ved bestilling av ferie for å unne seg litt mer luksus (f.eks et litt dyrere hotell, et hotell som er mer sentralt, lutt dyrere flybilletter til et sted hvor det koster litt mer å fly). Å gi penger til en organisasjon betyr ikke at en må f.eks gi 100 000kr, det er jo godt mulig å f.eks gi en 1000-lapp eller mindre, eller støtte et fadderbarn hver måned. Og middag/fest med familie og vennet trenger ikke bety mer enn å f.eks spandere god drikke og noe godt til middag. 

Virker ikke som TS tenker på å sløse bort pengene heller. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...