Gå til innhold

Vil droppe ut, burde jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jente 19 

Går mitt siste år på VGS der jeg blir ferdig utdannet helsesekretær til sommeren neste år. Men, jeg er usikker på meg selv og har en del familie problem hjemme som gjør det utrolig vanskelig for meg å gå på skolen..

Sliter også med å komme inn i klassemiljøet,. Jeg liker ikke å "småprate" med de andre elevene fordi jeg er usikker på meg selv og hva de tenker om meg. Føler liksom at ingen liker meg.. 

Vurderer å droppe ut å få en jobb og fullføre året senere :/ 

Noen råd?

Anonymkode: dac05...c95

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Idioti å droppe ut. Få deg en jobb i tillegg til vgs (vgs er så enkelt at man kan fint jobbe 100%)

• Liker 1
Skrevet

Neeeeeeeeeeeeeeeeeeiiiiii!!!!!!!!! For faen!!!!!

Anonymkode: 307cc...380

Skrevet

Fullfør det du har startet på. Jeg sluttet selv på skolen før jeg var ferdig, og jeg lover deg, det er verre å sette seg på skolebenken igjen enn det er så fullføre nå. 

Skrevet

Jeg synes du skal ta kontakt med helsesøster på skolen, og fortelle åpent om familieproblemene dine hjemme.

Jeg kjenner enkelte som har droppet ut, og det går som regel ikke særlig lett for dem. Jeg kunne ikke bo hjemme pga vanskelige familiegreier, og fullførte heldigvis. Det betyr mye når en da kan velge en utdannelse etterpå.

Jeg synes du skal fullføre, og så synes jeg du skal få selvtillit til å velge noe annet enn helsesekretær om du egentlig drømmer om å ta mer utdanning. Vil du egentlig bli sykepleier eller jurist, ja - så må du jobbe for det.

Det er kjempevanskelig å få seg jobb når man er på din alder, og utdanning er virkelig ditt eneste kort her.

Jeg synes du skal fullføre om det så betyr at du ikke kan bo hjemme lengre. 

Anonymkode: dc49c...cce

• Liker 1
Skrevet

Snakk med helsesøster på skolen om problemene dine. Du kan klare dette!

• Liker 1
Skrevet

Fullfør! 

Snakk med helsesøster og rådgiver og Finn ut om det er noe skolen kan gjøre for at du skal få en bedre skolehverdag.

• Liker 1
Skrevet

Fullfør. Familieproblemene kommer gjerne bare nærmere (føles større) og du får mer tid til å tenke på dem dersom du blir gående hjemme.

Ta kontakt med hjelpesystemet på skolen. Kontaktlærer og helsesøster er gode veier å gå.

Ang de andre i klassen din; det er mange som føler som deg. Antakeligvis stemmer det nok ikke. De kjenner tydeligvis ikke deg. Det kommer seg i løpet av året.

Anonymkode: dbc10...43f

• Liker 1
Skrevet

Sitter her som ferdig utdannet, og er på jobb på sykehuset. (Pause nå ;) )

Fullfør! Du har kommet så langt, så ikke gi deg nå.

Men du må jobbe med deg selv. I dette yrket møter du mange pasienter hver dag. ( I alle fall i de fleste tilfellene i dette yrket) Da er det litt viktig å ha evnen til å småprate litt ;)

Anonymkode: b09f0...676

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg er usikker på meg selv og har en del familie problem hjemme som gjør det utrolig vanskelig for meg å gå på skolen.

flytte på hybel?

Anonymkode: c3d54...120

Skrevet

Fortell en lærer som du syns er ok, om at du vurderer å slutte på skolen fordi du har problemer hjemme, og sliter litt med det sosiale. Jeg kan love deg at det er hjelp/støtte å få! Du har kun ett år igjen, og det er egentlig ikke så lenge hvis man ser stort på det. Jeg tenker at det heller ikke er krise om du ikke har så veldig mange venner på skolen dette ene året. Har du noen venner utenfor skolen, kan du jo prøve å få til å møte disse litt oftere. Lykke til med valget ditt, håper du velger å fullføre:)

Anonymkode: 5d9f7...a07

Skrevet

Du har kommet så langt, over halvveis.

Jeg råder deg til å ikke droppe ut. Tenk på det: fullfører du nå, er du ferdig med det og trenger aldri komme på skolebenken på vgs igjen. Men dropper du ut må du kanskje tilbake.

Jeg likte meg heller aldri på vgs, kom ikke inn i miljøet og var mye alene. Universitetet er så mye bedre! Å du kan jo faktisk komme ut i jobb med en gang!

Jeg vet ikke hvilke problemer du har hjemme - men vil de ikke skape mer bekymring om du dropper ut?

Ønsker deg lykke til!

Skrevet

Det er vanskelig å finne en attraktiv jobb uten fullført videregående. Det er absolutt kjempedumt å droppe ut nå. Hvis du dropper ut fjerner du ikke problemet. Du bare utsetter det til senere. Du får studiekompetansen hengende over deg og når vennene dine forlater hjemplassen for å studere er du mer stuck pga. manglende skole. Du må begynne å ta opp igjen skolen, får kanskje hull på CV-en og kan bli forbigått av andre som ikke droppet ut. 

Hold ut ett år til og du kan flytte et helt annet sted og jobbe som helsesekretær. Vekk fra familie og finne nye venner. Ta kontakt med skolen og snakk med familien om å flytte ut. Jeg flyttet ut da jeg var 16 år. Det gikk helt fint :)

Anonymkode: 26a11...b2a

Skrevet

har valgt å forsette skolegangen, har snakket med skolepsykologen, og har avtalt å flytte hjemmefra i lag med kjæresten min. 

Tusen takk for alle svar. <3 

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sitter her som ferdig utdannet, og er på jobb på sykehuset. (Pause nå ;) )

Fullfør! Du har kommet så langt, så ikke gi deg nå.

Men du må jobbe med deg selv. I dette yrket møter du mange pasienter hver dag. ( I alle fall i de fleste tilfellene i dette yrket) Da er det litt viktig å ha evnen til å småprate litt ;)

Anonymkode: b09f0...676

Jeg har ingen problemer med å kommunisere med kunder/pasienter. Jeg sliter mest med å komme inn i "store gjenger". Hele klassen er utrolig gode venner, men jeg føler jeg rett og slett ikke passer inn..

Men jeg har et par spørsmål om det er ok?

Hvordan er det å jobbe som helsesekretær egentlig? Hvordan er sykehus i forhold til legekontor? Er det like nervepirrende å ta blodprøve hver gang? Jobbmuligheter?

Hvor mye tjener du? :) 

Takk for svar! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...