AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #1 Skrevet 10. september 2017 Viss du blir stoppet for "rutinekontroll", altså ikke gjort noe galt. Kan de sjekke rundt i bilen din uten din tillatelse da? Hva om du har et rulleblad fra noen år tilbake, stiller det seg annerledes da? Kan de da ransake din bil uten din tillatelse? Anonymkode: 1bdaa...6d7
GauteS Skrevet 10. september 2017 #2 Skrevet 10. september 2017 For å si det kort: ja, de kan ransake. Formelt sett skal de ha "skjellig grunn", men de vil kanskje hevde at de har fått et anonymt tips og at det er "fare ved opphold" (dvs. fare for at bevis kan ødelegges eller gjerningsmannen kan stikke av). Og hvordan kan en motbevise det?
GLADIATORE Skrevet 10. september 2017 #3 Skrevet 10. september 2017 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Viss du blir stoppet for "rutinekontroll", altså ikke gjort noe galt. Kan de sjekke rundt i bilen din uten din tillatelse da? Hva om du har et rulleblad fra noen år tilbake, stiller det seg annerledes da? Kan de da ransake din bil uten din tillatelse? Anonymkode: 1bdaa...6d7 Hvis de hører dunking fra bagasjerommet, mener jeg de skal ha lov å sjekke. Det mener jeg bør være en gylden regel. 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #4 Skrevet 10. september 2017 De har lov å forlange at du kan fremvise de tingene som er et krav at du har i bilen, som refleksvest, vognkort og ikke minst, varselstrekant. Sistnevnte pleier de å bruke som unnskyldning for å få se hva du har i bagasjerommet. Har du varselstrekant liggende foran slipper du at de kan bruke den unnskyldningen. Anonymkode: 30415...d79
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #5 Skrevet 10. september 2017 Ransake bilen, da må de vel ha ransakingsordre? Eller gjelder det bare hus? Anonymkode: 75dae...3b6 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #6 Skrevet 10. september 2017 27 minutes ago, AnonymBruker said: Ransake bilen, da må de vel ha ransakingsordre? Eller gjelder det bare hus? Jeg tror du har sett for mange amerikanske filmer. Dette er Norge! Anonymkode: 56e7d...56a
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #7 Skrevet 10. september 2017 1 minute ago, AnonymBruker said: Jeg tror du har sett for mange amerikanske filmer. Dette er Norge! Anonymkode: 56e7d...56a Ja skjønte det etter jeg postet det...vi har jo ikke rettigheter her. Anonymkode: 75dae...3b6 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #8 Skrevet 11. september 2017 3 minutes ago, AnonymBruker said: Ja skjønte det etter jeg postet det...vi har jo ikke rettigheter her. Det stemmer sånn bortimot, ja! Anonymkode: 56e7d...56a 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #9 Skrevet 11. september 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja skjønte det etter jeg postet det...vi har jo ikke rettigheter her. Anonymkode: 75dae...3b6 Idiot.. Anonymkode: 06104...b78
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #10 Skrevet 11. september 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja skjønte det etter jeg postet det...vi har jo ikke rettigheter her. Anonymkode: 75dae...3b6 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det stemmer sånn bortimot, ja! Anonymkode: 56e7d...56a Norge er en polistat Anonymkode: 1bdaa...6d7 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #11 Skrevet 11. september 2017 Hva er ts så neevøs for? Han har tydeligvis noe å skjule. Jeg er bare flau pga bilen min er så skitten og full av rusk. Anonymkode: d78f0...60d 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #12 Skrevet 11. september 2017 33 minutes ago, AnonymBruker said: Norge er en polistat Anonymkode: 1bdaa...6d7 Du vet tydeligvis ikke hva en politistat er. Anonymkode: 1cc9c...427 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #13 Skrevet 11. september 2017 21 minutes ago, AnonymBruker said: Hva er ts så neevøs for? Han har tydeligvis noe å skjule. Jeg er bare flau pga bilen min er så skitten og full av rusk. Anonymkode: d78f0...60d Jada man må være "nervøs" for ikke å ville ha politiet inn i bilen eller inn i huset sitt. Hva om de ville kle av deg og se opp i rompa di, helt ok det også når man ikke har noe å skjule? Anonymkode: 75dae...3b6 6
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #14 Skrevet 11. september 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Idiot.. Anonymkode: 06104...b78 Her er det nok du som er en "idiot" ja... Anonymkode: 90ebe...bea
Gjest mimoe Skrevet 11. september 2017 #15 Skrevet 11. september 2017 De har ingen rett til å se i bilen din uten å ha fått tillatelse fra en politijurist. Blir du stoppet og politiet ber om å få se gjennom bilen og du sier nei, må de ringe politijurist og oppgi hvilke mistanker de har og grunnen til denne mistanken. Politijuristen må ta stilling til om det er nok til å sende ut en ransakelsesordre.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #16 Skrevet 11. september 2017 1 minutt siden, mimoe skrev: De har ingen rett til å se i bilen din uten å ha fått tillatelse fra en politijurist. Blir du stoppet og politiet ber om å få se gjennom bilen og du sier nei, må de ringe politijurist og oppgi hvilke mistanker de har og grunnen til denne mistanken. Politijuristen må ta stilling til om det er nok til å sende ut en ransakelsesordre. Forutenom en liten detalj: de kan forlange å få bekreftet at du har varselstrekant i bilen. Den har de fleste i bagasjerommet. Anonymkode: 30415...d79
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #17 Skrevet 11. september 2017 Eller de kan påstå at de viss nok har "Skjellig grunn" til å mistenke ett eller annet kriminelt, og derfor ikke har tid til å vente på det juridiske... Anonymkode: 90ebe...bea 1
Gjest mimoe Skrevet 11. september 2017 #18 Skrevet 11. september 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forutenom en liten detalj: de kan forlange å få bekreftet at du har varselstrekant i bilen. Den har de fleste i bagasjerommet. Anonymkode: 30415...d79 Selvfølgelig, så da henter du den. Gir dem ingen rett til å kikke i bagasjorommet. Gjort det selv, uten at de kunne si noe på det. 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eller de kan påstå at de viss nok har "Skjellig grunn" til å mistenke ett eller annet kriminelt, og derfor ikke har tid til å vente på det juridiske... Anonymkode: 90ebe...bea Det har de ikke lov til. De MÅ ha klarsignal fra politijurist hvis du ikke samtykker. Politiet har faktisk strenge regler å forholde seg til... Grunnen til at de ofte ikke trenger å forholde seg til disse er at folk tror politiet kan gjøre som de vil, og derfor bare samtykker. Hadde folk visst mer om sine rettigheter, hadde det blitt mye vanskeligere for politiet å ture frem som de vil...
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #19 Skrevet 11. september 2017 1 time siden, mimoe skrev: Selvfølgelig, så da henter du den. Gir dem ingen rett til å kikke i bagasjorommet. Gjort det selv, uten at de kunne si noe på det. Det har de ikke lov til. De MÅ ha klarsignal fra politijurist hvis du ikke samtykker. Politiet har faktisk strenge regler å forholde seg til... Grunnen til at de ofte ikke trenger å forholde seg til disse er at folk tror politiet kan gjøre som de vil, og derfor bare samtykker. Hadde folk visst mer om sine rettigheter, hadde det blitt mye vanskeligere for politiet å ture frem som de vil... Men folk flest har kanskje ikke noe særlig peiling på hva slags regler som gjelder, og hva slags rettigheter de faktisk har... Politifolk kan jo påstå litt av hvert, og folk bare aksepterer det uten videre... Anonymkode: 90ebe...bea 1
Tjukken Skrevet 13. september 2017 #20 Skrevet 13. september 2017 På 11.9.2017 den 0.32, GLADIATORE skrev: Hvis de hører dunking fra bagasjerommet, mener jeg de skal ha lov å sjekke. Det mener jeg bør være en gylden regel. Enig 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå