AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #1 Del Skrevet 10. september 2017 Jeg har en gjesteseng fra IKEA, 140 bred. Har hatt besøk av et barn i familien på 12 år som er sengevæter og det er tisset to ganger i senga. Barnet vil oppholde seg en del her framover, og det er den gjestesenga jeg har å tilby som sovested, så jeg må da skaffe noe som gjør at eventuelle uhell ikke går i madrassen. Heldigvis har det ikke satt seg noen lukt i overmadrassen nå. Er det noen som har tips til hva som er lurt å kjøpe, og eventuelt hvor man får kjøpt det? Er slike engangskladder man får på apoteket lurt, eller blir det fort dyrt dersom det blir flere uhell flere netter på rad? Anonymkode: d9247...c27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #2 Del Skrevet 10. september 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en gjesteseng fra IKEA, 140 bred. Har hatt besøk av et barn i familien på 12 år som er sengevæter og det er tisset to ganger i senga. Barnet vil oppholde seg en del her framover, og det er den gjestesenga jeg har å tilby som sovested, så jeg må da skaffe noe som gjør at eventuelle uhell ikke går i madrassen. Heldigvis har det ikke satt seg noen lukt i overmadrassen nå. Er det noen som har tips til hva som er lurt å kjøpe, og eventuelt hvor man får kjøpt det? Er slike engangskladder man får på apoteket lurt, eller blir det fort dyrt dersom det blir flere uhell flere netter på rad? Anonymkode: d9247...c27 Men du har vel vasket overmadrassen etter uhellene? Slike fra apoteket er lurt. Jeg ville hatt de. I tillegg kan du ha slike vaskbare fra Ikea, og bruke de periodevis. Anonymkode: 41a29...926 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dr. A. Kula Skrevet 10. september 2017 #3 Del Skrevet 10. september 2017 Kladder fra apoteket er gode, men har den ulempen at de er visuelt synlige og lager lyd (knitring) når man beveger seg oppå de (også om de ligger under vanlig laken). Det finnes."svettelaken" som kan kjøpes på Kid/Jysk/tilsvarende som er som ett vanlig laken, men har en gummisåle under som hindrer væskegjennomtrenging. De er selvsagt dyrere enn kladder på apoteket (hvor du også får heldekkende plastikktrekk), men er mindre iøynefallende og derfor ikke så avslørende om sengevæting. Ulempen er at gummien kan svekkes/forvitre etter gjentagende vask, spesielt om temperatur er for høy. Lurt å ha flere på lur selvsagt. Lykke til. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #4 Del Skrevet 10. september 2017 Jeg har en sengevæter. Vi bruker tisselaken fra ikea, som dekker hele sengen. Men dette er 90x200, vet ikke om det finnes i større. Også bruker jeg engangstisselaken over der noen ganger, for å slippe og skifte på alt. Har laken over der igjen for det er ikke noe godt å ligge på tisselakenet også holder det bedre på plass. Nå bruker han bleie om natten, men de lekker ofte så da må det tisselaken til. Anonymkode: bf1f3...650 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #5 Del Skrevet 10. september 2017 Dettehttp://www.ikea.com/no/no/catalog/products/40143304/ og/ eller evt dette http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/70253126/ Jeg ville hatt den sistnevnte på hele tiden (kjøp flere så du har å bytte med), og ha førstnevnte eller de engangs fra apoteket over den sistnevnte. Anonymkode: 41a29...926 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #6 Del Skrevet 10. september 2017 Kladder fra apoteket er fryktelig klamme, og de dekker bare en liten del av senga om han flytter på seg. Jeg prøvde disse da jeg var gravid og de var pyton. Men det er ikke så dyrt om du kjøper pakke med 50 stk. Koster vel litt over en hundrelapp. Jeg ville kjøpt madrassbeskytter på IKEA. Enten bare ett som er vanntett, eller ett vanntett og en Kumgsmynta eller Rosendun til å ha oppå. De to siste er behagelige og puster godt, og de kan brukes alene for å beskytte madrassen mot svette/kroppsvesker senere også. Anonymkode: 854e1...0ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #7 Del Skrevet 10. september 2017 Har tisselaken fra IKEA. Hele tiden på alle senger, beskytter madrassen. Har en seng som ser helt ny ut, selv om den er noen år gammel,takket være slike laken. Begynte med dette etter besøk av en hund som ville markere seg, og etter å ha veltet en kopp kaffe i sengen. Veldig greit å bare kunne kaste lakenet i vask. Har bommullaken over, selvfølgelig. Anonymkode: 459de...7d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #8 Del Skrevet 10. september 2017 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en gjesteseng fra IKEA, 140 bred. Har hatt besøk av et barn i familien på 12 år som er sengevæter og det er tisset to ganger i senga. Barnet vil oppholde seg en del her framover, og det er den gjestesenga jeg har å tilby som sovested, så jeg må da skaffe noe som gjør at eventuelle uhell ikke går i madrassen. Heldigvis har det ikke satt seg noen lukt i overmadrassen nå. Er det noen som har tips til hva som er lurt å kjøpe, og eventuelt hvor man får kjøpt det? Er slike engangskladder man får på apoteket lurt, eller blir det fort dyrt dersom det blir flere uhell flere netter på rad? Anonymkode: d9247...c27 Bruker du virkelig dette etter at det er tisset i det? Fyttekatta så ekkelt! Man får ikke vasket madrass eller overmadrass ved å gni med en klut på. Hele madrassen må byttes! Anonymkode: 92227...a44 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #9 Del Skrevet 10. september 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men du har vel vasket overmadrassen etter uhellene? Slike fra apoteket er lurt. Jeg ville hatt de. I tillegg kan du ha slike vaskbare fra Ikea, og bruke de periodevis. Anonymkode: 41a29...926 Ja jeg har vasket trekket. Nå er det ikke jeg som har ordnet opp etter uhellene så jeg vet ikke hvor vått det egentlig ble, altså om det trakk inn i skumgummien. Jeg bare orker ikke å vaske madrasstrekk hverannen uke, så må finne en annen løsning. Jeg får se nærmere på de trekkene som flere av dere nevner fra IKEA. Dessverre bor jeg ikke nært ikea, men får vel bestilt og tilsendt kanskje. Jeg ser noen også nevner noe fra Jysk, jeg kan sjekke ut det først. Og så får jeg gå til anskaffelse av de kladdene fra apoteket inntil videre. Anonymkode: d9247...c27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #10 Del Skrevet 10. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja jeg har vasket trekket. Nå er det ikke jeg som har ordnet opp etter uhellene så jeg vet ikke hvor vått det egentlig ble, altså om det trakk inn i skumgummien. Jeg bare orker ikke å vaske madrasstrekk hverannen uke, så må finne en annen løsning. Jeg får se nærmere på de trekkene som flere av dere nevner fra IKEA. Dessverre bor jeg ikke nært ikea, men får vel bestilt og tilsendt kanskje. Jeg ser noen også nevner noe fra Jysk, jeg kan sjekke ut det først. Og så får jeg gå til anskaffelse av de kladdene fra apoteket inntil videre. Anonymkode: d9247...c27 Sørg uansett for å få vasket hele overmadrassen før du tilbyr noen å sove i den senga da please Anonymkode: 41a29...926 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #11 Del Skrevet 10. september 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bruker du virkelig dette etter at det er tisset i det? Fyttekatta så ekkelt! Man får ikke vasket madrass eller overmadrass ved å gni med en klut på. Hele madrassen må byttes! Anonymkode: 92227...a44 Nei det er jo åpenbart ikke veldig festlig når slikt skjer, men altså skjer det slike uhell. Og da må man gjøre som best man kan. Jeg var redd jeg måtte bytte hele overmadrassen, men det ser ut til at den berger. Har ikke ikea rett rundt hjørnet så ville blitt upraktisk, men får vel kjøpt overmadrasser som er 150 brede. Så nå må jeg heller forsøke å skaffe noe som forhindrer at det går i madrassen på nytt. Anonymkode: d9247...c27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #12 Del Skrevet 10. september 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sørg uansett for å få vasket hele overmadrassen før du tilbyr noen å sove i den senga da please Anonymkode: 41a29...926 Skumgummimadrassen går ikke inn i maskina mi, så eneste alternativ er å kjøpe ny. Nestemann som sover i senga er den som tisset i den. Ja, det er ganske irriterende det hele. Anonymkode: d9247...c27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #13 Del Skrevet 10. september 2017 Da kjøper du en NY! Du lar ikke ungen ligge og sove i sin egen inntørkede urin! Makan! Kost på de kronene og få skaffet en ny overmadrass, som du så beskytter med tisselaken. Anonymkode: 92227...a44 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dr. A. Kula Skrevet 10. september 2017 #14 Del Skrevet 10. september 2017 Om sengevæting er et stort problem for 12-åringen, bør h*n tas med til legen for oppfølging. Det er ikke noe greit for en 12-åring å ha denne utfordringen, det kan være svært hemmende sosialt. (overnatting hos klassekamerater, fellesturer med idrettslag/skolen/etc). Det finnes behandlinger og undersøkelser som kan avdekke omfang/årsak. 12-åringen kan også ha rett på blå resept på apotekkladdene, noe som kan spare utgifter. Ettersom det ikke er deres barn (om jeg oppfatter dette rett) bør dere likevel støtte foreldrene i å ta tak i problemet for 12-åringens del. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #15 Del Skrevet 10. september 2017 1 minutt siden, Dr. A. Kula skrev: Om sengevæting er et stort problem for 12-åringen, bør h*n tas med til legen for oppfølging. Det er ikke noe greit for en 12-åring å ha denne utfordringen, det kan være svært hemmende sosialt. (overnatting hos klassekamerater, fellesturer med idrettslag/skolen/etc). Det finnes behandlinger og undersøkelser som kan avdekke omfang/årsak. 12-åringen kan også ha rett på blå resept på apotekkladdene, noe som kan spare utgifter. Ettersom det ikke er deres barn (om jeg oppfatter dette rett) bør dere likevel støtte foreldrene i å ta tak i problemet for 12-åringens del. Det er dessverre ikke alltid man får gjort noe med det. Alternativet er alarm som sier i fra når barnet tisser på seg (men dette er best hos de som tisser lite) eller hormoner som gis som smeltetablett før sengetid, som skal senke urinproduksjonen. For vårt barn så utsatte de bare tissingen til senere på natten. Så hos oss er det ingenting som er effektivt. Barnet må vokse det av seg. Sengevæting er vanligere enn folk tror. I hver klasse så er det ca 1 barn som sliter med dette, langt oppover på barneskolen. For å få dekket bleier og tisselaken på blå resept så må man ha vært hos en spesialist og spesialisten må skrive ut disse første gangen. Men enig at man bør snakke med legen. Anonymkode: bf1f3...650 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #16 Del Skrevet 10. september 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er dessverre ikke alltid man får gjort noe med det. Alternativet er alarm som sier i fra når barnet tisser på seg (men dette er best hos de som tisser lite) eller hormoner som gis som smeltetablett før sengetid, som skal senke urinproduksjonen. For vårt barn så utsatte de bare tissingen til senere på natten. Så hos oss er det ingenting som er effektivt. Barnet må vokse det av seg. Sengevæting er vanligere enn folk tror. I hver klasse så er det ca 1 barn som sliter med dette, langt oppover på barneskolen. For å få dekket bleier og tisselaken på blå resept så må man ha vært hos en spesialist og spesialisten må skrive ut disse første gangen. Men enig at man bør snakke med legen. Anonymkode: bf1f3...650 Jeg er usikker i hvilken grad dette er tatt til lege osv, men jeg vil tippe det er gjort. Har ikke spurt. Tror ikke det er så mye å gjøre med det annet enn at tiden går og barnet vokser det av seg. Etter hva jeg har forstått så er det blitt mye bedre. Og det har gått helt fint tidligere når barnet har sovet her, men så gikk det dessverre galt da. Anonymkode: d9247...c27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dr. A. Kula Skrevet 10. september 2017 #17 Del Skrevet 10. september 2017 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er dessverre ikke alltid man får gjort noe med det. Alternativet er alarm som sier i fra når barnet tisser på seg (men dette er best hos de som tisser lite) eller hormoner som gis som smeltetablett før sengetid, som skal senke urinproduksjonen. For vårt barn så utsatte de bare tissingen til senere på natten. Så hos oss er det ingenting som er effektivt. Barnet må vokse det av seg. Sengevæting er vanligere enn folk tror. I hver klasse så er det ca 1 barn som sliter med dette, langt oppover på barneskolen. For å få dekket bleier og tisselaken på blå resept så må man ha vært hos en spesialist og spesialisten må skrive ut disse første gangen. Men enig at man bør snakke med legen. Anonymkode: bf1f3...650 Poenget er at man får ikke gjort noe om man ikke går til legen. Man får heller ikke avklart årsak og om det kan behandles om man ikke gjør noe. Jeg sa ikke at det alltid løser problemet, bare at om dette er et problem for 12-åringen (og det er ikke sikkert den vil innrømme det heller) så starter man med å gå til legen. Som avgjør om det må henvises videre og om det er grunnlag for blå resept. Jeg er godt kjent med problematikken og dens utfordringer, som du sikkert forstår. Til TS, sengevæting er svært tabu og flaut for den det rammer. Viktig med rett informasjon og å ta det på alvor. Sjekk om 12-åringen har vært hos legen for dette. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå