Gå til innhold

Hvordan forholde seg til familiemedlem som skylder meg penger og ikke gir?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en i familien som desverre har slitt/sliter med rus og ikke har noe orden på livet sitt. Har fast utbetaling fra nav, og husleie som går fint å dekke men alt annet blir oversett og nedprioritert og det er mye sløsing av penger på taxi, rus og gudene vet. 

Har flere ganger lånt bort penger og jeg har mitt eget kredittkort lån som jeg prøver å få nedbetalt. 
Nå går jeg selv i 0,- hver måned og får ikke betalt ned egen gjeld for personen har ikke betalt meg som ble lovet for et år siden. 

Mitt familiemedlem gråter når jeg nevner pengene og blir streng og hyler om at h*n ikke har noen ting og måtte pante flasker for å få råd til middag osv. Sender lange meldinger etterpå om at hvordan kan jeg være så lite forståelsesfull når det er så fryktelig synd på vedkommende osv. Men nå må jeg ha de pengene! 

Hvordan kan jeg få de igjen og la vedkommende skjønne at jeg må ha de? Hva kan jeg kreve? En fast sum fra nav utbetalingen til det er nedbetalt? At vedkommende selger eiendeler? For det er bare kjeft å få når jeg kjefter å sier at personen må slutte å bruke penger på rus (personen er i fornektelse og mener det ikke brukes så mye penger på rus nå som før og at jeg da burde være glad for det og ikke hetse fremgangen) jeg blir så sliten! 

Anonymkode: 52ee4...266

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan jeg blande inn samboeren å kreve av dens inntekt? 

Skrevet

Jeg tenkte med en gang at de pengene nok er tapt. Tror ikke du ser dem igjen. 

Kan også virke som at personen ikke kommer til å spørre deg igjen med det første, og det er bra, for nå må du slutte å 'låne penger' til vedkommende.

Vedkommende ser ikke på det som lån.

Skrevet

Rusavhngige låner aldri penger, de får. Du kan ikke regne med å få pengene dine igjen, slutt å l pne bort penger du ikke har råd til å tape.

Anonymkode: bb1b0...974

• Liker 2
Skrevet

Låner aldri bort penger jeg ikke har råd til å miste.

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg blande inn samboeren å kreve av dens inntekt? 

Nix. Det kan du ikke. Du må jo så gjerne prøve, men du har altså "lånt" penger til en rusmisbruker, ikke til rusmisbrukerens samboer. Samboerens inntekt er utenfor ditt kravområde.

Du kan jo nevne gjelden til samboeren, men regne ikke med at vedkommende er villig til å betale deg av sin lønn. 

Du må nok dessverre regne de pengene som tapt. Fordelen er at du antageligvis har blit spurt om penger for siste gang fra denne slektningen.

Anonymkode: 90f9d...147

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...