AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #1 Skrevet 10. september 2017 Jeg er fersk hundeeier og blir klokere for hver dag som går, men jeg lurer på hva er den perfekte dagen for din hund? Hvordan stimulerer du den perfekt? Det er selvfølgelig stor forskjell mtp rase og alder, men jeg vil gjerne høre hva DU gjør hver dag av turer, lek osv. Anonymkode: aefeb...106
OppNedPåAlt Skrevet 11. september 2017 #2 Skrevet 11. september 2017 Hunden min virker stort sett fornøyd nesten uansett hva vi gjør, til tross for å være en brukshund. Men jeg tror den liker best en blanding av mental trening og tur. Så kanskje en lørdag, hvor vi står opp og går tisseturen med innslag av godbitsøk. Har en rolig formiddag med litt trening inne av triks, går en god fjelltur hvor han kan springe løs og lukte på ting, gjerne med en hundekompis. For så å ha en rolig kveld med familien.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #3 Skrevet 11. september 2017 Hunden min virker også stort sett fornøyd uansett, men hun er en latsabb. Dagen starter med soving, så går vi en tur på 15-20 minutter kl 11. Deretter trener vi litt basic lydighet (sitt/ligg/gi labb), før hun slapper av på sofaen til neste tur kl 15. Da pleier vi å gå 20-30 minutter. Så er det mer avslapping før 30 minutters tur kl 18. Når vi kommer tilbake fra den turen får hun ofte løpe fra seg litt i hagen, men det varer ikke mange minutter. Så går vi inn og slapper av, leker bittelitt og slapper av mer. Som regel har hun en litt hyper periode på kvelden hvor hun herjer rundt. Lufter henne siste gang kl 22-23 så hun får tisset før leggetid. I helger blir det ofte litt lengre turer, og noen ganger blir hun med på orientering i et par timer. Det liker hun veldig godt. Hunden vår er en malteser på fire kg, så hun trenger ikke så mye aktivitet. Hverdagen vår er langt fra perfekt, og vi burde sikkert drevet med mer trening eller godbitsøk. Anonymkode: 49c03...7c8
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #4 Skrevet 11. september 2017 Jeg tror ikke det er bare én perfekt dag; hunder liker vel også variasjon. For min del har jeg inntrykk av at det beste er de dagene der hun er lite (eller helst ikke i det hele tatt) alene, og hvor det er nok kos, lek, mosjon og utfordringer. Som regel forsøker jeg å få til det med en fin lang tur eller en tur med litt sportrening, bading eller andre utfordringer (eks kjøre buss). Hun er ung og veldig leken og sosial, så hvis jeg skulle spurt henne ville nok den perfekte dagen innebære leking med en eller flere av favoritthundene hennes. Jeg tenker at lek og sosial omgang med andre hunder er vel så viktig for det mentale som lydighetstrening, så kanskje er det jeg som projiserer nå Jeg prøver å balansere mellom å ikke stresse henne for mye (altfor mye nytt, nye steder og folk over lang tid.. lukten av sau og ku - hun kan bli for stressa) og å variere hverdagen hennes og å la henne være med på det som skjer. Dersom vi ikke møter noen kjente på morgenturen eller ettermiddagsturen (noen hun kan leke med), så forsøker jeg å kompensere ved å gi henne litt ekstra mental trening den dagen, gjerne kombinert med lek hjemme. Et par ganger i uka drar vi på aktiviteter eller steder hvor jeg vet hun har andre hunder hun kjenner, og vi øver på lydighet daglig i små doser (det kan være så lite som å trene sitt og bli foran inngangsdøra, men vi trener i noen minutter hver eneste dag). Jeg synes det er litt kjedelig å trene lydighet i lang tid alene, derfor blir det mest små økter ute på tur. Jeg forsøker å aktivisere henne når hun er alene hjemme ved godbitsøk i huset og ved å gi all mat i ulike aktiviseringsleker. Anonymkode: ef569...13e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå