Gå til innhold

Ville du hatt denne blandingen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ville du hatt denne blandingen? Evt hvorfor/hvorfor ikke.

Mor: Schæfer + ukjent (mulig Rottweiler eller staff)

Far: Leonberger + Vizsla

:) 

Anonymkode: d336b...3bf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Absolutt!  Mutts er GENERELT sett ved bedre mental og fysisk helse. Hadde aldri i verden kjøpt en renraset  shæfer  f.eks.

Jeg ser mange blandinger av staff, rottweiler, shæfer, husky etc og kan med hånden på hjertet og internasjonale veterinærers kunnskap og erfaring om bord si at blandinger er genetisk overlegne.  Mindre mentale problemer.

Jeg har garantert mer erfaring enn 90% av folka her, ettersom jeg bor og reiser mellom land der det er MANGE blandinger.

Fysisk og psykisk trening må til,  kvalitetsmat,  uendelig med kjærlighet.

Du kommer sikkert til å få pepper * prøver seg sikkert på meg også, av molboene her... ved at du vurderer en blanding av disse hundene. 

Ikke hør på de! De aner ikke hva de prater om.   

Anonymkode: 17c1d...bea

• Liker 1
Skrevet

Nei.

Man vet INGENTING om foreldrene egentlig. Altså, når man ikke vet en gang hva mor er blanding av så sier det litt.

• Liker 8
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt!  Mutts er GENERELT sett ved bedre mental og fysisk helse. Hadde aldri i verden kjøpt en renraset  shæfer  f.eks.

Jeg ser mange blandinger av staff, rottweiler, shæfer, husky etc og kan med hånden på hjertet og internasjonale veterinærers kunnskap og erfaring om bord si at blandinger er genetisk overlegne.  Mindre mentale problemer.

Jeg har garantert mer erfaring enn 90% av folka her, ettersom jeg bor og reiser mellom land der det er MANGE blandinger.

Du kommer sikkert til å få pepper * prøver seg sikkert på meg også, av molboene her... ved at du vurderer en blanding av disse hundene. 

Det gjør ikke du, heller. At blandingshunder GENERELT har bedre helse er en gammeldags myte som er tilbakevist utallige ganger. 

Anonymkode: 20c8a...0dc

• Liker 12
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du vil komme med ett budskap og bli hørt, bør du kanskje vurdere å ordlegge deg bedre. 

Anonymkode: 82e52...0fd

• Liker 5
Skrevet

Ja, det kunne jeg. Kjenner mange med hund, synes det har vært mye trøbbel med helsen til de som er renrasede, og mindre med blandingene. 

Har også sett at lynnet på raser kan variere veldig fra hund til hund. En av de aller fineste hundene jeg noen gang har kjent, var en amstaff. 

Nå vet jeg ikke om du er vant til hund, om det er en valp eller en voksen hund. Men vær forberedt på at hund er dyrt og tidkrevende, og det er mye arbeid. Valpekurs /dressurkurs er smart. 

Kan også advare om at hunden vil stjele hele hjertet ditt! ♥️

Anonymkode: 841e9...24c

• Liker 1
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Ville du hatt denne blandingen? Evt hvorfor/hvorfor ikke.

Mor: Schæfer + ukjent (mulig Rottweiler eller staff)

Far: Leonberger + Vizsla

:) 

En hund som alt eksisterer pga. en uheldig hendelse med foreldredyrene .. kanskje. 

Men jeg ville aldri støttet avl på en slik blanding (og jeg har sett uhyre mange tilfeller av "men min hund er så søt, jeg må bare avle på den. Jeg tar beste hund av annet kjønn jeg finner, så kjører vi på"). Årsaken er enkel, her vet man absolutt ingenting om hva man får. Jeg vil f.eks. ikke ha en hund med mye vokt i seg, men jeg tar gjerne en hund med jaktegenskaper. Her kan jeg risikere å få sterke vokteregenskaper, lite jakt. Eller enda verre, jeg kan risikere å få en sterk kombo jakt/vokt. Det er rett og slett umulig å vite, og de fleste som skaffer seg hund vil gjerne ha en anelse om hva slags egenskaper hunden de får i hus kommer til å ha (uten at absolutt alle individer er rasetypiske, jeg har f.eks. en jakthund som det hevdes trives best ute. Det stemte på den forrige hunden, ikke på denne. Men jakte kan han.).

Anonymkode: e42d1...44d

• Liker 2
Skrevet

Nei, det hadde jeg ikke turt. Du vet ingenting om verken helse eller gemytt på noen av linjene.

• Liker 5
Skrevet
10 hours ago, OppNedPåAlt said:

Nei.

Man vet INGENTING om foreldrene egentlig. Altså, når man ikke vet en gang hva mor er blanding av så sier det litt.

DET ER IKKE PROBLEM. Jeg forstår når man ikke har noe erfaring selv.

Det er allmenn kunnskap blant eksperter at blandinger på generelt grunnlag er sunnere og lever lenger.

Ta en runde og ring de største forsikringsselskapene og hør hvilke hunder som konsekvent er billigst å forsikre. Men de er vel  bare tullinger,  de vet jo ikke det å tjene penger.

Jeg gjentar,  90% av folk jeg kjenner,  treffer,  har blandinger der en IKKE vet sikkert noe om bakgrunn, har null problemer. Hver gang jeg er i Norge ser jeg mye mer problemadferd og hunder dauer som fluer i yngre alder. Det er falsk trygghet og manipulering av NK å tro å vite far og mor er garanti for noe som helst! ( fy f, NK tar ikke en gang avstand fra stygg innavl og det å knuse rase på rase)

Mange tar også DNA test for å bare vite  hva hunden er, gøyalt å vite.

Jeg støtter ikke alv av hund uansett,  hverken blanding eller renraset. Kun i meget liten grad.  Det er mange "overflødige "hunder som blir knertet.

Tro meg, før jeg dro til utlandet og begynte å reise tenkte jeg det samme.

Idag? Tar en blanding over en renraset any day of the week.

• Liker 1
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, det kunne jeg. Kjenner mange med hund, synes det har vært mye trøbbel med helsen til de som er renrasede, og mindre med blandingene. 

Har også sett at lynnet på raser kan variere veldig fra hund til hund. En av de aller fineste hundene jeg noen gang har kjent, var en amstaff. 

Nå vet jeg ikke om du er vant til hund, om det er en valp eller en voksen hund. Men vær forberedt på at hund er dyrt og tidkrevende, og det er mye arbeid. Valpekurs /dressurkurs er smart. 

Kan også advare om at hunden vil stjele hele hjertet ditt! ♥️

Anonymkode: 841e9...24c

Enig ganger hundre. Og ja! Amstaff er fantastiske hunder!

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

DET ER IKKE PROBLEM. Jeg forstår når man ikke har noe erfaring selv.

Det er allmenn kunnskap blant eksperter at blandinger på generelt grunnlag er sunnere og lever lenger.

Ta en runde og ring de største forsikringsselskapene og hør hvilke hunder som konsekvent er billigst å forsikre. Men de er vel  bare tullinger,  de vet jo ikke det å tjene penger.

Jeg gjentar,  90% av folk jeg kjenner,  treffer,  har blandinger der en IKKE vet sikkert noe om bakgrunn, har null problemer. Hver gang jeg er i Norge ser jeg mye mer problemadferd og hunder dauer som fluer i yngre alder. Det er falsk trygghet og manipulering av NK å tro å vite far og mor er garanti for noe som helst! ( fy f, NK tar ikke en gang avstand fra stygg innavl og det å knuse rase på rase)

Mange tar også DNA test for å bare vite  hva hunden er, gøyalt å vite.

Jeg støtter ikke alv av hund uansett,  hverken blanding eller renraset. Kun i meget liten grad.  Det er mange "overflødige "hunder som blir knertet.

Tro meg, før jeg dro til utlandet og begynte å reise tenkte jeg det samme.

Idag? Tar en blanding over en renraset any day of the week.

Okey, din mangel på kunnskap og hersketeknikker gjør at dette blir håpløst. Nok en gang kommer en eller annen feilinformert blandingshundforkjemper og lukker øyne og øre for alt som heter forskning, genetikk og statistikk.

• Liker 4
Skrevet
På 11.9.2017 den 4.43, AnonymBruker skrev:

Du skal selvsagt få mene at blandinger er bedre enn alt annet. Men å hevde at du vet bedre enn alle andre - bedre enn folk du ikke kjenner og ikke aner hvilke erfaringer og kunnskaper har, er bare ufint. Og usant - du aner jo ikke hvem de andre her er. Å kalle andre "molboer" fordi de er uenige med deg, før noen i det hele tatt har vært uenige med deg, er ikke god debatteknikk. Debatter for ditt syn uten å rakke ned på andre og si at de ikke har peiling. 

Anonymkode: 7e171...4d1

• Liker 3
Skrevet
On 9/11/2017 at 4:43 AM, AnonymBruker said:

Mhmm, du har sikkert snakket med alle veterinærer i hele verden du 😂 Jeg har også snakket med "internasjonale veterinærer" som sier det stikk motsatte av deg, så hvorfor i alle dager skal noen tro på hva du sier når så mange veterinærer sier det motsatte? :klo:

Anonymkode: 7c937...161

• Liker 4
Skrevet

Takk for svar alle.

Jeg HAR denne blandingen, og kan fortelle at ja, hun jager, og ja, hun vokter, og nei, det er ikke den beste kombinasjonen i dette tilfellet. Hun kan finne på å både vokte og gjete og jage folk som hun finner mistenksomme, noe jeg slett ikke var forberedt på da jeg fikk henne så hun overrumplet meg etpar ganger. Heldigvis er hun ikke super-energetisk i tillegg, så innflytelsen fra leonbergeren hjelper nok litt.

Hun har nok også arvet litt helseproblemer, hun har hatt endel ledd-og muskelproblemer - stivhet og halting - som heldigvis virker som det har gått bort med hjemmelaget mat med mye grønnsaker og div. tilskudd.

Jeg fikk henne som unghund, og har ikke helt oversikt over fortiden hennes. Dette kombinert med at jeg ikke hadde anelse om hva en slik blanding kunne innebære, gjorde nok at det var lettere å gjøre noen feil i begynnelsen. Hadde jeg visst mere da jeg fikk henne så hadde vi nok unngått det. Tror også at vizslaen gjør henne litt sensitiv og skvetten, noe som fyrer opp under vokting og jaging når hun er i situasjoner der hun føler hun ikke kan trekke seg unna det hun oppfatter som trusler

Fortiden hennes har nok også mye å si, og det hadde vært interessant å sett hvordan hun hadde vært om hun hadde vært tidligere sosialisert etc

Men mentalitetsproblemer har hun ikke, hun har ikke "dårlig mentalitet", hun er bare en blanding som kombinerer flere egenskaper, så det blir litt "mye" hund, samtidig som at hun ikke har fått den beste oppveksten, og har heller ikke hatt den mest bevisste eieren da hun var unghund (meg).

Så det jeg har lært er at dette:

Vizsla: Jager, kan være nervøs, sensitiv og forsiktig av seg.

Leonberger: Vokter og enkelte individer kan være nervøse, helseproblemer.

Schæfer: Vokter, gjeter, jager, helseproblemer.

Ukjent hund: Kan forsterke en eller flere av de ovennenvte.

Kan nok bli en interessant blanding, og man må være forberedt på kombinasjoner av alle egenskapene.

• Liker 1
Skrevet

TS over btw.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...