AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #1 Del Skrevet 10. september 2017 Jeg har lovet mannen min gullfisk i bolle i bursdagsgave. Nå har jeg sjekket litt, og funnet ut at gullfisk slett ikke trives i bolle, og at akvarie med pumpe er mye enklere. Jeg har derfor tenkt å kjøpe et lite akvarium med pumpe, og en fisk som passer oppi. Noen som har råd om hvor stort akvariet bør være og hvilke fisker som passer? Vi har tenkt en, kanskje to fisker. Jeg har hørt kampfisker egner seg godt i små akvarier, men de kan man vel bare ha en av? Hvilken pris snakker vi om for en "startpakke" med fisk og nødvendig utstyr? Anonymkode: 99e57...426 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #2 Del Skrevet 10. september 2017 Hvorfor i alle dager stiller du ikke dette spørsmålet i en dyrebutikk? Anonymkode: a4db2...e66 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bobleplast_ Skrevet 10. september 2017 #3 Del Skrevet 10. september 2017 Minst 60L. Husk at fisk er dyr og ikke en pyntegjenstand. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #4 Del Skrevet 10. september 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor i alle dager stiller du ikke dette spørsmålet i en dyrebutikk? Anonymkode: a4db2...e66 To grunner: - Rent praktisk er det vanskelig for meg å komme til en dyrebutikk - Jeg liker å orientere meg litt før jeg tar et valg, gjerne fra flere kilder, ikke bare de som skal tjene penger på valget mitt. Anonymkode: 99e57...426 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wiggins Skrevet 10. september 2017 #5 Del Skrevet 10. september 2017 Etter å hatt flere akvarier i mange år er jeg helt enig med h*n som sa minst 60 liter. Selv ganske små fisker trenger såpass. Akvariet trenger en pumpe med nok filtervolum (nesten 1 dl per 10 l vann). Et 60 l akvarium bør ha en pumpe med 4-5 dl filtervolum. Videre trenger du varmekolbe og belysning. Belysningen bør være lysrør. Når det gjelder fisker må du huske på at akvariet bør være i drift i nesten to uke med planter før du putter oppi noen fisker. Dette for at det skal danne seg bakteriekultur i filteret og vannet som omdanner nitritt (som kommer fra fiskenes avføring) til nitrat. Hvis det blir nitrittopphoping vil fiskene kveles og dø. Jeg vil ikke anbefale kampfisk. Det er en kunstig framavlet art, som er avlet fram for aggresjon. Putter man to hanner i samme akvarium vil de slåss til den ene er død. Alene er de et trist syn. Da er det artigere med sølvhai. Det er ikke noen egentlig hai, den ligner bare litt, og kan bli 7-20 cm avhengig av hvor stort akvariet er. Tre sølvhaier vil sannsynligvis være en livlig gjeng. Til å holde akvariet rent for alger kan du ha en sugemalle og 3-4 pansermaller. Pansermaller er en bunnfisk, 3-4 stykket vil antakelig farte rundt på bunnen og være et livlig syn der. Skulle du få snegler i alvariet kan du anskaffe en praktbotia, den spiser snegler. Sneglene kan følge med plantene du kjøper. Du får nok mye mer for pengene om du kjøper et brukt på Finn enn om du skal kjøpe alt nytt. Kanskje du må supplere med noe nytt utstyr. Med dette virker det kanskje som litt tungvint å ha akvarium, men når det først er satt opp er det ikke så mye du må gjøre. Skifte mellom 1/4 og 1/5 av vannet i uka, vaske filteret når det er fullt av tjafs og mate fiskene 1-2ganger om dagen. De klarer seg fint uten mat i 2-3 dager. Det er en klassiker at naboen skal passe fiskene npr man er på ferie. Naboen har ikke peiling på akvarium, og gir fiskene alt for mye mat. Maten som ikke er spist råtner og skaper nitritt, og fiskene blir kvalt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #6 Del Skrevet 10. september 2017 Guppier er gode førstegangsfisker, og gullfisk. De trenger ikke mer en 60L akvarium. Jeg var superheldig og fikk babyer på Guppiene, fikk til og med se når de fødte (de føder levende unger). Anonymkode: 5498c...6a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wiggins Skrevet 10. september 2017 #7 Del Skrevet 10. september 2017 7 minutes ago, AnonymBruker said: Guppier er gode førstegangsfisker, og gullfisk. De trenger ikke mer en 60L akvarium. Jeg var superheldig og fikk babyer på Guppiene, fikk til og med se når de fødte (de føder levende unger). Anonymkode: 5498c...6a3 Du var ikke superheldig som opplevde at guppyene ynglet, det er nesten umulig å unngå. ;-) Å være der når de fødes er derimot litt spesielt. Det blir fort overbefolket i et akvarium med guppyer, og det er ikke så gøy å knerte dem. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
palamina Skrevet 10. september 2017 #8 Del Skrevet 10. september 2017 Jeg har kakadue-ciklider og syns de er veldig fine å holde. Min erfaring er at de tåler mye, antakelig fordi de kommer fra elver med varierende vannstand og kvalitet. Kjøper du et avlspar begynner de å legge egg og passe på yngelen sin, det er utrolig fascinerende å følge med på. (Studer fisken i butikken og se om noen av dem holder på med kurtise eller henger sammen). For å fremprovosere kurtise kan du skifte en stor del av vannet med kjøligere vann, da setter de i gang med en gang som de gjør etter et skikkelig regnskyll i naturen. Kampfisk syns jeg også er kjempefine å ha. Hannene er så dekorative og er store personligheter som følger med på alt som skjer utenfor akvariet. Skal du ha kampfisk kan du ha et 60-liters + akvarium med vakre planter, og så har du liksom en liten kompis oppi der i tillegg. Syns Fluval sin 60 liter fungerer greit til kampfisk og er pen å se på. Men de liker ikke kjempemye strøm i vannet og må ha glass over akvariet siden de puster inn luften oppi vannskorpa. Etter min erfaring går det fint å ha en liten malle i tillegg som holder rent på bunnen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
palamina Skrevet 10. september 2017 #9 Del Skrevet 10. september 2017 27 minutter siden, Wiggins skrev: Jeg vil ikke anbefale kampfisk. Det er en kunstig framavlet art, som er avlet fram for aggresjon. Putter man to hanner i samme akvarium vil de slåss til den ene er død. Alene er de et trist syn. Nå projiserer du menneskelige følelser til fiskeverden syns jeg. Splendens og de andre langfinnede rasene som er fremavlet fra kampfisken er da ikke mer aggressive enn de opprinnelige kampfiskene som er ute i naturen. De hevder revir på samme måte som en haug andre arter, som blir akkurat like edgy når de holder på med barneproduksjon. Man kan jo holde en hann sammen med hunner men han blir utrolig stressa av det og plager vettet av dem fordi han aldri gir seg, så for hans egen del er det en fordel å ha han alene. Alternativt kan andre fisk uten lange finner fungere godt, men jeg vil ikke si at det ser ut til at kampfisken setter pris på selskap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #10 Del Skrevet 10. september 2017 56 minutes ago, AnonymBruker said: To grunner: - Rent praktisk er det vanskelig for meg å komme til en dyrebutikk - Jeg liker å orientere meg litt før jeg tar et valg, gjerne fra flere kilder, ikke bare de som skal tjene penger på valget mitt. Anonymkode: 99e57...426 Ok, da kan du jo maile diverse butikker og sjekke/sammenligne. At de ikke klarer å gi deg et svar på så enkle spørsmål uten å forsøke å lure deg betviler jeg på det sterkeste. Er du alltid så paranoid? Det går an å få hjelp for slike tanker. Anonymkode: a4db2...e66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #11 Del Skrevet 10. september 2017 54 minutter siden, Wiggins skrev: Etter å hatt flere akvarier i mange år er jeg helt enig med h*n som sa minst 60 liter. Selv ganske små fisker trenger såpass. Akvariet trenger en pumpe med nok filtervolum (nesten 1 dl per 10 l vann). Et 60 l akvarium bør ha en pumpe med 4-5 dl filtervolum. Videre trenger du varmekolbe og belysning. Belysningen bør være lysrør. Når det gjelder fisker må du huske på at akvariet bør være i drift i nesten to uke med planter før du putter oppi noen fisker. Dette for at det skal danne seg bakteriekultur i filteret og vannet som omdanner nitritt (som kommer fra fiskenes avføring) til nitrat. Hvis det blir nitrittopphoping vil fiskene kveles og dø. Jeg vil ikke anbefale kampfisk. Det er en kunstig framavlet art, som er avlet fram for aggresjon. Putter man to hanner i samme akvarium vil de slåss til den ene er død. Alene er de et trist syn. Da er det artigere med sølvhai. Det er ikke noen egentlig hai, den ligner bare litt, og kan bli 7-20 cm avhengig av hvor stort akvariet er. Tre sølvhaier vil sannsynligvis være en livlig gjeng. Til å holde akvariet rent for alger kan du ha en sugemalle og 3-4 pansermaller. Pansermaller er en bunnfisk, 3-4 stykket vil antakelig farte rundt på bunnen og være et livlig syn der. Skulle du få snegler i alvariet kan du anskaffe en praktbotia, den spiser snegler. Sneglene kan følge med plantene du kjøper. Du får nok mye mer for pengene om du kjøper et brukt på Finn enn om du skal kjøpe alt nytt. Kanskje du må supplere med noe nytt utstyr. Med dette virker det kanskje som litt tungvint å ha akvarium, men når det først er satt opp er det ikke så mye du må gjøre. Skifte mellom 1/4 og 1/5 av vannet i uka, vaske filteret når det er fullt av tjafs og mate fiskene 1-2ganger om dagen. De klarer seg fint uten mat i 2-3 dager. Det er en klassiker at naboen skal passe fiskene npr man er på ferie. Naboen har ikke peiling på akvarium, og gir fiskene alt for mye mat. Maten som ikke er spist råtner og skaper nitritt, og fiskene blir kvalt. Hvor mye vil du anslå at en "startpakke" med alt nødvendig utstyr vil koste? Hvis jeg kjøper det nytt. 30 minutter siden, palamina skrev: Jeg har kakadue-ciklider og syns de er veldig fine å holde. Min erfaring er at de tåler mye, antakelig fordi de kommer fra elver med varierende vannstand og kvalitet. Kjøper du et avlspar begynner de å legge egg og passe på yngelen sin, det er utrolig fascinerende å følge med på. (Studer fisken i butikken og se om noen av dem holder på med kurtise eller henger sammen). For å fremprovosere kurtise kan du skifte en stor del av vannet med kjøligere vann, da setter de i gang med en gang som de gjør etter et skikkelig regnskyll i naturen. Kampfisk syns jeg også er kjempefine å ha. Hannene er så dekorative og er store personligheter som følger med på alt som skjer utenfor akvariet. Skal du ha kampfisk kan du ha et 60-liters + akvarium med vakre planter, og så har du liksom en liten kompis oppi der i tillegg. Syns Fluval sin 60 liter fungerer greit til kampfisk og er pen å se på. Men de liker ikke kjempemye strøm i vannet og må ha glass over akvariet siden de puster inn luften oppi vannskorpa. Etter min erfaring går det fint å ha en liten malle i tillegg som holder rent på bunnen. Hvor mye tror du en "startpakke" med alt nødvendig utstyr vil koste? Hvis jeg kjøper det nytt. 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, da kan du jo maile diverse butikker og sjekke/sammenligne. At de ikke klarer å gi deg et svar på så enkle spørsmål uten å forsøke å lure deg betviler jeg på det sterkeste. Er du alltid så paranoid? Det går an å få hjelp for slike tanker. Anonymkode: a4db2...e66 Unødvendig å komme med den typen hetsing fordi jeg stiller det du kaller "enkle spørsmål". Hvis de virkelig er så enkle som du vil ha det til kunne du tatt deg bryet med å svare på det jeg spør om. Anonymkode: 99e57...426 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #12 Del Skrevet 10. september 2017 Just now, AnonymBruker said: Unødvendig å komme med den typen hetsing fordi jeg stiller det du kaller "enkle spørsmål". Hvis de virkelig er så enkle som du vil ha det til kunne du tatt deg bryet med å svare på det jeg spør om. Jeg kommenterte ikke spørsmålene dine, jeg kommenterte paranoiaen din. Anonymkode: a4db2...e66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wiggins Skrevet 10. september 2017 #13 Del Skrevet 10. september 2017 13 minutes ago, AnonymBruker said: Hvor mye vil du anslå at en "startpakke" med alt nødvendig utstyr vil koste? Hvis jeg kjøper det nytt. Hvor mye tror du en "startpakke" med alt nødvendig utstyr vil koste? Hvis jeg kjøper det nytt. Unødvendig å komme med den typen hetsing fordi jeg stiller det du kaller "enkle spørsmål". Hvis de virkelig er så enkle som du vil ha det til kunne du tatt deg bryet med å svare på det jeg spør om. Anonymkode: 99e57...426 Har ikke sjekka prisene på slikt på mange år, må sjekke litt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #14 Del Skrevet 10. september 2017 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kommenterte ikke spørsmålene dine, jeg kommenterte paranoiaen din. Anonymkode: a4db2...e66 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂KG ass Anonymkode: 38eb9...b21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #15 Del Skrevet 10. september 2017 1 time siden, Wiggins skrev: Du var ikke superheldig som opplevde at guppyene ynglet, det er nesten umulig å unngå. ;-) Å være der når de fødes er derimot litt spesielt. Det blir fort overbefolket i et akvarium med guppyer, og det er ikke så gøy å knerte dem. Hehe, sant nok. Men hos oss løste det seg helt fint, de forsvant? Sikkert en av de andre som spiste de. Anonymkode: 5498c...6a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Citpensacola Skrevet 11. september 2017 #16 Del Skrevet 11. september 2017 13 hours ago, Wiggins said: Etter å hatt flere akvarier i mange år er jeg helt enig med h*n som sa minst 60 liter. Selv ganske små fisker trenger såpass. Akvariet trenger en pumpe med nok filtervolum (nesten 1 dl per 10 l vann). Et 60 l akvarium bør ha en pumpe med 4-5 dl filtervolum. Videre trenger du varmekolbe og belysning. Belysningen bør være lysrør. Når det gjelder fisker må du huske på at akvariet bør være i drift i nesten to uke med planter før du putter oppi noen fisker. Dette for at det skal danne seg bakteriekultur i filteret og vannet som omdanner nitritt (som kommer fra fiskenes avføring) til nitrat. Hvis det blir nitrittopphoping vil fiskene kveles og dø. Jeg vil ikke anbefale kampfisk. Det er en kunstig framavlet art, som er avlet fram for aggresjon. Putter man to hanner i samme akvarium vil de slåss til den ene er død. Alene er de et trist syn. Da er det artigere med sølvhai. Det er ikke noen egentlig hai, den ligner bare litt, og kan bli 7-20 cm avhengig av hvor stort akvariet er. Tre sølvhaier vil sannsynligvis være en livlig gjeng. Til å holde akvariet rent for alger kan du ha en sugemalle og 3-4 pansermaller. Pansermaller er en bunnfisk, 3-4 stykket vil antakelig farte rundt på bunnen og være et livlig syn der. Skulle du få snegler i alvariet kan du anskaffe en praktbotia, den spiser snegler. Sneglene kan følge med plantene du kjøper. Du får nok mye mer for pengene om du kjøper et brukt på Finn enn om du skal kjøpe alt nytt. Kanskje du må supplere med noe nytt utstyr. Med dette virker det kanskje som litt tungvint å ha akvarium, men når det først er satt opp er det ikke så mye du må gjøre. Skifte mellom 1/4 og 1/5 av vannet i uka, vaske filteret når det er fullt av tjafs og mate fiskene 1-2ganger om dagen. De klarer seg fint uten mat i 2-3 dager. Det er en klassiker at naboen skal passe fiskene npr man er på ferie. Naboen har ikke peiling på akvarium, og gir fiskene alt for mye mat. Maten som ikke er spist råtner og skaper nitritt, og fiskene blir kvalt. Ganske mye som er feil her, dessverre. -Akvariet "bør" ikke være i drift i nesten to uker, men skal være i drift i minst 2-3 uker før man introduserer fisk. Det å etablere bakteriekulturen tar minst 2 uker, vanligvis litt mer. -Sølvhai er en veldig dårlig anbefaling. De blir svære (over 30cm) og trenger digre akvarier på mange hundre liter. Dessuten er det en stimfisk, og da bør man minst ha 5+ individer. -Pansermaller spiser ikke alger, og igjen er 3-4 for få. 6+ er minimum. Pansermaller krever også rundkornet sand, da både grus og sand med røffe kanter ødelegger "bartene" deres. -Praktbotia skal heller ikke i små akvarier. De blir minst like store som sølvhai, og skal kun være i stimer i store akvarier. Da snakker vi nært opp mot 1000 liter som et minimum. -Filter skal aldri "vaskes". Da fjerner du altfor mange av bakteriene. Filtersvampene kan maksimalt ristes litt forsiktig i en bøtte med akvarievann. Det SKAL være litt grums og slikt i dem, og det skal lukte jordaktig. Akvarium og fiskehold krever at man setter seg litt inn i en del teori, og det er fort dyrt og kjipt å gjøre de typiske nybegynnerfeilene. Derfor burde man lese, spørre og vente litt før man kjøper noe som helst. Jeg oppfordrer TS og andre som er nysgjerrige på akvarium å ta en grundig titt på artikkelarkivet til akvaforum, og også spørre om råd der om det er noe dere lurer på: http://akvaforum.no/text.cfm?path=1798,1814 Små akvarier er vanskelige å holde, og gjerne like dyre som litt større akvarier. Det lureste er nok å kjøpe et pent brukt akvarie på finn, på ca 100 liter, med lys, filter, varmekolbe osv. Det er også kjempegode tilbud på slikt i dyrebutikkene av og til. Juwel er et eksempel på en anerkjent produsent som lager ålreite akvarier med ålreite pakkeløsninger med alt det tekniske du trenger. Regn med ca 1000-3000 kr for det tekniske, avhengig om dere kjøper brukt eller nytt, og ca 1000kr for litt planter og fisk. 10x Rødmunntetra er en fin, enkel fisk for nybegynnere i et 100-liters akvarium, da de stimer fint sammen, og rødfargen på snuten deres er en god indikator på vannkvalitet og trivsel. Så kan man etterhvert legge til en ancistrus-malle eller to, og kanskje noe annet spennende. Det er dessverre vanlig å få veldig dårlig og gal informasjon i dyrebutikker, så på generelt grunnlag bør de ikke stoles på. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #17 Del Skrevet 11. september 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kommenterte ikke spørsmålene dine, jeg kommenterte paranoiaen din. Anonymkode: a4db2...e66 Jeg la veldig godt merke til hva du kommenterte, det var derfor jeg etterlyste svar på det jeg faktisk spurte om i stedet for hetsing. Jeg har lite greie på akvariefisk, men jeg har levd lenge nok til å handle i mange forskjellige butikker. Og det kan i blant være skremmende å se hvor lite "fagfolk" som er ansatt i butikken kan om det de selger. Jeg har ingen grunn til å tro at det er annerledes i dyrebutikker. Dessuten, fagområdet går fra katter, hunder, kaniner og fugler til tusenvis av forskjellige fisketyper. Er det paranoid å anta at den som tilfeldigvis er på jobb når jeg kommer innom ikke er ekspert? 2 timer siden, Citpensacola skrev: Ganske mye som er feil her, dessverre. -Akvariet "bør" ikke være i drift i nesten to uker, men skal være i drift i minst 2-3 uker før man introduserer fisk. Det å etablere bakteriekulturen tar minst 2 uker, vanligvis litt mer. -Sølvhai er en veldig dårlig anbefaling. De blir svære (over 30cm) og trenger digre akvarier på mange hundre liter. Dessuten er det en stimfisk, og da bør man minst ha 5+ individer. -Pansermaller spiser ikke alger, og igjen er 3-4 for få. 6+ er minimum. Pansermaller krever også rundkornet sand, da både grus og sand med røffe kanter ødelegger "bartene" deres. -Praktbotia skal heller ikke i små akvarier. De blir minst like store som sølvhai, og skal kun være i stimer i store akvarier. Da snakker vi nært opp mot 1000 liter som et minimum. -Filter skal aldri "vaskes". Da fjerner du altfor mange av bakteriene. Filtersvampene kan maksimalt ristes litt forsiktig i en bøtte med akvarievann. Det SKAL være litt grums og slikt i dem, og det skal lukte jordaktig. Akvarium og fiskehold krever at man setter seg litt inn i en del teori, og det er fort dyrt og kjipt å gjøre de typiske nybegynnerfeilene. Derfor burde man lese, spørre og vente litt før man kjøper noe som helst. Jeg oppfordrer TS og andre som er nysgjerrige på akvarium å ta en grundig titt på artikkelarkivet til akvaforum, og også spørre om råd der om det er noe dere lurer på: http://akvaforum.no/text.cfm?path=1798,1814 Små akvarier er vanskelige å holde, og gjerne like dyre som litt større akvarier. Det lureste er nok å kjøpe et pent brukt akvarie på finn, på ca 100 liter, med lys, filter, varmekolbe osv. Det er også kjempegode tilbud på slikt i dyrebutikkene av og til. Juwel er et eksempel på en anerkjent produsent som lager ålreite akvarier med ålreite pakkeløsninger med alt det tekniske du trenger. Regn med ca 1000-3000 kr for det tekniske, avhengig om dere kjøper brukt eller nytt, og ca 1000kr for litt planter og fisk. 10x Rødmunntetra er en fin, enkel fisk for nybegynnere i et 100-liters akvarium, da de stimer fint sammen, og rødfargen på snuten deres er en god indikator på vannkvalitet og trivsel. Så kan man etterhvert legge til en ancistrus-malle eller to, og kanskje noe annet spennende. Det er dessverre vanlig å få veldig dårlig og gal informasjon i dyrebutikker, så på generelt grunnlag bør de ikke stoles på. Takk for godt svar. Et helt nybegynnerspørsmål, hvor stort er et 100 liters akvarium? På størrelse med et badekar? Dimensjoner i centimeter, 10x10x10, hvis du forstår hva jeg mener? Det må bli ganske tungt også. 100 liter vann veier jo 100 kg. Jeg så for meg et akvarium som kunne stå oppå en skjenk i stua. Er det mye jobb med å ha akvarium? Hvor mye tid vil du anslå går med pr uke? Mannen min så for seg en gullfisk i bolle, og jeg hadde veldig lite peiling på fisk og sa ja. Kjenner jeg begynner å bli litt mer betenkt nå, ja. Skal sette meg mer inn i det, og så får vi ta en prat. Uansett, et løfte er et løfte, og min del av ansvaret er å betale. avtalen har hele tiden vært at han skal ta seg av jobben. Her trengs ytterligere undersøkelser og tankevirksomhet. Takk for gode råd og hjelp. Anonymkode: 99e57...426 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Citpensacola Skrevet 11. september 2017 #18 Del Skrevet 11. september 2017 For å ta et konkret eksempel har Juwel Rio 125 liter mål på 81x36x50cm. Dette er selve akvariet, bordet kommer i tillegg. Ta en titt her: https://www.juwel-aquarium.de/en/Products/Aquariums/Rio-Line-LED/Rio-125-LED/ Det vanligste er å kjøpe pakke med egne akvariebord som selges sammen med akvariet. De er laget for å tåle belastningene til akvariet de selges sammen med. Å sette akvariet på en skjenk eller en hylle du har fra før vil jeg på det sterkeste fraråde. Akvariet er avhengig av å stå stabilt og i vater, hvis ikke kan det sprekke, og vanlige møbler er ikke laget for denne typen last. Når det gjelder jobb med akvarier tar det jo ikke lang tid å mate fiskene, gjerne én eller to ganger om dagen. (De fleste mater altfor mye, og da blir det fort dårlig vann og jævlig mye alger og annet grums. Mat mindre enn du tror.) Greit å ta en liten sjekk på fisk og planter daglig. I tillegg bør man bytte ca 20-30% av vannet i akvariet én gang i uka, og det tar man gjerne samtidig som man slamsuger grusen/sanda og skraper alger på innsiden av glasset. Dette tar maks 10-15 minutter. Viktig at vannet er romtemperert (ta kalt vann fra springen i en større beholder. De har 20-30 liters kanner med kran hos f.eks coop obs og europris som passer perfekt til dette) før du har det i akvariet. Når filteret begynner å bli veldig merkbart tregt er det på tide å klemme ut litt filtergugge (bare litt, mesteparten skal være igjen) fra filtersvampene, i en bøtte akvarievann som du f.eks nettopp har slamsuget opp. Dette trenger man kanskje å gjøre hver 6-8 uke eller noe slikt, men tar jo også bare et minutt eller to ekstra når du først bytter vann. Det er altså ikke så fryktelig mye tid man må bruke på det i det daglige, og fiskene klarer seg fint noen dager uten mat dersom man skal reise bort, eller man kan bruke en forautomat som ikke koster stort mer enn et par hundrelapper. En kjempespennende og lærerik hobby som man gjerne får dilla på, det vi kaller for "litersyken" Et annet, rimeligere alternativ kan også være å ha ferskvannsreker. Da holder det fint med et lite akvarium på 10-20-30 liter, og dyrebutikkene selger gjerne pakker med slike små "nanoakvarier" til under tusenlappen. Merk at disse akvariene er altfor små til fisk (uansett hva de i dyrebutikken sier), men reker er kule dyr å holde de også, og noen av dem kan være riktig så fargerike og fine. Selv om man "bare" skal ha reker er filter et must, og mindre akvarier er som sagt tidligere mye vanskeligere å holde stabile mtp vannverdier og slikt, men det kan kanskje være et alternativ. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå