Gå til innhold

Generell studiekompetanse som privatist når man er under 23

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

På grunn av mye sykdom måtte jeg droppe ut av VGs etter et par måneder, da jeg så at jeg fikk for mye fravær til å ha sjans til å få godkjent skoleåret. Jeg fikk i steden starte på voksenopplæring og har fått fullført alle fagene som går under 23/5 - regelen. 

Er 18 nå, og ser at jeg egentlig ikke er så veldig gira på å vente 5 år til før jeg starter utdanning. Jobben min er også egentlig bare ekstrahjelp, og jeg jobber alt fra to-tre vakter til seks i uka, så regner med at jeg kommer til å få problemer med tanke på at de 5 årene du skal ha jobbet for å få godkjent strengt tatt skal være 100%. 

Det jeg da har tenkt på å gjøre er å ta resten av studiekompetansefagene som privatist, men klarer ikke å finne informasjon på nettet om dette i det hele tatt vil bli godkjent som generell studiekompetanse? Det eneste jeg finner er på sonans sine nettsider er at det er mulig å få tatt hele vitnemålet på 2 år, men finner ikke ut hva disse fagene er, og som jeg skrev har jeg allerede fullført fagene som går under 23/5 regelen. 

Noen som enten har fått tatt hele vitnemålet som privatist og godkjent, eller kjenner noen som har gjort det? Synes det er kjipt å legge masse arbeid og penger i eksamener om jeg ender opp med å alikavel ikke får det godkjent som generell studiekompetanse. Den eneste informasjonen jeg klarer å finne på udir / samordna sine nettsider er 23/5 regelen og påbygg.. 

Så det jeg egentlig lurer på er om noen vet om å ta alle fagene de har på studiespess som privatist garantert vil gi generell studiekompetanse, og hvilke fag dette evt er? 

Setter stor pris på svar :-) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minute ago, Ella K said:

Noen som enten har fått tatt hele vitnemålet som privatist og godkjent, eller kjenner noen som har gjort det?

Jeg har gjort det. Det er null problem så lenge du oppfyller kravene til et vitnemål mtp type fag, kombinasjoner, og timeantall.

Anonymkode: e0609...fbf

Skrevet
2 minutes ago, Ella K said:

Så det jeg egentlig lurer på er om noen vet om å ta alle fagene de har på studiespess som privatist garantert vil gi generell studiekompetanse, og hvilke fag dette evt er? 

Dette finner du ut av på nett eller ved å kontakte skolen. Jeg husker ikke lengre hvilke krav det var annet enn at man måtte ha 90 uketimer totalt. Du har jo allerede tatt de obligatoriske fagene, så dette burde ikke bli vasnkelig. Jeg anbefaler deg fag som engelsk, psykologi og samfunnsfag om du ikke er gira på realfag, veldig lett å få god karakter i disse. 

Anonymkode: e0609...fbf

Skrevet

Du må ta alle fagene fra vgs som privatist for å få studiekompetanse. 

Anbefaler deg å ta en prat med en rådgiver (Sonans tilbyr gratis karriereveiledning) så du er helt sikker på at du gjør det riktig. :)

Skrevet

Tusen takk for svar!

Vet at det beste er å kontakte rådgiver på skolen, men med tanke på at jeg absolutt hater å ringe tenkte jeg å spørre her først. Men har funnet  mailen hans, nå, så skal sende han en e-post :-) håper bare på å få svar før fredag, så jeg evt. Kan rekke å melde meg opp til iallefall en eksamen før jul :-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...