Gå til innhold

Han skal kjøpe meg ut. Hvordan regner vi det ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For 4 år siden ble jeg sammen med en super mann. Jeg trodde han var mannen i mitt liv, helt til jeg fikk vite at han har vært utro med en annen kvinne over lang tid det siste året. Etter 2 måneder som kjærester så ble jeg gravid. Vi tok det som to voksne mennesker og har siden stått ved hverandre side. 5 måneder ut i svangerskapet så kjøpte vi oss vår første leilighet sammen. Han hadde 900 000 kr i egenkapital, og jeg hadde ingenting. Men siden jeg stod uten jobb på det tidspunktet jeg ble gravid så bestemte vi at jeg skulle være hjemmeværende i 2 år. Derfor valgte vi også å eie leiligheten 50/50 da vi satset på familielivet sammen. Men nå skal jeg flytte ut og han må kjøpe meg ut. Det vi lurer på, er hvordan dette må gjøres?

5 millioner kr på lånet.

verdistigning på 800 000.

Egenkapitalen hans på 900 000 kr. Disse er låst kun til han, da dette blir hans "særeie". 

Ellers er det 50/50 på alt annet.

Anonymkode: 9c86c...a40

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han skal kjøpe deg ut med 400 000 kr som er halve verdistigningen. 

Anonymkode: 855c8...b48

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han skal kjøpe deg ut med 400 000 kr som er halve verdistigningen. 

Anonymkode: 855c8...b48

Hva med lånet jeg har nedbetalt på da? Jeg skal jo ha langt mer penger enn 400 000 kr... Vi eier tross alt 50/50.

Skrevet

Hvorfor dra inn utroskap og graviditeter?

Anonymkode: cb6a9...ba3

• Liker 4
Skrevet
4 minutes ago, AnonymBruker said:

Hva med lånet jeg har nedbetalt på da? Jeg skal jo ha langt mer penger enn 400 000 kr... Vi eier tross alt 50/50.

Dere har vel begge betalt ned på lånet?

Du skal ha halve verdistigningen slik en annen skriver over her, og han skal ha sine 900 000,-. Ergo er det du som må betale ham 500 000,-

Anonymkode: 37677...858

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor dra inn utroskap og graviditeter?

Slik at dere får med dere at jeg ikke bare har gått i den typiske kvinnefellen.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Han må jo betale meg ut?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere har vel begge betalt ned på lånet?

Du skal ha halve verdistigningen slik en annen skriver over her, og han skal ha sine 900 000,-. Ergo er det du som må betale ham 500 000,-

Han må jo betale meg ut?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du kom inn med intet og tjener nu nærmere en halv million. Fyren er lurt. 

Skrevet

Gå heller i banken og få de til å hjelpe dere med å regne dette ut. Selv gjorde jeg og eksen dette på privat basis, og i etterkant føler ihvertfall jeg at jeg kom veldig ufordelaktig ut.

Det er så mye annet som teller inn enn selve verdien på huset - hvem har gjort/betalt hva av oppussing ? Møbler, hvem har betalt ? Og så har dere kanskje bil ? Hvem skal beholde den ? Er det riktig ille, har dere kanskje også hytte (det hadde vi...). Skal dine år som hjemmeværende telle til din fordel (muliggjorde kanskje at han kunne utvikle seg karrieremessig? ) ?

Snakk med noen som driver med dette hver dag.

Anonymkode: 4a4b8...a29

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, O.G. skrev:

Nei, du kom inn med intet og tjener nu nærmere en halv million. Fyren er lurt. 

Han er ikke lurt...

Skrevet
3 minutes ago, AnonymBruker said:

Han må jo betale meg ut?

Niks. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Han er ikke lurt...

Nja, et forhold som kanskje egentlig ikke hadde livets rett ble til pga du ble gravid og han ville ta sånn såkalt ansvar. 

Skrevet

Er dere gift da? Du har ville ikke hatt mye å betale med som hjemmeværende.

• Liker 1
Skrevet

Gå heller i banken og få de til å hjelpe dere med å regne dette ut. Selv gjorde jeg og eksen dette på privat basis, og i etterkant føler ihvertfall jeg at jeg kom veldig ufordelaktig ut.

Det er så mye annet som teller inn enn selve verdien på huset - hvem har gjort/betalt hva av oppussing ? Møbler, hvem har betalt ? Og så har dere kanskje bil ? Hvem skal beholde den ? Er det riktig ille, har dere kanskje også hytte (det hadde vi...). Skal dine år som hjemmeværende telle til din fordel (muliggjorde kanskje at han kunne utvikle seg karrieremessig? ) ?

Snakk med noen som driver med dette hver dag.

Anonymkode: 4a4b8...a29

Takk for tipset. Tror vi gjør det :) selvom han betalte alt på oppussing så skal det likevel deles 50/50 siden jeg var hjemmeværende. Og ja, mine år som hjemmeværende skal telle til min fordel :) 

Skrevet

Er dere gift da? Du har ville ikke hatt mye å betale med som hjemmeværende.

Vi er ikke gift. Jeg har nedbetalt min del av lånet, hvor pengene er fra spiller ingen rolle.

Skrevet
6 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg tror du misforstår hva begrepet betyr om du mener at du har gått i kvinnefella her.

Begrepet refererer til kvinner som lar mannen være eier av verdier som hus, bil, hytte osv. mens de betaler løpende utgifter.

Dere eier jo huset sammen, ergo ingen kvinnefelle å snakke om.

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Vi er ikke gift. Jeg har nedbetalt min del av lånet, hvor pengene er fra spiller ingen rolle.

Men så lenge han også har betalt på lånet skjønner du vel at han ikke skylder deg penger og må betale deg ut?

• Liker 1
Skrevet
1 minute ago, AnonymBruker said:

Takk for tipset. Tror vi gjør det :) selvom han betalte alt på oppussing så skal det likevel deles 50/50 siden jeg var hjemmeværende. Og ja, mine år som hjemmeværende skal telle til min fordel :) 

Herregud ...

Er ikke et hus på 5 millioner nok for deg? Du ville aldri fått det lånet alene.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når ble det en fordel å være hjemmeværende?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...