Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboer bor nå i en liten leilighet som vi eier, men som nå begynner å bli litt for liten siden vi planlegger barn.

Vi har derfor begynt å gå på visninger og har et rekkehus og to eneboliger i kikkerten.

Vi har snakket med banken, og fått Ok til å ta opp et par millioner ekstra i lån (vi har godt med egenkapital etter salg av egen bolig).

Men jeg tør ikke. Tanken på to millioner ekstra lån gir meg søvnløse netter! Hva hvis renta går opp til 5-7 prosent? Hva hvis det viser seg å være skjulte feil og mangler? Eneboliger må jo oppgraderes etter hvert også, det er vel ikke billig akkurat.

Sambo begynner å bli irritert på meg og jeg vet at jeg burde bare hoppe i det, men det kjennes helt forferdelig. 

Hva skal jeg gjøre?

Anonymkode: a4186...b98

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og samboer bor nå i en liten leilighet som vi eier, men som nå begynner å bli litt for liten siden vi planlegger barn.

Vi har derfor begynt å gå på visninger og har et rekkehus og to eneboliger i kikkerten.

Vi har snakket med banken, og fått Ok til å ta opp et par millioner ekstra i lån (vi har godt med egenkapital etter salg av egen bolig).

Men jeg tør ikke. Tanken på to millioner ekstra lån gir meg søvnløse netter! Hva hvis renta går opp til 5-7 prosent? Hva hvis det viser seg å være skjulte feil og mangler? Eneboliger må jo oppgraderes etter hvert også, det er vel ikke billig akkurat.

Sambo begynner å bli irritert på meg og jeg vet at jeg burde bare hoppe i det, men det kjennes helt forferdelig. 

Hva skal jeg gjøre?

Kan dere bygge isteden ? Men ja man må nok bare hoppe litt i det, å håpe på det beste. Være nøye å ha med en sakkyndig kamerat etc.

Skrevet

Bygge går ikke. Ingen tomter her, og dersom det skulle kommer en for salg ville det blitt mye dyrere. Så mye lån kan vi i hvert fall ikke ha.

Jeg synes "alle" rundt oss etablerer seg og kjøper enebolig, til dels gamle og slitte, men folk gjør det jo likevel. 

Ts

Skrevet

Forstår deg godt, samtidig så er det godt å komme seg videre i livet også selv om det koster. Har dere venner/familie/bekjente som er sakkyndig spør om de kan være med på visning. Da oppdages forhåpentligvis feil, mangler og nødvendig dyr rehabilitering slik dere kan vurdere om dere har råd til det eller bør droppe å by på huset. De kan også gi dere råd om noen hus er billigere med tanke på oppgradering enn andre hus. 

Når dere først har kjøpt dere hus sørg for forebyggende arbeid! Ikke la det gå for lang tid før noe som bør oppgraderes eller fikses på blir gjort. Da blir det fort mye dyrere. Ta ting etterhvert og vær i forkant. Gjør det ordentlig og ikke ta noen snarveier. Det er f.eks. bedre å bruke penger på ny kledning dersom det er behov for det enn å absolutt måtte pusse opp kjøkkenet fordi det er 30 år gammelt. Dere må prioritere. Kanskje må man droppe å reise vekk en ferie fordi pengene må brukes på oppgradering/oppussing. Men jevnt over vil jeg tro dere blir mer fornøyd med et pent, sikkert og vedlikeholdt hus uansett hva dere eventuelt må prioritere bort. 

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, agnesbjercke skrev:

Kan dere bygge isteden ? Men ja man må nok bare hoppe litt i det, å håpe på det beste. Være nøye å ha med en sakkyndig kamerat etc.

Mange som har brent seg på å bygge også.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, amativeReflection skrev:

Mange som har brent seg på å bygge også.

Joda. Men da er det litt mere fritt å få det akkurat slik man vil. Bruke sikre, godt anbefalte folk så burde jo det gå greit. Vi er ihvertfall veldig glade vi bygget istedenfor å kjøpe. 

Skrevet

Skjulte feil og mangler er forigje eiers problem. Hvis dere har en jevn inntekt så ser jeg ikke problemet, bankene tar høyde for at dere skal klare å betjene lånet når de gir dere det, så ett rente hopp på 5-7% skjer nok ikke i nærmeste fremtid!

Skrevet
14 minutes ago, agnesbjercke said:

Bygge er i mange tilfeller mye dyrere enn å kjøpe brukt hus, dagens byggekrav gjør det ikke akuratt lett for folk desverre..

Skrevet

Skjulte feil og mangler er forigje eiers problem. Hvis dere har en jevn inntekt så ser jeg ikke problemet, bankene tar høyde for at dere skal klare å betjene lånet når de gir dere det, så ett rente hopp på 5-7% skjer nok ikke i nærmeste fremtid!

det står alltid "selges som den er" i annonsen. Blir det ikke vanskelig å holde selger ansvarlig for evt skader da?

Skrevet
2 minutter siden, Morten1 skrev:

Bygge er i mange tilfeller mye dyrere enn å kjøpe brukt hus, dagens byggekrav gjør det ikke akuratt lett for folk desverre..

ja det kan godt være, men svarer jo dette ifht at henne er redd for å finne feil osv på ett gammelt hus. De har jo tydeligvis pengene. Bare redd for å gå på en smell :) 

Skrevet
Just now, agnesbjercke said:

ja det kan godt være, men svarer jo dette ifht at henne er redd for å finne feil osv på ett gammelt hus. De har jo tydeligvis pengene. Bare redd for å gå på en smell :) 

joa ser den, huset jeg eier nå er gammelt, men ikke noe direkte galt med, folk er livredde for enkelte ting jeg mener er bagateller. Men nå er jeg fagperson så da stiller jo ting seg litt annerledes selvfølgelig

Skrevet

Vi har pengene til å kjøpe et rekkehus eller en "litt" eldre bolig. Ikke noe nytt eller fancy. Det er litt av problemet. Kunne vi kjøpt et 3-10 år gammelt hus hadde jeg følt meg bedre.

TS

Skrevet
1 minutt siden, Morten1 skrev:

joa ser den, huset jeg eier nå er gammelt, men ikke noe direkte galt med, folk er livredde for enkelte ting jeg mener er bagateller. Men nå er jeg fagperson så da stiller jo ting seg litt annerledes selvfølgelig

ja ikke sant. Samboern her å er snekker og her er det motsatt. Barndomshjemmet mitt har mange «feil» som jeg bare tenker pytt pytt det er bare å fikse. Sikkert fordi jeg er vant med de. Men han ser jo riving, oppbygging, strøm, ++++ hundre tusner som renner ut.  

Skrevet

Et annet alternativ er jo å rydde skikkelig i leiligheten og bo smått. Man kan bo smått og leve stort! Slippe bekymringer over renter og alt det, ha ekstra penger til å leve

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi har pengene til å kjøpe et rekkehus eller en "litt" eldre bolig. Ikke noe nytt eller fancy. Det er litt av problemet. Kunne vi kjøpt et 3-10 år gammelt hus hadde jeg følt meg bedre.

TS

jaa okei skjønner. Det blir jo naturlig nok ofte litt oppussing som må til å. Dere belager dere på det at det da kan gå ut en del penger i sånt også? Mange tar lett på det å tenker det er såå mye billigere å man sparer på det. Men det er ikke alltid.. spesielt om man ikke er så «handy» selv å må sette vekk all jobben

Skrevet

Husene vi har sett på har ingen åpenbare feil eller umiddelbar behov for oppussing. Men jeg er redd for hva som kan vise seg etter hvert. Pluss vanlige oppgraderinger over tid.

Sambo er ganske handy, men han er ikke taktekker og driver ikke med drenering eller noe sånt.

TS

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husene vi har sett på har ingen åpenbare feil eller umiddelbar behov for oppussing. Men jeg er redd for hva som kan vise seg etter hvert. Pluss vanlige oppgraderinger over tid.

Sambo er ganske handy, men han er ikke taktekker og driver ikke med drenering eller noe sånt.

TS

Du vil nok alltid føle det slik. Jeg tror ikke det er renta eller mangler du er redd for, men å ikke ha kontroll. Og det er nok noe du må jobbe med. Renta er lav nå. Se på rentebanen. Første økning er i 2019 og det er bare bittelitt. For å komme opp på et normalt rentenivå snakker vi iallefall 5 år.

Anonymkode: 0fdbd...812

Skrevet (endret)

Du er klok, AB. Jeg har et stort problem med at jeg trenger å føle at jeg alltid har kontroll. Når jeg først hopper i noe kjennes det som regel veldig greit etter hvert. 

Endret av Galanga
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes "alle" rundt oss etablerer seg og kjøper enebolig, til dels gamle og slitte, men folk gjør det jo likevel. 

Ts

Det er en fordel å kjøpe et hus som trenger noe oppgradering. Da får du det billigere. Det koster mer om forrige eier tok denne kostnaden, for verdistigningen er kostpris pluss påslag.

Det meste kan man vanligvis leve med, og ta det som trengs over tid. Da er det du som får verdistigningen av oppgraderingene.

Skrevet

Kjøp rekkehus i et sameie så har dere noen å dele kostnadene og bekymringene med. 

Anonymkode: 71c4b...8a8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...