AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #1 Skrevet 11. september 2017 Hei! Jeg ble mobbet gjennom hele grunnskolen og begynnelsen av vgs, er nå ferdig. Det er ikke små erting jeg snakker om, det var alvorlig mobbing både psykisk og fysisk og på mange arenaer. Av alle jentene i klassen, av guttene, og av guttegjenger som var mye eldre enn meg. Jeg har fått flere diagnoser Pga traumene jeg har fått av mobbingen og flere andre ting. Jeg har nesten ingen familie, moren min er død, far har jeg ikke kontakt med og heller ingen andre. Jeg har brukt årevis på å reise meg fra dette, men jeg får det ikke til. Jeg ser ingen annen løsning enn at jeg må søke om aap for noen år slik at jeg kan samle energi til å ta en utdanning. Jeg er så sint og bitter når jeg ser hvor bra livene er til de som mobbet meg, noen studerer i Australia, en annen tar et friår med interrail. Mobberene har ødelagt mitt liv, men er sannsynligvis uvitende om dette. Jeg kan gå videre med livet dersom jeg vet at de får dårlig samvittighet over hva de har påført meg og må leve med dette for resten av livet. Men det gjør de nok ikke... Jeg er nok den siste personen de tenker på. Jeg vil så gjerne ta hevn. Men jeg vil ikke være så ondskapsfulle som de. Jeg vil bare at de skal vite hva de har gjort og si unnskyld. Og vite for resten av livet at de har bidratt til å ødelegge et menneske. Men det er ingen måte for meg å si dette, uten at de skal tro at jeg har 0 sosiale evner siden det finnes aldri tidspunkter hvor det er passende å konfrontere de Anonymkode: e750c...588 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #2 Skrevet 11. september 2017 Hva med å stå frem som et mobbeoffer i media? Nyheten går nok som ild i tørt gress. Også helt til Australia. Bare vær obs på at 'hevn' i seg selv ikke reparerer noe som helst. Det er ingen trylleformel som kan få deg gjennom det du har opplevd. Ikke legg for stor verdi i hevnen i tilfelle du ikke opplever noen umiddelbar bedring etter 'hevntoktet'. Eller bedring i det hele tatt.. Da kan fallhøyden bli veldig stor.. Det er så fordømt at mobbing skjer. Lykke til. Anonymkode: b9f53...2b3 3
Miss.Wildfox Skrevet 11. september 2017 #3 Skrevet 11. september 2017 Den beste hevnen du kan gjøre er å skape deg en fantastisk hverdag der du gjør deg selv lykkelig og de ser at alt de trodde om deg en gang er langt fra sannheten og at alt de har utsatt deg for ikke får definere hvem du er i dag! 20
WubWub Skrevet 11. september 2017 #4 Skrevet 11. september 2017 4 minutter siden, Miss.Wildfox skrev: Den beste hevnen du kan gjøre er å skape deg en fantastisk hverdag der du gjør deg selv lykkelig og de ser at alt de trodde om deg en gang er langt fra sannheten og at alt de har utsatt deg for ikke får definere hvem du er i dag! Hadde jeg hatt 1000 likes skulle du fått alle 3
Solivagant Skrevet 11. september 2017 #5 Skrevet 11. september 2017 3 hours ago, Miss.Wildfox said: Den beste hevnen du kan gjøre er å skape deg en fantastisk hverdag der du gjør deg selv lykkelig og de ser at alt de trodde om deg en gang er langt fra sannheten og at alt de har utsatt deg for ikke får definere hvem du er i dag! Dette. Hvorfor vil du synke ned på deres nivå, og bruke energi på dem? Bruk heller energien din på dette her! 3
Ild Skrevet 11. september 2017 #6 Skrevet 11. september 2017 Har du fått hjelp til å bearbeide dette? Jeg ville luftet disse tankene med en psykolog, så kan dere sammen finne en strategi som gir deg mest mulig sjelefred. 4
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #7 Skrevet 11. september 2017 Jeg skjønner at du føler det sånn! Jeg ville også så inderlig at de bare skulle skjønne. Jeg brydde meg ikke om de hadde det vondt eller bra, jeg unnet dem å ha det bra. Men jeg ville bare at de skulle innse hva de hadde gjort. I en periode trodde jeg på Gud og sånn og da tenkte jeg at de ville skjønne hva de hadde gjort når det "kom til himmelen", det var en lettelse å tenke sånn. Men nå tror jeg det ikke lenger. Jeg prøver å innfinne meg med at jeg ønsker de skulle visst, og så tenker jeg lite på det. Jeg anerkjenner at dette er forståelige følelser å ha. Ellers er det beste du gjør for deg selv, og helt uavhengig av å bevise noe for noen som helst andre, å gjøre ditt liv til det beste du har. Til slutt vil vi innse at det har ikke en døyt å si hva noen andre måtte mene! Du kan bli frisk, og du kan få det bra. Jeg har gått i behandling i mange år, og er fremdeles i behandling. For noen år siden var jeg innlagt på sykehus, nå bor jeg for meg selv og har en liten jobb og klarer mye selv. Og det skal bli mye bedre. For både meg og deg! Jeg pleier å trøste meg med at uansett hva jeg sliter med så har jeg i alle fall aldri vært en person som har skadet noen andre på denne måten. I det minste har jeg aldri spyttet noen i ansiktet, sagt til noen at de bare skal ta livet sitt, og jeg prøver å finne verdi i å ikke ha vært en slik person. Jeg heier på deg! Anonymkode: 49a56...424 6
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #8 Skrevet 11. september 2017 14 hours ago, Miss.Wildfox said: Den beste hevnen du kan gjøre er å skape deg en fantastisk hverdag der du gjør deg selv lykkelig og de ser at alt de trodde om deg en gang er langt fra sannheten og at alt de har utsatt deg for ikke får definere hvem du er i dag! Hvorfor er det en bra hevn? Mobberne gir sannsynligvis en lang faen i hvordan det går med ts- bra eller dårlig. I tillegg så sier TS at hun er langt fra å ha en normal hverdag, kanskje hun klarer å ha et normalt liv om en 10 år, det er ikke akkurat en bra motivator for hevn Anonymkode: d9b84...576
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #9 Skrevet 11. september 2017 Du er ikke alene om å tenke slik. La dem brenne tenker jeg. Anonymkode: 268b1...a4e
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #10 Skrevet 11. september 2017 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det en bra hevn? Mobberne gir sannsynligvis en lang faen i hvordan det går med ts- bra eller dårlig. I tillegg så sier TS at hun er langt fra å ha en normal hverdag, kanskje hun klarer å ha et normalt liv om en 10 år, det er ikke akkurat en bra motivator for hevn Anonymkode: d9b84...576 Og du tror mobberne ser lyset og angrer alt hvis hun hevner seg? Og at hun får et kjempefint liv og alle fortidens traumer bare forsvinner som dugg for solen? Hun trenger hjelp til å takle ettervirkningene og bygge seg opp, å hevne seg gjør ikke noe av dette. Anonymkode: c5eb0...b93 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #11 Skrevet 11. september 2017 Jeg synes du heller skal fokusere på å få det bedre med deg selv. Gjør du det, så vil ikke disse menneskene interessere deg lenger. Finn ut hva som gjør deg glad. Jeg kan skjønne det hvis du har vanskelig for å få tillit til mennesker etter dine erfaringer. Men er du glad i dyr? Kjæledyr, som en hund eller katt, kan gi mye glede og kjærlighet. Og å være i naturen kan gi en mye glede, og få en til å glemme seg selv og sine problemer for en stund. Det finnes jo også mange andre interesser som kan være givende. Poenget er å trekke fokuset vekk fra fortiden, deg selv og disse menneskene. Verden er så mye mer. Anonymkode: 20073...324 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #12 Skrevet 11. september 2017 Jeg ble mobbet fysisk og psykisk fra barneskolen til og med vgs. Det tok meg mange år å komme meg opp, men livet nå er bra. Litt forsinket, men bra. Gidder ikke bry meg om de andre, jeg har null kontakt med dem. Anonymkode: a9a3d...ff4 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #13 Skrevet 11. september 2017 Skjønner behovet for hevn når noen har ødelagt livet ditt mens deres går videre som om ingenting har skjedd. Men noen folk er samvittighetsløse og hadde aldri forstått at de gjorde noe galt uansett hva de gjør mot andre. Det er bortkastet energi, for kjipe folk forblir som regel kjipe. Anonymkode: dc5ca...62f 1
_LanciA_ Skrevet 11. september 2017 #14 Skrevet 11. september 2017 Jeg ville nok heller bare satset på å få hjelp og kommet meg videre. Skjønner at du har hatt det vanskelig, men beste måten å slå tilbake er å legge det bak deg og lage deg et fantastisk liv. Sitter du fast i fortiden og lar det overskygge fremtiden har de på en måte vunnet. Ta tilbake livet ditt og fortell dem ved en senere anledning f.eks jubileum hvordan de mobbet deg men at det bare har gjort deg til det sterke menneske du da er! 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #15 Skrevet 11. september 2017 2 hours ago, AnonymBruker said: I en periode trodde jeg på Gud og sånn og da tenkte jeg at de ville skjønne hva de hadde gjort når det "kom til himmelen", det var en lettelse å tenke sånn. Men nå tror jeg det ikke lenger. Jeg prøver å innfinne meg med at jeg ønsker de skulle visst, og så tenker jeg lite på det. Jeg anerkjenner at dette er forståelige følelser å ha. Hvis du gjør litt research på NDE- Nær døden opplevelser, så er det veldig ofte at folk opplever en "review" av livet sitt mens de er på andre siden. F.ex. Dannion Brinkley skriver i boka Saved by the Light at han følte absolutt alle følelsene til alle de han hadde gjort noe vondt mot. Han hadde blant annet solgt våpen, og han opplevde til og med smerten til dem som mistet sine kjære pga de ble drept av våpnene han hadde solgt. Anonymkode: bab43...b62
Miss.Wildfox Skrevet 12. september 2017 #16 Skrevet 12. september 2017 (endret) 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det en bra hevn? Mobberne gir sannsynligvis en lang faen i hvordan det går med ts- bra eller dårlig. I tillegg så sier TS at hun er langt fra å ha en normal hverdag, kanskje hun klarer å ha et normalt liv om en 10 år, det er ikke akkurat en bra motivator for hevn Anonymkode: d9b84...576 Nemlig derfor. Er de unge og ikke utviklet vett og forstand enda så tenker de kanskje tilogmed at "hun ble akkurat som vi hadde forutsett, vi vant dette". Skal de få den gleden? Taktikken TS bruker nå fungerer ihvertfall ikke- de bryr seg ikke og lever livets glade dager mens TS har fått livet sitt ødelagt. Per dags dato. Når det er sagt så har man selv til syvende og sist et valg, man kan enten dyrke offerrollen eller prøve å snu erfaringene. Misforstå meg rett, jeg har selv vært mobbet i store deler av skoleårene og har som TS en brokete familierelasjon som igjen ikke har vært det beste utgangspunktet i livet. Men det finnes måter å jobbe seg gjennom dette på, og skape seg en flott tilværelse (for den må man faktisk skape, den kommer ikke servert for noen selv om visse glir lettere gjennom livet enn andre). Å bruke all energien sin på hevntanker, bitterhet og dypdykke ned i ulykkeligheten hjelper ingenting. Og dersom hun kanaliserer all energien på et hevnoppgjør der hun mest sannsynlig ikke får den anerkjennelsen for ringvirkningene mobbingen har skapt, hva sitter hun igjen med da? I beste fall får hun en beklagelse, kanskje tilogmed velment, og det vil kanskje hjelpe litt men det fjerner jo absolutt ikke minnene og arrene tiden har satt. Jeg sier ikke at det er easy peasy banana å snu livet sitt, men livet er ikke easy peasy banana sånn som det er nå heller. Ønsker deg lykke til TS! Ikke la dem vinne, ikke la det definere hvem du er eller hva du vil med livet ditt. Vi er mange som heier på deg! Endret 12. september 2017 av Miss.Wildfox 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2017 #17 Skrevet 12. september 2017 På 11.9.2017 den 3.18, AnonymBruker skrev: Hva med å stå frem som et mobbeoffer i media? Nyheten går nok som ild i tørt gress. Også helt til Australia. Bare vær obs på at 'hevn' i seg selv ikke reparerer noe som helst. Det er ingen trylleformel som kan få deg gjennom det du har opplevd. Ikke legg for stor verdi i hevnen i tilfelle du ikke opplever noen umiddelbar bedring etter 'hevntoktet'. Eller bedring i det hele tatt.. Da kan fallhøyden bli veldig stor.. Det er så fordømt at mobbing skjer. Lykke til. Anonymkode: b9f53...2b3 Enig. Du bør stå fram i media. Du kan dessuten lage en Facebook-kampanje! Anonymkode: 2f2b3...a7d
AnonymBruker Skrevet 12. september 2017 #18 Skrevet 12. september 2017 17 hours ago, AnonymBruker said: Og du tror mobberne ser lyset og angrer alt hvis hun hevner seg? Og at hun får et kjempefint liv og alle fortidens traumer bare forsvinner som dugg for solen? Hun trenger hjelp til å takle ettervirkningene og bygge seg opp, å hevne seg gjør ikke noe av dette. Anonymkode: c5eb0...b93 Om du forsøker si at mobberne fortsatt er drittmennesker, så burde hun ihvertfall ta hevn. Da trenger de noen skår i gleden 8 hours ago, Miss.Wildfox said: Nemlig derfor. Er de unge og ikke utviklet vett og forstand enda så tenker de kanskje tilogmed at "hun ble akkurat som vi hadde forutsett, vi vant dette". Skal de få den gleden? Taktikken TS bruker nå fungerer ihvertfall ikke- de bryr seg ikke og lever livets glade dager mens TS har fått livet sitt ødelagt. Per dags dato. De kommer ikke til å tenke at de "vant dette". De tenker ikke på TS i det hele tatt i sine daglige liv. Om hun tok hevn og de ikke visste det var henne, så vil de ikke tenke at de vant noe som helst. Om de finner ut det var TS, så kan de rasjonalisere det alt de vil, men de har ihvertfall fått en slag tilbake. Om de har så lav evne til å reflektere over egen rolle i mobbingen der de ikke forstår hvor hevnen kom fra, er de så dumme og navlebeskuende at de fortjener hevnen Anonymkode: d9b84...576
Millimani Skrevet 12. september 2017 #19 Skrevet 12. september 2017 On 11.9.2017 at 3:00 AM, AnonymBruker said: Hei! Jeg ble mobbet gjennom hele grunnskolen og begynnelsen av vgs, er nå ferdig. Det er ikke små erting jeg snakker om, det var alvorlig mobbing både psykisk og fysisk og på mange arenaer. Av alle jentene i klassen, av guttene, og av guttegjenger som var mye eldre enn meg. Jeg har fått flere diagnoser Pga traumene jeg har fått av mobbingen og flere andre ting. Jeg har nesten ingen familie, moren min er død, far har jeg ikke kontakt med og heller ingen andre. Jeg har brukt årevis på å reise meg fra dette, men jeg får det ikke til. Jeg ser ingen annen løsning enn at jeg må søke om aap for noen år slik at jeg kan samle energi til å ta en utdanning. Jeg er så sint og bitter når jeg ser hvor bra livene er til de som mobbet meg, noen studerer i Australia, en annen tar et friår med interrail. Mobberene har ødelagt mitt liv, men er sannsynligvis uvitende om dette. Jeg kan gå videre med livet dersom jeg vet at de får dårlig samvittighet over hva de har påført meg og må leve med dette for resten av livet. Men det gjør de nok ikke... Jeg er nok den siste personen de tenker på. Jeg vil så gjerne ta hevn. Men jeg vil ikke være så ondskapsfulle som de. Jeg vil bare at de skal vite hva de har gjort og si unnskyld. Og vite for resten av livet at de har bidratt til å ødelegge et menneske. Men det er ingen måte for meg å si dette, uten at de skal tro at jeg har 0 sosiale evner siden det finnes aldri tidspunkter hvor det er passende å konfrontere de Anonymkode: e750c...588 Du tjener ingen ting på å ta hevn selv om det frister. Den dagen du får invitasjon til reunion med klassen din så bare lar du være å svare, selv om det skulle stå at de ønsker et svar uansett om det er ja eller nei. Du klarer å reise deg opp fra det du har vært gjennom hvis du bare vil. Du har flere diagnoser skriver du, så da går jeg utifra at du får hjelp på grunn av det. Har du en "pause" i behandlingen så bør du ta kontakt med dem og si at du trenger mer hjelp. At mobberne ikke bryr seg om deg må du bare takle, og husk at du skal ikke bry deg om dem heller. On 11.9.2017 at 3:28 AM, Miss.Wildfox said: Den beste hevnen du kan gjøre er å skape deg en fantastisk hverdag der du gjør deg selv lykkelig og de ser at alt de trodde om deg en gang er langt fra sannheten og at alt de har utsatt deg for ikke får definere hvem du er i dag! Dette er et av de beste. Mange mobbe-ofre klarer faktisk å gjøre det, bare de går inn for det 17 hours ago, _LanciA_ said: Jeg ville nok heller bare satset på å få hjelp og kommet meg videre. Skjønner at du har hatt det vanskelig, men beste måten å slå tilbake er å legge det bak deg og lage deg et fantastisk liv. Sitter du fast i fortiden og lar det overskygge fremtiden har de på en måte vunnet. Ta tilbake livet ditt og fortell dem ved en senere anledning f.eks jubileum hvordan de mobbet deg men at det bare har gjort deg til det sterke menneske du da er! De tingene som stjeler all ens styrke er de samme tingene som gjør en sterk 1
Christensen Skrevet 12. september 2017 #20 Skrevet 12. september 2017 På 11.9.2017 den 3.00, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg ble mobbet gjennom hele grunnskolen og begynnelsen av vgs, er nå ferdig. Det er ikke små erting jeg snakker om, det var alvorlig mobbing både psykisk og fysisk og på mange arenaer. Av alle jentene i klassen, av guttene, og av guttegjenger som var mye eldre enn meg. Jeg har fått flere diagnoser Pga traumene jeg har fått av mobbingen og flere andre ting. Jeg har nesten ingen familie, moren min er død, far har jeg ikke kontakt med og heller ingen andre. Jeg har brukt årevis på å reise meg fra dette, men jeg får det ikke til. Jeg ser ingen annen løsning enn at jeg må søke om aap for noen år slik at jeg kan samle energi til å ta en utdanning. Jeg er så sint og bitter når jeg ser hvor bra livene er til de som mobbet meg, noen studerer i Australia, en annen tar et friår med interrail. Mobberene har ødelagt mitt liv, men er sannsynligvis uvitende om dette. Jeg kan gå videre med livet dersom jeg vet at de får dårlig samvittighet over hva de har påført meg og må leve med dette for resten av livet. Men det gjør de nok ikke... Jeg er nok den siste personen de tenker på. Jeg vil så gjerne ta hevn. Men jeg vil ikke være så ondskapsfulle som de. Jeg vil bare at de skal vite hva de har gjort og si unnskyld. Og vite for resten av livet at de har bidratt til å ødelegge et menneske. Men det er ingen måte for meg å si dette, uten at de skal tro at jeg har 0 sosiale evner siden det finnes aldri tidspunkter hvor det er passende å konfrontere de Anonymkode: e750c...588 Så leit å høre om din historie. Dessverre er du ikke alene om å ha opplevd slike ting. At du ikke har mor og en tilstedeværende far som du kan finne støtte og trøst hos er en ekstra stor belastning for deg. Når vi opplever vanskelige, traumatiske ting som andre mennesker påfører oss, er det vanskelig å gå videre. Kanskje det vanskeligste er å aldri få svare på de mange spørsmålene vi sitter igjen med - og falle til ro med at vi aldri får det. Det er kanskje en mager trøst nå, men hvis du virkelig ønsker det og jobber for det, vil du kunne gå videre i livet ditt på en god måte. Opplevelsene du har hatt vil aldri forsvinne - men du kan velge å sortere dem og legge dem i en mental «skuff». Den skuffen behøver ikke være åpen hele tiden. Om du får hjelp hos en psykolog nå, vil jeg anbefale deg dette på det varmeste. Ikke bare for å bearbeide disse opplevelsene - men også til å få støtte i dine tanker og følelser på veien videre. Det er ikke unaturlig at du ønsker «hevn». Jeg har også vært igjennom mange tøffe hendelser i livet - som mennesker har påført meg - mennesker jeg var glad i som jeg trodde var noen av mine nærmeste. Det skjer at jeg får spørsmål som: «Har du aldri lyst å hevne deg?» Vet du hva jeg svarer da? Jeg har ikke behov for det - fordi de har klart å ødelegge såpass mye for seg selv - de behøver ingen hjelp. Når det er sagt, tenker jeg at den beste hevnen er å selv ha et godt liv! ...og det har jeg virkelig! Et veldig godt liv - og det kjennes herlig! Hevn og tanker som er negative vil aldri gjøre deg godt - de vil bare spise deg opp innvendig slik at du ødelegger ditt eget liv. Gjør du det - vinner de. Vil oppfordre deg hver dag til å tenke at du skal ha et best mulig liv...Gå til en psykolog og be om hjelp til å sette det både langsiktige og kortsiktige mål - som er realistiske både med tanke på mål og tid. Etter hvert delmål du nå - og nærmer deg de større målene vil du kjenne på mestring og glede som ingen kan ta fra deg. Slik kan du bygge deg opp innvendig. Vær god mot deg selv. Fokuser på alt du får til hver dag - ikke alt du føler du ikke får til eller har mislykkes med. Ingen er vi perfekte - men vi kan velge hva vi vil gi oppmerksomhet. Velger du å gi oppmerksomheten til at det du får til, vil du bli fylt av positive følelser som vil gi deg energi og glede Lykke til - og husk at den beste «hevnen» er et godt liv!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå