AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #1 Skrevet 10. september 2017 Hei! Jeg tok med meg på rommet et glass melk for noen dager siden, grunnet visse grunner, fikk jeg ikke fjernet dette før det begynte å lukte. Jeg tenkte kanskje da at det er listeriabakterier i dette, kan jeg ha fått dette i meg? Ved å sove ved siden av dette mener jeg? Hilsen bekymret gravid Anonymkode: 9139e...02c
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #2 Skrevet 10. september 2017 Nei. På ingen som helst måte kan du bli smittet av listeria ved å være i samme rom som et glass sur melk. Anonymkode: 83eb7...5b4 13
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #3 Skrevet 10. september 2017 Nei. Listeria finner du som oftest i rått kjøtt, upasteuriserte melkeprodukter og enkelte ganger i rå grønnsaker. I tillegg så skal det mye til for å ha blitt smittet av Listeria ved inntak av disse matproduktene.. Ut i fra spørsmålet ditt virker det som om du bekymrer deg unødig mye. Snakk gjerne med helsesøster hvis du konstant går rundt å bekymrer deg så mye. Lykke til videre Anonymkode: 9104a...c88 3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #4 Skrevet 10. september 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg tok med meg på rommet et glass melk for noen dager siden, grunnet visse grunner, fikk jeg ikke fjernet dette før det begynte å lukte. Jeg tenkte kanskje da at det er listeriabakterier i dette, kan jeg ha fått dette i meg? Ved å sove ved siden av dette mener jeg? Hilsen bekymret gravid Anonymkode: 9139e...02c Du må ha spist eller drukket for å få i deg bakteriene. Også merker man vist symptomer på 3 dager leste jeg. Anonymkode: 5eaa2...83e 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #5 Skrevet 10. september 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Listeria finner du som oftest i rått kjøtt, upasteuriserte melkeprodukter og enkelte ganger i rå grønnsaker. I tillegg så skal det mye til for å ha blitt smittet av Listeria ved inntak av disse matproduktene.. Ut i fra spørsmålet ditt virker det som om du bekymrer deg unødig mye. Snakk gjerne med helsesøster hvis du konstant går rundt å bekymrer deg så mye. Lykke til videre Anonymkode: 9104a...c88 Det er ikke lenge siden det ble funnet i melk. Anonymkode: 5eaa2...83e
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #6 Skrevet 10. september 2017 Ja, jeg er helt enig i at jeg bekymrer meg for mye, og det er veldig slitsomt. Har aldri vært sånn før, men så fort jeg sto der med en positiv test har jeg bekymret meg for absolutt alt. Jeg har snakket litt med jordmor om dette, men vet liksom ikke hvordan jeg skal ordlegge meg når jeg snakker med henne. Jeg bekymrer meg for absolutt alt jeg spiser! Ts Anonymkode: 9139e...02c
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #7 Skrevet 10. september 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke lenge siden det ble funnet i melk. Anonymkode: 5eaa2...83e Jeg drakk melken da den var fersk da ts Anonymkode: 9139e...02c
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #8 Skrevet 10. september 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg drakk melken da den var fersk da ts Anonymkode: 9139e...02c Jeg vet. Det var bare info til den brukeren jeg siterte. Det er ikke kun upasterisert og div regler. Det kan dukke opp overalt, men man bør holde seg unna det som er anbefalt. Hvis man skal være hysterisk sikker så sies det at man må holde seg unna frukt, grønt og melk og. Fordi det KAN dukke opp der. Jeg er førstegangsgravid og har nettopp googla meg gjennom en haug med sider. Bare Google " listeria gravid " så dukker det opp utrolig mye forskjellig. Men jeg er sikker på at det ikke smitter via luft, du må ha spist noe som inneholder listeria. Men selv om noen får det i seg er det ikke alle som blir syke. For å finne ut helt sikkert om man er smittet tar man prøver hos legen som de sender videre til dyrking. Men du er nok ikke smittet 😊 Anonymkode: 5eaa2...83e
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #9 Skrevet 10. september 2017 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg er helt enig i at jeg bekymrer meg for mye, og det er veldig slitsomt. Har aldri vært sånn før, men så fort jeg sto der med en positiv test har jeg bekymret meg for absolutt alt. Jeg har snakket litt med jordmor om dette, men vet liksom ikke hvordan jeg skal ordlegge meg når jeg snakker med henne. Jeg bekymrer meg for absolutt alt jeg spiser! Ts Anonymkode: 9139e...02c Sånn hadde jeg det også. Det viste seg etterhvert at det var tvangstanker/OCD. Etterhvert som jeg kom lengre ut i svangerskapet ble jeg mer og mer redd, og listen over alt jeg ikke kunne spise ble lengre og lengre. Jeg var livredd for å ha fått i meg noe med listeria/toxoplasmose i og at babyen min skulle dø og at det var min skyld. Måtte ha kontroll på absolutt alt jeg spiste, og hvis jeg var usikker, lot jeg være. Tilslutt turte jeg ikke spise mat (kjøtt og ost) ute på kafé, for tenk hvis kyllingen i salaten hadde vært i kontakt med salami inne på kjøkkenet og blitt smittet med listeria slik... Unngikk nesten alt av kjøttpålegg, og kjente helt manisk hver dag etter om babyen sparket "riktig", dvs minst like ofte og kraftig som dagen før. Dette fortsatte dessverre også etter fødsel, og jeg måtte til psykolog da babyen var 10 uker og går der ennå, nesten 9 måneder etter fødsel. Snakket mye med jordmor om det i graviditeten og hun var veldig snill og forståelsesfull, men det hjalp jo ikke meg all den tid OCD må behandles på en ordentlig måte med kognitiv terapi. Og jeg visste jo rent intellektuelt at jeg var helt fullstendig irrasjonell, jeg klarte bare ikke å SKJØNNE det. Sier ikke at det blir sånn for deg, vi er alle forskjellige. Fikk bare veldig flashback da jeg leste posten din og kjente meg veldig igjen. Hvis du kjenner deg litt igjen, så kontakt psykolog først som sist. God klem - det er vondt å være så redd. Anonymkode: 7dfc9...555 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #10 Skrevet 10. september 2017 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet. Det var bare info til den brukeren jeg siterte. Det er ikke kun upasterisert og div regler. Det kan dukke opp overalt, men man bør holde seg unna det som er anbefalt. Hvis man skal være hysterisk sikker så sies det at man må holde seg unna frukt, grønt og melk og. Fordi det KAN dukke opp der. Jeg er førstegangsgravid og har nettopp googla meg gjennom en haug med sider. Bare Google " listeria gravid " så dukker det opp utrolig mye forskjellig. Men jeg er sikker på at det ikke smitter via luft, du må ha spist noe som inneholder listeria. Men selv om noen får det i seg er det ikke alle som blir syke. For å finne ut helt sikkert om man er smittet tar man prøver hos legen som de sender videre til dyrking. Men du er nok ikke smittet 😊 Anonymkode: 5eaa2...83e Jeg vil gjerne se link til sider der det står at man kan bli smittet av listeria ved å drikke pasteurisert melk? Anonymkode: 83eb7...5b4 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #11 Skrevet 10. september 2017 På 10.9.2017 den 21.12, AnonymBruker skrev: Jeg vil gjerne se link til sider der det står at man kan bli smittet av listeria ved å drikke pasteurisert melk? Anonymkode: 83eb7...5b4 Hvis du leser på nett står det flere steder at det kan utvikles i kjøleskapet. Og om produkt har gått ut på dato. Har lest om et tilfelle ved en person som fører matdagbok. Skal lese meg frem til det igjen, men bare Google masse så finner du sikkert samme informasjon. Anonymkode: 5eaa2...83e
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #12 Skrevet 10. september 2017 Ble smittetI 2007 ble 21 personer smittet av listeria etter å ha spist ost fra et økologisk gårdmeieri i Nord-Trøndelag.Osten ble servert på sykehus og de fleste av de smittede var pasienter på Rikshospitalet/Radiumhospitalet. Fem personer døde.Denne osten var laget av pasteurisert melk. Det skal ikke ha kommet noen entydig konklusjon på hvor smitten kom fra, men det er ingen ting som tyder på at den kom fra melka. http://forskning.no/bakterier-hygiene-mat-husdyr/2013/10/mange-bakterier-i-upasteurisert-melk Anonymkode: 5eaa2...83e
Muffin Skrevet 10. september 2017 #13 Skrevet 10. september 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ble smittetI 2007 ble 21 personer smittet av listeria etter å ha spist ost fra et økologisk gårdmeieri i Nord-Trøndelag.Osten ble servert på sykehus og de fleste av de smittede var pasienter på Rikshospitalet/Radiumhospitalet. Fem personer døde.Denne osten var laget av pasteurisert melk. Det skal ikke ha kommet noen entydig konklusjon på hvor smitten kom fra, men det er ingen ting som tyder på at den kom fra melka. http://forskning.no/bakterier-hygiene-mat-husdyr/2013/10/mange-bakterier-i-upasteurisert-melk Anonymkode: 5eaa2...83e Men osten det var snakk om her, var brie. Brie og camembert anbefales ikke til gravide selv om de er pasteuriserte, da de fungerer som ypperlige vekstmedier for listeria. Vanlig, pasteurisert melk har svært dårlige vekstbetingelser for bakterier som listeria. 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #14 Skrevet 10. september 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Sånn hadde jeg det også. Det viste seg etterhvert at det var tvangstanker/OCD. Etterhvert som jeg kom lengre ut i svangerskapet ble jeg mer og mer redd, og listen over alt jeg ikke kunne spise ble lengre og lengre. Jeg var livredd for å ha fått i meg noe med listeria/toxoplasmose i og at babyen min skulle dø og at det var min skyld. Måtte ha kontroll på absolutt alt jeg spiste, og hvis jeg var usikker, lot jeg være. Tilslutt turte jeg ikke spise mat (kjøtt og ost) ute på kafé, for tenk hvis kyllingen i salaten hadde vært i kontakt med salami inne på kjøkkenet og blitt smittet med listeria slik... Unngikk nesten alt av kjøttpålegg, og kjente helt manisk hver dag etter om babyen sparket "riktig", dvs minst like ofte og kraftig som dagen før. Dette fortsatte dessverre også etter fødsel, og jeg måtte til psykolog da babyen var 10 uker og går der ennå, nesten 9 måneder etter fødsel. Snakket mye med jordmor om det i graviditeten og hun var veldig snill og forståelsesfull, men det hjalp jo ikke meg all den tid OCD må behandles på en ordentlig måte med kognitiv terapi. Og jeg visste jo rent intellektuelt at jeg var helt fullstendig irrasjonell, jeg klarte bare ikke å SKJØNNE det. Sier ikke at det blir sånn for deg, vi er alle forskjellige. Fikk bare veldig flashback da jeg leste posten din og kjente meg veldig igjen. Hvis du kjenner deg litt igjen, så kontakt psykolog først som sist. God klem - det er vondt å være så redd. Anonymkode: 7dfc9...555 Det er akkurat sånn jeg har det. Jeg søker opp absolutt alt på Google om det er trygt eller utrygt å spise. Jeg lar også være å spise noe hvis jeg er usikker. Spiser helst ikke kjøttpålegg, og hvertfall ikke hvis det er over en dag siden det er åpnet. Vi har også katt, og jeg tør såvidt og klappe han fordi jeg er så redd for toxoplasmose. Jeg er helt sår på hendene fordi jeg har vasket dem så mye. Jeg kjenner meg ikke igjen i det tatt i denne situasjonen, og det er skikkelig frustrerende og slitsomt. Og som du sier så vet jeg veldig godt at jeg er irrasjonell, og at jeg bekymrer meg alt for mye, men det hjelper fortsatt ingenting. Bare tanken på at det skal være slikt i 4 måneder til gjør meg matt, lei og kjempefrustret! Ts Anonymkode: 9139e...02c
RaraAvis78 Skrevet 10. september 2017 #15 Skrevet 10. september 2017 Klem til deg! Hadde det på akkurat samme måte da jeg var gravid og vet hvor ødeleggende og hemmende det er.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #16 Skrevet 11. september 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Ble smittetI 2007 ble 21 personer smittet av listeria etter å ha spist ost fra et økologisk gårdmeieri i Nord-Trøndelag.Osten ble servert på sykehus og de fleste av de smittede var pasienter på Rikshospitalet/Radiumhospitalet. Fem personer døde.Denne osten var laget av pasteurisert melk. Det skal ikke ha kommet noen entydig konklusjon på hvor smitten kom fra, men det er ingen ting som tyder på at den kom fra melka. http://forskning.no/bakterier-hygiene-mat-husdyr/2013/10/mange-bakterier-i-upasteurisert-melk Anonymkode: 5eaa2...83e Det er jo allmenn kjent at mykost kan inneholde listeria selvom den er pasteurisert. Pasteurisert melk derimot har jeg aldri hørt at man skal være forsiktig med. Jeg tror det er MYE farligere å stresse så mye som du tydeligvis gjør enn å drikke melk som er innenfor holdbarhetsdatoen. Anonymkode: 83eb7...5b4 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #17 Skrevet 11. september 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er jo allmenn kjent at mykost kan inneholde listeria selvom den er pasteurisert. Pasteurisert melk derimot har jeg aldri hørt at man skal være forsiktig med. Jeg tror det er MYE farligere å stresse så mye som du tydeligvis gjør enn å drikke melk som er innenfor holdbarhetsdatoen. Anonymkode: 83eb7...5b4 Jeg stresser ikke med dette altså. Jeg har bare lest mye på alt når jeg går gravid. Jeg har også spist noe man ikke burde og det har gått bra, men ts her er nok veldig stresset. Anonymkode: 5eaa2...83e
AnonymBruker Skrevet 12. september 2017 #18 Skrevet 12. september 2017 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg stresser ikke med dette altså. Jeg har bare lest mye på alt når jeg går gravid. Jeg har også spist noe man ikke burde og det har gått bra, men ts her er nok veldig stresset. Anonymkode: 5eaa2...83e Jeg ser at innlegget mitt høres utrolig krast ut, og det var ikke meningen. Bare gravidhjernen min som ikke klarer å uttrykke seg ordentlig. Det jeg prøvde å si var: jeg skjønner at det må være grusomt å ha så mye angst i kroppen. Føler virkelig med deg. Prøv om du klarer å stresse ned litt. Det vil være bra for både deg og fosteret. Og styr unna de åpenbare tingene (rått kjøtt, uvaskede frukt/grønt, upasteurisert melkeprodukter, myke oster, alkohol osv). Utover det kan du leve som før. Folkehelseinstituttet skriver: Generelt er det lite L. monocytogenes i norske råvarer, men enkelte bearbeidede matvarer med lang holdbarhetstid, og som spises uten videre varmebehandling, er mulige risikoprodukter. Listeria er i hovedsak et produksjonshygienisk problem i virksomheter, relatert til ufullstendige barrierer mellom rent og urent område, uheldige rutiner, og problemer med vask og renhold av utstyr og lokaler. I Norge opptrer sykdommen vanligvis som sporadiske tilfeller. Fire utbrudd er beskrevet i Norge. 1992: Et utbrudd i Trøndelag med seks verifiserte tilfeller, der smittekilden var varmebehandlet, vakuumpakket kjøttpålegg. 2005:Tre meldte tilfeller ved Ålesund sykehus. Bakterieisolatene viste seg å ha samme DNA-profil. Listeria med denne profilen ble også funnet på påleggskutteren i sykehuskjøkkenet. Hvilke matvarer som var kontaminert, er ukjent. 2007: Listeriose påvist hos 15 pasienter ved to sykehus i Oslo med samme kjøkken etter å ha fått servert økologisk camembert fra et lite gårdmeieri mens de var innlagt. Tre pasienter døde, hvorav én med sikkerhet av listeriose. I tillegg ble det påvist listeriose hos to dødfødte tvillinger. 2013: Utbrudd med tre tilfeller med samme MLVA-typing hvor smittekilden var vakumpakket rakfisk. Det er med andre ord UTROLIG liten sjans for å bli smittet dersom du følger helsemyndighetenes råd. Og dersom du skulle bli smittet er det igjen ganske liten sjans gir ar du overfører smitte til fosteret. Så prøv å slappe av, dette skal gå helt bra. Anonymkode: 83eb7...5b4
AnonymBruker Skrevet 12. september 2017 #19 Skrevet 12. september 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser at innlegget mitt høres utrolig krast ut, og det var ikke meningen. Bare gravidhjernen min som ikke klarer å uttrykke seg ordentlig. Det jeg prøvde å si var: jeg skjønner at det må være grusomt å ha så mye angst i kroppen. Føler virkelig med deg. Prøv om du klarer å stresse ned litt. Det vil være bra for både deg og fosteret. Og styr unna de åpenbare tingene (rått kjøtt, uvaskede frukt/grønt, upasteurisert melkeprodukter, myke oster, alkohol osv). Utover det kan du leve som før. Folkehelseinstituttet skriver: Generelt er det lite L. monocytogenes i norske råvarer, men enkelte bearbeidede matvarer med lang holdbarhetstid, og som spises uten videre varmebehandling, er mulige risikoprodukter. Listeria er i hovedsak et produksjonshygienisk problem i virksomheter, relatert til ufullstendige barrierer mellom rent og urent område, uheldige rutiner, og problemer med vask og renhold av utstyr og lokaler. I Norge opptrer sykdommen vanligvis som sporadiske tilfeller. Fire utbrudd er beskrevet i Norge. 1992: Et utbrudd i Trøndelag med seks verifiserte tilfeller, der smittekilden var varmebehandlet, vakuumpakket kjøttpålegg. 2005:Tre meldte tilfeller ved Ålesund sykehus. Bakterieisolatene viste seg å ha samme DNA-profil. Listeria med denne profilen ble også funnet på påleggskutteren i sykehuskjøkkenet. Hvilke matvarer som var kontaminert, er ukjent. 2007: Listeriose påvist hos 15 pasienter ved to sykehus i Oslo med samme kjøkken etter å ha fått servert økologisk camembert fra et lite gårdmeieri mens de var innlagt. Tre pasienter døde, hvorav én med sikkerhet av listeriose. I tillegg ble det påvist listeriose hos to dødfødte tvillinger. 2013: Utbrudd med tre tilfeller med samme MLVA-typing hvor smittekilden var vakumpakket rakfisk. Det er med andre ord UTROLIG liten sjans for å bli smittet dersom du følger helsemyndighetenes råd. Og dersom du skulle bli smittet er det igjen ganske liten sjans gir ar du overfører smitte til fosteret. Så prøv å slappe av, dette skal gå helt bra. Anonymkode: 83eb7...5b4 Den du svarer er ikke TS Anonymkode: 7dfc9...555
AnonymBruker Skrevet 12. september 2017 #20 Skrevet 12. september 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den du svarer er ikke TS Anonymkode: 7dfc9...555 Jeg vet det. Ble litt rotete. Første del av mld var til hun jeg siterte.. Anonymkode: 83eb7...5b4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå