AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #1 Skrevet 10. september 2017 Jeg er i starten av 20-årene og studerer, men jeg lurer veldig på hva det er som gjør at alle jevnaldrende bare kan kan gå rundt og spørre om hva folk har stemt. Det vitner om dårlig folkeskikk og mangel på respekt for privatliv!! Ingen familiemedlemmer, kollegaer, og andre jeg kjenner over 40+ gjør dette, bare oss i starten av livet som voksen Eller tar jeg helt feil nå? Anonymkode: fdae8...5ef 5
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #2 Skrevet 10. september 2017 Alle vet jo at valget ( hva man har valgt) er hemmelig. Anonymkode: 08cef...b52 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #3 Skrevet 10. september 2017 Foreldre og nær familie spør, og jeg vet jo hva de stemmer på også, så anser det ikke urimelig. Men så er vi heller ikke familien som krangler om slike ting. Hadde jeg hatt familie og nære venner som krangler på det hvis jeg hadde svart"feil" så hadde jeg nok ikke giddet å være åpen om det. Da hadde jeg heller bare sagt at det er hemmelig valg eller evt. dratt en hvit løgn og sagt at jeg stemte det samme som dem. Anonymkode: cce45...c44
Silfen Skrevet 10. september 2017 #4 Skrevet 10. september 2017 Fatter ikke hvorfor folk er så hårsåre på det. Med mindre de stemmer på idioter og egentlig er flau over å være en taper. 12
Gjest Catalina Culès Skrevet 10. september 2017 #5 Skrevet 10. september 2017 Det er frekt og respektløst å spørre hva du har stemt, det har ingen noenting med.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #6 Skrevet 10. september 2017 Jeg spør aldri familie, men kan finne på å spør venner. Bare si at det er hemmelig? Anonymkode: e3658...b37
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #7 Skrevet 10. september 2017 Enten svarer jeg Naturlovpartiet, Hvit Valgallianse eller så sier jeg at det er hemmelig valg. Anonymkode: 2eb0a...9cf
QueenOfTheSidewalk Skrevet 10. september 2017 #8 Skrevet 10. september 2017 Jeg ser an om de er noen kranglebøtter eller ikke. Ut fra det svarer jeg enten "Det ønsker jeg ikke å snakke om" eller "Jeg gidder ikke å stemme".
Chiyo Skrevet 10. september 2017 #9 Skrevet 10. september 2017 Jeg spør om folk har stemt, ikke hva folk har stemt. Man stemmer anonymt, derfor blir det feil å spørre andre hva de skal stemme eller hva de har stemt. De kan si det om de vil. Jeg snakker ofte politikk, men jeg sier ikke hva jeg har stemt med mindre det er noen som kjenner meg så pass godt at de vet det alle rede.
Gjest PaN Skrevet 10. september 2017 #10 Skrevet 10. september 2017 Å spørre om du har stemt og hva du har stemt er jo to vidt forskjellige spørsmål, og kommer jo helt an på tonen personen har som spør. Anser det ikke som problematisk om personen spør førstnevnte, da kan man også avstå å svare siste Er heldigvis et anonymt valg man tar og da kan man ikke forvente å få svar på hva slags parti man stemmer.
Chubby Skrevet 10. september 2017 #11 Skrevet 10. september 2017 Det er hemmelige valg i Norge, så du er ikke nødt til å svare.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #12 Skrevet 10. september 2017 Sier at jeg stemmer SETEpartiet. Har ikke lyst til å diskutere mitt valg med noen. Anonymkode: ade4e...99f
Cuntzilla Skrevet 10. september 2017 #13 Skrevet 10. september 2017 Spør ikke alle, og har hatt mange politiske diskusjoner over lunsjbordet hvor partier og saker blir diskutert uten at folk har avdekket hvordan de har stemt, og da graver jeg ikke heller. Men spør jo noenlunde nære venner og familie, helt opp til dem om de vil svare. Alle svarer jo da, hvorfor skulle man holdt det hemmelig? Nå er jeg ikke 40+ da så kanskje jeg bare beviste teorien din om at de under 40 ikke helt har forståelse for at det skal være så respektløst å stille det spørsmålet. 4
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #14 Skrevet 10. september 2017 4 minutes ago, Cuntzilla said: Spør ikke alle, og har hatt mange politiske diskusjoner over lunsjbordet hvor partier og saker blir diskutert uten at folk har avdekket hvordan de har stemt, og da graver jeg ikke heller. Men spør jo noenlunde nære venner og familie, helt opp til dem om de vil svare. Alle svarer jo da, hvorfor skulle man holdt det hemmelig? Nå er jeg ikke 40+ da så kanskje jeg bare beviste teorien din om at de under 40 ikke helt har forståelse for at det skal være så respektløst å stille det spørsmålet. Fordi det ikke alltid er stuerent om det kommer frem at man er en innvandringsfiendtlig rasist. Anonymkode: 2e2f3...2c5 1
Gjest Ingenting2 Skrevet 10. september 2017 #15 Skrevet 10. september 2017 Jeg er 40 (+) og jeg spør ikke. Men svarer om jeg blir spurt. Skammer meg ikke, og føler heller ikke behov for å ikke svare ærlig. I Norge blir man ikke steinet, kjeppjaget eller drept for å ha stemt det man ønsker.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #16 Skrevet 10. september 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er i starten av 20-årene og studerer, men jeg lurer veldig på hva det er som gjør at alle jevnaldrende bare kan kan gå rundt og spørre om hva folk har stemt. Det vitner om dårlig folkeskikk og mangel på respekt for privatliv!! Ingen familiemedlemmer, kollegaer, og andre jeg kjenner over 40+ gjør dette, bare oss i starten av livet som voksen Eller tar jeg helt feil nå? Anonymkode: fdae8...5ef Bare å svare wt vi har hemmelig valg i Norge. Enig i at enkelte manger folkeskikk. Anonymkode: 4b62e...679 1
Mari Y Skrevet 10. september 2017 #17 Skrevet 10. september 2017 Jeg tror det er litt for å ha noe å snakke om. Man kan jo si at man ikke har lyst til å fortelle.
Thyra Skrevet 10. september 2017 #18 Skrevet 10. september 2017 Ser ikke problemet med å spørre folk hva de har stemt/skal stemme. De bestemmer jo selv om de vil svare eller ikke. 4
SiMa Skrevet 10. september 2017 #19 Skrevet 10. september 2017 Jeg sier bare at det er hemmelige valg i Norge. For meg er det et viktig prinsipp at valg skal være hemmelige. Det skal være "trygt" å stemme akkurat det du vil, uten å måtte forsvare det overfor venner og bekjente. Jeg spør derfor heller ikke hva andre har stemt. 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #20 Skrevet 10. september 2017 Jeg er i 30 årene, og spør mine nærmeste. Men sier og, at de må ikke fortelle, hvis de ikke ønsker. Selv svarer jeg alltid hva jeg stemmer, jeg er ikke flau over det. Selv om jeg har fått slengt masse dritt, ved å være åpen om det. Tror det beste var da han jeg datet, kalte meg tilbakestående, så mente han at jeg var barnslig, som ikke ville date han videre. Jeg stemmer SV. Får og legge til, at det var vel på fjerde date, vi kom til hva vi stemte. Og fram til da, var han så glad, for å ha møtt en så smart og oppegående dame som meg. Han var tydeligvis ikke like oppegående. Anonymkode: 3d6ca...7ba 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå