Gå til innhold

Jogging - lande på tærne eller hælene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når du jogger prøver du å lande på tærne, hælen eller rett under foten da? Og hva er egentlig best i forhold til skader osv?☺

Tenkte jeg skal begynne å jogge så da må jeg vite litt hva jeg skal gjøre først for å unngå feks skader

Anonymkode: afec1...3a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anbefaler deg å søke opp videoer på youtube: running technique (evt; for beginners)

Mange gode tips og øvelser👍

Skrevet

Jeg så en på treningsstudio som sprang på mølla med masse stigning. Han var så glad i lande på helen at han tviholdt på håndtaket og landet på helen (var så mye stigning at han ville falt bakover hvis han ikke holdt seg fast). 

Jeg selv foretrekker tåballen eller sånn rullende landing. Tror ingen lander på tærne, men tåballene funker.

Hvis du vil unngå skader må du jogge saaaakte først og gradvis øke distance of fart.

• Liker 1
Skrevet

Ingen av delene - lander på midtfoten. 

Anonymkode: ccea5...1c4

• Liker 1
Skrevet

Kommer an på hastighet og stigning

Anonymkode: ad989...a36

Skrevet

På flatmark og i nedoverbakke skal du lande på midtfoten. I bratte oppoverbakker lander man automatisk mer på tåballene, og det er helt greit. 

Du skal aldri lande på hælen. 

Anonymkode: 0faf6...869

• Liker 2
Skrevet

Da jeg begynte å løpe og ikke kunne riktig løpeteknikk så landet jeg på hælen. Fikk etter hvert problemer med knærne fordi hælbeinet ikke er skapt for å være støtdemper og støtene går til hofter og knær.

Da jeg gikk til fysioterapi illustrerte hun dette ved å be meg hoppe uten sko. Vi lander automatisk på forfot når vi hopper. Å lande på hælen gjør ganske vondt, og dette skal ikke overføres til løping med sko. 

Har ikke hatt problemer med knærne etter at jeg lærte korrekt teknikk - som er å lande på mellomfot og tåballene. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg lander på midtfoten som regel. Hvis jeg løper konkurranse og fortere enn jeg gjør til vanlig havner jeg lengre og lengre frem på foten når jeg lander. Jeg har fått skryt for løpssteget mitt, men det kommer best frem på konkurranse, da merker jeg det selv også. Har aldri øvd på det, løper slik det faller seg naturlig.

Skrevet (endret)

Jeg har blitt helt overbevist av boken "Born to Run" som handler om en løper som fikk mye skader av å løpe, og undersøkte hvordan ultramaratonløpere klarte å holde seg skadefrie.

Det handlet om løpeteknikk, og det å bruke naturens demping, altså å lande på forfoten og la musklene og senene i leggen gjøre jobben de har utviklet seg til å gjøre. Ikke lande på helen og stole på nike eller reebok sin løsning på demping.

Endret av electric_trond
  • Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, electric_trond skrev:

Jeg har blitt helt overbevist av boken "Born to Run" som handler om en løper som fikk mye skader av å løpe, og undersøkte hvordan ultramaratonløpere klarte å holde seg skadefrie.

Det handlet om løpeteknikk, og det å bruke naturens demping, altså å lande på forfoten og la musklene og senene i leggen gjøre jobben de har utviklet seg til å gjøre. Ikke lande på helen og stole på nike eller reebok sin løsning på demping.

Videoen kommer ikke opp. Hadde vært morsomt å se

Anonymkode: afec1...3a4

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når du jogger prøver du å lande på tærne, hælen eller rett under foten da? Og hva er egentlig best i forhold til skader osv?☺

Du lander på tåballene/forfot. Dette belaster akillessenen, så man bør være forsiktig og ta det rolig i starten. Men det å lande på hælen belaster kneet, og det ønsker du ikke.

I tillegg må du øke løpetakten (beina må bevege seg raskere enn du sannsyligvis gjør nå), og foten skal lande under kroppen og ikke foran den.

Skrevet

Jeg har jogget i ti år. Lander alltid på hælen fordi det er mest naturlig for meg og jeg har ikke hatt noen som helst form for skader hverken i legger, hofter, knær eller rygg. Prøver jeg å lande på forfoten, mister jeg bare fart.

Skrevet

Man løper faktisk raskere på forfot enn på hæl fordi man bremser når man lander på hælen. Hvis du ikke løper raskere på forfot så er det fordi du ikke har trent på teknikk. Når du lander på forfot skal foten treffe bakken rett under kroppen, ikke foran som skjer når man lander på hælen. Dette gjør at man unngår støtet som bremser farten, og dermed vil man kunne løpe raskere.

Skrevet

Jeg lander naturlig på hælen, men har trent meg til forfotløping. Jeg må riktignok "huske" det hele tiden hvis ikke faller jeg tilbake. Øker farten ved forfotløping. 

Skrevet

Slik som jeg har forstått det, så er det beste å lande på midtfoten/tåballene. Å lande på hælen gir mer unødvendig belastning, samt at det bremser opp farten. Steget skal gi deg retning og føre deg fremover, og det får man best til ved å lande på den fremste delen av foten.

Men det kommer helt sikkert an på fart og underlag og stigning og whatnow. Løpeteknikk er uansett ofte noe man må trene på. Sett av et par løpeøkter der du er bevisst på hvordan du løper. Kjenn etter, og prøv etterhvert å få inn god teknikk. Å løpe er som med mye annet: man blir bedre på det bare ved å gjøre det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...